Waarde van de vlaggen van de Reddingsbrigade

Auteur Topic: Waarde van de vlaggen van de Reddingsbrigade  (gelezen 9806 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #20 Gepost op: 5 juli 2016, 21:31:26
In de meeste kustgemeenten zijn er 'strandregels' opgenomen in de APV's van de betrokken gemeenten en zijn er ook toezichthouder in de zin van de Awb / BOA's aangesteld. Een goed voorbeeld is de Strandwacht Vlissingen.

Voor wat betreft de vlaggen op het strand. Op de Friese Waddeneilanden en Wassenaar wordt al gewerkt met de internationaal bekende rood/gele vlaggen langs de waterlijn waarmee een zwemmersgebied wordt uitgezet. Meer info kun je vinden op https://www.knrm.nl/wat-doet-de-knrm/veiligheid-voor-strandbezoekers
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #21 Gepost op: 7 juli 2016, 14:06:05
Citaat van: donderslag link=msg=1434727 date=1467747086
In de meeste kustgemeenten zijn er 'strandregels' opgenomen in de APV's van de betrokken gemeenten en zijn er ook toezichthouder in de zin van de Awb / BOA's aangesteld. Een goed voorbeeld is de Strandwacht Vlissingen.

Voor wat betreft de vlaggen op het strand. Op de Friese Waddeneilanden en Wassenaar wordt al gewerkt met de internationaal bekende rood/gele vlaggen langs de waterlijn waarmee een zwemmersgebied wordt uitgezet. Meer info kun je vinden op https://www.knrm.nl/wat-doet-de-knrm/veiligheid-voor-strandbezoekers

Tsja, laat dat nu net diegene zijn waar ik vroeger meer dan eens mee in de clinch heb gelegen.....

Veboden te zwemmen, want teveel wind.....laat me lekker met rust, ik zwem hier al 20 jaar met weer en wind....dat soort discussies dus..


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #22 Gepost op: 7 juli 2016, 16:02:03
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1435172 date=1467893165
Tsja, laat dat nu net diegene zijn waar ik vroeger meer dan eens mee in de clinch heb gelegen.....

Veboden te zwemmen, want teveel wind.....laat me lekker met rust, ik zwem hier al 20 jaar met weer en wind....dat soort discussies dus..

En dat als wetsdienaar van Rijkswaterstaat ;-)
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Henklekkerkerker

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2016, 20:09:45
Ergens in de media zag ik afgelopen week een artikel over het gebruik van vlaggen door de Reddingsbrigade langs de kust van Nederland.
Het ging over stukken die afgezet waren en waar wel, en vervolgens stukken waar het verboden zou zijn om te zwemmen.

Mijn vraag is dan gelijk, in hoeverre kan, en meer mag de Reddingsbrigade dat bepalen, en hoeveel hebben zij daar nu werkelijk over te zeggen?

Als ik ergens langs de kust wil zwemmen, dan lijkt het mij niet dat de Reddingsbrigade mij dat gaat verbieden, afraden is weer een ander verhaal....
Ik ben zelf ook lid van de reddingsbrigade, het klopt dat ze het niet mogen verbieden maar het is een aanrading dat je er beter niet kan zwemmen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 21 augustus 2016, 20:39:47
Citaat van: Henklekkerkerker link=msg=1441843 date=1470938985
Ik ben zelf ook lid van de reddingsbrigade, het klopt dat ze het niet mogen verbieden maar het is een aanrading dat je er beter niet kan zwemmen.

Dat is niet correct. Een aanwijzing van een door de gemeente aangewezen reddingsinstantie kan wel degelijk verplicht zijn om op te volgen en er kan vervolgens ook gehandhaafd worden als dit niet gebeurd. Het zou ook raar zijn als het toezichthoudende werk van strandwachten op geen enkele manier juridisch onderbouwd op zou zijn, dat het op sommige vlakken beter zou kunnen is een ander verhaal.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #25 Gepost op: 21 augustus 2016, 20:46:32
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1435172 date=1467893165
Tsja, laat dat nu net diegene zijn waar ik vroeger meer dan eens mee in de clinch heb gelegen.....

Veboden te zwemmen, want teveel wind.....laat me lekker met rust, ik zwem hier al 20 jaar met weer en wind....dat soort discussies dus..

Die discussie ken ik, maar de regels uit de APV blijven uiteraard voor eenieder van kracht. Je kan daar als 'toezichthouder' wel een oog toeknijpen en bepaalde zaken tolereren indien het geen gevaar oplevert, alleen mensen schijnen soms niet te begrijpen dat ik en mijn collega's daar niet rondlopen om iedereen zijn dag te verpesten. Het gaat er juist om om het voor iedereen 'leefbaar' en ook veilig te houden, ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat dit in en om het water een hele dunne lijn kan zijn. Het is overigens ook niet meer op één hand te tellen hoe vaak ik persoonlijk betrokken ben geweest bij 'geoefende zwemmers' die wel degelijk in levensgevaarlijke situaties terecht kwamen of dit zelf hebben veroorzaakte.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 18 september 2016, 11:04:07
Het is mij op Ameland opgevallen dat de posten vrij dicht bij een strandtent staan en dat de vlaggen 200 meter uit elkaar staan.
Op de posten zitten in de regel drie-vier man met vervoer en portofoon en bij meerdere mensen in het water staat er dan vaak een KNRM lifeguard aan het water.

Bij mooi weer is er maar weinig te doen voor de mensen van de post, een baantje bij de direct naastgelegen strandtent zou dan voor de nodige afleiding en ook beweging, naast wat inkomsten, kunnen zorgen.


Henklekkerkerker

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #27 Gepost op: 6 oktober 2016, 21:12:32
Dat is niet correct. Een aanwijzing van een door de gemeente aangewezen reddingsinstantie kan wel degelijk verplicht zijn om op te volgen en er kan vervolgens ook gehandhaafd worden als dit niet gebeurd. Het zou ook raar zijn als het toezichthoudende werk van strandwachten op geen enkele manier juridisch onderbouwd op zou zijn, dat het op sommige vlakken beter zou kunnen is een ander verhaal.
Mij is vroeger geleerd dat wij geen recht hebben om te zeggen wat mensen moeten doen maar dat wij moeten zeggen wat het verstandigste is om te doen

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk



Nibbik

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2016, 11:53:59
Ergens is het een beetje merkwaardig verschijnsel natuurlijk, al dat "dat maak ik zelf nog wel uit" gedoe als mensen gewaarschuwd worden voor gevaar.
--  <><  -- Alle berichten op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 26 oktober 2016, 12:10:56
Citaat van: Nibbik link=msg=1454187 date=1477475639
Ergens is het een beetje merkwaardig verschijnsel natuurlijk, al dat "dat maak ik zelf nog wel uit" gedoe als mensen gewaarschuwd worden voor gevaar.

En als ze in moeilijkheden zouden komen willen ze wel worden geholpen.

In Belgie is er een aantal jaren grote commotie ontstaan mbt surfers die ook terwijl er een negatief en bindend advies was om onder bepaalde weersomstandigheden toch het water nop te gaan. De bevoegde autoriteit heeft toen gesteld dat als ze toch het water op gingen ze maar niet meer moesten rekenen op enige hulp.
Hoe het ooit is gelopen is niet bekend.
Overigens in het buitenland (o.a. Himalaya etc.) willen de bergbeklimmers die tegen adviezen in gaan maar al te graag worden geholpen als ze in moeilijkheden komen, net als skiërs buiten de goed afgebaande gebieden.