Waarde van de vlaggen van de Reddingsbrigade

Auteur Topic: Waarde van de vlaggen van de Reddingsbrigade  (gelezen 9834 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Gepost op: 28 juni 2016, 13:56:01
Ergens in de media zag ik afgelopen week een artikel over het gebruik van vlaggen door de Reddingsbrigade langs de kust van Nederland.
Het ging over stukken die afgezet waren en waar wel, en vervolgens stukken waar het verboden zou zijn om te zwemmen.

Mijn vraag is dan gelijk, in hoeverre kan, en meer mag de Reddingsbrigade dat bepalen, en hoeveel hebben zij daar nu werkelijk over te zeggen?

Als ik ergens langs de kust wil zwemmen, dan lijkt het mij niet dat de Reddingsbrigade mij dat gaat verbieden, afraden is weer een ander verhaal....






Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2016, 14:19:21
Citaat van: Breathe link=msg=1432785 date=1467116066
Deze?

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3177163/Reddingsbrigade-start-proef-Vlaggen-bij-vloedlijn-moeten-zorgen-voor-meer-veiligheid

Thanks, dat was hem inderdaad!

Ik snap dat de Reddingsbrigade de veiligheid van de badgasten hoog in het vaandel heeft, maar hebben zij het recht om een verbod in te stellen?
Volgens mij zijn ze namelijk niet de eigenaar van het strand en het water..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2016, 14:25:51
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1432787 date=1467116361
Thanks, dat was hem inderdaad!

Ik snap dat de Reddingsbrigade de veiligheid van de badgasten hoog in het vaandel heeft, maar hebben zij het recht om een verbod in te stellen?
Volgens mij zijn ze namelijk niet de eigenaar van het strand en het water..

Kennis van zaken,in dit geval de zee en het strand, is nmm veel belangrijker.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2016, 14:30:47
Citaat van: Thor link=msg=1432790 date=1467116751
Kennis van zaken,in dit geval de zee en het strand, is nmm veel belangrijker.

Dat lijkt mij ook, ik heb vroeger wel eens een aantal keer in de clinch gelegen met de RB als zij mij kwamen vertellen dat ik ergens niet mocht zwemmen omdat het gevaarlijk was.
En dat is het ook, als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, niet als je daar al vanaf jongs af aan zwemt en de gevaren kent..

Ik snap dat het als een precedent werkt als je dan wel mensen laat zwemmen, maar als een verbod geen juridische grondslag heeft, moeten ze die ook niet proberen zo te verkopen..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2016, 14:56:16
Voldoende kennis van zaken is inderdaad discutabel en daarmee het uitvaardigen van verboden en het geven van dwingende adviezen.
Ik heb het idee dat bij de reddingsbrigade men over het algemeen bij een goed argument etc. wel zal luisteren een uitzondering daargelaten maar er zijn overheidsdiensten die dwingende adviezen geven waar je kunt twijfelen aan de kennis van zaken.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2016, 15:26:57
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1432787 date=1467116361
Volgens mij zijn ze namelijk niet de eigenaar van het strand en het water..
Nee, dat is de gemeente. En die delegeert taken o.a. aan de reddingsbrigade.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2016, 15:33:51
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1432791 date=1467117047
Dat lijkt mij ook, ik heb vroeger wel eens een aantal keer in de clinch gelegen met de RB als zij mij kwamen vertellen dat ik ergens niet mocht zwemmen omdat het gevaarlijk was.
En dat is het ook, als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, niet als je daar al vanaf jongs af aan zwemt en de gevaren kent..

Ik snap dat het als een precedent werkt als je dan wel mensen laat zwemmen, maar als een verbod geen juridische grondslag heeft, moeten ze die ook niet proberen zo te verkopen..
De reddingsbrigade is geen handhaver, maar heeft wel gedelegeerde taken. Ergo, ze kunnen wel een deel van het strand als 'verboden te zwemmen' aanduiden, maar als jij niet luistert dan wordt een een zaak van politie en/of boa's.
Dat speelt in IJmuiden al jaren bij de pieren. De reddingsbrigade bepaald om 10:00 uur 's morgens of de pier dicht gaat. Vroeger bleven ze er wel bij staan om vervolgens verrot te worden gescholden. Nu gaat de pier dicht en komt de politie zo af en toe kijken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2016, 16:15:55
De pier ligt nmm wel iets anders dan het strand. Er staat een hek voor en bij gevaar gaat dat dicht en dan klautert men daar omheen,eigen schuld als het fout gaat bij opkomend water etc.
Ik vind het wel opmerkelijk dat de reddingsbrigade moet bepalen of je de pier op mag,er zijn toch genoeg autoriteiten in de buurt die dat kunnen en nmm ook moeten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2016, 16:41:02
Op de pier kun je door onbekendheid met zee weer en wind worden verrast,de golven kunnen je makkelijk van de pier afvegen en soms is dan er geen veilige weg terug.Weersvoorspelling en interpretatie mbt de gevaren Zuidpier is aan vaklieden/kenners en daarmee het afsluiten dat trouwens ook maar halfbakken kan.