’Politieschool te blank’

Auteur Topic: ’Politieschool te blank’  (gelezen 19006 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2016, 22:42:06
Ik voel weer wat opstelten klassen aankomen.


Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2016, 22:58:10
Citaat van: Z link=msg=1431494 date=1466626410
Het ligt er nou net aan wat men als ¨niet blank¨ ziet, het 8 uur Journaal had het over Marokkaanse en Turkse collegae en wat dat betreft ben ik het met je eens, daar zijn er te weinig van. Je kunt ook ¨blank¨ en allochtoon tegelijk zijn.  :D
Ook te weinig donkere agenten. Maar goed, dat er iets niet goed zit is een feit. Max 4 allochtonen in klassen van 24 is gewoon een kromme verhouding. Jan Struijs verwoord het goed in Nieuwsuur.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2016, 23:53:10
Citaat van: Achillius link=msg=1431510 date=1466629090
Ook te weinig donkere agenten. Maar goed, dat er iets niet goed zit is een feit. Max 4 allochtonen in klassen van 24 is gewoon een kromme verhouding. Jan Struijs verwoord het goed in Nieuwsuur.

Volgens mij moet de politie opzoek naar kwaliteit en niet naar kwantiteit.


Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2016, 01:16:37
Citaat van: Matth link=msg=1431514 date=1466632390
Volgens mij moet de politie opzoek naar kwaliteit en niet naar kwantiteit.
Slap excuus. In alle lagen van de bevolking heb je genoeg kwaliteiten tussen zitten. Toch is het in de afspiegeling hiervan niet te zien. Er klopt gewoon iets niet aan de selectieprocedure of bedrijfscultuur. Kijk eens naar wat ervaringsdeskundigen (die nota bene Nederlands zijn) hierover te zeggen hebben! De Fransen en de Britten doen het daarin een stuk beter. Dat er wat gedaan moet worden is een feit. Erik Akerboom is het daar ook mee eens, hopelijk komt hij zijn beloftes ook na.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2016, 05:05:19


Er klopt gewoon iets niet aan de selectieprocedure of bedrijfscultuur.
En wat zou daar niet aan kloppen dan?
De testen zijn voor iedereen hetzelfde. Die haal je of die haal je niet.
Dat heeft toch niks met huidskleur te maken?


emmer

  • Hoofdagent Eenheid DH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2016, 07:02:42


... Zolang ze de gestelde eisen maar niet verlagen (of verbuigen) en potentiële goede niet-diverse collega's afwijzen voor mindere goede diverse collega's, alleen maar omdat ze het gewenste cijfer diverse collega's willen halen.

Dit gaat een uitdaging worden voor elke 'allochtone' collega die na zo'n specifieke wervingscampagne wordt aangenomen. Ik vrees dat zij net een stapje harder moeten lopen om te bewijzen dat ze niet alleen zijn aangenomen vanwege hun achtergrond.

Daarnaast krijg ik idd het gevoel dat men niet op zoek is naar 'allochtone' agenten maar naar gekleurde. Het gaat hier echt niet om iemand met een Poolse achtergrond die geboren is in Nederland en hartstikke blank is.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2016, 10:30:49
We hebben al eens eerder geforceerde klassen gekregen, door opstelten destijds. En dat was gewoon een groot drama, daarom zeg ik. Kies voor kwaliteit en niet voor kwaliteit. Als je 100 mensen hebt en je hebt er 5 nodig. Dan kies je voor de beste en niet voor de gekleurde. (Of die moet de beste zijn natuurlijk)


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2016, 10:41:44
Het lijkt me bijzonder belangrijk, dat de politie in elke regio een goede afspiegeling is van de lokale etnische bevolkingssamenstelling. Dat kan namelijk criminaliteit en etnische polarisatie onder de bevolking helpen verminderen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan de etnische problemen in de Haagse Schilderswijk. En we willen geen rassenrellen of aanslagen, zoals bijvoorbeeld in Parijs en haar onrustige banlieues. Er zijn volgens mij allerlei manieren om het percentage allochtonen binnen de Nederlandse politie te vergroten:

Er heerst op Nederlandse politiebureaus niet zelden een macho-cultuur. Terwijl bijvoorbeeld veel Turkse en Marokkaanse meiden prijs stellen op respectvolle en bescheiden omgangsvormen. Ook lijkt het me belangrijk, dat er binnen de politie ruimte en respect is voor de religieuze en culturele gebruiken van allochtone politieagenten. Allochtone agenten kunnen daarvoor zelf suggesties doen bij de politieleiding.
 
Racisme en pesten binnen de politie kunnen worden bestreden, door regelmatig zeer aantrekkelijke, indrukwekkende en overtuigende voorlichtingsvideo’s op dat gebied te vertonen aan agenten. Die video’s kunnen worden uitgewisseld met veel andere landen voor kostenbesparing. En ze kunnen ook via internet worden gepubliceerd. Die video's kunnen gratis worden vertaald door taalstudenten en vrijwilligers. Bij de productie van die video’s zijn succesvolle reclame-experts, tv-producenten, tekstschijvers en artiesten nodig.

Racisme en pesten binnen de politie kunnen zwaarder worden bestraft.

Allochtone sollicitanten bij de politie, kunnen zo nodig jarenlang worden bijgeschoold in de Nederlandse taal via kostenbesparende e-learning. Dat kan onder andere via mobile apps, en via MP3-bestanden die worden beluisterd via een smartphone met een eenzijdig oortelefoontje, bijvoorbeeld tijdens sporten.

Het vak van politieagent in het algemeen, kan volgens mij aantrekkelijker worden gemaakt voor sollicitanten, door tasers, body-cams, handige OPS-vesten, en pistoolmitrailleurs in de auto's. En door hogere boetes voor belediging en bedreiging van agenten. En als er meer sollicitanten zijn, kan er vermoedelijk strenger worden geselecteerd, en blijven er daarna mogelijk ook meer allochtone kandidaten over.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2016, 12:20:37
Ik stel voor dat de overheid een Nederlands wetenschappelijk internet-forum start op internet over politie-innovatie en criminaliteitsbeleid.    

Iedereen kan daar anoniem meediscussiëren, mits vanuit een wetenschappelijke benadering. Op dat web-forum kan een apart subforum worden gemaakt, over de etnische en multiculturele aspecten van het politiewerk en de politieorganisatie. Ook kunnen top-experts worden uitgenodigd om daar mee te praten over onderwerpen in hun expertise-gebied.

Met een wetenschappelijke benadering bedoel ik, dat er gestreefd wordt naar genuanceerde argumentatie en logisch geldige redeneringen. Dus met een verbod op drogredenen (logical fallacies). En zo mogelijk met verwijzing naar betrouwbare websites en onderzoeksrapporten.

Wikipedia over drogredenen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

Daarnaast kan de Nederlandse overheid een Engelstalige versie van dat internet-forum starten. Daar kunnen buitenlandse top-experts worden uitgenodigd, om mee te praten over criminaliteit en politie-innovatie. Die internet-forums kunnen miljarden besparen aan Nederlandse onderzoekers en adviescommissies, en allerlei kostbare mislukkende projecten, zoals de mislukte aanpak van stalking, hangjongeren-overlast en gedwongen prostitutie, het project Vogelaar-wijken, en de voortdurende ICT-blunders bij de overheid.

Die web-fora kosten de overheid heel weinig geld, want voor de moderatie kan een team van  streng geselecteerde en getrainde vrijwilligers worden ingezet, onder leiding van een betaalde ministeriële ambtenaar als "forum administrator“.

Er is in veel landen ervaring met een sterk multiculturele samenstelling van de bevolking. Bijvoorbeeld in Frankrijk, België, VS, Singapore, enz. Nederland kan veel leren van de ervaring en expertise die daar is opgedaan op dat gebied, ook op het gebied van de etnische samenstelling van de politie.
Ik stem links.


guest16442

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 juni 2016, 12:20:46
Positieve discriminatie ís én blijft discriminatie. Je dient kandidaten te kiezen op basis van hun resultaten en niet op basis van hun etniciteit.