GRIP 1 zeer grote brand (basisschool) Weerdslag - Zutphen 30-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 zeer grote brand (basisschool) Weerdslag - Zutphen 30-06-2016  (gelezen 26300 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1434195 date=1467546901
Jawel. Binnensteden Amersfoort/Utrecht nog altijd direct 2x TS. Is één van de weinige inzetvoorstellen die nog is opgenomen :-)

OK, ik kon het zo even niet meer terugvinden. Maar is dit gelukkig nog gewoon gebleven. ;)


guest19010

  • Gast
Citaat van: Peter71 link=msg=1434190 date=1467546427
Hoezo? Ontruiming is voor het personeel en/of BHV. Voor de brandweer rest een gebouwbrand.

Men heeft hier natuurlijk wel te maken met minder tot niet-zelfredzame personen. Het lijkt mij vanuit een bevelvoerdersoogpunt ook aangenamer te weten dat je eenmaal TP met meer mensen actie kunt ondernemen. Een van de taken naast het de bluswerkzaamheden blijft het "redden van mens en dier bij brand".


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Citaat van: Danny722 link=msg=1434195 date=1467546901
Jawel. Binnensteden Amersfoort/Utrecht nog altijd direct 2x TS. Is één van de weinige inzetvoorstellen die nog is opgenomen :-)

Voor de rest: als er aanrijdend aanleiding voor is kan je extra voertuigen oproepen, bijvoorbeeld als niet duidelijk is of de ontruiming volledig gelukt is. Als je door krijgt dat er rookontwikkeling op de zolder is en iedereen buiten staat, dan hoeft dat geen indicatie te zijn om op voorhand extra materieel te laten rijden.

Een binnenstadprocedure kent Zutphen ook (2x TS, RV + OVD). Deze school ligt echter niet binnen het gebied waarvoor deze procedure geldt.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Aardige discussie over wel of niet middelbrand geven aanrijdend of door de RAC, maar wat mij veel meer verontrust is het Oud Hollands Waterverdampen door de spuitgasten.
Op de begane grond de deuren open, uitslaande brand door het dak en dan LD stralen op de toppen van de vlammen richten. :o Wat wordt er nog wel geleerd in de manschappen en bevelvoerder opleidingen !


Ben ik nou de enige die hier een laddertje tegen de luifel zou zetten, en dan vanaf het dak één LD straal in de opening rechtstreeks op de brandhaard zou in zetten. Moet je eens kijken hoeveel effect dat zou hebben. Dat heet in een moderne term, Offensief Buiten, in plaats van dit Depressief Buiten gedoe. :'(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Citaat van: tower-ladder link=msg=1434228 date=1467555253
Aardige discussie over wel of niet middelbrand geven aanrijdend of door de RAC, maar wat mij veel meer verontrust is het Oud Hollands Waterverdampen door de spuitgasten.
Op de begane grond de deuren open, uitslaande brand door het dak en dan LD stralen op de toppen van de vlammen richten. :o Wat wordt er nog wel geleerd in de manschappen en bevelvoerder opleidingen !
http://www.youtube.com/watch?v=JJR4iy1K1iU

Ben ik nou de enige die hier een laddertje tegen de luifel zou zetten, en dan vanaf het dak één LD straal in de opening rechtstreeks op de brandhaard zou in zetten. Moet je eens kijken hoeveel effect dat zou hebben. Dat heet in een moderne term, Offensief Buiten, in plaats van dit Depressief Buiten gedoe. :'(
Nee, je bent niet de enige. Als je kijkt naar de intensiteit van de vlammen en hoeveelheid rook is de brand in het beginstadium. Offensief binnen moet dan nog mogelijk zijn.


guest12562

  • Gast
Ik wil daar niet eens meer op reageren, verdrietig wordt ik van dat soort beelden. Helaas schering en inslag. Leren we niks, notabene in Zutphen zijn laatst zoveel testen gedraaid toch?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Offensief binnen, zou kunnen maar dat is lastig omdat ik de situatie binnen, de hitte, en vooral ervaring van het personeel en bevelvoerder niet ken. Maar de video laat  wel duidelijk zien dat defensief buiten zo heel lang kan gaan duren, totdat de brandstof op is. En dan gaat de brand ook uit. Had wel veel water bespaard  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Inderdaad zou hier in mijn ogen offensiever opgetreden moeten worden.


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Citaat van: tower-ladder link=msg=1434228 date=1467555253
Aardige discussie over wel of niet middelbrand geven aanrijdend of door de RAC, maar wat mij veel meer verontrust is het Oud Hollands Waterverdampen door de spuitgasten.
Op de begane grond de deuren open, uitslaande brand door het dak en dan LD stralen op de toppen van de vlammen richten. :o Wat wordt er nog wel geleerd in de manschappen en bevelvoerder opleidingen !
http://www.youtube.com/watch?v=JJR4iy1K1iU

Ben ik nou de enige die hier een laddertje tegen de luifel zou zetten, en dan vanaf het dak één LD straal in de opening rechtstreeks op de brandhaard zou in zetten. Moet je eens kijken hoeveel effect dat zou hebben. Dat heet in een moderne term, Offensief Buiten, in plaats van dit Depressief Buiten gedoe. :'(

In dit stadium 2 (uur na melding gok ik) worden de inzet besluiten al lang niet meer door een manschap of bevelvoerder genomen. Ik weet zeker dat alle manschappen en bevelvoerders in deze regio erg goed op de hoogte zijn van RSTV en termen zoals offensief buiten. Deze manschappen voerden hun opdracht uit en zagen zelf ook wel dat dit geen effect had. Pas rond 18:00 's avonds verscheen er een kraan om ruimte te maken, zijn we bij de brandweer te bang om sloopwerkzaamheden snel uit te voeren? Dat is volgens mij de enige manier om een brand te stoppen in deze omvang.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: leon1e link=msg=1434285 date=1467570980
In dit stadium 2 (uur na melding gok ik) worden de inzet besluiten al lang niet meer door een manschap of bevelvoerder genomen. Ik weet zeker dat alle manschappen en bevelvoerders in deze regio erg goed op de hoogte zijn van RSTV en termen zoals offensief buiten. Deze manschappen voerden hun opdracht uit en zagen zelf ook wel dat dit geen effect had. Pas rond 18:00 's avonds verscheen er een kraan om ruimte te maken, zijn we bij de brandweer te bang om sloopwerkzaamheden snel uit te voeren? Dat is volgens mij de enige manier om een brand te stoppen in deze omvang.

Sorry hoor, maar alsof een OVD of HOVD dit wil?! Buiten hebben we twee keuzes. Offensief en defensief. Wat mij betreft is dit noch offensief buiten, noch defensief buiten! Daar heb ik toch hele andere beelden bij. Dus als alle manschappen en bevelvoerders zo goed op de hoogte zijn van offensief buiten, vraag ik me toch af wat ze hier aan het doen zijn. En als de opdracht defensief buiten was, dan vraag ik het me ook af.....