GRIP 1 zeer grote brand (basisschool) Weerdslag - Zutphen 30-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 zeer grote brand (basisschool) Weerdslag - Zutphen 30-06-2016  (gelezen 25965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #110 Gepost op: 4 juli 2016, 00:21:43
Citaat van: Thor link=msg=1434325 date=1467581845
Het is opmerkelijk dat in Zutphen de alarmering 2x TS, RV+OVD alleen afhankelijk van de locatie en niet van het soort object is.

Nee, is niet juist. Zie eerdere reacties. Inzet is wel degelijk afhankelijk van soort object. Onderwijs is 1 TS conform leidraad repressieve brandweerzorg. Oudbouw, zoals oude binnenstad is 2x TS RV + OVD


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #111 Gepost op: 4 juli 2016, 10:44:17
De kanttekeningen hier van ervaren brandweerlieden als Breathe en Tower-ladder maken ook deze brand onderzoekwaardig.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #112 Gepost op: 4 juli 2016, 19:59:55
Citaat van: Danny722 link=msg=1434195 date=1467546901
Jawel. Binnensteden Amersfoort/Utrecht nog altijd direct 2x TS. Is één van de weinige inzetvoorstellen die nog is opgenomen :-)

Heeft dat ook te maken met de branden in de kringloopwinkel in Utrecht in 2008, en de brand in het Armando-museum in Amersfoort? Panden in oude binnensteden zijn vaak langgerekt en lopen van straat tot straat. En er is niet altijd een duidelijke brandscheiding naar belendende percelen...?
Mister Livingstone, I presume?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #113 Gepost op: 4 juli 2016, 20:48:45
Wat een onzin in mijn ogen. Een AC kan makkelijk opschalen en de reden waarom meegeven aan de voertuigen of lezen in de MDT. Aan de bevelvoerder ter plaatse om de opschaling aan te passen aan de werkelijkheid.


Citaat van: Breathe link=msg=1434323 date=1467580862
Dat heeft te maken met beeldvorming.
Als de alarmcentrale dat gaat doen, dan hebben ze veel via de mobilofoon uit te leggen, er komt veel heen er weer gepraat en gevraag hoe en waarom, terwijl zij 9 van de 10 keer geen beeld hebben ter plaatsen. Een inzet doe je ter plaatsen en niet op voorhand van telefoontjes. Dat is niet handig, laat dat aan de eerst komende bevelvoerder over.
Enige uitzondering die ik kan bedenken is als er veel camera beelden op de alarmcentrale tot hun beschikking zijn, alleen dan zie ik meerwaarde van de opschaling via de alarmcentrale.
Zo werkt het gewoon in de praktijk.


guest12562

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 4 juli 2016, 23:54:57
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1434483 date=1467658125
Wat een onzin in mijn ogen. Een AC kan makkelijk opschalen en de reden waarom meegeven aan de voertuigen of lezen in de MDT. Aan de bevelvoerder ter plaatse om de opschaling aan te passen aan de werkelijkheid.

Gaan we weer, het is geen onzin, want vaak is wat er in het kladblok staat ook summier en zorgt sowieso weer voor vragen (alarmcentrale moet namelijk zo snel als mogelijk die auto laten rijden, dus heeft niet zoveel tijd om uitgebreid te typen) en dan kom ik op mijn vorige posting terug. Ik lees altijd het MDT, dus ik weet waar ik over praat.
Maar laat jij maar alles lekker rijden, dat is prima, ik hou het bij mijn verhaal met een professionele praktische insteek. Dan ga je dus niet elke keer je nader bericht wijzigingen, het laten rijden van potentieel is een ander verhaal, dat zegt nog niets over de kwalificatie van de brand. Die geef je namelijk pas als je weet wat je in gaat zetten en of je te kort hebt of niet, zo is het namelijk ook geleerd. Ik hoop dat je de nuance ziet?

Nogmaals enige uitzondering waar ik gevoel bij heb is als er door camera beelden goed beeld gemaakt kan worden door de alarmcentrale.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #115 Gepost op: 5 juli 2016, 00:03:29
Ik kies voor het midden, beiden hebben wel een punt. Echter ben ik ook wel van mening dat een ervaren Brandweercentralist,  die veelal zelf ook bevelvoerder in de praktijk is zelf aan de had van het gesprek met de melder icm evt plaatselijke bekentheid te bepalen of hij al moet alarmeren voor middelbrand.  Ik heb al genoeg inzetten gehad waar de centralist dit zeer goed had ingeschat en ja natuurlijk ook wel is een keer niet, maar ach, hij doet ook zijn best.  Als de centralist het inschat bij de intake als middelbrand of groter, moet hij gewoon minimaal voor middelbrand alarmeren is mijn mening  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


guest12562

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 5 juli 2016, 00:16:40
Eens en dan hebben we het over het alarmeren van het potentieel, het daadwerkelijk inzetten ervan is het geven van de kwalificatie.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #117 Gepost op: 5 juli 2016, 05:53:00
Citaat van: Thor link=msg=1433576 date=1467366091
2.Een bootje 3 m in brand op de wal wordt standaard scheepsbrand met alle uitrukkende garnituur van dien,waarom bij een school bij brand op zolder niet meteen gelet op de lokale bekendheid en initiatief even afwijken van de standaard en meteen een redvoertuig meesturen
Dat is dan lokale procedure. Hier in Haaglanden rijdt voor elke binnenbrand standaard 2x TS en 1x redvoertuig. Ook voor een keukenbrand in een gewoon rijtjeshuis, bijvoorbeeld.

En om op voorgaande discussie aan te haken: er wordt pas daadwerkelijk 'middelbrand' gegeven door de eenheden ter plaatse. Als de tweede TS niet nodig is, drukt die gewoon een 1tje en vertrekt weer.

Peen
Redacteur van


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #118 Gepost op: 5 juli 2016, 12:40:35
p2kflex
12:25:21 05-07-16GROUP-1P 2 Nablussen : Berkel De : Weerdslag : 14 a 7206BR Zutphen 068232
0804043BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Bevelvoerders)
0804045BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Kazernecode)
0804050BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Kazerneploeg)
0804070BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Lichtkrant)
0804071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Infocode klein Incident)
0806646BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (TS 8232)


Johan 818

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Reactie #119 Gepost op: 5 juli 2016, 12:48:50
Citaat van: tower-ladder link=msg=1434298 date=1467573843
Ja hoor daar is de opmerking al. Je kan er op wachten. Niemand mag kritiek hebben op elkaar. En zo leren we niets. En Johan wat vind je zelf van de drie ingezette LD stralen ?

Er is later ook de keus gemaakt om een straal vanaf het dak door de luifel in  te zetten, alleen heeft deze er 10 minuten maar kunnen staan. Want vanaf het bericht dat er niemand meer op het dak mocht, is de straal weg gehaald.