"Traditionele brandweervrijwilliger verdwijnt"

Auteur Topic: "Traditionele brandweervrijwilliger verdwijnt"  (gelezen 3527 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Gepost op: 2 juli 2016, 16:28:02
Op de sociale media is er aardig wat aandacht voor dit onderwerp. Ik ben heel benieuwd wat de forumleden er van vinden, zal zo even aftrappen :)

Het einde van de traditionele brandweervrijwilliger is in zicht. Dat denkt Arjen Littooij. ,,In de toekomst hebben we parttime brandweermensen in vaste dienst'', zegt de directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

De fatale brand in Hellevoetsluis in mei was een harde leerschool voor de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, omdat het bluswerk door slordigheden en misverstanden te laat begon. Het zette ook de schijnwerper op de vrijwilligers bij het brandweerkorps in de Rotterdamse regio. Littooij meent dat voor het instituut vrijwilliger het einde in zicht is.



VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2016, 16:31:20
ben benieuwd wat ze precies bedoelen, en wat ze met de vrijwilligers van nu willen
Vrijwillige brandweer


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2016, 16:36:37
Zoals beloofd:

- Regel fatsoenlijke spreiding van repressief inzetbaar kantoorpersoneel. Veel VR's trekken al het repressieve kantoorpersoneel dat vroeger op een post inzetbaar was naar centrale (dure) kantoorlocaties. En om Heijnsbergen dan gelijk maar eens een veer toe te stoppen: ik begrijp van collega's uit Haaglanden dat daar heel goed wordt omgegaan met het bewaken van de paraatheid; zowel voor vrijwillige posten als voor beroeps. Vrijwilligers kunnen indien nodig instromen in een 24-uursdienst en bij problemen in de dagbezetting zit er repressieve ondersteuning op een post.

- Stop met denken in cijfertjes. Als je als organisatie gaat kijken wat het kost als je eigen (beroeps)personeel instapt bij een melding dan ligt je prioriteit compleet verkeerd. Eerst die rode wagen op pad, daar zijn we namelijk primair voor. Onzinnige regels als "je moet een uur vrij nemen om in te stappen" snap ik totaal niet. Laat de beroepsmedewerkers gewoon lekker instappen, zonder verdere verrekening van kosten. Als je in de tijd van de baas uitrukt is dat voor het grotere geheel.

- Nog erger: brandweermedewerkers verbieden mee te gaan op een uitruk omdat dan de 'koude' taken in de knel komen. Hoe wil je dat ooit uitleggen aan bedrijven die hun vrijwilligers wel op laten komen voor meldingen? En zeg me niet dat het niet gebeurt!

Ik ben -en blijf- er heilig van overtuigd dat heel veel bezettingsproblemen op te lossen zijn door een hele kleine kern van beroepskrachten als dagbezetting op vrijwillige posten te zetten. Dat je dan eens een gezamenlijk overleg met het team hebt is uiteraard mogelijk en dan zal er wat anders bedacht moeten worden, maar een groot deel van de tijd moet die ondersteuning te bieden zijn. En zoals op Twitter ook al geopperd werd: veel posten werken met PreCom of Brandweerrooster en kunnen aan het begin van de week wel zien waar de problemen zitten....

VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2016, 16:38:11
Ik denk dat Littooij niet zo goed weet wat een vrijwilliger precies is..

Als je mensen uurloon moet betalen, ze in ondernemingsraden kunnen zitten en een eigen vakbond hebben die door de overheid ook zo wordt erkend gaat het al om parttime brandweermensen.

De vrijwilligers van het Rode Kruis en de Zonnebloem hebben geen eigen vakbond, zitten niet in de ondernemingsraad en krijgen geen geld voor de gewerkte uren.

De 'vrijwillige' brandweerman heeft  een contract met de brandweer voor onbepaalde tijd, de vrijwilliger bij het asielzoekerscentrum heeft geen contract.
Citaat
vrij·wil·li·gers·werk (het; o)
1
vrijwillig verricht, onbetaald werk

http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/betekenis/nederlands/vrijwilligerswerk#.V3fRWrh96M8

Citaat
part·time (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
slechts een gedeelte van de tijd werkend of vullend enz.: parttime werken

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=parttime&lang=nn#.V3fRlrh96M8


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2016, 16:41:27
Citaat van: oma link=msg=1434015 date=1467470291
Ik denk dat Littooij niet zo goed weet wat een vrijwilliger precies is..

Als je mensen uurloon moet betalen, ze in ondernemingsraden kunnen zitten en een eigen vakbond hebben die door de overheid ook zo wordt erkend. Gaat het al om parttime brandweermensen.

De vrijwilligers van het Rode Kruis en de Zonnebloem hebben geen eigen vakbond, zitten niet in de ondernemingsraad en krijgen geen geld voor de gewerkte uren.

De 'vrijwillige' brandweerman heeft  een contract met de brandweer voor onbepaalde tijd, de vrijwilliger bij het asielzoekerscentrum heeft geen contract.
http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/betekenis/nederlands/vrijwilligerswerk#.V3fRWrh96M8

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=parttime&lang=nn#.V3fRlrh96M8

Even buiten de terminologie om: ik ben bang dat er nu allemaal complexe (en dure!) maatregelen bedacht worden om dit 'probleem' aan te pakken, terwijl de oplossing voor een groot deel heel simpel kan zijn en weinig tot niets extra hoeft te kosten. Hooguit wat posten die aangepast worden zodat er kantoorplekken zijn....

Het is hier in verschillende topics al vaker geroepen: de paraatheid is zeker ook een zaak van de veiligheidsregio. Die zouden waar mogelijk moeten ondersteunen en niet de posten aan hun lot over moeten laten. Nu kan ik me voorstellen dat een post met 20 uitrukken op jaarbasis misschien wat minder prioriteit heeft als het gaat om kazernebezetting, maar toch; kijk waar het noodzakelijk en mogelijk is om te ondersteunen!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2016, 16:58:26
Hellevoetssluis had nog nooit bezettingsproblemen voordat de piketvergoeding werd afgeschaft. Nu is die vergoeding wegbezuinigd en zijn er direct problemen met de bezetting.

Gelukkig is Arjen Littooij niet zo slim om te bedenken die vergoeding gewoon weer te herinvoeren. Of durft de 'Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond' niet toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt?

Nu heb ik al wel vaker bijzondere en afwijkende opmerkingen gezien van deze Veiligheidsregio Directeur. Maar blijkbaar vond Littooij het weer tijd voor een nieuw hoofdstuk.  :-\
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2016, 17:27:23
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1434028 date=1467471506
Hellevoetssluis had nog nooit bezettingsproblemen voordat de piketvergoeding werd afgeschaft. Nu is die vergoeding wegbezuinigd en zijn er direct problemen met de bezetting.

Gelukkig is Arjen Littooij niet zo slim om te bedenken die vergoeding gewoon weer te herinvoeren. Of durft de 'Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond' niet toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt?

Nu heb ik al wel vaker bijzondere en afwijkende opmerkingen gezien van deze Veiligheidsregio Directeur. Maar blijkbaar vond Littooij het weer tijd voor een nieuw hoofdstuk.  :-

De spijker op zijn kop.

Dit soort topfiguren binnen de brandweer leeft in de eigen papieren werkelijkheid en staat veel te ver van de gewone mensen op de werkvloer af.

De Nederlandse brandweer is uiteraard een complexe organisatie. Je kan niet al je mensen behandelen als echt personeel omdat het brandweervak voor de meeste brandweermensen geen hoofdberoep is en zelfs geen slecht betaald bijbaantje.

Er is geen mens die bij de brandweer gaat vanwege de extra inkomsten. Als het je om extra inkomsten gaat ben je beter af als je een krantenwijkje naast je hoofdberoep zoekt.

De topfiguren binnen het brandweermanagement moeten beseffen waarom die tienduizenden mensen zich aanmelden bij de brandweer. De brandweerleiding moet niet op de nieuwjaarsreceptie de standaardreutel over waardering voor vrijwilligers afdraaien maar het hele jaar door laten merken dat ze deze vrijwillige brandweermensen serieus nemen.

Ik heb de afgelopen weken veel gelezen over de vrijwillige brandweer, zowel op dit forum als op de website van vrijwillige brandweermensen. Ik kan mij niet voorstellen dat brandweervrijwilligers ontevreden worden of de blusjas aan de wilgen hangen omdat de brandweermanagers ze de piketvergoeding hebben afgepakt. Het gaat maar om een paar knaken, ik neem aan dat iedere vrijwillige brandweerman het financieel wel zal overleven. Ik denk zelfs dat de meeste vrijwillige brandweermensen precies hetzelfde werk voor de brandweer zouden willen doen zonder deze vergoeding op voorwaarde dat het gewoon leuke, nuttige en plezierige vrijetijdsbesteding/hobby is en ze trots kunnen zijn op wat ze samen met anderen doen.

Gedemotiveerde en rancuneuze brandweervrijwilligers is iets waar bijvoorbeeld de mensen van veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en Zeeland eens goed over na moeten denken. Ze gebruiken deze terminologie in de media en rapporten.

Als iemand besluit om zich aan te melden als vrijwilliger bij de brandweer moet er per definitie sprake zijn van grote motivatie omdat deze mensen zich veel moeten ontzeggen om de taken bij de brandweer te kunnen uitvoeren. Ze vinden de brandweer zo belangrijk dat er ook geen sprake kan zijn van enige rancune jegens de brandweer.

Als deze mensen toch gedemotiveerde of rancuneuze trekjes vertonen heb je het als brandweerorganisatie zelf veroorzaakt. Het afpakken van de piketvergoeding gaat niet om het geld maar in mijn ogen voelt het voor veel van deze loyale mensen die zich veel ontzeggen voor de brandweer als een enorme trap in de ballen.

Het gaat niet beter worden als deze mensen ook nog eens lezen over de vermoedelijke escapades van een brandweerdirecteur en de wijze waarop bestuurders haar proberen te verdedigen.

Het gaat ook niet beter worden als brandweervrijwilligers weten dat zij geen recht meer op piketvergoedingen hebben terwijl de beroeps - (hoofd)officieren, adviseurs, communicatieknechten en directeuren een veel hogere piketvergoeding blijven binnenharken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2016, 17:51:03
Brandweerman zijn zonder piketvergoeding zal de motivatie niet zo snel laten dalen. Maar de reeds lang geleden ingevoerde piketvergoeding afpakken wegens bezuinigingen echter wel. Zo werkt dat altijd. Als je een oudere auto dan je huidige ga je de extra opties van je vorige auto ook missen. Voor de brandweer is dat niet anders.

Plusjes geven aan de vrijwilligers kan altijd. Je moet echter beseffen dat elk +je intrekken voor 2 minnetjes zorgt. Als je dan als Veiligheidsregio de piketvergoeding, 2de bluswagen, eigen inspraak over aanschaf materiaal, innovatie vanaf de werkvloer, narijden, en andere dingen verbreekt, dan zakt de motivatie snel tot het minimum voor veel mensen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2016, 18:17:04
Citaat van: Danny722 link=msg=1434014 date=1467470197
Zoals beloofd:

- Regel fatsoenlijke spreiding van repressief inzetbaar kantoorpersoneel. Veel VR's trekken al het repressieve kantoorpersoneel dat vroeger op een post inzetbaar was naar centrale (dure) kantoorlocaties. En om Heijnsbergen dan gelijk maar eens een veer toe te stoppen: ik begrijp van collega's uit Haaglanden dat daar heel goed wordt omgegaan met het bewaken van de paraatheid; zowel voor vrijwillige posten als voor beroeps. Vrijwilligers kunnen indien nodig instromen in een 24-uursdienst en bij problemen in de dagbezetting zit er repressieve ondersteuning op een post.

- Stop met denken in cijfertjes. Als je als organisatie gaat kijken wat het kost als je eigen (beroeps)personeel instapt bij een melding dan ligt je prioriteit compleet verkeerd. Eerst die rode wagen op pad, daar zijn we namelijk primair voor. Onzinnige regels als "je moet een uur vrij nemen om in te stappen" snap ik totaal niet. Laat de beroepsmedewerkers gewoon lekker instappen, zonder verdere verrekening van kosten. Als je in de tijd van de baas uitrukt is dat voor het grotere geheel.

- Nog erger: brandweermedewerkers verbieden mee te gaan op een uitruk omdat dan de 'koude' taken in de knel komen. Hoe wil je dat ooit uitleggen aan bedrijven die hun vrijwilligers wel op laten komen voor meldingen? En zeg me niet dat het niet gebeurt!

Ik ben -en blijf- er heilig van overtuigd dat heel veel bezettingsproblemen op te lossen zijn door een hele kleine kern van beroepskrachten als dagbezetting op vrijwillige posten te zetten. Dat je dan eens een gezamenlijk overleg met het team hebt is uiteraard mogelijk en dan zal er wat anders bedacht moeten worden, maar een groot deel van de tijd moet die ondersteuning te bieden zijn. En zoals op Twitter ook al geopperd werd: veel posten werken met PreCom of Brandweerrooster en kunnen aan het begin van de week wel zien waar de problemen zitten....
Niets aan toe te voegen!!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2016, 18:20:41
De jeugd heeft in toenemende mate een betere opleiding,wordt steeds wereldwijzer en laat zich echt niet zo makkelijk meer ringeloren door al dan niet meer of minder bekwame  bazen en baasjes.
In het verleden maakten vrijwilligers deel uit van een korps dat werd ingezet met name voor de leef/leef/werkomgeving een soort van georganiseerde buurthulp.
Dat alles is nu grotendeels voorbij.
Zolang de brandweer boven het niveau van brandmeester/bevelvoerder blijft (dis)functioneren zolang zal er een gestage en mogelijk versnelde uitstroom van vrijwilligers blijven,rapporten,studies etc. ten spijt,het is de praktijk die geldt/spreekt zoals overal waar je te maken hebt met mensen waarvan je soms ook nog eens buitengewone prestaties verwacht.
Die vlieger gaat dus steeds minder op.
Jongeren zijn steeds minder gecharmeerd van rangen en standen,ook binnen de brandweer waar pure bureaulieden in uniform met alle versierselen vandien rondlopen,in welk bedrijf kom je dat nog tegen ?