Medisch Ondersteunings Team

Auteur Topic: Medisch Ondersteunings Team  (gelezen 12155 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2016, 17:06:17
Welke ehbo richtlijnen (BLS niveau) worden bij deze organisatie gehanteerd voor grote evenementen? Die van het HOK of NRK ( 098uo ), anders of eigen?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2016, 17:14:26
Sowieso, als ze verpleegkundige leveren, hebben ze dan ook een arts die medisch verantwoordelijk is voor hun handelingen? Anders mag die verpleegkundige toch geen voorbehouden handelingen verrichten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2016, 17:21:56
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1431855 date=1466781266
Sowieso, als ze verpleegkundige leveren, hebben ze dan ook een arts die medisch verantwoordelijk is voor hun handelingen? Anders mag die verpleegkundige toch geen voorbehouden handelingen verrichten.
triage-vpk? (BLS+ is dat toch volgens mij?)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2016, 17:26:41
Dat bestaat officieel niet. Deze persoon mag nog steeds geen voorbehouden handelingen verrichten, tenzij hij/zij werkt onder de verantwoordelijkheid van een medisch manager/arts.

Maar oke, dan heb je een triage verpleegkundige. Waarom? Wat is daar het nut van? Triage = beoordelen van de ernst van letsels. Om op die manier de juiste zorg bij het juiste slachtoffer te krijgen en om te zorgen dat de meest kritische patiënten als eerste behandeld worden. Dat heeft alleen maar nut als je na die triage ook professionele hulp kunt bieden. Als je vervolgens alleen BLS/EHBO biedt heeft triage geen toegevoegde waarde. Want de hulp die ze daarna krijgen is toch de zelfde.

Triage heeft nut als je 3 ambulances en 4 ernstig gewonde slachtoffers hebt en moet bepalen wie als eerste geholpen moet worden. Daarnaast zal de ambulance dienst deze triage zelf uitvoeren zodra ze ter plaatsen zijn.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2016, 17:38:42
Wij werken ook vaker met triage verpleegkundige, en inderdaad, zij mogen geen voorbehouden handelingen uitvoeren. Maar zij kunnen wel meer zorg leveren aan een kritisch slachtoffer en zijn in staat meer/beter te monitoren/triageren dan dat je als EHBO'er kan (en heeft geleerd).

De verpleegkundige die wij meestal hebben, hebben alleen een lifepack mee.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2016, 17:45:02
Je gaat toch geen kritische patiënt als verpleegkundige monitoren op een evenement.

Welke zorg kunnen zij dan concreet meer leveren? Ze zijn meer ervaren, zullen waarschijnlijk een professionelere houding hebben, patiënt omgang zal wat beter zijn dan bij de gemiddelde EHBO'er etc. maar voor de rest?
Wat gaan ze dan doen met die monitor als ze vervolgens toch geen andere handelingen kunnen uitvoeren? Het draaien van een ECG bij iemand met pijn op de borst in afwachting dan de ambulance zie ik als enige toevoeging. Maar ongeacht wat er op dat ECG te zien is moet die ambulance toch als eerst gebeld worden en komen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2016, 17:56:52
Monitoren zolang er nog geen ambu is. Als deze dus nog aanrijdend is. En verder gaat op de meeste evenementen waar een triage vpk is gaat de ambu via de OVD-G.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2016, 18:43:14
Dit zijn zorgen die bij alle ehbo-clubs spelen. Bijzonder is dat ze zich profileren als ervaren in assisteren van een VPK en Arts. Ik vraag me af hoe vaak men dit daadwerkelijk heeft gedaan bij een echte patiënt tijdens een SIGMA inzet?

Anyway, ben ik de enige die het ironisch vindt dat de organisatie (afgekort) MOT heet, na al de media aandacht die de oprichters gezocht hebben rond hun mot met de GHOR MWB? 998765 0098
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2016, 19:14:39
Buiten het medisch handelen om kan een verpleegkundige een goede toevoeging zijn voor de gemiddelde EHBO'ER. Omdat deze wat support kan geven, de communicatieve vaardigheden richting de patiënt waarschijnlijk wat beter zijn, in complexe situaties waarschijnlijk het overzicht wat beter kan bewaren door zijn/haar ervaring en ook de EHBO'ers wat bij kan leren. Het is een uitstekend iemand om bijvoorbeeld te gebruiken om de inschatting te maken of je iemand naar de huisarts of naar huis stuurt bij twijfel. Maar als ervaren en hoogopgeleide EHBO'er heb je zulke support helemaal niet nodig toch ;-)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2016, 19:23:28
Als ik op een relatief klein evenement sta zonder ALS inzet betekent niet dat ik niet mag triageren als BLS-er.
In het geval van meerdere slachtoffers moet ik als leken EHBO-er bij aankomst bij een incident met meerdere gewonden al direct keuzes gaan maken aan de hand van mijn waarnemingen. Medisch triageren komt nagenoeg altijd later.

Het verschil tussen medisch triageren en niet-medisch triageren mogen echter duidelijk zijn.
Elke EHBO-er leert -mits het betreffende EHBO opleidingsysteem daar aandacht aan schenkt en dat toestaat- om prioriteiten te stellen indien er meerdere slachtoffers zijn. Dat is puur triageren.
Het uitvoeren van een triage is dus niet uitsluitend voorbehouden aan een zorgprofessional, alleen op een ander niveau! (lees medisch)
Elke zichzelf respecterende EHBO certificeerder moet aan triageren van meerdere slachtoffers ruimschoots aandacht schenken en opnemen in de eigen richtlijnen en eindtermen.

Daarnaast kan bij de inzet van het "Medisch Ondersteunings Team" zonder ALS-ers een verkeerd beeld ontstaan en verwachting scheppen omtrent het woord "medisch".
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we