Directeur Veiligheidsregio Zeeland onder vuur

Auteur Topic: Directeur Veiligheidsregio Zeeland onder vuur  (gelezen 69227 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #100 Gepost op: 1 juli 2016, 23:29:03
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1433756 date=1467397147
Tja daar kies je (bewust) voor als je in de outback gaat wonen. Heel veel mensen denken daar niet bij na maar als jij midden op de hei of op een eiland gaat wonen in NL duurt het ook ff voordat de hulpdiensten ter plaatse zijn.

Want die mensen betalen ook een ander belastingtarief en zorgpremie in deze "buitengebieden" binnen Nederland? De wetgever heeft in de wetgeving ook rekening gehouden met buitengebieden?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #101 Gepost op: 2 juli 2016, 01:32:37
Citaat van: RemRoof link=msg=1433824 date=1467408543
Want die mensen betalen ook een ander belastingtarief en zorgpremie in deze "buitengebieden" binnen Nederland? De wetgever heeft in de wetgeving ook rekening gehouden met buitengebieden?

Zeker heeft de wetgever daar rekening meegehouden. Want er mag gemotiveerd afgeweken worden van de opkomsttijden.

En over het gezwets over belastingtarieven enzo:
! No longer available
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #102 Gepost op: 2 juli 2016, 09:24:12
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1433839 date=1467415957
Zeker heeft de wetgever daar rekening meegehouden. Want er mag gemotiveerd afgeweken worden van de opkomsttijden.


Dat zie we in Zeeland inderdaad, de veiligheidsregio wijkt gemotiveerd af. De landelijke inspectiedienst keurt het allemaal goed maar tekent net als bij Rotterdam Rijnmond aan dat men geen gebruikt heeft gemaakt van de vastgestelde richtlijnen en de juiste argumentatie ontbreekt. Ze geven goedkeuring aan de Veiligheidsregio en geven aan dat er nog een aantal zaken geregeld moet worden zoals het een degelijke brandweerkundige onderbouwing voorleggen aan de Inspectie.

Het is zo absurd dat het vergelijkbaar is met een schoolkind al vast over laten gaan naar de volgende klas terwijl het huiswerk en de proefwerken van voorgaand lesjaar nog niet volledig af zijn.

Het klopt ook dat iedereen belasting moet betalen. Je hoort je belastingbetalers goed te informeren als betrouwbare overheid. Als clowns in de veiligheidsregio menen dat het prima is om na 18 minuten ter plaatse te komen in bijvoorbeeld Breskens horen ze op voorhand de burgers te vertellen dat ze in een afgelegen gebied duren en de brandweer pas na 18 minuten komt. De kans is groot dat deze burgers het niet accepteren en die degelijke, bestuurlijke argumentatie willen weten of misschien wel afvragen wie in vredesnaam die mensen zijn van die veiligheidsregio die dit soort besluiten neemt ipv de eigen gemeenteraard waar ze op mogen stemmen.

De veiligheidsregio maakt het niet duidelijk aan de burgers. Je hoort dit geouwehoer pas achteraf na incidenten waarbij de brandweer te laat was of faalde.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #103 Gepost op: 2 juli 2016, 09:40:02
Citaat van: RemRoof link=msg=1433824 date=1467408543
Want die mensen betalen ook een ander belastingtarief en zorgpremie in deze "buitengebieden" binnen Nederland? De wetgever heeft in de wetgeving ook rekening gehouden met buitengebieden?

Ik begrijp het niet dat er zelfs op dit forum van die helden zijn die zich hulpverlener of brandweerhobbyist noemen die rustig meejubelen met een zootje managers en bestuurders die niets anders doen dan de brandweerzorg op straat te slopen en het te vervangen door bureaucratie.

In Australie, Zuid Afrika, Schotland, USA, en Canada heb je afgelegen gebieden. Je kan in 3 uur en 45 minuten van Groningen naar Maastricht rijden zonder zwaailicht en sirene en door je te houden aan de maximumsnelheid.

Je kan in 2 uur en 15 minuten van Den Haag naar Enschede rijden met de auto zonder zwaailicht en sirene door je aan de maximusnelheid te houden. Over welke afgelegen gebieden hebben. Waarom is het acceptabel om principes die bijvoorbeeld de brandweer in Schotland gebruikt voor de highlands of de uiterst noordelijke dorpjes te gebruiken voor Nederlandse dorpen (die niet zo afgelegen zijn en waar vaak veel meer bebouwing/groter populatie is dan de dorpen waar ze in buitenland uitzondering voor mogen maken?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #104 Gepost op: 2 juli 2016, 09:41:31
Je mag gemotiveerd afwijken van je opkomsttijden in buitengebieden waarvan vooraf al vast staat dat een brandweervoertuig het niet gaat redden in de 8 minuten. Maar dan gaat het over een paar minuten overschrijding, niet over 18 minuten. Wat er in Breskens is gebeurd is het wederom falen van de organisatie met de naam veiligheidsregio Zeeland. Een TS heeft 6 man nodig om te kunnen uitrukken, een vaste samenstelling daarvan is een chauffeur en een bevelvoerder en 4 manschappen. Als er een chauffeur niet komt, en er pas na 18 minuten er is vanuit een ander dorp is er iets grondeloos mis in je organisatie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #105 Gepost op: 2 juli 2016, 09:55:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1433867 date=1467445291
Je mag gemotiveerd afwijken van je opkomsttijden in buitengebieden waarvan vooraf al vast staat dat een brandweervoertuig het niet gaat redden in de 8 minuten. Maar dan gaat het over een paar minuten overschrijding, niet over 18 minuten. Wat er in Breskens is gebeurd is het wederom falen van de organisatie met de naam veiligheidsregio Zeeland. Een TS heeft 6 man nodig om te kunnen uitrukken, een vaste samenstelling daarvan is een chauffeur en een bevelvoerder en 4 manschappen. Als er een chauffeur niet komt, en er pas na 18 minuten er is vanuit een ander dorp is er iets grondeloos mis in je organisatie.

Ik mag toch hopen dat jij het net als de vereniging van brandweervrijwilligers en Oma buitengewoon vreemd vindt als een toezichthouder akkoord gaat met het verruimen van de opkomsttijden of gebruik van kleinere bluseenheden terwijl ze aangeven dat de veiligheidsregio geen gebruik heeft gemaakt van de hiervoor vastgestelde spelregels of nog moet komen met de juiste brandweerkundige onderbouwing.

Ik heb het als chirurg meegemaakt dat ik een patient wilde opereren maar anderen mij duidelijk maakten dat het niet ging gebeuren als de longarts de patient niet vrij heeft gegeven. Ze zeggen mij niet dat we de patient gaan opereren omdat de patient grotendeels voldoet aan alle criteria behalve vrijgave door longarts.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #106 Gepost op: 2 juli 2016, 10:06:50
Citaat van: oma link=msg=1433875 date=1467446122
Ik mag toch hopen dat jij het net als de vereniging van brandweervrijwilligers en Oma buitengewoon vreemd vindt als een toezichthouder akkoord gaat met het verruimen van de opkomsttijden of gebruik van kleinere bluseenheden terwijl ze aangeven dat de veiligheidsregio geen gebruik heeft gemaakt van de hiervoor vastgestelde spelregels of nog moet komen met de juiste brandweerkundige onderbouwing.

Ik heb het als chirurg meegemaakt dat ik een patient wilde opereren maar anderen mij duidelijk maakten dat het niet ging gebeuren als de longarts de patient niet vrij heeft gegeven. Ze zeggen mij niet dat we de patient gaan opereren omdat het de patient grotendeels voldoet aan alle criteria behalve vrijgave door longarts.
Je hebt gebieden waar je het als brandweer niet gaat redden om met 8 minuten op de stoep te staan. Wij hebben zo'n gebied, daar gaan we het niet redden met 8 minuten, wel met 10. Ook een buurkorps gaat dat niet redden simpel omdat wij gewoon de dichts bijzijnde post zijn. Wij hadden nog een ander gebied aan de andere kant van ons dorp, dat wordt nu bedient door de 24uursdienst vanuit Gooi&Vechtstreek. Ik zeg, helemaal prima geregeld. Handig die wegvallende operationele grenzen.
Als we het over Breskens houden is dit een geval wat gewoon niet klopt. In de gemeente Breskens staat een brandweerpost, dus de brandweer had hier keurig op tijd aanwezig kunnen zijn. Moet je er wel voor zorgen dat er personeel is, en dat is de directe verantwoordelijkheid voor de betreffende veiligheidsregio. Functies zoals een chauffeur en een bevelvoerder zijn noodzakelijke functies, die functie kun je zelfs vastleggen en garanderen door er piket op te leggen.

Het beginnen roepen over kleinere bluseenheden te willen stationeren om dit soort problemen te voorkomen is gewoon een stofwolk opwerpen en een afleidingstactiek om je eigen problemen te verstoppen. Ook een kleinere bluseenheid heeft een chauffeur nodig om te kunnen uitrukken, en die sleutelpositie was nu net niet aanwezig. Dus dan ben je bezig met schijnveiligheid.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #107 Gepost op: 2 juli 2016, 10:18:13
In het schaken is het bij herhaling van zetten remise....on topic dan maar weer hier?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #108 Gepost op: 2 juli 2016, 10:18:45
Citaat van: Peter71 link=msg=1433881 date=1467446810
Je hebt gebieden waar je het als brandweer niet gaat redden om met 8 minuten op de stoep te staan. Wij hebben zo'n gebied, daar gaan we het niet redden met 8 minuten, wel met 10. Ook een buurkorps gaat dat niet redden simpel omdat wij gewoon de dichts bijzijnde post zijn. Wij hadden nog een ander gebied aan de andere kant van ons dorp, dat wordt nu bedient door de 24uursdienst vanuit Gooi&Vechtstreek. Ik zeg, helemaal prima geregeld. Handig die wegvallende operationele grenzen.
Als we het over Breskens houden is dit een geval wat gewoon niet klopt. In de gemeente Breskens staat een brandweerpost, dus de brandweer had hier keurig op tijd aanwezig kunnen zijn. Moet je er wel voor zorgen dat er personeel is, en dat is de directe verantwoordelijkheid voor de betreffende veiligheidsregio. Functies zoals een chauffeur en een bevelvoerder zijn noodzakelijke functies, die functie kun je zelfs vastleggen en garanderen door er piket op te leggen.

Het beginnen roepen over kleinere bluseenheden te willen stationeren om dit soort problemen te voorkomen is gewoon een stofwolk opwerpen en een afleidingstactiek om je eigen problemen te verstoppen. Ook een kleinere bluseenheid heeft een chauffeur nodig om te kunnen uitrukken, en die sleutelpositie was nu net niet aanwezig. Dus dan ben je bezig met schijnveiligheid.

De vraag is of de wetgever met gemotiveerd afwijken bedoelde dat je zodra je personeelsgebrek hebt of de begroting niet op orde kan krijgen je hier gebruik van mag maken. Ik beschouw gemotiveerd afwijken als een uitzondering in bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld een vrijstaande boerderij in de Flevopolder. De boer weet zelf wel dat hij dagelijks 25 kilometer moet rijden om naar de supermarkt te gaan of om de kinderen naar school te brengen. Hij weet ook dat brandweer of ambulancedienst er veel langer over zullen doen dan in het dorp 25 kilometer verderop.

Citaat
Winkels met gesloten constructie, wonen boven winkels en celfuncties - 5 min.
Portiekwoningen / portiekflats en wonen verminderd zelfredzamen - 6 min.
Overige woon- en winkelfuncties, gezondheidszorg, onderwijs, logies - 8 min.
Kantoor, industrie, sportbijeenkomst en overige gebruiksfuncties - 10 min.
Gemotiveerde afwijkingen - 18 min.

In Breskens ging het niet om een vrijstaande boerderij maar om een restaurant in een dorp.



Volgens getuigen was er na ongeveer 21 minuten een Jeep van de brandweer ter plaatse en na 30 minuten een tankautospuit. De veiligheidsregio zegt dat de brandweer na 21 minuten ter plaatse was. De burgemeester noemt het 3 minuten te laat.

Ik noem het 11 minuten te laat omdat er met goed fatsoen geen redelijk argument te bedenken is om af te wijken van de 10 minuten norm. Een tekort aan vrijwilligers, onvrede in je brandweerkorps, begrotingstekort/bezuinigingen afwentelen op materieel/personeel zijn in mijn ogen geen valide argumenten om de opkomsttijden op te rekken tot 18 minuten in een dorp. In Breskens zal men ook afhankelijk zijn van toerisme. Het is raar als je als toerist beseft dat je veiliger bent op een strandje in Syrie dan in Breskens.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #109 Gepost op: 2 juli 2016, 10:20:23
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1433883 date=1467447493
In het schaken is het bij herhaling van zetten remise....on topic dan maar weer hier?

Hoezo, heb je een link naar een eerdere discussie over deze brand en de avonturen van de bureaucraten in Zeeland op het forum? Zo niet, is het geen herhaling van zetten maar zijn het nog maar de openingszetten.