Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten

Auteur Topic: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten  (gelezen 7560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2016, 05:17:06
Ook de Volkswagen Transporter kan geschikt zijn voor Multifunctionele HulpTeams (MHT's). Vooral de versie met vierwielaandrijving (4WD) is daarvoor geschikt. Die 4WD kan nuttig zijn voor de brandweertaak, voor politieachtervolgingen, enz. Ook de verlengde versie van de Transporter biedt voordelen.

Video: Verlengde Volkswagen Transporter:

! No longer available
Ik stem links.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2016, 12:09:04
ScandInavie is grotendeels dun bevolkt en daar is multi inzetbaar al volledig ingeburgerd.
Politie wagens hebben ademlucht,snelvuurkanon en werkkleding etc. aan boord.
Een agent in de rimboe kan bij grotere conflicten, calamiteiten etc.heel eenvoudig en snel beschikken over de nodige militairen,onder zijn leiding.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2016, 14:40:51
Een gewone VW Transporter politiebus kan eenvoudig geschikt worden gemaakt voor een experiment met een Multifunctioneel HulpTeam (MHT). Daartoe kan het interieur achter de voorstoelen worden verwijderd. Dat wil zeggen de achterbank, bagagekist, enz.

Daarna wordt er een houten rek van horizontale planken (20x60mm) verticaal tegen de zijwanden gemonteerd, zoals gebruikelijk bij transportbussen. Vervolgens worden er lange schroefogen geschroefd in de bovenkant van die planken, zodat niemand zich er aan kan verwonden.

Aan die schroefogen worden met RVS musketon-haken zoveel mogelijk grote rugzakken met uitrusting opgehangen, aan de beide zijwanden van de bus.

Die rugzakken kunnen verschillende kleuren hebben, die hun inhoud aangeven. Bijvoorbeeld zwarte rugzakken met politiematerialen, gele rugzakken met medische producten, rode rugzakken met brandweer-hulpmiddelen en oranje rugzakken met gereedschap. Een grijze rugzak voor elektronica, en een blauwe rugzak voor kantoorartikelen.

Die rugzakken zitten dus vastgeklikt aan het houten rek, en kunnen niet op de patiënt vallen, zelfs niet als de bus zou omvallen. Elke rugzak wordt wordt ook van onder vastgezet, met vaste horizontale elastieken banden aan het houten rek, voor meer stabiliteit van het voertuig.

Op elke rugzak worden grote bagage-labels bevestigd, waarop de inhoud staat vermeld. Tijdens een eerste  experiment kunnen goedkope boodschappentassen worden gebruikt in plaats van rugzakken.

Bij de zijdeur wordt het vertikale houten rek 30 cm naar binnen geplaatst, zodat daar de rugzakken snel vanaf de buitenkant kunnen worden gepakt.  

Bij de achterdeur worden dwars op de lengterichting van de bus twee klapstoelen naast elkaar bevestigd met autogordel. Daar kunnen twee mensen zitten, die de patiënt op de brancard verzorgen.

Tegen het dak wordt van binnen horizontaal een afneembaar bagage-net bevestigd, met musketon-haken op verschillende punten. Daarin kunnen dekens, extra kleding, afdekzeilen, springzeil en reddingslijnen worden meegenomen, en andere zachte materialen, waartegen men niet het hoofd kan stoten.

Er worden twee brandblussers meegenomen, met elk twintig kilo bluspoeder, op twee uitschuifbare steekwagentjes.

In het midden van de bus blijft in de lengte ruimte voor één standaard inklapbare brancard op wieltjes, die er via de achterdeur in wordt gereden.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #13 Gepost op: 4 juli 2016, 11:03:08
Multifunctioneel HulpTeam in grote transportbus

Er kan ook een experiment worden gedaan met een grotere transportbus voor een Multifunctioneel HulpTeam (MHT), bijvoorbeeld een oude ME-bus, die toch wordt vervangen.

Zo’n oude ME-bus kan voor dit doel wit worden gespoten of geverfd, en kan worden voorzien van politie-striping. Ook daarvoor kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via internet.

Foto: Oude ME-bus, in wit met politie-striping:

http://i.owst.nl/65dbbf8fd4d44ce5a73a843ea65c5125/opener/3083150.jpg

Zo’n ME-bus is minder geschikt voor achtervolgingen op hoge snelheid, maar er kan meer uitrusting worden vervoerd, dan in een kleinere bus, zoals de VW Transporter.

Er kan bijvoorbeeld een grote watertank worden meegenomen met een drukpomp en brandslang om een klein brandje te blussen, of om te gebruiken tegen gewelddadige relschoppers. Er kan daartoe eventueel pepperspray, inkt en een stinkende vloeistof aan het spuitwater worden toegevoegd. En zo’n omgebouwde ME-bus blijft ook bruikbaar voor relsituaties.

Ook kan er een grotere bemanning meerijden in een grote bus, zoals een ME-bus. Bijvoorbeeld een team van vijf personen: een betaalde politiehondengeleider met hond in een kooi, een militaire brandweerman, een militair verpleegkundige, en twee onbetaalde sterke politievrijwilligers met politie-opleiding en politiewapens.

Zo’n groot team kan, indien uitgerust met geweldsmiddelen, zelfstandig moeilijke aanhoudingen doen. De genoemde militairen krijgen toch al betaald door Defensie, en de vrijwilligers en politiehond zijn onbetaald, dus er hoeft maar één persoon te worden betaald door de politie, namelijk de hondengeleider.

Toch kan zo’n team veel verschillende typen problemen oplossen, met beperkte risico’s. Eventueel kan zo’n team in een omgebouwde ME-bus nauw samenwerken met een motoragent met snelle politiemotor voor achtervolgingen.  

Tegen de lange zijwanden van de ME-bus kunnen eventueel kasten worden ingebouwd, om materialen mee te nemen. Die kasten zijn dan van binnen toegankelijk.

Ook voor het inbouwen van die kasten, kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via een oproep op internet. Bijvoorbeeld een gepensioneerde scheepstimmerman, die graag iets wil betekenen voor zijn gemeenschap. Zo’n vrijwilliger moet dan een eervolle vermelding krijgen op de website van de gemeente waar hij woont, als hij dat wil.
Ik stem links.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #14 Gepost op: 4 juli 2016, 16:52:28
Onbetaalde vrijwilligers, kan jouw werk ook gedaan worden door onbetaalde vrijwilligers?


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #15 Gepost op: 4 juli 2016, 18:34:13
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434369 date=1467622988
Multifunctioneel HulpTeam in grote transportbus

Er kan ook een experiment worden gedaan met een grotere transportbus voor een Multifunctioneel HulpTeam (MHT), bijvoorbeeld een oude ME-bus, die toch wordt vervangen.

Zo’n oude ME-bus kan voor dit doel wit worden gespoten of geverfd, en kan worden voorzien van politie-striping. Ook daarvoor kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via internet.

Foto: Oude ME-bus, in wit met politie-striping:

http://i.owst.nl/65dbbf8fd4d44ce5a73a843ea65c5125/opener/3083150.jpg

Zo’n ME-bus is minder geschikt voor achtervolgingen op hoge snelheid, maar er kan meer uitrusting worden vervoerd, dan in een kleinere bus, zoals de VW Transporter.

Er kan bijvoorbeeld een grote watertank worden meegenomen met een drukpomp en brandslang om een klein brandje te blussen, of om te gebruiken tegen gewelddadige relschoppers. Er kan daartoe eventueel pepperspray, inkt en een stinkende vloeistof aan het spuitwater worden toegevoegd. En zo’n omgebouwde ME-bus blijft ook bruikbaar voor relsituaties.

Ook kan er een grotere bemanning meerijden in een grote bus, zoals een ME-bus. Bijvoorbeeld een team van vijf personen: een betaalde politiehondengeleider met hond in een kooi, een militaire brandweerman, een militair verpleegkundige, en twee onbetaalde sterke politievrijwilligers met politie-opleiding en politiewapens.

Zo’n groot team kan, indien uitgerust met geweldsmiddelen, zelfstandig moeilijke aanhoudingen doen. De genoemde militairen krijgen toch al betaald door Defensie, en de vrijwilligers en politiehond zijn onbetaald, dus er hoeft maar één persoon te worden betaald door de politie, namelijk de hondengeleider.

Toch kan zo’n team veel verschillende typen problemen oplossen, met beperkte risico’s. Eventueel kan zo’n team in een omgebouwde ME-bus nauw samenwerken met een motoragent met snelle politiemotor voor achtervolgingen.  

Tegen de lange zijwanden van de ME-bus kunnen eventueel kasten worden ingebouwd, om materialen mee te nemen. Die kasten zijn dan van binnen toegankelijk.

Ook voor het inbouwen van die kasten, kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via een oproep op internet. Bijvoorbeeld een gepensioneerde scheepstimmerman, die graag iets wil betekenen voor zijn gemeenschap. Zo’n vrijwilliger moet dan een eervolle vermelding krijgen op de website van de gemeente waar hij woont, als hij dat wil.

J***s, wat een onzin.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #16 Gepost op: 5 juli 2016, 10:10:15
Kleine brandweerauto's
Er kan ook een kleine en snelle brandweerauto worden gebruikt door een Multifunctioneel HulpTeam (MHT), vooral als daarin ook een brancard past. Dat voertuig kan daartoe het best worden uitgevoerd in politiekleuren.  

Er kan eventueel ook een pomp in zitten, om bluswater op te pompen uit bijvoorbeeld een sloot. Welk voertuig en welke samenstelling van de bemanning het meest geschikt is voor een MHT, kan worden uitgezocht via experimentele proefprojecten, liefst in wetenschappelijke samenwerking met veel andere landen.    

Per MHT verschillend, kan de nadruk liggen op capaciteit voor politietaken, brandweertaken of ambulance-taken. Daardoor kunnen verschillende MHT's in hetzelfde werkgebied elkaar goed aanvullen.  

Foto's: kleine brandweerauto's

http://www.regio15.nl/images/stories/voertuigen/154262-bhpb82.jpg

http://i1219.photobucket.com/albums/dd438/Louisvt02/Old%20Digi%20Pictures/IMG_0254.jpg

Video: kleine tankautospuit (TS) voor vier man:
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-06-06/1010716/toekomst-brandweer-ligt-bij-nieuwe-kleine-tankautospuit-video

http://www.omroepzeeland.nl/sites/default/files/2016/06/06/871afa730ca1efec1f008026a371b04aab1b4fcf90a98a2383a7696fab0cb239_0.jpg
Ik stem links.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #17 Gepost op: 5 juli 2016, 13:39:35
Citaat van: Railchief link=msg=1434427 date=1467650053
J***s, wat een onzin.
tja... En niet zo'n klein beetje... Word persoonlijk nogal moe van alle creatieve experimenten, pilots, proeven en pitches waarbij alle gezond verstand lijkt te worden uitgeschakeld onder het mom van "als je het niet probeert weet je niet of het een succes wordt"...
greetz,  Enrique


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #18 Gepost op: 5 juli 2016, 15:57:38
Is er een noodzaak in Nederland om "potentiële nieuwe ontwikkelingen" als deze door te voeren? Mijns inziens is het huidige hulpverleningssysteem op maat gemaakt voor onze maatschappij en zie ik niet zo snel een dergelijk team als hierboven genoemd passen binnen onze maatschappij. Langere aanrijdtijden zijn inderdaad een 'hot-topic' hedendaags, maar is het dan niet verstandiger om te bedenken hoe dat probleem opgelost gaat worden, in plaats van een politieagent en ambulanceverpleegkundige met hond, zaag, brandslang, brancard en zestigdelige bestekset op pad te sturen?

Leuk idee, maar dit klinkt meer als een uitwerking van iemand zijn fantasie. No offense.
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 5 juli 2016, 16:32:06
Citaat van: Enrique link=msg=1434584 date=1467718775
tja... En niet zo'n klein beetje... Word persoonlijk nogal moe van alle creatieve experimenten, pilots, proeven en pitches waarbij alle gezond verstand lijkt te worden uitgeschakeld onder het mom van "als je het niet probeert weet je niet of het een succes wordt"...

Het ergste is dat als dit soort types vanavond nog solliciteren bij bepaalde Veiligheidsregio's (Ik noem geen namen) de eerste auto's volgende week de straat al op gaan.  :-X
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens