Veiligheidsregio: aanrijtijd brandweer valt niet te verbeteren

Auteur Topic: Veiligheidsregio: aanrijtijd brandweer valt niet te verbeteren  (gelezen 7559 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,261
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 4 juli 2016, 21:55:22
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1434482 date=1467657946
Dan heb je de ontwikkelingen op het gebied van HV niet helemaal meegekregen ben ik bang. Het aantal beknellingen is enorm terug gelopen de laatste jaren: de auto's worden veiliger, er wordt minder hard gereden en wegen worden veiliger ingericht. Kortgeleden hadden wij nog een frontale aanrijding auto-boom. De passagiers had niets, kon zo uitstappen, de moderne auto met kreukelzone had de klap opgevallen.

Ten tweede zijn de protocollen bij de ambulancedienst veranderd. Voorheen moest bij elke klapper een nekkraag om en moest iemand er rechtstandig uit, of te wel het dak er af. Nieuwe inzichten geven aan dat als het slachtoffer geen nek- of rugletsel heeft door de aanrijding deze ze niet zal krijgen door de "bevrijding" uit het voertuig. Nu vraagt het ambulancepersoneel dus aan het slachtoffer: "kunt u zelf uitstappen". Als het slachtoffer dit kan komt er geen brandweer meer aan te pas. Kijk maar op de site van regio15, daar wordt bijna niet meer geknipt in tegenstelling tot een jaar geleden. Toen ging over het dak er af.

Ten slot kan dat slachtoffer iets langer wachten dan een persoon in een brandcompartiment waar de brand woedt.

Ach ja daar komen de uitzonderingen. Ja natuurlijk zijn er dorpen waar het wel gaat maar kom maar eens in Hollands Midden kijken. Daar staan Leimuiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten, Reeuwijk, Nieuwerkerk a/d IJssel regelmatig buiten dienst. Dat ga je met geld alleen niet oplossen. Maar goed jij mag kazernes gaan bijplaatsen hoor!

Tuurlijk krijg ik die ontwikkelingen wel mee. Het aantal hulpverleningen loopt daar mee terug, maar niet zo heel veel. Hoevaak ging het dak er vroeger nou echt af tegenover technische beknellingen zoals geblokkeerde deuren etc? Ik zie nog dagelijks ongevalsmeldingen, en sta nog zeer regelmatig bij ongevallen waar de brandweer aan het werk moet. Ik durf te beweren dat de brandweerkorpsen hier in de omgeving meer ongevallen met beknellingen mee maken dan gebouwbranden. Om nog maar niet te spreken over gebouwbranden met slachtoffers.

Een bekneld slachtoffer kan inderdaad iets langer wachten maar heeft nog steeds zeer hoge spoed. Zeker met de uitdunning van het aantal Spoedeisende hulpen en traumacentrums is een snelle bevrijding steeds belangrijker. Het wordt namelijk steeds moeilijker om binnen het gouden uur in de traumakamer te arriveren. De verandering naar modernere auto's zorgt ook voor complexere beknellingen welke meer tijd en zwaarder materiaal vergen.

En ik weet dat er uitzonderingen zijn op bezettingsgebied. Maar hier in de omgeving zijn alle posten in kleine dorpen ruim bemand. Ook overdag zijn er weinig problemen en wachtlijsten zijn helemaal niet ongebruikelijk. Het zijn de grotere dorpen (rond de 10.000 inwoners) waar bezettingsproblemen spelen. Daar voelt men zich veel minder verbonden met de lokale brandweer. Dat betekend echter niet dat er geen mensen te vinden zijn aldaar.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 4 juli 2016, 22:48:07
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1434482 date=1467657946
Van Hellevoetsluis is niet vastgesteld dat de rookmelders werkende waren, zie rapport. Dit betreft trouwens vermoedelijk brandstichting en dat is heel wat anders dan een beginnende brand die snel wordt opgemerkt door de rookmelder. Tot slot waren deze mensen ook door de brandweer niet te redden. Ze konden zichzelf amper in veiligheid brengen de rollators, scootmobielen en traplift te zien.
Dus, waar blijf je nu met je mooie verhaaltjes over rookmelders? Je loopt zelf constant als een deur aan deur verkoper met rookmelders te leuren. Nu moet je zelf concluderen dat rookmelders niet heilig zijn. Brandstichting, een beginnende brand?  Ik weet niet hoeveel kronkels je nog hebt, maar die brand is hetzelfde, die brand moet net zo snel ontdekt worden. Die mensen moeten als het even kan in beide gevallen net zo snel mogelijk die woning uit. Als je nu eens ballen toont ga je nu eens niet op de knie van de managers zitten, maar maak je je sterker voor een betere repressieve dienst. Je geeft zelf min of meer toe dat alle verhaaltjes over rookmelders leuke verkoopverhaaltjes zijn. Nu zijn er 2 ouderen overleden, maar Nederland zit nog vol met ouderen in hun eigen woning met een paar rookmelders. Waar ze geen moer aan hebben, omdat zij zelf niet snel hun woning kunnen verlaten.
JIJ bent 1 van die mensen die alles maar blijft goed praten met een rookmeldertje. Ik zou me doodschamen


guest12562

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 4 juli 2016, 23:48:43
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1434482 date=1467657946
Ik begrijp het wel. Hoeveel extra kazernes kan je denk jij van die bezuinigingen oprichten? En denk je dat met extra repressie we meer mensen gaan redden ipv te investeren in rookmelders. Zo ja dat begrijp jij niet wat er gaande is in de wereld om ons heen. De wereld veranderd, de brandweer moet mee.....

Inderdaad en dan zie je inderdaad dat de ingeslagen weg niet de goede is, althans als je dat wilt zien van achter je bureau. Als je namelijk echt met regelmaat op straat zit weet je dat het hard achteruit gaat met de zelfredzaamheid van de mensen in hun huizen, mensen worden steeds vaker in huis gehouden. Ook als dat eigenlijk niet meer kan om welke reden dan ook. Hier kan ik vele voorbeelden van geven en die ga je niet helpen met hen te vertellen dat het hun eigen verantwoording of probleem is, ook niet met een rookmelder. Dit tijd hebben we nu gehad, het roer zal om moeten.

Ik zeg niet dat alles zit in het omzetten van vrijwilligers kazernes naar beroeps kazernes, maar ik denk dat veiligheidregio's eens moeten gaan kijken hoe ze anders gaan denken als het gaat om bezetting van kazernes.
Dit kan met beroeps, maar ook met vrijwillgers door ze bijv. werkplekken te bieden. Dus zorg dat je bezetting klopt en dat je snel de straat op kunt met genoeg mensen, zodat je de burgers kunt helpen.
Die vertaal slag zal gemaakt moeten worden. Dat zit dus niet altijd in het extra plaatsen van kazernes, maar meer in het garanderen van kazernes.

Extra of het verschuiven van kazernes kan idd wel worden overwogen met het geld wat vrij komt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 5 juli 2016, 00:02:09
Citaat van: Breathe link=msg=1434520 date=1467668923


Ik zeg niet dat alles zit in het omzetten van vrijwilligers kazernes naar beroeps kazernes, maar ik denk dat veiligheidregio's eens moeten gaan kijken hoe ze anders gaan denken als het gaat om bezetting van kazernes.
Dit kan met beroeps, maar ook met vrijwillgers door ze bijv. werkplekken te bieden. Dus zorg dat je bezetting klopt en dat je snel de straat op kunt met genoeg mensen, zodat je de burgers kunt helpen.
Die vertaal slag zal gemaakt moeten worden. Dat zit dus niet altijd in het extra plaatsen van kazernes, maar meer in het garanderen van kazernes.

Extra of het verschuiven van kazernes kan idd wel worden overwogen met het geld wat vrij komt.

In 1909 was men in Amsterdam al zover, wel in iets andere vorm,maar dat is doorgegaan tot zeker derde kwartaal vorige eeuw:

Een van de bijzonderheden, die ons bij de rondwandeling het meest trof en die wij tot het laatst bewaard hebben is, dat wij overal brandwachts aantroffen, die met grooten lust en ijver bezig waren aan de voltooiing van het geheel mede te werken. Zoo is de binnenplaats omgeven door (behalve een flinke cantine) verschillende werkplaatsen, te weten schilderswerkplaats, timmermanswerkplaats, smederij, een werkplaats voor den brandweertelegraafdienst, een machine-kamer voor het electrisch bedrijf en een accumulatoren-kamer voor de geheele telegraaf.

 Overal leven en drukte, maar niet van vreemde werkkrachten. Uitsluitend brandwachts als vaklieden van verschillende posten hier geconcentreerd voerden het werk uit. Zoo zorgt de brandweer zelf voor de volledige en zoo gecompliceerde electrische en telephonische installaties van centraalbureau en gebouw, legt zelf overal de electrische klokken aan, vervaardigt alle benoodigde meubelen, waarvan reeds vele getuigenis van bijzondere vakbekwaamhaid aflegden, enz.

 Vroeger werden de automobielen door den brandweercommandant geheel gereed gekocht. Tegenwoordig koopt de heer Meier alleen het chassis. Het brandweerpersoneel bouwt den wagen dan verder op.

http://020apps.nl/1850-1940/Nieuwe_Achtergracht/38-96


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #24 Gepost op: 5 juli 2016, 07:20:56
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1434482 date=1467657946
Ik begrijp het wel. Hoeveel extra kazernes kan je denk jij van die bezuinigingen oprichten? En denk je dat met extra repressie we meer mensen gaan redden ipv te investeren in rookmelders. Zo ja dat begrijp jij niet wat er gaande is in de wereld om ons heen. De wereld veranderd, de brandweer moet mee.....

Ik denk dat jij niet helemaal beseft dat de brandweer inderdaad mee moet als in een veranderende wereld. In de rest van de wereld zie ik nergens brandweerkorpsen die ouwehoeren over 18 minuten repsonsetijd of over rookmelders gebruiken als argument om later ten tonele te verschijnen als brandweer. In de rest van de wereld merk ik dat de gangbare opvatting bij de brandweer is dat je er binnen 6 - 8 minuten hoort te zijn bij woningbranden in bebouwde kernen (dus ook dorpjes).

Het probleem van veel Nederlanders is het totale onvermogen om eens over de dijken heen te durven kijken.

Brandweer Nederland kan dit soort onzin en RemBrand-gereutel in de polder verkopen als innovatief en vooruitstrevend. Dankzij de staatsomroep NOS geloven de Nederlanders het waardoor ze ook nog eens trots zijn op de brandweer van wereldniveau in Nederland. Ik heb inmiddels veel brandofficieren afkomstig uit verschillende landen (o.a. USA, Canada, UK, Australie) gevraagd wat zijn van deze Hollandse brandweerinnovatie vinden. Ze noemen het geen innovatie maar achterlijkheid, imbeciliteit of ze lachen er maar om.

Ik heb deze week deze vraag ook gesteld tijdens  een herhalingsles voor brandweer-/HART-hoofdofficieren (ambulancedienst) op het internationaal erkende brandweerinstituut in Qatar (Ras Laffan Emergency & Safety College). De instructeur gaf mij aan dat als ik dergelijke vragen stel meer dan 1 herhalingsles nodig heb.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #25 Gepost op: 5 juli 2016, 09:24:50
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1434503 date=1467662122
Een bekneld slachtoffer kan inderdaad iets langer wachten maar heeft nog steeds zeer hoge spoed. Zeker met de uitdunning van het aantal Spoedeisende hulpen en traumacentrums is een snelle bevrijding steeds belangrijker. Het wordt namelijk steeds moeilijker om binnen het gouden uur in de traumakamer te arriveren.

Medisch specialist Mobiel Medisch Team Nederland:

Citaat van: Expert link=msg=1405487 date=1455108215
Als je iemand helemaal procedureel volgens het boekje uit een wrak pelt duurt de bevrijding toch al snel 20 minuten. Dit terwijl je er soms maar twee hebt.

Medisch specialist Surgical Trauma Care Unit ambulancedienst Qatar:

Citaat van: oma link=msg=1405922 date=1455266464
De rode draad in deze discussie is de snelheid van bevrijden. Expert geeft bij herhaling aan dat het soms kan gaan om minuten. Ik heb aangeven dat ik het een mooie regel vind als de brandweer zodra ze ter plaatse uit het voertuig stappen binnen 15 minuten het slachtoffer vrij hebben gemaakt (indien brw in 8.5 minuten na alarmering ter plaatse is). Je bent op dat moment namelijk 25 minuten verder. De MMT-arts heeft dan nog wat on-scene tijd en kan  bij transport per helikopter binnen het uur met de patient in een landelijk traumacentrum zijn.

Ik denk dat het nuttig is om te bekijken of de brandweer in NL in staat is om het realiseren in 15 minuten (responsetijd 8.5 minuten). In Nederland is het natuurlijk ook relevant of de MMT-arts (Expert?) de bovenstaande tijd wenselijk acht en er goed mee kan leven. Het gaat niet om elkaar af te zeiken maar om na te denken op welke wijze je het kan realiseren omdat het niet gaat om brandweer-, ambulance- of MMT-belang maar belang van slachtoffers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 5 juli 2016, 10:49:59
Veel interessanter zijn het tijdstip aanvang blussing of aanvang redding.
Daar gaat het toch tenslotte om.
En dat kan in bepaalde/meerdere gevallen duidelijk worden verbeterd !
Het eerste voertuig voor de deur is echt niet interessant als dat voertuig niets kan,niets doet of de bezetting in afwachting is van........
Terecht de aantekening van Tower Ladder mbt Zutphen,deur beneden open bij brand boven, (lekker doortochten) en het niet gebruiken van de ladder autospuit.

Overigens waarom vaak lange tijd in afwachting van DPU twee autospuiten doen net zoveel


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #27 Gepost op: 5 juli 2016, 12:25:06
Aanrijtijden zijn gewoon een politieke keuze, meer geld is meer kazernes in kleine dorpjes.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #28 Gepost op: 5 juli 2016, 13:42:23
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1434573 date=1467714306
Aanrijtijden zijn gewoon een politieke keuze, meer geld is meer kazernes in kleine dorpjes.

Uiteraard is het politiek echter moet je wel zorgen dat je iedere echte brandweerofficier/brandweercommandant hebt vervangen door een zootje politieke/bestuurlijke trekpoppen.

Als politici het oneens zijn met de veiligheidsregio en willen dat de aanrijtijden 6 - 8 minuten zijn kunnen ze het doen zoals ik al eerder schreef:

Citaat van: oma link=msg=1434428 date=1467650327
Citaat
b) Zes minuten bij portiekwoningen, portiekflats of gebouwen met een woonfunctie voor verminderd zelfredzamen;

Wet veiligheidsregios:

De landelijke politiek of ministerie van Volksgezondheid kan het probleem zo oplossen door de zorgkantoren te verplichten dat er alleen sprake van langdurige zorg de thuissituatie kan zijn als er ook de status "woonfunctie voor verminderd zelfredzamen" aan de woning van de verminderd zelfredzame(n) wordt toegekend.

De gemeente weet ook waar deze mensen wonen aangezien ze ook verantwoordelijk zijn voor de langdurige zorg. De gemeente kan vrij simpel de bestemming van woonhuis veranderen naar gebouw met woonfunctie voor verminderd zelfdredzamen.

We hebben in Nederland al gemeenten die het oneens zijn met het ingezetenecriterium waardoor buitenlandse gasten niet welkom zijn in de Nederlandse coffeeschop om wiet te kopen. De gemeente kent daarom even tijdelijk de status ingezetene toe aan buitenlandse toeristen/festivalgangers waardoor ze wiet kunnen kopen/roken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,261
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #29 Gepost op: 5 juli 2016, 14:26:17
Citaat van: oma link=msg=1434550 date=1467703490
Medisch specialist Mobiel Medisch Team Nederland:

Medisch specialist Surgical Trauma Care Unit ambulancedienst Qatar:


Ik ben er van op de hoogte dat elke seconde bij een ongeval met beknelling belangrijk is. Echter heeft het beknelde slachtoffer minder haast dan het slachtoffer in een brandend gebouw. Wanneer je in de zeldzame situatie zou komen dat je een bekneld slachtoffer buiten, en een slachtoffer uit een brandend pand moet redden (er vanuit gaande dat beide nog leven) heeft het slachtoffer binnen voorrang omdat hij er iets later misschien helemaal niet meer uit komt of stikt. Maar dat betekend natuurlijk niet dat het beknelde slachtoffer geen haast meer heeft, dat blijft ook gewoon een topprioriteit.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens