GRIP 1 zeer grote brand (basisschool) Weerdslag - Zutphen 30-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 zeer grote brand (basisschool) Weerdslag - Zutphen 30-06-2016  (gelezen 25977 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: peen van dienst link=msg=1433552 date=1467362695
Tja. Daar staan ketels, daar is gas (in het geval van zo'n school: vaak dikke leidingen), daar zijn normaliter geen mensen die een beginnende brand snel zouden ontdekken. En als als zo'n installatie nu gek gaat doen, merkt niemand dat het koud wordt in de school. Dus dan merk je pas op als'tie al flink ontwikkeld is.

Het komt meer voor. Zie http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/20-branden/25021-middelbrand-in-basisschool-de-vijver-kikkerbeetlaan

Het pand deed me qua bouw overigens ook denken aan deze brand in Rijswijk... http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/20-branden/23219-zeer-grote-brand-openbare-daltonschool-t-prisma-rijswijk

Peen

1.Alarmering  een brandmelder in die ruimte boven zou dat niet kunnen helpen
2.Een bootje 3 m in brand op de wal wordt standaard scheepsbrand met alle uitrukkende garnituur van dien,waarom bij een school bij brand op zolder niet meteen gelet op de lokale bekendheid en initiatief even afwijken van de standaard en meteen een redvoertuig meesturen


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Gemeente Zutphen ‏@gem_Zutphen  6 minuten geleden
Wij bedanken de brandweercorpsen, politie & hulpdiensten uit de omgeving die hielpen bij t blussen vd brand gisteren https://bitly.com/  
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet




guest12562

  • Gast
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1433506 date=1467354160
Theoretisch gezien heb je gelijk, in de praktijk gaat het in veel regio's zo (denk ook aan LN, Groningen, Drenthe, Friesland).

Een redvoertuig is in de VNOG/VRIJ heel verschillend. In IJsselland is woningbrand standaard 1x TS + 1x RV (behalve Olst/Wijhe/Raalte), en in de VNOG is dat zelden zo.

Ook in de praktijk werkt het in regio's zo, het komt er dus weer op neer dat er geen eenduidigheid terwijl de opleiding daar vrij duidelijk in is. Je schaalt pas op als je inzet.
Ook voor wat betreft de HW wijkt men dus af, grappig dus dat men naar 1 meldkamer wil en naar eenduidigheid, terwijl elke regio zijn eigen ding doet.
Ben geen voorstander van 1 meldkamer, maar op deze manier gaat het nog heel lang duren voordat het 1 wordt, want komt maar eens op 1 lijn. Naar mijn idee zou je gewoon moeten houden aan hoe we opleiden, want dan geldt voor iedereen in basis hetzelfde.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1433506 date=1467354160
Een redvoertuig is in de VNOG/VRIJ heel verschillend. In IJsselland is woningbrand standaard 1x TS + 1x RV (behalve Olst/Wijhe/Raalte), en in de VNOG is dat zelden zo.

Citaat van: Breathe link=msg=1433629 date=1467372898
Ook voor wat betreft de HW wijkt men dus af, grappig dus dat men naar 1 meldkamer wil en naar eenduidigheid, terwijl elke regio zijn eigen ding doet.
Ben geen voorstander van 1 meldkamer, maar op deze manier gaat het nog heel lang duren voordat het 1 wordt, want komt maar eens op 1 lijn. Naar mijn idee zou je gewoon moeten houden aan hoe we opleiden, want dan geldt voor iedereen in basis hetzelfde.

Jullie redeneren verkeerd om. Standaard uitrukvoorstel voor een woningbrand is 1 ts conform leidraad repressieve basisbrandweerzorg. Daar is de MON eenduidig in. Daar waar gewenst is lokaal maatwerk toegestaan. Meer mag wel, minder mag nooit. In dit geval zijn er korpsen die maatwerk toepassen en een HW toevoegen aan het inzetvoorstel. Dit zijn vaak van oudsher de gemeentelijke korpsen die ook een HW hebben staan en kunnen laten rijden. Dat betekent dat inderdaad bij Olst/Wijhe en Raalte de HW mist, maar ook bij Staphorst, Dalfsen en Zwartewaterland. In de VNOG is de spoeling nog iets dunner, zeker in de Achterhoek en komt er bijna nergens een HW standaard mee.


guest12562

  • Gast
Hoe je het ook went of keert het is dus overal verschillend en blijkbaar ook anders gewenst.

Maar goed, duidelijk in dit geval.
Terug naar dit incident.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik las het later. CV-ruimte is een potentiële bron van ontstaan van brand.

Ik heb niet gezegd dat ik het raar vond, het viel mij op. Ik weet natuurlijk niet wat de melding is geweest. Als het alleen rookontwikkeling is maak je inderdaad "kleine brand" aan. Als je aanwijzingen van brand in een school hebt zou ik snel "middelbrand" maken. Conclusie van mij: geen verwijt aan wie dan ook.

Tja roept een OVD dan "alarmeer maar alle ploegen" of zoiets? Dat is geen nader bericht volgens mij. Een nader bericht is "middelbrand" e.d. En en in GMS moet dan ingevoerd zijn welke ploegen te alarmeren.

Ja kom op, gebouwbrand onderwijs (zolder/1e verdieping) moet toch gewoon een RV gealarmeerd worden!

Citaat van: Danny722 link=msg=1433332 date=1467288083
In het nieuwsbericht staat dat er brand is uitgebroken in de CV-ruimte...waarschijnlijk zal daar dan een probleem zijn ontstaan.

Is dat heel raar? Een melding van rookontwikkeling op zolder hoeft toch geen indicatie voor middelbrand te zijn? Als de ploeg ter plaatse ervaart dat de brand niet gelokaliseerd kan worden (zie tweet VR) of de hitte te groot is dan zal er opgeschaald worden.

Die tweede alarmering is vlak na de eerste. Zal een weloverwogen besluit zijn, misschien op verzoek van de OvD?

Niet in alle regio's. Ook bij ons wordt een RV (behoudens een aantal inzetvoorstellen) niet standaard meegestuurd. Dat is op verzoek van de BV of naar inschatting van de centralist. Nu er hier sprake is van een brand op zolder zou je je kunnen afvragen of een RV dan niet eerder opgeroepen had kunnen worden ;)

Citaat van: jeroen21 link=msg=1433349 date=1467296600
Je ziet dat er eerst blusgroep 212 wordt opgepiept, Vlak daarna ook de resterende ploegen. Weet trouwens niet hoeveel ploegen Zutphen heeft, maar denk dat dat de reden is. O0

Oneens. Een alarmcentrale kan gemakkelijk middelbrand maken op basis van de meldingen. De 1e TS kan ter plaatse deze kwalificatie bevestigen, afschalen naar "kleine brand" of opschalen naar 'grote brand".

Citaat van: Breathe link=msg=1433448 date=1467317732
Logisch dat de eerste TS middelbrand geeft, dat behoort de alarmcentrale niet te doen, ze zouden wel middelbrand potentieel kunnen sturen als de melding dit toe laat. Middelbrand is het pas als je twee TS en inzet.
Ben het wel met je eens dat het raar is dat in de eerste meldingen geen redvoertuig wordt gealameerd, deze zou bij de eerste melding of bij de melding middelbrand zeker moeten rijden.

Vertel, waarom vind je dit een slechte zaak.

Citaat van: Thor link=msg=1433533 date=1467360748
Het is een slechte zaak dat het vuur in de CV ruimte van een school zich zo snel en hevig heeft kunnen uitbreiden !

Natuurlijk zou een automatische melder dit mogelijk hadden kunnen voorkomen. Dit is een kwestie van risicogericht denken. Helaas doen veel ondernemers, burgers en besturen dit niet en denken: 'dat overkomt mij niet'.

Citaat van: Thor link=msg=1433576 date=1467366091
1.Alarmering  een brandmelder in die ruimte boven zou dat niet kunnen helpen
2.Een bootje 3 m in brand op de wal wordt standaard scheepsbrand met alle uitrukkende garnituur van dien,waarom bij een school bij brand op zolder niet meteen gelet op de lokale bekendheid en initiatief even afwijken van de standaard en meteen een redvoertuig meesturen


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1433755 date=1467397058

Tja roept een OVD dan "alarmeer maar alle ploegen" of zoiets? Dat is geen nader bericht volgens mij. Een nader bericht is "middelbrand" e.d. En en in GMS moet dan ingevoerd zijn welke ploegen te alarmeren.

Is toch ook gebeurd? Er is middelbrand gealarmeerd met de juiste blusploeg en vervolgens direct bijgealarmeerd omdat er wellicht redenen waren te twijfelen aan voldoende opkomst overdag of wellicht bestond het vermoeden dat er later nog meer uit moest zoals HW, COH, WTS etc... Dat is toch prima?

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1433755 date=1467397058
Ja kom op, gebouwbrand onderwijs (zolder/1e verdieping) moet toch gewoon een RV gealarmeerd worden!

Zou je denken maar we weten de melding niet. Leidraad Repr. Basisbrandweerzorg zegt 1 TS voor een onderwijsgebouw. Dat was ook het inzetvoorstel. En voor een beetje rook op zolder heb je niet direct een HW nodig, maar zul je toch binnen op verkenning moeten.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Als je twijfelt aan je opkomst dan heb je aan de voorkant iets niet goed geregeld. Ik heb er niets op tegen maar vind het niet logisch.

Citaat van: Fireball link=msg=1433762 date=1467398787
Is toch ook gebeurd? Er is middelbrand gealarmeerd met de juiste blusploeg en vervolgens direct bijgealarmeerd omdat er wellicht redenen waren te twijfelen aan voldoende opkomst overdag of wellicht bestond het vermoeden dat er later nog meer uit moest zoals HW, COH, WTS etc... Dat is toch prima?

Zou je denken maar we weten de melding niet. Leidraad Repr. Basisbrandweerzorg zegt 1 TS voor een onderwijsgebouw. Dat was ook het inzetvoorstel. En voor een beetje rook op zolder heb je niet direct een HW nodig, maar zul je toch binnen op verkenning moeten.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1433920 date=1467451996
Als je twijfelt aan je opkomst dan heb je aan de voorkant iets niet goed geregeld. Ik heb er niets op tegen maar vind het niet logisch.

Of het as een directe dooralarmering op basis van een beschikbaarheidssysteem....