’Politieschool te blank’

Auteur Topic: ’Politieschool te blank’  (gelezen 18900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Gepost op: 22 juni 2016, 14:04:22
Citaat
AMSTERDAM - De Nederlandse politie dreigt veel te blank te worden, waardoor het de aansluiting met de maatschappij verliest. In de klassen van de Politieacademie zitten hoogstens één of twee allochtonen.

Dat zegt Jan Struijs, de nieuwe voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB). Struijs was tot mei programmadirecteur Innovatie & Ontwikkeling bij de Politieacademie.

„De instroom bij de politie is veel te homogeen. Ik hoor dat van docenten binnen de academie. Dat is zeer zorgelijk. Er is in de afgelopen jaren geen beleid gevoerd op diversiteit. En dat moet nu wel echt gebeuren”, zegt de NPB-voorzitter woensdagochtend in een gesprek met De Telegraaf.

Volgens Struijs is niet alleen het missen van aansluiting met de maatschappij een gevaar. „De informatiepositie van de politie is stukken minder als je als politie niet goed in bepaalde groepen van de samenleving zit. Dat merk je bijvoorbeeld in de opsporing.”

Al zo’n vijftien jaar probeert de politie de organisatie diverser te maken, maar dat proces verloopt weinig succesvol. In 2001 werd zelfs een Landelijk Expertisecentrum Diversiteit (LECD) opgericht. Het project diversiteit binnen de politietop, om meer allochtonen en vrouwen op hoge functies te krijgen, is grotendeels een flop geworden.
Bron: Telegraaf.

Ik kan mij hierin enigszins vinden. De Politie moet een afspiegeling van de maatschappij zijn, helaas zie ik qua diversiteit te weinig andere culturen. Ik ben zelf van niet westerse afkomst (en hoogopgeleid) maar ik merk om mij heen dat de afstand tussen de Politie en de samenleving steeds groter wordt. Waar kan dit aanliggen? Let W&S daar niet op? Vaak hoor ik op mij heen dat de mensen met een andere culturele achtergrond (die wel solliciteren) toch niet door de selectie komen. Ligt het nu aan het (discriminerende) imago van de Politie of het selectiebeleid? Hoe denken jullie hierover. Het is niet zo dat er geen interesse is!




Z

  • HAP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2016, 20:05:14
Ik vind het juist meevallen, ben zelf allochtoon en hoogopgeleid. Mijn lichting is ook zeer divers ook de mannen/vrouwen ratio klopt.


Rik1986

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2016, 20:19:49
ja of de mensen met een andere culturele achtergrond halen de selectie niet omdat ze niet slagen voor testen?


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2016, 20:22:24
In mijn lichting N4 van plusminus 45 man,1 Nederlands/Turkse 1 Nederlands/Marokkaanse collega. Weinig: ja, echter denk ik wel dat het aanbod ook beperkter is. Op mijn selectiedagen ben ik geen enkele collega sollicitant tegengekomen die geen 'kaaskop' was.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2016, 20:44:56
De vraag is natuurlijk al of andere groepen solliciteren. Daarna de vraag of ze voldoen aan de gestelde eisen. Ik mag toch aannemen dat men de zelfde toelatingseisen hanteert.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2016, 21:02:43
Citaat van: Bert65 link=msg=1431469 date=1466621096
De vraag is natuurlijk al of andere groepen solliciteren. Daarna de vraag of ze voldoen aan de gestelde eisen. Ik mag toch aannemen dat men de zelfde toelatingseisen hanteert.

Men hanteert ook dezelfde toelatingseisen. Laatste tijd werd bij vacatures wel aangegeven dat mensen met een etnische achtergrond de voorkeur kregen als er een keuze gemaakt moest worden.

Citaat
„De instroom bij de politie is veel te homogeen. Ik hoor dat van docenten binnen de academie. Dat is zeer zorgelijk. Er is in de afgelopen jaren geen beleid gevoerd op diversiteit. En dat moet nu wel echt gebeuren”, zegt de NPB-voorzitter woensdagochtend in een gesprek met De Telegraaf.

Ik vind dat je hier op geen beleid kunt maken. Een ieder is gelijk en moet gelijke kansen krijgen. Daarnaast kun je mensen met een etnische achtergrond niet dwingen om te solliciteren. Als 10% van de sollicitanten allochtoon is en 90% autochtoon dan zou je er ook vanuit kunnen gaan dat je deze verdeling ook zien in de uiteindelijke klassen. Sollicitaties moeten vind ik blijven afhangen van algehele geschiktheid.


Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2016, 21:32:21
Vanavond in in Nieuwsuur een item hierover waarin de Korpschef van de Politie een nadere toelichting gaat geven. Wel hoor ik om mij heen dat Amsterdam en andere regio's binnenkort met een nieuwe wervingsactie starten specifiek gericht op diversiteit.


Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2016, 21:35:09
Citaat van: Z link=msg=1431458 date=1466618714
Ik vind het juist meevallen, ben zelf allochtoon en hoogopgeleid. Mijn lichting is ook zeer divers ook de mannen/vrouwen ratio klopt.
Statistieken wijzen op iets anders, op straat zie ik ook voornamelijk blanke agenten,  dus dat het "meevalt" klopt niet. Den Haag is al maanden bezig met het aanstellen van multiculturele collega's. Tot nu toe zonder succes.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2016, 22:12:55
Ik kijk niet naar welke huidskleur, welk geslacht, welke seksuele voorkeur of welk geloof mijn collega heeft, dus geen probleem als ze meer ''diverse'' collega's willen aantrekken. Zolang ze de gestelde eisen maar niet verlagen (of verbuigen) en potentiële goede niet-diverse collega's afwijzen voor mindere goede diverse collega's, alleen maar omdat ze het gewenste cijfer diverse collega's willen halen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Z

  • HAP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2016, 22:13:30
Citaat van: Achillius link=msg=1431482 date=1466624109
Statistieken wijzen op iets anders, op straat zie ik ook voornamelijk blanke agenten,  dus dat het "meevalt" klopt niet. Den Haag is al maanden bezig met het aanstellen van multiculturele collega's. Tot nu toe zonder succes.

Het ligt er nou net aan wat men als ¨niet blank¨ ziet, het 8 uur Journaal had het over Marokkaanse en Turkse collegae en wat dat betreft ben ik het met je eens, daar zijn er te weinig van. Je kunt ook ¨blank¨ en allochtoon tegelijk zijn.  :D