Veiligheidsregio: aanrijtijd brandweer valt niet te verbeteren

Auteur Topic: Veiligheidsregio: aanrijtijd brandweer valt niet te verbeteren  (gelezen 12057 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 5 juli 2016, 15:21:44
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1434573 date=1467714306
Aanrijtijden zijn gewoon een politieke keuze, meer geld is meer kazernes in kleine dorpjes.

De grote en dure brandweershowrooms vaak op de bedrijventerreinen moeten bij een beetje brand steeds meer leunen op de kleine posten van buiten.
Zie bijvoorbeeld Leeuwarden waar al heel snel Grou moet opdraven want daar is wel voldoende bezetting of Harderwijk en Hierden of Zwolle met Hattem.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 5 juli 2016, 15:40:00
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1434590 date=1467721577
Ik ben er van op de hoogte dat elke seconde bij een ongeval met beknelling belangrijk is. Echter heeft het beknelde slachtoffer minder haast dan het slachtoffer in een brandend gebouw. Wanneer je in de zeldzame situatie zou komen dat je een bekneld slachtoffer buiten, en een slachtoffer uit een brandend pand moet redden (er vanuit gaande dat beide nog leven) heeft het slachtoffer binnen voorrang omdat hij er iets later misschien helemaal niet meer uit komt of stikt. Maar dat betekend natuurlijk niet dat het beknelde slachtoffer geen haast meer heeft, dat blijft ook gewoon een topprioriteit.

Jij maakt dus verschil tussen "als elke seconde telt" en "topprioriteit". Jij denkt dat branden en ongevallen met beknelling keurig in een categorie zijn in te delen? Ik maak veel branden en ongevallen met beknelling mee. Het is mijn ervaring dat deze incidenten onvoorspelbaar zijn, soms heeft de brandweer meer tijd bij een gebouwenbrand dan bij een ongeval met beknelling om een leven te redden of ernstig(er) letsel te voorkomen.

Ik vind het zelfs vreemd dat de brandweer zich in grote delen van Nederland opwerpt als de met belastinggeld gesubsieerde variant van de gratis burgerhulpverleningsprojecten zoals HartslagNU. Het is de bedoeling dat er binnen 6 minuten de eerste schok met een AED wordt gegeven. Het zegt dus dat de responsetijd hooguit 5 minuten mag zijn. Best raar als de brandweer dit wel kan of nastreeft terwijl ze bij brand of ongevallen met beknelling ergens tussen de 10 - 18 minuten komen aankakken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 5 juli 2016, 15:51:36
Nog een !


Brandweer onder vuur na cafébrand Ootmarsum


OOTMARSUM - Ofschoon de afstand tussen de brandhaard en de kazerne amper 500 meter was, heeft het tien minuten geduurd voor de Ootmarsumse brandweer ter plaatse was bij de brand in café De Poort. Dat kwam omdat het vereiste aantal van vier manschappen niet aanwezig was voor een uitruk.

 Zes minuten na de brandmelding om 14.33 uur op vrijdag 24 juni waren in de kazerne slechts drie brandweerlieden paraat. De vierde kwam twee minuten later. Pas toen kon de wagen uitrijden.

Geen gevolg
 Maar de daardoor vertraagde uitruk heeft geen enkel gevolg gehad voor de brandbestrijding en de ontwikkeling van de brand. Dit zegt Ronald Pellewever, sectorhoofd brandveiligheid bij de Brandweer Twente. „Het is misschien niet helemaal gegaan zoals het had gekund, maar dat heeft geen enkele invloed gehad. De schade aan het pand was niet minder groot geweest. We waren er binnen de vereiste aanrijdtijd van tien minuten. We hebben gedaan wat moest en kon, meer zat er niet in.”

Kritiek
 Pellewever reageert hiermee op kritiek van buurtbewoners over de trage aanpak van de brand. Want pas 20 minuten na het uitbreken van de brand *)werd er echt een begin gemaakt met het blussen. Dat gebeurde nadat korpsen uit de omliggende plaatsen ook waren gearriveerd. Het pand brandde grotendeels uit. Ook de politiek in Dinkelland vraagt zich af of er niet sneller gehandeld had kunnen en moeten worden.

*) Vandaar ook mijn aanvang blussing etc.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #33 Gepost op: 5 juli 2016, 15:54:44
Citaat van: oma link=msg=1434614 date=1467726000
Jij maakt dus verschil tussen "als elke seconde telt" en "topprioriteit". Jij denkt dat branden en ongevallen met beknelling keurig in een categorie zijn in te delen? Ik maak veel branden en ongevallen met beknelling mee. Het is mijn ervaring dat deze incidenten onvoorspelbaar zijn, soms heeft de brandweer meer tijd bij een gebouwenbrand dan bij een ongeval met beknelling om een leven te redden of ernstig(er) letsel te voorkomen.

Sorry, maar je legt dit bij het verkeerde persoon neer. Ik begon er niet over, dat deed Brandpreventje.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 5 juli 2016, 16:18:39
Citaat van: oma link=msg=1434535 date=1467696056
Ik denk dat jij niet helemaal beseft dat de brandweer inderdaad mee moet als in een veranderende wereld.
Ik denk dat deze kwestie nog eens erg duidelijk maakt dat de brandweer MOET veranderen, en dat de tijd dat men zaken afdeed met een rookmelder verleden tijd is. De wereld vergrijst, ik hoorde gisteren nog dat bepaalde gebieden van Nederland vergrijsde. Daar zul je als brandweer repressief op in moeten zetten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 5 juli 2016, 19:26:39
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1434623 date=1467726884
Sorry, maar je legt dit bij het verkeerde persoon neer. Ik begon er niet over, dat deed Brandpreventje.

Mijn oprechte excuses, Luke. Stuur jij het bericht even voor mij door aan Brandpreventje?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 5 juli 2016, 19:39:56
Citaat van: Thor link=msg=1434620 date=1467726696
Nog een !


Brandweer onder vuur na cafébrand Ootmarsum


OOTMARSUM - Ofschoon de afstand tussen de brandhaard en de kazerne amper 500 meter was, heeft het tien minuten geduurd voor de Ootmarsumse brandweer ter plaatse was bij de brand in café De Poort. Dat kwam omdat het vereiste aantal van vier manschappen niet aanwezig was voor een uitruk.

 Zes minuten na de brandmelding om 14.33 uur op vrijdag 24 juni waren in de kazerne slechts drie brandweerlieden paraat. De vierde kwam twee minuten later. Pas toen kon de wagen uitrijden.

Geen gevolg
 Maar de daardoor vertraagde uitruk heeft geen enkel gevolg gehad voor de brandbestrijding en de ontwikkeling van de brand. Dit zegt Ronald Pellewever, sectorhoofd brandveiligheid bij de Brandweer Twente. „Het is misschien niet helemaal gegaan zoals het had gekund, maar dat heeft geen enkele invloed gehad. De schade aan het pand was niet minder groot geweest. We waren er binnen de vereiste aanrijdtijd van tien minuten. We hebben gedaan wat moest en kon, meer zat er niet in.”

Kritiek
 Pellewever reageert hiermee op kritiek van buurtbewoners over de trage aanpak van de brand. Want pas 20 minuten na het uitbreken van de brand *)werd er echt een begin gemaakt met het blussen. Dat gebeurde nadat korpsen uit de omliggende plaatsen ook waren gearriveerd. Het pand brandde grotendeels uit. Ook de politiek in Dinkelland vraagt zich af of er niet sneller gehandeld had kunnen en moeten worden.

*) Vandaar ook mijn aanvang blussing etc.

De VVD burgemeester en het CDA zijn er wel content mee.

CDADinkelland
@CDADinkelland 21h
In commissie vragen over inzet brandweer bij de Poort #Ootmarsum. Burgemeester @Bakker_Ineke en #CDA content met inzet brandweer #Dinkelland

Voordeel van 25 veiligheidsregio's is ons piepkleine landje is dat ze overal apart het wiel proberen uit te vinden, als het een keer fout gaat is het een incidentje in de betreffende veiligheidsregio. Als je het landelijk zou moeten beoordelen is het inmiddels al structureel falend beleid.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #37 Gepost op: 6 juli 2016, 21:08:11
Hier blijf ik met mij verhaal over rookmelders en schaam mij daar niet voor. Ik schaam mij wel voor de brandweermensen hier op het forum die denken dat repressie heilig is. Ik zou zeggen, ga een weekje mee lopen op de afdeling risicobeheersing.

Inderdaad zijn rookmelders niet heilig als je niet meer zelfredzaam bent. Als je jezelf niet in veiligheid kan brengen kan je zelfs overwegen géén rookmelder op te hangen.

Maar goed jij ziet gelukkig wel het belang van het snel ontdekken van een brand. Ik weet niet hoe jij dat doet, met een kanariepietje zoals in de mijnen vroeger, maar ik adviseer een rookmelder. De grootste kans om het te overleven heb je dan vervolgens door jezelf in veiligheid te brengen. Ik zou niet op de brandweer wachten want dat geef ik je weinig kan als de brand in het brandcompartiment woedt waarin jijzelf verblijft.

Ik gun iedereen een betere repressieve dienst maar ga mij daar niet hard voor maken. Ik denk namelijk dat deze van een goed niveau in NL is op een paar uitzonderingen na. Het extra geld wat jij in de repressie wilt steken moet ergens anders vandaag komen, er even van uit gaande dat de gemeenten niet meer gaan betalen aan de veiligheidsregio's. Ik ben er op tegen omdat geld bij RB weg te halen. Echt ergens anders is dat niet te halen als ik de begroting zie want die van oefen & Opleiden en Facilitair zijn niet zo groot. We moeten juist RB inzetten om dezelfde controles als tegenwoordig te doen en daarnaast te investeren in voorlichting.

Citaat van: Peter71 link=msg=1434514 date=1467665287
Dus, waar blijf je nu met je mooie verhaaltjes over rookmelders? Je loopt zelf constant als een deur aan deur verkoper met rookmelders te leuren. Nu moet je zelf concluderen dat rookmelders niet heilig zijn. Brandstichting, een beginnende brand?  Ik weet niet hoeveel kronkels je nog hebt, maar die brand is hetzelfde, die brand moet net zo snel ontdekt worden. Die mensen moeten als het even kan in beide gevallen net zo snel mogelijk die woning uit. Als je nu eens ballen toont ga je nu eens niet op de knie van de managers zitten, maar maak je je sterker voor een betere repressieve dienst. Je geeft zelf min of meer toe dat alle verhaaltjes over rookmelders leuke verkoopverhaaltjes zijn. Nu zijn er 2 ouderen overleden, maar Nederland zit nog vol met ouderen in hun eigen woning met een paar rookmelders. Waar ze geen moer aan hebben, omdat zij zelf niet snel hun woning kunnen verlaten.
JIJ bent 1 van die mensen die alles maar blijft goed praten met een rookmeldertje. Ik zou me doodschamen

Ik ga een groot stuk me je mee. Maar de brandweer kan de problemen in de gezondheidszorg niet oplossen. Nou ja misschien wel maar dat zou nog meer bezuinigen betekenen.

Oh ja ik zit veel op straat, zowel voor risicobeheersing als incidentbestrijding.

Dat we handiger met vrijwilligers en beroeps om kunnen gaan ben ik met je eens. Ik hoop dat Hellevoetsluis en het overdag dicht zijn van steeds meer kazernes een wake up call is voor de veiligheidsregio's.

Citaat van: Breathe link=msg=1434520 date=1467668923
Inderdaad en dan zie je inderdaad dat de ingeslagen weg niet de goede is, althans als je dat wilt zien van achter je bureau. Als je namelijk echt met regelmaat op straat zit weet je dat het hard achteruit gaat met de zelfredzaamheid van de mensen in hun huizen, mensen worden steeds vaker in huis gehouden. Ook als dat eigenlijk niet meer kan om welke reden dan ook. Hier kan ik vele voorbeelden van geven en die ga je niet helpen met hen te vertellen dat het hun eigen verantwoording of probleem is, ook niet met een rookmelder. Dit tijd hebben we nu gehad, het roer zal om moeten.

Ik zeg niet dat alles zit in het omzetten van vrijwilligers kazernes naar beroeps kazernes, maar ik denk dat veiligheidregio's eens moeten gaan kijken hoe ze anders gaan denken als het gaat om bezetting van kazernes.
Dit kan met beroeps, maar ook met vrijwillgers door ze bijv. werkplekken te bieden. Dus zorg dat je bezetting klopt en dat je snel de straat op kunt met genoeg mensen, zodat je de burgers kunt helpen.
Die vertaal slag zal gemaakt moeten worden. Dat zit dus niet altijd in het extra plaatsen van kazernes, maar meer in het garanderen van kazernes.

Extra of het verschuiven van kazernes kan idd wel worden overwogen met het geld wat vrij komt.

Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe jij denkt de brandweer sneller ter plaatse te laten komen.....

Maar goed ik ben de beroerdste niet en heb een casus voor je (ik ben helaas niet zo goed met het hier neer zetten van afbeeldingen maar ik zal het uitleggen en kan je zelf kijk):
  • Het woonhuis "Kade 3 Zevenhoven" ligt in het buitengebied van de Gemeente Nieuwkoop. Brandweer Hollands Midden doet er 18,28 minuten er over om ter plaatse te komen.
  • Kazerne Nieuwkoop is gelegen aan de Achterweg 5 in Nieuwkoop en beschikt over een TS, een blusvoertuig met  drukluchtschuim en een BRV. De kazerne wordt bemand door vrijwilligers.
  • Kazerne Nieuwveen is gelegen aan de Hogedijk 2 in Nieuwveen en beschikt over een TS, een blusvoertuig met  drukluchtschuim en een HV. De kazerne wordt bemand door vrijwilligers.

Hoe kunnen de brandweer hier sneller ter plaatse zijn?

Citaat van: oma link=msg=1434535 date=1467696056
Ik denk dat jij niet helemaal beseft dat de brandweer inderdaad mee moet als in een veranderende wereld. In de rest van de wereld zie ik nergens brandweerkorpsen die ouwehoeren over 18 minuten repsonsetijd of over rookmelders gebruiken als argument om later ten tonele te verschijnen als brandweer. In de rest van de wereld merk ik dat de gangbare opvatting bij de brandweer is dat je er binnen 6 - 8 minuten hoort te zijn bij woningbranden in bebouwde kernen (dus ook dorpjes).

Het probleem van veel Nederlanders is het totale onvermogen om eens over de dijken heen te durven kijken.

Brandweer Nederland kan dit soort onzin en RemBrand-gereutel in de polder verkopen als innovatief en vooruitstrevend. Dankzij de staatsomroep NOS geloven de Nederlanders het waardoor ze ook nog eens trots zijn op de brandweer van wereldniveau in Nederland. Ik heb inmiddels veel brandofficieren afkomstig uit verschillende landen (o.a. USA, Canada, UK, Australie) gevraagd wat zijn van deze Hollandse brandweerinnovatie vinden. Ze noemen het geen innovatie maar achterlijkheid, imbeciliteit of ze lachen er maar om.

Ik heb deze week deze vraag ook gesteld tijdens  een herhalingsles voor brandweer-/HART-hoofdofficieren (ambulancedienst) op het internationaal erkende brandweerinstituut in Qatar (Ras Laffan Emergency & Safety College). De instructeur gaf mij aan dat als ik dergelijke vragen stel meer dan 1 herhalingsles nodig heb.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 6 juli 2016, 21:16:56
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1435012 date=1467832091
Hier blijf ik met mij verhaal over rookmelders en schaam mij daar niet voor. Ik schaam mij wel voor de brandweermensen hier op het forum die denken dat repressie heilig is. Ik zou zeggen, ga een weekje mee lopen op de afdeling risicobeheersing.

Inderdaad zijn rookmelders niet heilig als je niet meer zelfredzaam bent. Als je jezelf niet in veiligheid kan brengen kan je zelfs overwegen géén rookmelder op te hangen.

Maar goed jij ziet gelukkig wel het belang van het snel ontdekken van een brand. Ik weet niet hoe jij dat doet, met een kanariepietje zoals in de mijnen vroeger, maar ik adviseer een rookmelder. De grootste kans om het te overleven heb je dan vervolgens door jezelf in veiligheid te brengen. Ik zou niet op de brandweer wachten want dat geef ik je weinig kan als de brand in het brandcompartiment woedt waarin jijzelf verblijft.

Jij snapt echt niet wat er hier allemaal is geschreven, echt ga een cursus begrijpend lezen volgen. De lessen begrijpend lezen op de basisschool zijn niet bij je aangekomen, of niet blijven hangen.
Je kunt 100 rookmelders ophangen, maar als vervolgens de repressieve actie van de brandweer telaat, of maar half gebeurd heb je nog niets. Ja 100 piepende rookmelders aan je plafond. DAAR hebben we het over. De inzet van de brandweer nadat de brand is ontdekt. En als je dit soort uitspraken durft te doen
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1435012 date=1467832091

Inderdaad zijn rookmelders niet heilig als je niet meer zelfredzaam bent. Als je jezelf niet in veiligheid kan brengen kan je zelfs overwegen géén rookmelder op te hangen.
Als je dit soort uitspraken durft te doen denk ik dat je beter morgen direct ontslag moet indienen. Dan snap je het verhaal echt niet, en dan moet brandweer nederland zich schamen dat er mensen rondlopen die dit soort uitspraken durven te doen. Werkelijk waar, je kunt het nog dommer verwoorden blijkbaar.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #39 Gepost op: 6 juli 2016, 21:21:45
Tja wat is te laat of half. Daar ga ik de discussie maar niet over aan. Jammer dat je het principe van zelfredzaamheid niet begrijpt. Loop een keertje langs bij de afdeling risicobeheersing is mijn advies. Of oh wacht, van jou moet iedereen bij brand stil blijven zitten/liggen en afwachten tot de brandweer met op haalt!? Laatste keer: het belangrijkste is dat je gewaarschuwd wordt door je rookmelder en jezelf in veiligheid brengt. Verder reageer ik maar even niet op je omdat je de materie niet beheerst.

Citaat van: Peter71 link=msg=1435016 date=1467832616
Jij snapt echt niet wat er hier allemaal is geschreven, echt ga een cursus begrijpend lezen volgen. De lessen begrijpend lezen op de basisschool zijn niet bij je aangekomen, of niet blijven hangen.
Je kunt 100 rookmelders ophangen, maar als vervolgens de repressieve actie van de brandweer telaat, of maar half gebeurd heb je nog niets. Ja 100 piepende rookmelders aan je plafond. DAAR hebben we het over. En als je dit soort uitspraken durft te doenAls je dit soort uitspraken durft te doen denk ik dat je beter morgen direct ontslag moet indienen. Dan snap je het verhaal echt niet, en dan moet brandweer nederland zich schamen dat er mensen rondlopen die dit soort uitspraken durven te doen. Werkelijk waar, je kunt het nog dommer verwoorden blijkbaar.