Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten

Auteur Topic: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten  (gelezen 7537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 5 juli 2016, 16:54:53
Citaat van: Enrique link=msg=1434584 date=1467718775
tja... En niet zo'n klein beetje... Word persoonlijk nogal moe van alle creatieve experimenten, pilots, proeven en pitches waarbij alle gezond verstand lijkt te worden uitgeschakeld onder het mom van "als je het niet probeert weet je niet of het een succes wordt"...
Jij wordt er niet alleen moe van. De brandweermensen op straat worden al dit soort luchtballonen ook zat. De algehele tendens is dat het roer om moet, maar dan wel de goede kant op en de kant op van de echte verbeteringen. In de eerste plaats voor de burger, en uiteindelijk ook voor de repressieve diensten.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1434644 date=1467729126
Het ergste is dat als dit soort types vanavond nog solliciteren bij bepaalde Veiligheidsregio's (Ik noem geen namen) de eerste auto's volgende week de straat al op gaan.  :-X
En dat soort types ook nog eens een leuke bonus opstrijken. :-X


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #21 Gepost op: 5 juli 2016, 17:45:17
Citaat van: bryanvisser link=msg=1434626 date=1467727058
Langere aanrijdtijden zijn inderdaad een 'hot-topic' hedendaags  (...) maar dit klinkt meer als een uitwerking van iemand zijn fantasie. No offense.

Een beetje fantasie is nuttig bij innovatie, samen met een uitgebreide probleem-analyse. Vervolgens moeten de meest kansrijke voorstellen worden uitgeprobeerd in de praktijk.

Ik stel niet voor dat alle voertuigen van hulpdiensten op het platteland moeten worden samengevoegd, maar slechts een deel.

In de VS zijn er in dunbevolkte gebieden brandweerwagens met een medisch opgeleide 'paramedic’ aan boord, die ook uitrukken voor puur medische meldingen. Dat systeem werkt daar al decennialang goed.

Er zijn nog talloze andere soorten oplossingen te bedenken, in verband met de veel te lange aanrijtijden van hulpdiensten op het platteland, maar daar gaat dit topic niet over. Bijvoorbeeld:
- Grotere politieauto's (grote SUV, stationcar of VW Transporter), met veel meer uitrusting, zoals grote brandblussers en dekens voor onderkoelde slachtoffers, ook als er alleen politieagenten meerijden. Dat is betaalbaar door korte celstraffen te vervangen door extreem hoge boetes.
- kleinere brandweerauto's met een kleinere bemanning, zodat hetzelfde aantal  brandweerlieden tegelijk meerdere kleine meldingen kan afhandelen.
- aanvullende medische training aan politieagenten via aantrekkelijke instructievideo's en digitale simulatie-games, naast praktijktraining.
- pepperspray en handboeien voor ambulanceverpleegkundigen, zodat er minder vaak een politieauto mee hoeft
- meer politieagenten in solo-surveillance met taser, en met hond en grote brandblussers in de auto
- betere preventieve publieksvoorlichting via massamedia en via e-learning op scholen
- uitgebreide publieksvoorlichting over veiligheid via internet-fora met experts
- betere verspreiding van brandweerauto's en ambulances tijdens wachttijden
- opdelen van brandweerkazernes en ambulance-posten over meer locaties in kleine gebouwtjes
- beter bouwkundig toezicht op brandveiligheid
- branddetectie met onbemande vliegtuigjes
- verplichte rookmelders, branddekens en brandslangen in woonhuizen
- subsidie op brandalarm-systemen
- verplicht EHBO-diploma en brandpreventie-diploma, voor burgers op hun eigen opleidingsniveau
- effectievere werving van vrijwilligers
- publiek eerbetoon aan vrijwilligers
- feesten voor politievrijwilligers
- publieke EHBO-posten met brandblussers in woonhuizen, op vrijwillige basis
- jarenlange werkstraffen voor geweld tegen hulpverleners
- drones die een reddingsboei brengen naar drenkelingen
- drones die een EHBO-set brengen naar een gewonde
- medische hulpteams, bestaande uit twee militair verpleegkundigen op kosten van Defensie
- militaire brandweerlieden laten meerijden op kosten van Defensie, ter ondersteuning van civiele brandweerlieden
- brandweerlieden die voorlichting geven op scholen en via een marktkraampje op winkelcentra
- verplichte brandoefeningen voor burgers
enzovoort.
Ik stem links.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #22 Gepost op: 5 juli 2016, 22:44:03
Tjonge, ik geloof dat iemand hier heel erg opgewonden raakt van het idee dat er een busje op de weg komt met een politie agent en een brandweerman. Hij draaft zover door dat hij zelfs de inventaris al indeelt en bepaald hoe en waar het moet komen.  :(
Heb je soms aandelen in het project. >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #23 Gepost op: 6 juli 2016, 18:57:09
Dank voor je reactie :) Ik moet toegeven, dat ik een aantal van je mogelijkheden zoals beschreven nog niet eens zo'n heel slecht idee vind (bv. aanvullende opleidingen binnen andere disciplines of aanvullend materiaal in voertuigen.). Wel denk ik dat het belangrijk is om voor ogen te houden of er een belang binnen het Nederlandse systeem is voor een dergelijke "multidisciplinair voertuig", of dat wij niet onze efforts in andere innovaties moeten steken.
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #24 Gepost op: 6 juli 2016, 19:02:35
Citaat van: bryanvisser link=msg=1434982 date=1467824229
Dank voor je reactie :) Ik moet toegeven, dat ik een aantal van je mogelijkheden zoals beschreven nog niet eens zo'n heel slecht idee vind (bv. aanvullende opleidingen binnen andere disciplines of aanvullend materiaal in voertuigen.). Wel denk ik dat het belangrijk is om voor ogen te houden of er een belang binnen het Nederlandse systeem is voor een dergelijke "multidisciplinair voertuig", of dat wij niet onze efforts in andere innovaties moeten steken.

Waarom zou een politieagent brand moeten kunnen blussen? Of verpleegkundige kennis moeten hebben? Of een ambulanceverpleegkundige ook handboeien of een brand kunnen blussen? Iedere hulpverlener heeft zijn eigen taak, hier is mede ook de kleding op gemaakt die ze aan hebben (een uitrukpak is heel anders het uniform van de politie of de kleding van de ambumensen). Nee, ik zie er helemaal niks in voor dit land. Het is prima als je een heel heel dun bevolkt gebied hebt (en dan niet Nederland dun bevolkt) maar een 10km moet rijden voor het volgende huis. Hier is dit niks, hulpdiensten zijn hier prima uitgerust voor hun eigen taak en hebben het daarmee al druk genoeg.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #25 Gepost op: 6 juli 2016, 19:56:26
Vind het nog niet z'n stom idee, als je zorgt voor goede opleiding kun je zo best goede gebiedsdekkingen krijgen zeker in plattelands gebieden. Politiewerk is geen hogere wiskunde en (zover ik weet) brandweer man zijn ook niet. Ze kunnen allemaal werken onder stress. Leer gewoon wat nieuwe trucjes bij, laat wat ervaring opdoen en voilà.

Er zijn genoeg agenten die in hun vrije tijd bij de vrijwillige brandweer zitten en vast ook wel brandweermannen die bij de vrijwillige politie zitten, waarom zou je zoiets niet kunnen combineren in een functie.

Of de Nederlandse gebieden zich hiervoor lenen weet ik niet. heb ook voor wat betreft aanrijtijden bij branden en incidenten omtrent branden totaal kennis.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #26 Gepost op: 6 juli 2016, 22:01:19
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434671 date=1467733517
Een beetje fantasie is nuttig bij innovatie, samen met een uitgebreide probleem-analyse. Vervolgens moeten de meest kansrijke voorstellen worden uitgeprobeerd in de praktijk.

Ik stel niet voor dat alle voertuigen van hulpdiensten op het platteland moeten worden samengevoegd, maar slechts een deel.

In de VS zijn er in dunbevolkte gebieden brandweerwagens met een medisch opgeleide 'paramedic’ aan boord, die ook uitrukken voor puur medische meldingen. Dat systeem werkt daar al decennialang goed.

Er zijn nog talloze andere soorten oplossingen te bedenken, in verband met de veel te lange aanrijtijden van hulpdiensten op het platteland, maar daar gaat dit topic niet over. Bijvoorbeeld:
- Grotere politieauto's (grote SUV, stationcar of VW Transporter), met veel meer uitrusting, zoals grote brandblussers en dekens voor onderkoelde slachtoffers, ook als er alleen politieagenten meerijden. Dat is betaalbaar door korte celstraffen te vervangen door extreem hoge boetes.
- kleinere brandweerauto's met een kleinere bemanning, zodat hetzelfde aantal  brandweerlieden tegelijk meerdere kleine meldingen kan afhandelen.
- aanvullende medische training aan politieagenten via aantrekkelijke instructievideo's en digitale simulatie-games, naast praktijktraining.
- pepperspray en handboeien voor ambulanceverpleegkundigen, zodat er minder vaak een politieauto mee hoeft
- meer politieagenten in solo-surveillance met taser, en met hond en grote brandblussers in de auto
- betere preventieve publieksvoorlichting via massamedia en via e-learning op scholen
- uitgebreide publieksvoorlichting over veiligheid via internet-fora met experts
- betere verspreiding van brandweerauto's en ambulances tijdens wachttijden
- opdelen van brandweerkazernes en ambulance-posten over meer locaties in kleine gebouwtjes
- beter bouwkundig toezicht op brandveiligheid
- branddetectie met onbemande vliegtuigjes
- verplichte rookmelders, branddekens en brandslangen in woonhuizen
- subsidie op brandalarm-systemen
- verplicht EHBO-diploma en brandpreventie-diploma, voor burgers op hun eigen opleidingsniveau
- effectievere werving van vrijwilligers
- publiek eerbetoon aan vrijwilligers
- feesten voor politievrijwilligers
- publieke EHBO-posten met brandblussers in woonhuizen, op vrijwillige basis
- jarenlange werkstraffen voor geweld tegen hulpverleners
- drones die een reddingsboei brengen naar drenkelingen
- drones die een EHBO-set brengen naar een gewonde
- medische hulpteams, bestaande uit twee militair verpleegkundigen op kosten van Defensie
- militaire brandweerlieden laten meerijden op kosten van Defensie, ter ondersteuning van civiele brandweerlieden
- brandweerlieden die voorlichting geven op scholen en via een marktkraampje op winkelcentra
- verplichte brandoefeningen voor burgers
enzovoort.

Emotionele discussies vind ik in dit verband begrijpelijk, want voorstellen voor veranderingen geven vaak een gevoel van onzekerheid. Maar dogmatische welles-nietes-discussies zijn vaak uiteindelijk niet
constructief.

Het lijkt me doelmatiger om met een aantal van de bovenstaande ideeën kleine, kortdurende en goedkope proefprojecten te doen, om in de praktijk te ervaren hoe het werkt. Bijvoorbeeld een VW Transporter politiebus, die nu vaak vrij leeg wordt gebruikt, eens voorzien van kasten of bagagerekken vol met uitrusting.  Je hebt die ruimte in die bussen immers. Zelfs als er uitsluitend politieagenten mee rijden, geeft dat veel meer mogelijkheden.

En voor de benodigde snelheid bij achtervolging kan er dan bijvoorbeeld nauw worden samengewerkt met een motoragent. De Transporter kan daarbij bijvoorbeeld worden bemand door één politieagent met hond.

Zo kun je tal van creatieve combinaties en variaties verzinnen. Veelbelovende mogelijkheden kunnen een jaar worden uitgeprobeerd, elk met één voertuig. En daarbij moet dan nauwkeurig worden opgeschreven wat de ervaringen waren, en wat er aan zou kunnen verbeteren. De vijf meest succesvolle experimenten krijgen dan een verlenging van het proefproject met aanpassingen.

Die werkwijze kun je dus vergelijken met de manier waarop nieuwe medicijnen worden ontwikkeld. Namelijk via systematisch experimenteel wetenschappelijk onderzoek, door toetsing van creatieve vernieuwende hypothesen. En dat afgewisseld met wetenschappelijke discussie, via uitwisseling van ervaringen en argumenten.
Ik stem links.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #27 Gepost op: 6 juli 2016, 22:12:24
Citaat van: bryanvisser link=msg=1434982 date=1467824229
Ik moet toegeven, dat ik een aantal van je mogelijkheden zoals beschreven nog niet eens zo'n heel slecht idee vind.

Natuurlijk, een (beperkt) aantal dingen die hij zo nu en dan roept zou best wel eens kunnen werken. Dat is ook niet zo raar, want de beste man (of vrouw maar ik ga in de rest van het verhaal maar uit van man) googled zich al jaren wezenloos en heeft dan hier en daar een voorbeeld gevonden wat wellicht in de Nederlandse context ook zou kunnen werken, al dan niet in een aangepaste vorm.

Het probleem is echter dat hij dan volledig het spoor bijster raakt, met de meest wilde ideeën op de proppen komt, waarbij politie, brandweer, ambulance, defensie en allerlei andere instanties gewoon op 1 hoop worden gegooid alsof het niets uit maakt waar men werkt, het voor doet komen dat al deze diensten nu volstrekt verkeerd bezig zijn, verkeerde voertuigen aanschaffen etc en helemaal niet samenwerken. Hij wil dat er overal proefprojecten worden gestart, gaat dat dan tot in detail uitwerken waarbij hij echt geen idee heeft waarover hij het heeft. Opleidingen, maakt niet uit over welk onderwerp kunnen altijd gewoon via e-learning gedaan worden, en hij wil altijd (buitenlands) experts inhuren. Maar zodra een expert met hem de discussie aangaat dan reageert hij niet meer of negeert het gewoon.

Probeer voor de gein eens zijn 300+ reacties hier door te lezen. Ik denk dat je na een stuk of 50 onder de tafel ligt van het lachten of van ergernis. En dan wil je niet weten op hoeveel andere fora hij zoveel berichten heeft geplempt dat hij daar is geblokkeerd.

Mijn advies, gewoon negeren, want hij gaat toch maar door, zeker als je er (serieus) op reageert.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #28 Gepost op: 6 juli 2016, 22:18:42
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1434985 date=1467824555
Iedere hulpverlener heeft zijn eigen taak, hier is mede ook de kleding op gemaakt die ze aan hebben (een uitrukpak is heel anders het uniform van de politie of de kleding van de ambumensen).
Een politieuniform is ook geschikt voor spoedeisende medische hulp. En voor een brand kan er zo nodig snel een brandweerpak worden aangetrokken.
Ik stem links.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #29 Gepost op: 6 juli 2016, 23:20:19
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1435030 date=1467835279
Maar dogmatische welles-nietes-discussies zijn vaak uiteindelijk niet constructief.

En de dogmatische monologen die jij voert zijn dat wel?