’Politieschool te blank’

Auteur Topic: ’Politieschool te blank’  (gelezen 18904 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2016, 12:26:45
Citaat van: Flavius link=msg=1431576 date=1466677246
Positieve discriminatie ís én blijft discriminatie. Je dient kandidaten te kiezen op basis van hun resultaten en niet op basis van hun etniciteit.
Positieve discriminatie is bij wet toegestaan en wordt juist gestimuleerd. Zoals meer vrouwen in topfuncties.


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2016, 12:31:21
Citaat van: Achillius link=msg=1431578 date=1466677605
Positieve discriminatie is bij wet toegestaan en wordt juist gestimuleerd. Zoals meer vrouwen in topfuncties.
Grote kans dat de positieve discriminatie vanuit het versoepelen/buigen van de selectie eisen komt en dat moet je naar mijn mening niet willen. Iedereen moet hetzelfde kunnen, en je moet van je collega op aan kunnen. Door de eisen te versoepelen of te buigen ga je tornen aan de minimale eisen en competenties die iemand moet bezitten om door de selectie te komen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #22 Gepost op: 23 juni 2016, 12:41:13
Citaat van: -Ronald- link=msg=1431580 date=1466677881
Grote kans dat de positieve discriminatie vanuit het versoepelen/buigen van de selectie eisen komt en dat moet je naar mijn mening niet willen. Iedereen moet hetzelfde kunnen, en je moet van je collega op aan kunnen. Door de eisen te versoepelen of te buigen ga je tornen aan de minimale eisen en competenties die iemand moet bezitten om door de selectie te komen.

En juist door die versoepeling alleen voor de gewenste kandidaatsgroep te implementeren, wakker je discriminatie aan.


Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #23 Gepost op: 23 juni 2016, 12:52:50
Citaat van: -Ronald- link=msg=1431580 date=1466677881
Grote kans dat de positieve discriminatie vanuit het versoepelen/buigen van de selectie eisen komt en dat moet je naar mijn mening niet willen. Iedereen moet hetzelfde kunnen, en je moet van je collega op aan kunnen. Door de eisen te versoepelen of te buigen ga je tornen aan de minimale eisen en competenties die iemand moet bezitten om door de selectie te komen.
Politiewerk is natuurlijk geen hogere wiskunde (we hebben het hierover mbo niv 2, 3, en 4 in een blauw functie) en vrij toegankelijk voor veel mensen. De eisen hoeven derhalve niet omlaag, maar het selecteren van kandidaten blijft mensenwerk, waardoor subjectieve selectiviteit er makkelijk in kan sluipen.


Rik1986

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #24 Gepost op: 23 juni 2016, 13:01:35
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1431565 date=1466671304
Het lijkt me bijzonder belangrijk, dat de politie in elke regio een goede afspiegeling is van de lokale etnische bevolkingssamenstelling. Dat kan namelijk criminaliteit en etnische polarisatie onder de bevolking helpen verminderen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan de etnische problemen in de Haagse Schilderswijk. En we willen geen rassenrellen of aanslagen, zoals bijvoorbeeld in Parijs en haar onrustige banlieues. Er zijn volgens mij allerlei manieren om het percentage allochtonen binnen de Nederlandse politie te vergroten:

Er heerst op Nederlandse politiebureaus niet zelden een macho-cultuur. Terwijl bijvoorbeeld veel Turkse en Marokkaanse meiden prijs stellen op respectvolle en bescheiden omgangsvormen. Ook lijkt het me belangrijk, dat er binnen de politie ruimte en respect is voor de religieuze en culturele gebruiken van allochtone politieagenten. Allochtone agenten kunnen daarvoor zelf suggesties doen bij de politieleiding.
 
Racisme en pesten binnen de politie kunnen worden bestreden, door regelmatig zeer aantrekkelijke, indrukwekkende en overtuigende voorlichtingsvideo’s op dat gebied te vertonen aan agenten. Die video’s kunnen worden uitgewisseld met veel andere landen voor kostenbesparing. En ze kunnen ook via internet worden gepubliceerd. Die video's kunnen gratis worden vertaald door taalstudenten en vrijwilligers. Bij de productie van die video’s zijn succesvolle reclame-experts, tv-producenten, tekstschijvers en artiesten nodig.

Racisme en pesten binnen de politie kunnen zwaarder worden bestraft.

Allochtone sollicitanten bij de politie, kunnen zo nodig jarenlang worden bijgeschoold in de Nederlandse taal via kostenbesparende e-learning. Dat kan onder andere via mobile apps, en via MP3-bestanden die worden beluisterd via een smartphone met een eenzijdig oortelefoontje, bijvoorbeeld tijdens sporten.

Het vak van politieagent in het algemeen, kan volgens mij aantrekkelijker worden gemaakt voor sollicitanten, door tasers, body-cams, handige OPS-vesten, en pistoolmitrailleurs in de auto's. En door hogere boetes voor belediging en bedreiging van agenten. En als er meer sollicitanten zijn, kan er vermoedelijk strenger worden geselecteerd, en blijven er daarna mogelijk ook meer allochtone kandidaten over.

Er zijn al 3000 sollicitanten op 144 functies keuze genoeg lijkt me


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 23 juni 2016, 13:05:43
In de politiek wordt al vele jaren openlijk en ook in het geheim gehandeld vanuit positieve discriminatie en daardoor krijg je echt geen een verbetering van de kwaliteit.


Achillius

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #26 Gepost op: 23 juni 2016, 13:28:27
Citaat van: Thor link=msg=1431586 date=1466679943
In de politiek wordt al vele jaren openlijk en ook in het geheim gehandeld vanuit positieve discriminatie en daardoor krijg je echt geen een verbetering van de kwaliteit.
Zoals het nu gaat werkt het ook niet. En je kop in het zand steken lijkt me ook niet echt een productieve oplossing.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #27 Gepost op: 23 juni 2016, 13:30:27
Het valt mij op dat op de N5 opleiding de verhouding man/vrouw en blank/niet-blank totaal anders is als die in de N4 opleiding in Apeldoorn.

Het aantal niet blanke collega's in de gehele N4 opleiding is bijna op 2 handen te tellen in Apeldoorn. En ik denk dat er gemiddeld 3 á 4 vrouwen in elke klas zitten.

Maar ik denk absoluut niet dat dat ligt aan het selectiebeleid. Ik geloof eerder dat allochtonen het minder aantrekkelijk vinden om te solliciteren, door de politiecultuur die zijn weerslag op straat heeft. Bijna elke allochtoonse jongere heeft wel een keer op een negatieve manier te maken gehad met politieagenten. Daar kunnen bijna alle collega's met een andere culturele achtergrond over mee praten. In ieder geval in het Oosten van het land. Kan mij voorstellen dat de verhoudingen in het westen anderd zijn.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #28 Gepost op: 23 juni 2016, 13:39:05
Citaat van: Achillius link=msg=1431578 date=1466677605
Positieve discriminatie is bij wet toegestaan en wordt juist gestimuleerd. Zoals meer vrouwen in topfuncties.

En dat is dus iets wat vreselijk mis is met Nederland. Het druist gewoon in tegen artikel 1 van de Grondwet.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 23 juni 2016, 13:49:27
Citaat
.1. Bijna elke allochtoonse jongere heeft wel een keer op een negatieve manier te maken gehad met politieagenten. Daar kunnen bijna alle collega's met een andere culturele achtergrond over mee praten. 2.In ieder geval in het Oosten van het land. Kan mij voorstellen dat de verhoudingen in het westen anderd zijn.

1.Dat betwijfel ik.
2.In het Westen is de criminaliteit anders dan in het Oosten,de verhoudingen liggen ook anders en in het Oosten houdt het gespuis zich op de achtergrond of gedekt.Ook reageert de politiek Oosten (kerk achtergrond) anders dan in het Westen