Uitgaven veiligheidsregio's naar 1,5 miljard euro gestegen in 2015

Auteur Topic: Uitgaven veiligheidsregio's naar 1,5 miljard euro gestegen in 2015  (gelezen 3301 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2016, 21:53:44
Het artikel is helder en noemt ook de wetswijziging in 2013 waardoor de brandweertaken, voor zover nog niet eerder gebeurt, ondergebracht moesten worden bij de veiligheidsregio's. Daardoor zijn die kosten, die eerst gemeentelijk waren, verschoven naar de gemeenschappelijke regeling (in dit geval de veiligheidsregio).

Daarnaast zijn in diezelfde periode in vrijwel alle regio's bezuinigingsopdrachten door de gemeenten aan hun gemeenschappelijke regeling opgelegd. In veel gevallen ging het om een opdracht van 10-15%, soms ook meer.

Ik zou wel eens feitelijk onderzoek willen zien naar het aantal managers/commandanten voor de regionalisering, het aantal direct daarna, en het aantal ongeveer 4-5 jaar na regionalisering. In de regio's die ik ken, is dit aantal afgenomen. En naar mijn mening met positieve effecten zoals kortere lijnen, minder lagen, meer verantwoordelijkheid bij de mensen die de klus ook moeten klaren etc.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2016, 06:44:05
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1436269 date=1468353224
Het artikel is helder en noemt ook de wetswijziging in 2013 waardoor de brandweertaken, voor zover nog niet eerder gebeurt, ondergebracht moesten worden bij de veiligheidsregio's. Daardoor zijn die kosten, die eerst gemeentelijk waren, verschoven naar de gemeenschappelijke regeling (in dit geval de veiligheidsregio).

Daarnaast zijn in diezelfde periode in vrijwel alle regio's bezuinigingsopdrachten door de gemeenten aan hun gemeenschappelijke regeling opgelegd. In veel gevallen ging het om een opdracht van 10-15%, soms ook meer.

Ik zou wel eens feitelijk onderzoek willen zien naar het aantal managers/commandanten voor de regionalisering, het aantal direct daarna, en het aantal ongeveer 4-5 jaar na regionalisering. In de regio's die ik ken, is dit aantal afgenomen. En naar mijn mening met positieve effecten zoals kortere lijnen, minder lagen, meer verantwoordelijkheid bij de mensen die de klus ook moeten klaren etc.

Ik zou ook wel eens een feitelijk onderzoek willen zien, bij voorkeur door de Algemene Rekenkamer. De kosten van de veiligheidsregio's zijn gestegen ondanks dat er in vrijwel alle regio's bezuinigingsopdrachten zijn opgelegd.

De brandweer is een onderdeel van de veiligheidsregio, het CBS had eind 2015 al vastgesteld dat de kosten van dit onderdeel verdubbeld zijn.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?PA=37511

Elders op het forum kunnen we lezen dat de directeur veiligheidsregio Ruijs 1,5 ton per jaar binnenharkt, haar tijdelijke opvolger brandweercommandant van Strien op jaarbasis 180.000 euro moet kosten, deze regio al 1,2 miljoen euro aan externe adviseurs heeft uitgegeven en gebruik maakt van schaduwdirecteuren.