Wateroverlast Bocholter Aa - Dinxperlo 25-06-2016 #nt

Auteur Topic: Wateroverlast Bocholter Aa - Dinxperlo 25-06-2016 #nt  (gelezen 7247 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #40 Gepost op: 2 juli 2016, 07:31:52
Citaat van: Thor link=msg=1433809 date=1467405899
Een storing aan een gemaal van 3600 m3/uur los je echt niet op met twee DPU 2x 240 m3/uur dan moet je wel even een grotere mobiele pompunit laten aanrukken of 5 landbouwtractortjes 800 m3/uur.

Waarom kom je toch de hele tijd op die landbouw trekkertjes? Ik heb heel veel contacten in deze regio en ik kan je wel vertellen dat er maar zeer weinig trekkers met pomp beschikbaar zijn hier in de buurt. En de boeren (want loonwerkers hier in de regio hebben geen pompen) hebben de pompen ingezet om hun eigen broek op te houden. De pompen zijn ook gericht op druk en doen maar 50 tot 250 m3 per uur.

Ik ben het met je eens dat een wts systeem niet de mooiste oplossing is maar om nu te zeggen dat er honderden pompen van loonwerkers klaar staan is wat overdreven.

Met de opbouw van de wts kun je ook nog wel wat winst boeken. Gebruik geen varken, terugslag klep, en indien mogelijk splitsen van de uitvoer, zo krijg je zo min mogelijk weerstand. Dan doe je met gemak 480 m3 per uur met 1 DPU.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #41 Gepost op: 2 juli 2016, 08:12:10
Die pompen zouden gewoon in opslag kunnen staan bij het waterschap voor calamiteiten. Dan hoeven de loonwerker alleen de trekkers te leveren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #42 Gepost op: 2 juli 2016, 08:25:52
Bepaalde figuren hier schieten meteen weer in hun cirkeltje als het gaat om wateroverlast, en beginnen weer een discussie die onderhand strontvervelend begint te worden. Dit incident duurde al even, dus je kunt er gevoegelijk van uit gaan dat beschikbare pompen allang zijn ingezet. Denk je nu werkelijk dat men niet zelf over dit soort zaken nadenkt?
Als dan een belangrijk gemaal door een technische storing ermee stopt dan zul je een NOOD maatregel moeten toepassen, en die komt dan vaak in de vorm zoals deze hier is gedaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 2 juli 2016, 09:01:49
Citaat van: leon1e link=msg=1433846 date=1467437512
Waarom kom je toch de hele tijd op die landbouw trekkertjes? Ik heb heel veel contacten in deze regio en ik kan je wel vertellen dat er maar zeer weinig trekkers met pomp beschikbaar zijn hier in de buurt. En de boeren (want loonwerkers hier in de regio hebben geen pompen) hebben de pompen ingezet om hun eigen broek op te houden. De pompen zijn ook gericht op druk en doen maar 50 tot 250 m3 per uur.

Ik ben het met je eens dat een wts systeem niet de mooiste oplossing is maar om nu te zeggen dat er honderden pompen van loonwerkers klaar staan is wat overdreven.

Met de opbouw van de wts kun je ook nog wel wat winst boeken. Gebruik geen varken, terugslag klep, en indien mogelijk splitsen van de uitvoer, zo krijg je zo min mogelijk weerstand. Dan doe je met gemak 480 m3 per uur met 1 DPU.

Dat varken etc. komt vanuit de opleiding mbt de autospuiten, De NPSH curve van een autospuit is verschillend van PH curve van de dompelpomp. Bij de NPSH curve is het verstandiger om een varken etc, te gebruiken bij de PH curve werkt een varken etc. inderdaad alleen maar tegen.

De Nederlandse overheid dient zo optimaal mogelijk te zijn voorbereid op de verschillende vormen van wateroverlast. Dat vereist nadenken over een zo efficient mogelijke inzet van mensen en middelen onder dat soort omstandigheden, bij de kop in het zand steken, zo lang het goed gaat gaat het goed, is niemand gebaat.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #44 Gepost op: 2 juli 2016, 11:31:37
Klopt maar ik heb het niet over ondergelopen tuintje maar over een polder o.i.d.

Citaat van: Achterhoek link=msg=1433761 date=1467398670
Ligt natuurlijk aan de grote van het gebied en wat je uiteindelijk wil bereiken......


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 2 juli 2016, 14:24:52
Citaat van: JJ75 link=msg=1433848 date=1467439930
Die pompen zouden gewoon in opslag kunnen staan bij het waterschap voor calamiteiten. Dan hoeven de loonwerker alleen de trekkers te leveren.

Dat is efficiënt qua investering en qua operatie, soortgelijk als de gladheidsbestrijding RWS.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #46 Gepost op: 2 juli 2016, 15:05:29
Dan kan je ook de floodmodules voor de hs 60/150 kopen en die neerzetten bij het waterschap.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #47 Gepost op: 3 juli 2016, 20:23:29
Citaat van: Chukkie link=msg=1433977 date=1467464729
Dan kan je ook de floodmodules voor de hs 60/150 kopen en die neerzetten bij het waterschap.

Dat is inderdaad veel logischer dan afhankelijk zijn van een paar loonwerkers á € 125 per uur, per trekker. En dan nog een opstelplaats vinden voor 5 of 6 trekkers...

http://hytransfiresystem.com/products/floodpumps/FloodModule-HydroSub-150.html