Gemeentelijke handhavers gaan bestuursrechtelijke boetes schrijven, gemeenten innen zelf

Auteur Topic: Gemeentelijke handhavers gaan bestuursrechtelijke boetes schrijven, gemeenten innen zelf  (gelezen 4963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701

Aantal vragen naar aanleiding van dit artikel:http://www.parool.nl/amsterdam/gemeente-amsterdam-gaat-boetes-zelf-innen~a4328333/

Zomaar wat vragen die bij mij opkomen:

-het kan dus zo zijn dat men voor wildplassen zometeen een andere (lees: (veel)hogere/lagere) boete krijgt van gemeentelijke handhavers, dan van agenten van Politie?

-verwachten jullie een explosieve stijging van het aantal handhavers, nu geld in eigen kas vloeit?




HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: LSPD link=msg=1432396 date=1467019188
-verwachten jullie een explosieve stijging van het aantal handhavers, nu geld in eigen kas vloeit?
Ik zou dit op veel punten een positief iets vinden. Aan de andere kant zie ik het ook liever gewoon bij de politie terugkomen.
Maar iig wordt dan de pakkans vergroot.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Citaat van: HIT link=msg=1432404 date=1467020671
Ik zou dit op veel punten een positief iets vinden. Aan de andere kant zie ik het ook liever gewoon bij de politie terugkomen.
Maar iig wordt dan de pakkans vergroot.  O0
Ik heb dezelfde gedachtes.

Echter ben ik dan ook weer benieuwd of dit invloed zal hebben op de samenwerking tussen politie en handhaving.

Casus: koppel met 1 agent en 1 handhaver surveilleren op straat. Beide constateren een strafbaar feit. Als Mohammed schrijft is het boetebedrag €80 en bij Henk €180... Dat lijkt mij geen wenselijke situatie.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: LSPD link=msg=1432396 date=1467019188
-het kan dus zo zijn dat men voor wildplassen zometeen een andere (lees: (veel)hogere/lagere) boete krijgt van gemeentelijke handhavers, dan van agenten van Politie?


Volgens mij kan dit toch niet tenzij er sprake is van de constatering van een ander feit? Iets wat ook in de huidige situatie voor kan komen? Beiden zullen in beginsel toch optreden op basis van de APV?

Ik neem overigens aan dat dit hier sprake is van een verandering in het kader 'bestuurlijke boetes overlast' ( zie https://vng.nl/files/vng/vng/Documenten/Extranet/Gemeenterecht/2009/handr_best_boete_overlast.pdf)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: HIT link=msg=1432404 date=1467020671
Ik zou dit op veel punten een positief iets vinden. Aan de andere kant zie ik het ook liever gewoon bij de politie terugkomen.
Maar iig wordt dan de pakkans vergroot.  O0

De politie heeft de juiste opleiding en de juiste mentaliteit.
Wil Amsterdam weer terug naar de tijd van de dienst parkeertereur ?Zelfs klemmen van ambulances en Lijken wagens.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Amsterdam mist blijkbaar inkomsten cq heeft teveel uitgaven. Gaan ze dan maar weer een stel sociaal onbekwamen inzetten om dit terug te verdienen? Kunnen ze beter maar niet doen want ik zie het al weer gebeuren, net als in de tijd van Parkeerbeheer, dat oom agent om de haverklap op kan draven om ruzies te zussen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
En de volgende stap terug naar de rijks- en gemeentepolitie is weer gezet  >:D


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Citaat van: Bert65 link=msg=1432452 date=1467029150
''Gaan ze dan maar weer een stel sociaal onbekwamen inzetten om dit terug te verdienen?''

Het mag wel iets positiever, je scheert nu alles over 1 kam...
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: LSPD link=msg=1432396 date=1467019188
Zomaar wat vragen die bij mij opkomen:

-het kan dus zo zijn dat men voor wildplassen zometeen een andere (lees: (veel)hogere/lagere) boete krijgt van gemeentelijke handhavers, dan van agenten van Politie?

Ik vermoed dat een bestuursrechter korte metten maakt met (veel) hogere boetes op basis van het gelijkheidsbeginsel. Ik zie dit wel als een stap in de richting van een eigen Gemeente Politie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik zie het verschil in prijs al hier binnen de gemeente Roermond voor foutparkeren. Als ik fout geparkeerd sta en Stadstoezicht bekeurd mij betaal ik €45 en dit moet ik overmaken naar de gemeente Roermond. Als ik door een agent bekeurd zou worden kost me dit (ik dacht) €90+€9 administratiekosten en komt er post van het CJIB hiervoor.

Daarnaast vraagje: Kan ik als ik fout geparkeerd sta zowel een boete van Stadstoezicht als van de Politie krijgen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel