’Politieschool te blank’

Auteur Topic: ’Politieschool te blank’  (gelezen 19031 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #70 Gepost op: 26 juni 2016, 11:43:49
Tja, Gerard Bouman zal uit zelf opgedane ervaring spreken.... :-X

Net als in elke organisatie zal het voorkomen, en elk voorval is er een teveel, maar de column wekt de indruk alsof het schering en inslag is maar daar heb ik in mijn eigen werkomgeving een heel ander beeld bij.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #71 Gepost op: 26 juni 2016, 13:12:50
Citaat van: quattromontanes link=msg=1432156 date=1466934229
Tja, Gerard Bouman zal uit zelf opgedane ervaring spreken.... :-X

Net als in elke organisatie zal het voorkomen, en elk voorval is er een teveel, maar de column wekt de indruk alsof het schering en inslag is maar daar heb ik in mijn eigen werkomgeving een heel ander beeld bij.

Zoiets kan per politiebureau sterk verschillen. Er kan daarover een inventarisatie worden gemaakt door het ministerie, door het afnemen van anonieme enquêtes bij agenten via internet, vooral in gebieden waar veel allochtonen wonen. Vervolgens kunnen de politiebureaus, die het hoogst scoren op pesten of racisme, voorrang krijgen bij de aanpak daarvan.
Ik stem links.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #72 Gepost op: 26 juni 2016, 13:41:59
Wat een misselijkmakend column zeg. Geschreven alsof elke "blanke" collega zo denkt en doet. Bah.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


guest12562

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 26 juni 2016, 16:56:02
Bij zo'n column krijg ik gelijk het gevoel dat Bouman zich niet tussen de mensen op straat begeeft. Hij heeft geen idee wat het is om iedere dag allerlei verwensingen, beledigingen en dat soort zaken naar je hoofd te krijgen. Dat daar niets aan wordt gedaan en dat elke keer als ze er wat aan doen de dader binnen no time op straat staat en dus het frustrerende gevoel van de agenten op straat niet voelt meekrijgt of kent.
Dat zegt niets over de collega agenten met een andere achtergrond, dat mag natuurlijk niet van invloed zijn, maar als het beleid er ook nog eens op is gericht dat men in de organisatie aan positieve discriminatie (het is nooit positief) doet wat dus voor een dubbele frustratie zorgt zal dat niet helpen.
De goed willende Marrokaanse collega zal hier inderdaad last van hebben maar rechtvaardigt de column van bouman in mijn ogen niet.


Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #74 Gepost op: 27 juni 2016, 16:12:18
Citaat
Een vastende moslim kan best bij de politie werken

Etnisch profileren Racisme is overal, óók bij de politie. Die in Rotterdam reikt de hand en houdt voor het eerst een iftar. „Wij willen er voor iedereen zijn.”

 „De wereld staat bol van polarisatie, van radicalisering, van desintegratie.” De Rotterdamse korpschef Frank Paauw spreekt vrijdagavond zo’n 250 agenten en genodigden toe. Hij zegt dat hij zich grote zorgen maakt over die ontwikkelingen. Er is racisme in dit land, „ook binnen de politie”. Agenten zijn ook gewoon mensen, zegt hij. „Maar tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat de politie er is voor iedereen.”

De Rotterdamse politie houdt deze avond voor het eerst een iftar-maaltijd, het maal waarmee moslims tijdens ramadan bij zonsondergang het vasten van die dag doorbreken. Die maaltijd was zowel een aanwijzing hoezeer de Rotterdamse politie worstelt met racisme in het korps, als een deel van de oplossing; jawel, verbinding zoeken.

Agenten, vooral wijkagenten, hebben mensen uit hun omgeving uitgenodigd die in hun wijk belangrijk zijn voor de samenhang. Daarnaast zijn er collega’s die zich willen verdiepen in cultuurverschillen, en hoe die hun werk beïnvloeden. Want het gaat om verbinding, maar ook echt over vakmanschap binnen de politie, zegt districtschef Corry van Breda. Zij is portefeuillehouder ‘de kracht van het verschil’, en heeft de iftar mede georganiseerd.

Meer dan de helft van de inwoners van Rotterdam heeft een niet-Nederlandse achtergrond, zegt Van Breda. Bij de politie is dat maar rond de 14 procent. „Dan hoort het bij het werk van een politieman om goed met die cultuurverschillen om te gaan.”

De worsteling is merkbaar. Op de politiebureau’s is etnisch profileren het gesprek van de dag, sinds de discussie is opgelaaid. Vrijwel alle mensen van niet-Nederlandse afkomst die door de politie worden aangesproken, gaan in discussie: „Je houdt me zeker aan omdat ik een kleur heb.” Volgens korpschef Paauw moeten agenten beter uitleggen waarom ze iemand staande houden.

Een politieman die in Zeeland werkt, zegt: „Je kunt natuurlijk elke tiende auto aanhouden, maar we zijn ook getraind om op onze intuïtie af te gaan.” Een Surinaams-Nederlandse politieman: „Soms moeten we juist op ons onderbuikgevoel afgaan.” Onder jongeren is veel wantrouwen tegenover de politie, zegt een Marokkaans-Nederlandse politieman. „Ik ben de enige uit mijn vriendenkring die bij de politie ging. Onder Marokkaanse Nederlanders is het eigenlijk not done. Ik word op staat in Rotterdam wel uitgemaakt voor verrader.” De Surinaams-Nederlandse collega: „Binnen de politie is mijn kleur nooit een kwestie. Ik word er wel op aangesproken als ik gewoon in burgerkleding met mijn vrouw in de bus zit.”

Je kan best belijdend moslim zijn en bij de politie werken, vertelt een Marokkaans-Nederlandse politieman. Als hij vlak voor het breken van de vasten een melding krijgt, gaat hij eropaf: werk gaat voor. Om het vasten toch tijdig te kunnen verbreken, heeft hij een oplossing. Hij grabbelt in zijn zak en haalt er een boterhamzakje met een dadel uit. Triomfantelijk houdt hij het omhoog.

Trouwens, als zijn collega’s arriveren, zeggen ze: „Jij was toch aan het vasten? Ga maar vast naar het bureau om te eten. Regelen wij het hier wel.”
Bron: NRC

Mooie handreiking van de collega's onderling in Rotterdam.


Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #75 Gepost op: 27 juni 2016, 16:19:40
Citaat
Aantal nieuwe niet-westerse agenten in opleiding verdubbeld tot 13 procent

Het aantal niet-westerse allochtonen dat begint aan de Politieacademie is in drie jaar verdubbeld van 6,4 naar 13 procent. Het kan een bescheiden succes genoemd worden voor de politie die zich tot doel heeft gesteld een meer divers politiekorps te creëren.

het aantal allochtonen sinds de politie in 2013 is begonnen met de metingen toegenomen van 10,2 procent naar 17 procent. De cijfers zijn gebaseerd op het eerste moment waarop zij instroomden aan de Politieacademie, na de zomer volgt weer een moment. Verwacht wordt dat het percentage allochtone agenten in spé aan de Politieacademie in 2016 uiteindelijk rond de 20 procent zal uitkomen.
Definitie allochtoon

De politie hanteert de CBS-definitie van het begrip allochtoon. Die luidt: 'Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.' Een niet-westerse allochtoon is volgens deze defnitie een persoon wiens moeder afkomstig is uit een niet-westers land. Als de moeder in Nederland is geboren, dan geldt het geboorteland van de vader.

'Een divers politiekorps is een operationele noodzaak. Om ons werk goed te kunnen doen hebben wij diversiteit nodig', licht de politie de cijfers toe. Het gaat hierbij expliciet niet alleen om allochtonen die de opleiding tot surveillant, hoofdagent of rechercheur, maar ook om bijvoorbeeld homo's en transgenders.

Daarnaast wordt in de selectieprocedure van de opleiding de voorkeur gegeven aan sollicitanten met kennis van verschillende culturen, 'verkregen door werkervaring of achtergrond'.
Het totale aantal allochtonen bij de politie is op dit moment onbekend, omdat de politie geen gegevens over etniciteit mag bijhouden in haar systemen. Voor dit onderzoek is agenten in spé bij hun inschrijving gevraagd of ze hun afkomst wilden noteren, dit was op vrijwillige basis. Bijna alle kandidaten hebben dit gedaan. De gegevens zijn weer gewist.
Bron: Volkskrant


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #76 Gepost op: 28 juni 2016, 11:30:15
Ik ben zelf gekleurd maar wel geboren in Nederland. Ik heb vorig jaar bij de politie gesolliciteerd en helaas niet aangenomen. Dat is hoe het werkt voldoe je niet aan de eisen dan ben je af en mag je het later weer proberen. En het zou toch gek zijn als men tegen mij zou zeggen je voldoet niet aan de eis maar omdat je gekleurd ben mag je beginnen met de opleiding. Ik zou mij zelf hier ook niet prettig bij voelen en ik kan mij voorstellen dat het voor mijn collega,s ook niet fijn is. Het lijkt mij een heel slecht idee om mensen te gaan zoeken die gekleurd zijn en die te motiveren om bij de politie te werken terwijl er mensen zijn die staan te springen om bij de Politie te gaan werken. Volgens mij is het beter om die mensen extra dingen te leren over andere culturen en de toekomstige agenten in de opleiding kennis te laten maken met verschillende geloven. En is positieve discriminatie niet ook discriminatie wat volgens art 1 van de grond wet verboden is


guest12562

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 28 juni 2016, 18:03:34
Citaat van: Breathe link=msg=1432193 date=1466952962
Bij zo'n column krijg ik gelijk het gevoel dat Bouman zich niet tussen de mensen op straat begeeft. Hij heeft geen idee wat het is om iedere dag allerlei verwensingen, beledigingen en dat soort zaken naar je hoofd te krijgen. Dat daar niets aan wordt gedaan en dat elke keer als ze er wat aan doen de dader binnen no time op straat staat en dus het frustrerende gevoel van de agenten op straat niet voelt meekrijgt of kent.
Dat zegt niets over de collega agenten met een andere achtergrond, dat mag natuurlijk niet van invloed zijn, maar als het beleid er ook nog eens op is gericht dat men in de organisatie aan positieve discriminatie (het is nooit positief) doet wat dus voor een dubbele frustratie zorgt zal dat niet helpen.
De goed willende Marrokaanse collega zal hier inderdaad last van hebben maar rechtvaardigt de column van bouman in mijn ogen niet.

Even nagevraagd, bij Bouman als persoon is deze uitspraak niet gerechtvaardigd, dat deze cultuur wel heerst blijkt uit het artikel wat vandaag in de krant staat:

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/cynisme-heerst-onder-stuurloze-agenten-nationale-politie~a89dd977/


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #78 Gepost op: 28 juli 2016, 14:14:46
‘Jij ziet er helemaal niet uit als een politieman!’

Anis Raiss (29) werd een modelagent genoemd. Maar een jaar later werd hij hardhandig gearresteerd door zijn eigen collega’s. „De politie heeft een probleem.”

Een goede politieagent stopt nooit met kijken. Dat zet je niet zomaar even uit. Anis Raiss zit in de tram op de Amsterdamse Van Woustraat als hij de Febo passeert. Hij heeft vakantie, staat op het punt om met zijn moeder naar Marokko te vertrekken. Door het raam kijkt hij de snackbar binnen. Hij schrikt.

Hé! Dat is toch…

Raiss meent een gezicht te herkennen dat eerder via politiekanalen is verspreid. Een Engelsman op de internationale opsporingslijst. Hij stapt de tram uit, de Febo in. Door zijn wimpers monstert hij de man. Sprekend. Aanwijzing één.

Bij de counter hangt hij een of ander lulverhaal op, over een feestje dat hij wil geven en hoeveel de friet dan zou kosten. Intussen houdt hij zijn oren gespitst. Aanwijzing twee: de man spreekt Engels.

Buiten belt Raiss om versterking. Samen met collega’s benadert hij de Brit. Die trekt een document uit zijn zak, propt het in zijn mond en begint woest te kauwen. De man wordt ingerekend. Raiss wordt beloond met een zilveren pen en een onderscheiding. De Telegraaf interviewt hem. Hij wordt een modelagent genoemd.

Dat spookt maar door zijn hoofd als hij, krap een jaar later, in een politiecel in Enschede zit en de inspecteur maar tegen hem blijft schreeuwen. Ze geloven niet dat hij echt bij de politie zit. „Je ziet er niet uit als een agent”, buldert de inspecteur.

Zijn kleren zijn gescheurd. Hij voelt zich vernederd, gekleineerd, gediscrimineerd. Zijn rug doet pijn van de duwen die hij kreeg. Hij is bang. En wat doet hij dan helemaal bij de politie, vragen ze. Bij de schoonmaak zeker?

...

Lees verder bij de bron.


Voor dit artikel sprak NRC met betrokkenen en kreeg inzage in interne documenten.

NRC vroeg de Nationale Politie te reageren op dit artikel. Die kwam woensdag met de volgende reactie: „De politieleiding neemt de kwestie zeer serieus. Na dit incident is er direct een onderzoek gestart naar alle aspecten van deze zaak. Dit onderzoek is nog in volle gang en tot dit is afgerond, trekt de politieleiding nog geen conclusies. Om deze reden gaan we nu niet inhoudelijk op het verhaal van deze collega in.”



AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #79 Gepost op: 29 juli 2016, 12:05:02
Citaat van: koenb link=msg=1439222 date=1469708086


Altijd twee kanten aan een verhaal...