Waarde van de vlaggen van de Reddingsbrigade

Auteur Topic: Waarde van de vlaggen van de Reddingsbrigade  (gelezen 9862 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2016, 22:41:17
Citaat van: Thor link=msg=1432815 date=1467123355
De pier ligt nmm wel iets anders dan het strand. Er staat een hek voor en bij gevaar gaat dat dicht en dan klautert men daar omheen,eigen schuld als het fout gaat bij opkomend water etc.
Ik vind het wel opmerkelijk dat de reddingsbrigade moet bepalen of je de pier op mag,er zijn toch genoeg autoriteiten in de buurt die dat kunnen en nmm ook moeten.
Laat ik het nuanceren: De RB sluit de pier af als het windkracht 7 is of als dat wordt verwacht. In principe om 10:00 uur 's morgens voor 24 uur, maar daar kan van afgeweken worden. Verder kan er overlegd worden met het Havenoperatiecentrum. Daar wordt volgens mij ook melding gedaan, net als bij de politie.

Voor de vraag van Peter-RWS maakt pier of strand niet uit. Er is een verbod ingesteld en zijn vraag is of dat op de juiste wijze gebeurd. Wel of geen hek is voor zijn vraag niet van belang.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2016, 00:14:14

Ik vind het een aardig verwarrend artikel, temeer omdat ik de situatie niet ken....

Ik lees het namelijk alsof de RB gaat bepalen waar ik wel of waar ik niet mag zwemmen, en dat het hun beter uitkomt als ik netjes tussen de vlaggetjes blijf zoadat zij een beter overzicht over het gebied hebben, en dat zegt niets over wel of geen gevaar..

Als ik geen zin heb om daar als haringen in een ton te gaan liggen, en drie stranden verderop ga zwemmen, wat is dan de juridische status van de RB?
En is het dan wel zo dat het die drie stranden verderop echt onveilig is?

Maar goed, gelukkig woon ik langs een mooier stuk kust, waar het een stuk rustiger is... ;D


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2016, 02:51:28
Als ik het goed begrijp, gaat deze proef over het gebruik van extra vlaggen aan de waterlijn.

Dit systeem is een aanvulling op de bestaande vlaggen die bij de strand opgangen en/of posten hangen.
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij gebruiken de lifeguards van de knrm op de wadden eilanden het ook.

Om het iets te nuanceren:
De geel/rode vlaggen geven aan waar het bewaakte strand begint en eindigt, met de rode vlaggen kan een deel "gesloten"  worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een zeer sterke mui.

In Engeland heb ik gezien dat naast de geel/rode ook zwart /witte vlaggen gebruikt werden. Tussen de eerste mocht je zwemmen, die tweede gaven het watersport gebied (surfen /kiten/varen) aan.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2016, 08:07:25
Zou een gemeente het via een a.p.v. kunnen regelen?


guest12562

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2016, 10:17:46
Misschien komt dit systeem er omdat men niet genoeg vrijwilligers meer heeft en zich alleen kan beperken tot de gemarkeerde delen van het strand qua bewaking?


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2016, 12:28:56
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1432990 date=1467180445
Zou een gemeente het via een a.p.v. kunnen regelen?

In bepaalde gemeenten is in het APV vastgelegd dat opdrachten van strandwachten dienen te worden opgevolgd. Een vlag geldt als opdracht van een strandwacht. Dus ja, je kan het in een APV vastleggen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2016, 20:57:32
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1432968 date=1467152054
Ik vind het een aardig verwarrend artikel, temeer omdat ik de situatie niet ken....

Ik lees het namelijk alsof de RB gaat bepalen waar ik wel of waar ik niet mag zwemmen, en dat het hun beter uitkomt als ik netjes tussen de vlaggetjes blijf zoadat zij een beter overzicht over het gebied hebben, en dat zegt niets over wel of geen gevaar..

Als ik geen zin heb om daar als haringen in een ton te gaan liggen, en drie stranden verderop ga zwemmen, wat is dan de juridische status van de RB?
En is het dan wel zo dat het die drie stranden verderop echt onveilig is?

Maar goed, gelukkig woon ik langs een mooier stuk kust, waar het een stuk rustiger is... ;D

Volgens mij zijn er drie mogelijkheden:

1) Gebied wordt bewaakt en is veilig
     Reddingsbrigade aanwezig

2) Gebied onveilig en daarom verboden te zwemmen
    Er kan daadwerkelijk gevaar optreden. En dan alleen binnen een bewakingsgebied van de RB. Want alleen dán kunnen een oordeel hebben over het gebied.

2) Gebied wordt niet bewaakt, maar is niet per definitie onveilig
    Dit schijnen de lifeguards van de KNRM veel te doen. Er wordt alleen een VEILIG gebied aangewezen. Dat zegt dus niets over de (on)veiligheid van andere gebieden.



Een combinatie van de drie kan dus ook voorkomen: Veilig, Onveilig en onbepaald.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2016, 21:13:51
Gevonden in de APV van de gemeente Velsen (IJmuiden):

Artikel 5:51 Aanwijzing door (politie)ambtenaar of reddingswezen

    1.    Op de gedeelten van het strand en de zee waar baden, zwemmen of sport en spel is toegestaan, zijn baders, zwemmers en beoefenaren van sport en spel verplicht aan de aanwijzingen, gegeven door een politieambtenaar of een lid van het door het college als zodanig erkende reddingswezen in het belang van hun en andermans veiligheid onmiddellijk gevolg te geven.

    2.    Op de gedeelten van de pier die voor het publiek toegankelijk zijn, zijn daar aanwezige personen verplicht aan de aanwijzingen, gegeven door een (politie)ambtenaar of een lid van het door het college als zodanig erkende reddingswezen in het belang van de veiligheid, onmiddellijk gevolg te geven.

    3.    Het is verboden de pieren te betreden, indien de burgemeester of een lid van het door het college als zodanig erkende reddingswezen dit in verband met de weersomstandigheden als gevaarlijk voor de veiligheid van personen heeft geoordeeld en kenbaar gemaakt.

Bron: http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/Velsen/75112/75112_3.html


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 3 juli 2016, 09:04:21
In meerdere apv s is geregeld dat aanwijzingen van de RB opgevolgd meten worden . Echter kan de RB dit niet handhaven. Er zijn verschillen tussen de aangewezen bewaakte gebieden en zwemverboden. Bij gevaarlijk weer (sterke stroming of andere situaties) kan er gekozen worden voor een rode vlag, dit is erg situatie afhankelijk.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2016, 23:50:58
Bij recreatieplassen zie je heel vaak dat er specifieke regels zijn opgenomen in de APV. Op de plassen waar wij toezicht houden mag er bijvoorbeeld niet op het zandstrand worden gefietst, mogen er geen honden komen en mag er op de plas alleen gezeild en geroeid worden (motorboten verboden). Daarin zijn dan weer uitzonderingen gemaakt voor de toezichthouders: die mogen dan weer wel met een motorboot op de plas varen, met een auto of fiets op het zandstrand rijden etc. Er staat ook dat een gehesen vlag duidt op de aanwezigheid van toezichthouders en dat aanwijzingen van de toezichthouders opgevolgd dienen te worden.

Zelf handhaven wordt inderdaad lastig, want we kunnen geen sancties uitdelen. Wat natuurlijk wel kan is Politie of BOA bellen die een persoon kunnen verzoeken om het gebied te verlaten op straffe van (geen idee??).

Een recreatieplas is over het algemeen wel meer 'besloten' dan het strand aan de kust. Zo is bij 1 van de 2 gebieden waar wij toezicht houden het volgens de APV ook verboden om je daar te bevinden tussen zonsondergang en zonsopgang. Zo kunnen ze 's nachts hangjeugd wegsturen als ze overlast veroorzaken ;-)

Overigens staat er nergens een hek ofzo om deze terreinen heen. Het is wel gewoon open?

Je hebt trouwens ook nog te maken met de verschillende classificaties van zwemwater en het feit dat het op sommige plaatsen bij wet is verboden om te zwemmen, bijvoorbeeld in de grote rivieren.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch