Dragen van een zakmes en koppelriem als burger toegestaan?

Auteur Topic: Dragen van een zakmes en koppelriem als burger toegestaan?  (gelezen 11473 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 29 juni 2016, 21:30:50
Citaat van: dva link=msg=1433133 date=1467219074
Valt een Zwitsers Victorinox zakmes (waar vooral veel andere tools aanzitten) hier ook onder? En hoe zit dat met een Multitool of Leatherman ? Indien deze inderdaad verboden zijn: zijn er misschien andere gelijksoortige tools welke je wel bij je mag dragen in een gebied waar een dergelijke APV van toepassing is ? (misschien heeft iemand nog tips ??)
Geen idee of er andere soortgelijke tools zijn aangezien ik me er niet mee bezig houd maar dat ding van jou is dus een mes en verboden om openlijk bij je te dragen.

Als je het gewoon in de zak draagt is het weer geen probleem omdat het dan niet openlijk is.
  
Citaat
Wat betreft de koppelriem:  Ik draag deze omdat ik het gewoon een stoere brede riem vind waar ik tevens een aantal personal items aan kwijt kan. Meestal met werkbroek/BDU en kisten, dat is inderdaad mijn misschien enigszins afwijkende stijl. Aangezien het volgens mij wel een originele politiekoppel betreft (ooit meegebracht uit de VS) vroeg ik me af of dit nog tot problemen kan leiden. Dat ik hierdoor misschien onbewust eens een keer extra aandacht trek en gecontroleerd wordt, vind ik ook niet erg. De politie doet immers ook gewoon haar werk en ik vind het zeer begrijpelijk dat men in deze tijd extra alert is !
Ieder z'n ding en kisten, werkbroeken en koppelriemen zijn niet verboden dus als jij het wil dragen moet je dat vooral doen. Punt blijft wel dat je er aandacht door krijgt en persoonlijk vraag ik me af of de combinatie "mes bij je dragen" en "aandacht van de politie krijgen ivm kleding" wel een heel handige is aangezien je vroeg of laat in de problemen kan belanden.


guest15549

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 29 juni 2016, 23:27:59
Citaat van: DaMook link=msg=1433208 date=1467235513
Maar is het wel openlijk bij zich hebben. Het zit in een afgesloten houder aan die riem, je ziet dus niet dat er een mes inzit.

Ik vind het hier een beetje teveel over de koppel gaan en dat dat opvallend is. Aan een "gewone" riem vallen houders net zo goed op.

Ik heb zelf ook vaak  bij mijn werk(fabriek)/hobby(electro)/vereniging(bloemencorso)kleding een houder voor mijn SOG multitool aan mijn riem (die om mijn broek op te houden) hangen. Ik verwacht niet dat ik hier ooit problemen mee krijg eigenlijk. Kan altijd verklaren waarom ik die bij heb.

En waarom niet in de broekzak, daar zitten andere dingen in afhankelijk van wat ik ga doen (telefoon/sigaretten en sleutels sowieso, soms ook schroevendraaiers, steeksleutels ed).

Heel mooi dat jij het kunt verklaren maar als het niet mag loop je het risico om aangehouden te worden of om het mes in te moeten leveren.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #42 Gepost op: 29 juni 2016, 23:31:54
Citaat van: RS496 link=msg=1433209 date=1467235679
Heel mooi dat jij het kunt verklaren maar als het niet mag loop je het risico om aangehouden te worden of om het mes in te moeten leveren.
Oeps wilde mijn post aanpassen en perongeluk verwijderd.

Een normaal victorinox mes of multitool mag volgens mij zelfs bij die apv in rotterdam. Zolang die maar niet zichtbaar gedragen word en dat is die niet in een houder.

En ja als ze willen dat ik hem in moet leveren doe ik dat, maar denk niet dat het zo een vaart loopt.

Moet wel zeggen dat ik niet in een stad woon en er ook weinig kom. Meer ervaring in een dorp waar ik de agenten ook wel ken.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #43 Gepost op: 29 juni 2016, 23:34:07
Citaat van: DaMook link=msg=1433210 date=1467235914
Oeps wilde mijn post aanpassen en perongeluk verwijderd.

Een normaal victorinox mes of multitool mag volgens mij zelfs bij die apv in rotterdam. Zolang die maar niet zichtbaar gedragen word en dat is die niet in een houder.

En ja als ze willen dat ik hem in moet leveren doe ik dat, maar denk niet dat het zo een vaart loopt.

Moet wel zeggen dat ik niet in een stad woon en er ook weinig kom. Meer ervaring in een dorp waar ik de agenten ook wel ken.

Als ik mijn Victorinox moet inleveren hier op straat dan zal ik hier wel tegenin gaan, mits ik hem dus niet zichtbaar draag, aangezien het best dure messen zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


guest15549

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 29 juni 2016, 23:45:58
Citaat van: DaMook link=msg=1433210 date=1467235914
Oeps wilde mijn post aanpassen en perongeluk verwijderd.

Een normaal victorinox mes of multitool mag volgens mij zelfs bij die apv in rotterdam. Zolang die maar niet zichtbaar gedragen word en dat is die niet in een houder.

En ja als ze willen dat ik hem in moet leveren doe ik dat, maar denk niet dat het zo een vaart loopt.

Moet wel zeggen dat ik niet in een stad woon en er ook weinig kom. Meer ervaring in een dorp waar ik de agenten ook wel ken.

Oke en stel je loopt door de stad met je volkomen legale koppel en je mes dat niet zichtbaar is terwijl de houder dat wel is. Een agent loopt naar je toe, vraagt wat er in zit, wat zeg je dan?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #45 Gepost op: 29 juni 2016, 23:48:00
Ligt eraan of ik mijn mes in de houder heb op dat moment of niet. Desnoods heb ik het in mijn broekzak gestopt omdat ik de bieb inloop.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #46 Gepost op: 30 juni 2016, 01:03:22
Citaat van: RS496 link=msg=1433212 date=1467236758
Oke en stel je loopt door de stad met je volkomen legale koppel en je mes dat niet zichtbaar is terwijl de houder dat wel is. Een agent loopt naar je toe, vraagt wat er in zit, wat zeg je dan?
Buiten dat deze vraag al is beantwoord, je hoeft niet te antwoorden op vragen.

Ook in Rotterdam zijn agenten gevoelig voor legitieme redenen.

Controlerende instantie's zijn niet zo star als dat lijkt in de media hier in  Nederland. Maar ook niet in Duitsland en België, beiden ook ervaren met mijn kapmesje.

De APV is leuk en een boeiend iets, maar op het moment dat mijn mes in beslag wordt genomen terwijl ik er mijn werk mee uitvoer zal ik er toch tegen in beroep gaan. En er zal geen rechter zijn die dan in het voordeel van de APV beslist, maar zover komt het niet eens. Zowel in Rotterdam als Utrecht is eenzelfde zaak tegen een collega van mij niet in behandeling genomen door de OvJ. Het ging dan wel niet over een kapmes, maar een stootijzer dat als slagwapen gebruikt kon worden in de buurt van een voetbalstadion. De conclusie van de OvJ was dat de intentie het te gebruiken als wapen niet was aan te tonen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #47 Gepost op: 1 juli 2016, 01:13:11
Citaat van: RS496 link=msg=1433212 date=1467236758
Oke en stel je loopt door de stad met je volkomen legale koppel en je mes dat niet zichtbaar is terwijl de houder dat wel is. Een agent loopt naar je toe, vraagt wat er in zit, wat zeg je dan?

Waarschijnlijk gewoon wat er daadwerkelijk inzit. En dan doen ze niet moeilijk verder. Zie verder het antwoord van hit :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #48 Gepost op: 1 juli 2016, 10:24:50
Citaat van: DaMook link=msg=1433491 date=1467328391
Waarschijnlijk gewoon wat er daadwerkelijk inzit. En dan doen ze niet moeilijk verder. Zie verder het antwoord van hit :) .

Maar wat HIT aanhaalt, is een 'potentieel wapen'  wat echter voor werkzaamheden gebruikt word.

Als jij 's morgens om 4 uur 's morgens ergens met een stootijzer word aangetroffen op een plek waar veel inbraken gebeuren, kun je hem inleveren. Kun je hard maken dat jij wegwerker bent, onderweg aar een klus, mag je houden. (Al heb je dan meestal ook wel andere spullen bij om dit hard te kunnen maken).

APV's zijn meestal wel bedoeld om mensen die criminele intenties hebben te stoppen, niet iemand die zijn werk gaat doen. Een voorbeeld wat ik veel gehoord hen is het achter je stoel in de auto een honkbalknuppel vervoeren. Ligt er een bal bij, kun je aannemelijk maken dat je ergens wilt gaan trainen (niet midden in de nacht natuurlijk). Ligt er geen bal bij, is de kans groot dat je er iets anders mee van plan bent.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #49 Gepost op: 8 augustus 2016, 09:36:39
Citaat van: dva link=msg=1433133 date=1467219074
Valt een Zwitsers Victorinox zakmes (waar vooral veel andere tools aanzitten) hier ook onder? En hoe zit dat met een Multitool of Leatherman ? Indien deze inderdaad verboden zijn: zijn er misschien andere gelijksoortige tools welke je wel bij je mag dragen in een gebied waar een dergelijke APV van toepassing is ? (misschien heeft iemand nog tips ??)

Er zijn fabrikanten die tools maken die vaak ook geschikt zijn voor vervoer in handbagage in het vliegtuig (geen garantie) waarbij een hoop tools voorhanden zijn, maar vaak geen mes aan zit.

Enkele voorbeelden:
- Leatherman Style PS (http://www.leatherman.com/style-ps-25.html#Tools)
- Leatherman Fuse Knifeless (http://leatherman.co.uk/product/Knifeless_Fuse)
- Gerber Dime Travel (http://nl.gerbergear.com/Essentials/Tools/dime-travel_30-001023)
- Gerber Multi-Plier 600 Bladeless (http://nl.gerbergear.com/Industrial/Tools/MP600-Bladeless_30-000952)
- SOG Powerlock Traveler (http://www.sogknives.com/powerlock-traveler-satin-nylon-pouch.html)

En ook bovenstaande items zijn geen garantie. Onder bepaalde omstandigheden kunnen ze nog steeds als wapen worden gezien zoals bedoeld in Artikel 2, eerste lid, categorie 4, onder 7 van de Wet Wapens en Munitie, maar dat geldt ook voor het kettingslot van je fiets.
Servo Per Amikeco