Dragen van een zakmes en koppelriem als burger toegestaan?

Auteur Topic: Dragen van een zakmes en koppelriem als burger toegestaan?  (gelezen 11551 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2016, 01:14:04
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1431859 date=1466781621
Beetje hetzelfde spanningsveld als het dragen van een kogelwerend vest. Dat mag ook, maar daar zal ook vast vragen over worden gesteld.

Het dragen van een (zak)mes kan door de feiten en omstandigheden en de locatie waar het wordt gedragen strafbaar zijn. Maar het dragen van een kogelwerend vest is voor zover mij bekend in geen enkele wet strafbaar gesteld. Dat zijn 2 verschillende zaken.


guest15549

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2016, 01:45:48
Citaat van: scorpio link=msg=1431943 date=1466810044
Het dragen van een (zak)mes kan door de feiten en omstandigheden en de locatie waar het wordt gedragen strafbaar zijn. Maar het dragen van een kogelwerend vest is voor zover mij bekend in geen enkele wet strafbaar gesteld. Dat zijn 2 verschillende zaken.

Als je openlijk met een zwaar kogelwerend vest rondloopt zou dat angst en spanning kunnen veroorzaken en dan zou je bezig kunnen zijn met het verstoren van de openbare orde.


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2016, 13:44:12
Krijg een beetje een "kijk mij eens peppy zijn" gevoel bij de manier waarop de spullen openlijk aan een (brede)koppelriem wordt gedragen, maar misschien zit ik er helemaal naast met mijn gevoel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2016, 18:13:07
Ik stoor mij een beetje aan de vragen van het waarom zou je dit willen en met name het kijk mij eens peppie zijn.

Topicstarter is volledig vrij in dit land om een koppelriem te dragen. Het is geen beschermde accessoire enkel en alleen voorbehouden aan hulpdiensten en/of overheidspersoneel. De topicstarter mag hem met zoveel mogelijk pouches en attributen vol hangen als hij dat wenst.

Het zakmes in deze is geen verboden wapen als in de WWm.

Dus als de topicstarter dit wil, dan mag hij dat - de APV-regels wel in acht nemend. Ongeacht wat wij er dan van zouden vinden.

Dat is gewoon vrijheid.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2016, 18:20:33
Ik ben het eens met DB, echter, kijk niet vreemd op als je vaker staande gehouden wordt omdat je afwijkt van de norm en politie daar haar keuzes op baseert.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2016, 18:37:15
Dan mag ik hopen dat de topicstarter geen virale trendsetter wordt.

Anders krijgt de politie het er maar druk mee.
Overigens: als afwijken van de norm op modegebied al een trigger is, houd zij dan nog tijd over voor de echte "klassiekers"?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2016, 18:47:08
Met een schroevenndraaier,priem,marlspijker etc. kun je veel meer schade aanrichten dan met een simpel zakmes. Ligt aan degene die het draagt en met welke bedoelingen.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2016, 18:53:52
Citaat van: Diamondback link=msg=1432018 date=1466872635
Overigens: als afwijken van de norm op modegebied al een trigger is, houd zij dan nog tijd over voor de echte "klassiekers"?
Dit noem ik niet modegebied, mensen worden niet staande gehouden omdat de kleur van hun trui niet zou passen bij de kleur van hun broek, maar omdat een burger met een koppelriem met daaraan attributen zeer zelden - zo niet, nooit - voorkomt... ::)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2016, 19:21:41
Citaat van: Daniel! link=msg=1432021 date=1466873632
Dit noem ik niet modegebied, mensen worden niet staande gehouden omdat de kleur van hun trui niet zou passen bij de kleur van hun broek, maar omdat een burger met een koppelriem met daaraan attributen zeer zelden - zo niet, nooit - voorkomt... ::)
Een generalisering van de hoogste plank.
Menig elektricien, timmerman, loodgieter, enz. heeft een koppelriem voor zijn gereedschap, die hij op dat moment gebruikt.

Als ik bezig ben met transport heb ik ook mijn multietool aan mijn riem hangen. Zoals al eerder gezegd voor de meest uitlopende werken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2016, 19:23:21
Een burger die in een toga over straat gaat ook niet.

Maar als deze zich vervolgens gewoon normaal gedraagt, wat is dan de aanleiding om iemand staande te houden anders dan een vreemde mode-keus?

Nogmaals: een koppelriem met een paar tasjes is niets meer dan een koppelriem met een paar tasjes.
Er is minder ruimte om iets illegaals in op te bergen dan de standaard damestas/hutkoffer.