GRIP 1 zeer grote brand (basisschool) Weerdslag - Zutphen 30-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 zeer grote brand (basisschool) Weerdslag - Zutphen 30-06-2016  (gelezen 25957 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #60 Gepost op: 30 juni 2016, 22:13:15
Zoals hierboven uitgelegd: Brand meester wil zeggen dat de brand onder controle is en beheersbaar blijft met de aanwezige manschappen en materieel. Dit is een weloverwogen inschatting, gebaseerd op wat zichtbaar/in beeld is. Mis je iets in je 'kubus', dan is het mogelijk dat er een uitbreiding of escalatie plaatsvind nadat het sein brand meester gegeven is. Dit gebeurt zo nu en dan. De vuurwerkramp in Enschede was ook 'brand meester' voor de allesverwoestende explosies.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


guest12562

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 30 juni 2016, 22:15:32
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1433316 date=1467284527
Dingen die mij opvallen:

2.
Het duurt 13 minuten voordat er middelbrand wordt gegeven. Blijkbaar geen indicatie bij de alarmcentrale hiervoor maar door 1e TS gegeven?

4.
Waaromt wordt pas bij grote brand, 9 minuten na de middelbrand en 22 minuten na de 1e melding een redvoertuig gealarmeerd. Zit die niet standaard bij een gebouwbrand?

Logisch dat de eerste TS middelbrand geeft, dat behoort de alarmcentrale niet te doen, ze zouden wel middelbrand potentieel kunnen sturen als de melding dit toe laat. Middelbrand is het pas als je twee TS en inzet.
Ben het wel met je eens dat het raar is dat in de eerste meldingen geen redvoertuig wordt gealameerd, deze zou bij de eerste melding of bij de melding middelbrand zeker moeten rijden.

Citaat van: JarnoF link=msg=1433375 date=1467302134
Mijn complimenten naar de veiligheidsregio N-O-Gelderland.
Nette communicatie naar omwonenden en anderszins betrokkenen.

Inderdaad netjes, zie veel twitter info voorbij komen!

Waar ik me wel over verbaast is dat de gezondheidsdienst (wie zijn dat?) opdracht heeft gegeven een ander deel van het gebouw te ontruimen.
Vraag is of dit daadwerkelijk nodig was als de brandweer dat niet vindt, onnodig ontruimen brengt namelijk ook risico's met zich mee.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #62 Gepost op: 30 juni 2016, 22:23:02
Citaat van: JarnoF link=msg=1433375 date=1467302134
Mijn complimenten naar de veiligheidsregio N-O-Gelderland.
Nette communicatie naar omwonenden en anderszins betrokkenen.

Ik deel deze gedachte, al is een aandachtspuntje voor een volgende keer dat in het NL-alert ook vermeld mag worden dat de kinderen veilig zijn/opgevangen zijn op een andere locatie (incl. gegevens van de locatie). Zo stel je de ouders gerust en wordt voorkomen dat een groot deel van de ouders naar school komt om te kijken hoe het met hun kind gaat.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #63 Gepost op: 30 juni 2016, 22:52:54
Citaat van: honderd link=msg=1433451 date=1467318182
Ik deel deze gedachte, al is een aandachtspuntje voor een volgende keer dat in het NL-alert ook vermeld mag worden dat de kinderen veilig zijn/opgevangen zijn op een andere locatie (incl. gegevens van de locatie). Zo stel je de ouders gerust en wordt voorkomen dat een groot deel van de ouders naar school komt om te kijken hoe het met hun kind gaat.

NL-Alert is hiervoor niet geschikt en bedoeld. Het is geen informatiemiddel voor een selecte doelgroep, maar een waarschuwingsmiddel voor een brede doelgroep. Er zijn richtlijnen hoe een bericht opgebouwd dient te worden. Daarnaast wil je juist dat de ouders naar de school komen om hun kind op te halen. De hele dag in een AH zitten is ook niet de bedoeling, lijkt me.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #64 Gepost op: 30 juni 2016, 23:01:40
Citaat van: Breathe link=msg=1433448 date=1467317732
Waar ik me wel over verbaast is dat de gezondheidsdienst (wie zijn dat?) opdracht heeft gegeven een ander deel van het gebouw te ontruimen.
Vraag is of dit daadwerkelijk nodig was als de brandweer dat niet vindt, onnodig ontruimen brengt namelijk ook risico's met zich mee.

Zal de GGD, of in het verlengde daarvan de OVD-G en GAGS geweest zijn, gok ik. E.e.a. zal wel in CoPI besproken zijn, lijkt me.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #65 Gepost op: 30 juni 2016, 23:04:10
p2kflex
22:19:15 30-06-16GROUP-1P 2 Nablussen : : Weerdslag : Zutphen 068232
0804043BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Bevelvoerders)
0804045BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Kazernecode)
0804051BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (kazerneploeg)
0804070BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Lichtkrant)
0804071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Infocode klein Incident)
0806646BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (TS 8232)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
p2kflex
23:22:34 30-06-16GROUP-1P 2 Nablussen : Berkel de : Weerdslag : 14 b 7206BR Zutphen 068251
0804043BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Bevelvoerders)
0804045BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Kazernecode)
0804055BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Bemanning HW)
0804070BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Lichtkrant)
0806659BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (HW 8251)


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Citaat van: Breathe link=msg=1433448 date=1467317732
Logisch dat de eerste TS middelbrand geeft, dat behoort de alarmcentrale niet te doen, ze zouden wel middelbrand potentieel kunnen sturen als de melding dit toe laat. Middelbrand is het pas als je twee TS en inzet.
Ben het wel met je eens dat het raar is dat in de eerste meldingen geen redvoertuig wordt gealameerd, deze zou bij de eerste melding of bij de melding middelbrand zeker moeten rijden.

Dit is natuurlijk in deze regio's hetzelfde. Als de standaard 1 TS is, moet er middelbrand gegeven worden om al vast het middelbrandpotentieel (2 TS + OVD) te laten rijden.
Je kan alle meldingen van de VNOG er op na kijken, als er 2 TS'sen voor een woningbrand/gebouwbrand etc. in een groot deel van de regio opgeroepen worden, is er al middelbrand door de meldkamer gemaakt.
Theoretisch gezien heb je gelijk, in de praktijk gaat het in veel regio's zo (denk ook aan LN, Groningen, Drenthe, Friesland).

Een redvoertuig is in de VNOG/VRIJ heel verschillend. In IJsselland is woningbrand standaard 1x TS + 1x RV (behalve Olst/Wijhe/Raalte), en in de VNOG is dat zelden zo.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het is een slechte zaak dat het vuur in de CV ruimte van een school zich zo snel en hevig heeft kunnen uitbreiden !


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Thor link=msg=1433533 date=1467360748
Het is een slechte zaak dat het vuur in de CV ruimte van een school zich zo snel en hevig heeft kunnen uitbreiden !
Tja. Daar staan ketels, daar is gas (in het geval van zo'n school: vaak dikke leidingen), daar zijn normaliter geen mensen die een beginnende brand snel zouden ontdekken. En als als zo'n installatie nu gek gaat doen, merkt niemand dat het koud wordt in de school. Dus dan merk je pas op als'tie al flink ontwikkeld is.

Het komt meer voor. Zie http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/20-branden/25021-middelbrand-in-basisschool-de-vijver-kikkerbeetlaan

Het pand deed me qua bouw overigens ook denken aan deze brand in Rijswijk... http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/20-branden/23219-zeer-grote-brand-openbare-daltonschool-t-prisma-rijswijk

Peen
Redacteur van