Gemeentelijke handhavers gaan bestuursrechtelijke boetes schrijven, gemeenten innen zelf

Auteur Topic: Gemeentelijke handhavers gaan bestuursrechtelijke boetes schrijven, gemeenten innen zelf  (gelezen 4972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1432529 date=1467039166
Ik zie het verschil in prijs al hier binnen de gemeente Roermond voor foutparkeren. Als ik fout geparkeerd sta en Stadstoezicht bekeurd mij betaal ik €45 en dit moet ik overmaken naar de gemeente Roermond. Als ik door een agent bekeurd zou worden kost me dit (ik dacht) €90+€9 administratiekosten en komt er post van het CJIB hiervoor.

Is die 45 euro een naheffingsaanslag parkeerbelasting of een administratieve boete?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: RS496 link=msg=1432532 date=1467039650
Is die 45 euro een naheffingsaanslag parkeerbelasting of een administratieve boete?

Naheffingsaanslag parkeerbelasting zover ik weet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


guest15549

  • Gast
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1432533 date=1467039687
Naheffingsaanslag parkeerbelasting zover ik weet.

Dan heeft het één niet met het andere te maken. Als je in een betaald parkeren-gebied parkeert betaal je een (extra) belasting voor het gebruik van de parkeerplek en door niet te betalen krijg je een naheffing van de (niet betaalde) belasting; het is dus een fiscale overtreding. Mulderbeschikkingen voor foutparkeren gaat om bijv. het niet gebruiken van de blauwe parkeerkaart, parkeren op een invalideplek, etc.


Ander nadeel van deze ontwikkeling: in bezwaar gaan wordt lastiger omdat gemeenten geld kunnen rekenen voor het behandelen van WOB-verzoeken terwijl het OM dit gratis doet.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Het mag wel iets positiever, je scheert nu alles over 1 kam...
Ik wil niet alle BOA's over een kam scheren maar ik hoop van harte dat "men" niet op zal treden zoals Parkeerbeheer dat pleegde te doen; geen greintje sociaal gevoel, geen sociale vaardigheden en wil is wet.

By the way; de parkeercontroleurs delen nu ook al naheffingsaanslagen uit bij Mulderovertredingen....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
De Wet Mulder kent geen naheffingsaanslag. Een fiscaal controleur kan wel tegelijk BOA zijn, maar het hoeft niet. Je kan geen fiscale heffing krijgen omdat de controleur geen BOA is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Een naheffing van een parkeercontroleur, (niet zijnde een BOA of GOA)kan zeer zeker wel, is op basis van gemeentelijke belastingen, is dan ook een fiscalist, belast met toezicht op betaald parkeren en vergunningsparkeren.
Bij instappen begint de inzet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De Melkert banen parkeren etc,dus zwaar gesubsidieerd,leverden jarenlang meer dan 100 milj gulden op voor Amsterdam !


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
De Wet Mulder kent geen naheffingsaanslag. Een fiscaal controleur kan wel tegelijk BOA zijn, maar het hoeft niet. Je kan geen fiscale heffing krijgen omdat de controleur geen BOA is.
Klopt. Maar Cition en zijn opvolger delen naheffingen uit terwijl het een Mulderfeit betreft. De scanvoertuigen kunnen geen verkeersborden lezen en de fiscalisten lezen de borden niet en dus kan je, als je bijv op een laad- en losplaats geparkeerd staat, een naheffing tegemoet zien.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Voor een Mulderfeit kan nooit een Naheffingsaanslag parkeren worden opgelegd.
Parkeerbelasting kan alleen op de aangewezen plaatsen geheven worden. Plaatsen zijn aangegeven in het parkeerbesluit van betreffende gemeente.
Op de plaatsen die niet zijn aangewezen als parkeerplaats, kan dus NOOIT een naheffingsaanslag opgelegd worden, denk hierbij aan trottoir, parkeerverbod, gehandicaptenparkeerplaats, binnen 5 meter van een voetgangersoversteekplaats, enz.
Als een (fiscaal)parkeercontroleur op zo'n plaats toch een naheffingsaanslag parkeerbelasting oplegt, moet hij zijn opleiding maar eens overdoen.
De Parkeercontroleur die ook BOA is zal in deze gevallen een Aankondiging van Beschikking uitschrijven.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

Als een (fiscaal)parkeercontroleur op zo'n plaats toch een naheffingsaanslag parkeerbelasting oplegt, moet hij zijn opleiding maar eens overdoen.

Dat weten jij en ik...