Veiligheidsregio: aanrijtijd brandweer valt niet te verbeteren

Auteur Topic: Veiligheidsregio: aanrijtijd brandweer valt niet te verbeteren  (gelezen 12045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 6 juli 2016, 21:26:22
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1435020 date=1467832905
Tja wat is te laat of half. Daar ga ik de discussie maar niet over aan. Jammer dat je het principe van zelfredzaamheid niet begrijpt. Loop een keertje langs bij de afdeling risicobeheersing is mijn advies. Of oh wacht, van jou moet iedereen bij brand stil blijven zitten/liggen en afwachten tot de brandweer met op haalt!? Laatste keer: het belangrijkste is dat je gewaarschuwd wordt door je rookmelder en jezelf in veiligheid brengt. Verder reageer ik maar even niet op je omdat je de materie niet beheerst.
Tuurlijk, dit is het makkelijkste voor je hè. Je durft de discussie niet aan, omdat je weet dat je eigenlijk de plank compleet misgeslagen hebt met je reacties. Dan is het makkelijker om te zeggen dat ik de materie niet beheers. Man vlieg op. Ik vrees voor jou dat ik de materie maar al te goed beheers.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #41 Gepost op: 6 juli 2016, 21:53:38
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1435012 date=1467832091

  • Het woonhuis "Kade 3 Zevenhoven" ligt in het buitengebied van de Gemeente Nieuwkoop. Brandweer Hollands Midden doet er 18,28 minuten er over om ter plaatse te komen.
  • Kazerne Nieuwkoop is gelegen aan de Achterweg 5 in Nieuwkoop en beschikt over een TS, een blusvoertuig met  drukluchtschuim en een BRV. De kazerne wordt bemand door vrijwilligers.
  • Kazerne Nieuwveen is gelegen aan de Hogedijk 2 in Nieuwveen en beschikt over een TS, een blusvoertuig met  drukluchtschuim en een HV. De kazerne wordt bemand door vrijwilligers.

Hoe kunnen de brandweer hier sneller ter plaatse zijn?

Google maps geeft 11 minuten zonder prio 1. Uitruktijd zal geen 7 minuten zijn.

De aanrijtijd kan verbeterd worden door Brandweer Zevenhoven weer op te richten, maar dat kost geld. Iemand paraat wat een vrijwilligerspost met 1 TS kost per jaar?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #42 Gepost op: 6 juli 2016, 22:13:50
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1435029 date=1467834818
Google maps geeft 11 minuten zonder prio 1. Uitruktijd zal geen 7 minuten zijn.

De aanrijtijd kan verbeterd worden door Brandweer Zevenhoven weer op te richten, maar dat kost geld. Iemand paraat wat een vrijwilligerspost met 1 TS kost per jaar?

De wegbezuiniging van Post Apeldoorn De Beemte leverde per jaar een besparing van 300.000 euro op totaal. Dus dat zullen de kosten ongeveer zijn voor een post met 1x TS. Het 1 en ander verschilt natuurlijk met aantal vrijwilligers, evt. piket, locatie, etc, etc.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 7 juli 2016, 07:05:22
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1435012 date=1467832091
Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe jij denkt de brandweer sneller ter plaatse te laten komen.....

Maar goed ik ben de beroerdste niet en heb een casus voor je (ik ben helaas niet zo goed met het hier neer zetten van afbeeldingen maar ik zal het uitleggen en kan je zelf kijk):
  • Het woonhuis "Kade 3 Zevenhoven" ligt in het buitengebied van de Gemeente Nieuwkoop. Brandweer Hollands Midden doet er 18,28 minuten er over om ter plaatse te komen.
  • Kazerne Nieuwkoop is gelegen aan de Achterweg 5 in Nieuwkoop en beschikt over een TS, een blusvoertuig met  drukluchtschuim en een BRV. De kazerne wordt bemand door vrijwilligers.
  • Kazerne Nieuwveen is gelegen aan de Hogedijk 2 in Nieuwveen en beschikt over een TS, een blusvoertuig met  drukluchtschuim en een HV. De kazerne wordt bemand door vrijwilligers.

Hoe kunnen de brandweer hier sneller ter plaatse zijn?

Door te zorgen dat je voldoende materieel/personeel/brandweerkazernes hebt om je verzorgingsgebied te dekken conform de in de wet op veiligheidsregio's genoemde responsetijden.

In Nederland is het nogal apart dat men deze tijden standaard aan de laars lapt en het gedeelte over gemotiveerd afwijken als de norm is gaan beschouwen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #44 Gepost op: 7 juli 2016, 09:00:41
In die categorie ken ik er nog wel één. De zorgnormen schrijft o.a. dat je in 20% van de meldingen een overschrijding mag hebben van de zorgnormen van 20% tijd. Die overschrijding mag/kan te maken hebben met onvoorziene zaken. Zoals; onbekende wegopbrekingen , verkeersopstoppingen, gelijktijdige incidenten, extreme situaties etc. Ik ken managers die de overschrijding hanteren als je mag in rust situatie een overschrijding hebben van 20% alle van de meldingen door de rayon grenzen op te rekken, zonder maximale tijd en dus rustig een voertuig, redvoertuig of TS weg halen op een post en/of een complete kazerne weg bezuinigen.
Of de norm opkomsttijd van 6 min voor oude portiekwoningen voor de eerste TS en redvoertuig (vluchtmogelijkheden slecht) even voor het gemak het redvoertuig niet meenemen.
Komt omdat je de zorgnormen dan iets verder door moet lezen waarin staat dat de opkomsttijd van een redvoertuig bij o.a. portiekwoningen, en woningen boven winkels oud bouw, gelijk is aan het eerste blusvoertuig.
Of je stelt de omschrijving van wat een portiekwoning is wat bij, of minimaliseert het aantal van dat soort woningen in een wijk. En dan  heb je nog de moderne woningen die aan de buitenzijde niet lijken op een oude portiekwoning situatie maar het brandpreventief technisch wel zijn. Eén trappenhuis, en geen tweede vluchtmogelijkheid, zeker niet voor oudere bewoners(over balkon klimmen naar buren) maar gelukkig wel een brandwerende scheiding hebben door de betonnen vloeren, maar helaas niet rook werend zijn.
Oftewel, we passen de regels wat aan, interpreteren ze wat ruimer en maken alles zo passend. En dan schrijven we iets als: "door inzet van de SIV2 mag het eerste blusvoertuig er 4 min langer over doen". En niemand vraagt dan hoezo dan en waar komen die 4 min. vandaan? >:(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #45 Gepost op: 7 juli 2016, 19:36:49
Tel de verwerkingstijd van de alarmcentrale er bij op.

Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1435029 date=1467834818
Google maps geeft 11 minuten zonder prio 1. Uitruktijd zal geen 7 minuten zijn.

De aanrijtijd kan verbeterd worden door Brandweer Zevenhoven weer op te richten, maar dat kost geld. Iemand paraat wat een vrijwilligerspost met 1 TS kost per jaar?


guest12562

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 7 juli 2016, 20:11:42
De wegbezuiniging van Post Apeldoorn De Beemte leverde per jaar een besparing van 300.000 euro op totaal. Dus dat zullen de kosten ongeveer zijn voor een post met 1x TS. Het 1 en ander verschilt natuurlijk met aantal vrijwilligers, evt. piket, locatie, etc, etc.

Dus voor 3 a 4 officieren heb je voor een groot gebied weer een operationele dienst die zijn werk binnen de gestelde norm kan doen.
Geld kun je dus redelijk eenvoudig opnieuw verdelen. Aantal functies laten vervallen of afvloeien, tijd voor een frisse wind.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #47 Gepost op: 8 juli 2016, 07:39:45
Citaat van: Breathe link=msg=1435246 date=1467915102
Dus voor 3 a 4 officieren heb je voor een groot gebied weer een operationele dienst die zijn werk binnen de gestelde norm kan doen.
Geld kun je dus redelijk eenvoudig opnieuw verdelen. Aantal functies laten vervallen of afvloeien, tijd voor een frisse wind.

Je kan het als brandweer Nederland ook niet verkopen als je de repsonsetijden bij brand (wettelijke taak) oprekt naar 10 minuten of meer en/of uitrukt bij brand met SIV-2 of TS-4 i.p.v. van de voorgeschreven tankautospuit met 6 man en gelijkertijd nieuwe taken bedenkt (niet wettelijk verplicht) waarbij het noodzakelijk is om binnen maximaal 2 minuten na alarmering ter plaatse te zijn om effectief te kunnen optreden en de vrijwillige brandweer Mijdrecht hiervoor uitrukt met een tankautospuit met 6 man.

https://www.youtube.com/watch?v=vrBvjiBUN4U&sns


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #48 Gepost op: 8 juli 2016, 09:21:06
Citaat van: oma link=msg=1435323 date=1467956385
Je kan het als brandweer Nederland ook niet verkopen als je de repsonsetijden bij brand (wettelijke taak) oprekt naar 10 minuten of meer en/of uitrukt bij brand met SIV-2 of TS-4 i.p.v. van de voorgeschreven tankautospuit met 6 man en gelijkertijd nieuwe taken bedenkt (niet wettelijk verplicht) waarbij het noodzakelijk is om binnen maximaal 2 minuten na alarmering ter plaatse te zijn om effectief te kunnen optreden en de vrijwillige brandweer Mijdrecht hiervoor uitrukt met een tankautospuit met 6 man.

De Nederlandse burger is er voor de brandweer en de brandweer is er niet voor de burger.

Vrijwilligers naar de kazerne,omkleden redt je al niet binnen twee minuten laat staan binnen twee minuten ter plaatse na alarmering.
Welke van enige realiteit gespeende boekhouder/manager zou dit nu weer hebben bedacht en waarom ?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #49 Gepost op: 8 juli 2016, 19:49:43
Sow das wel een hele lange zin!

Tja ik begrijp ook niet waarom ze met 6 man (inclusief bevelvoerder) uitrukken met een TS terwijl je met 3 á 4 personen en een DB veel sneller kan zijn!

Citaat van: oma link=msg=1435323 date=1467956385
Je kan het als brandweer Nederland ook niet verkopen als je de repsonsetijden bij brand (wettelijke taak) oprekt naar 10 minuten of meer en/of uitrukt bij brand met SIV-2 of TS-4 i.p.v. van de voorgeschreven tankautospuit met 6 man en gelijkertijd nieuwe taken bedenkt (niet wettelijk verplicht) waarbij het noodzakelijk is om binnen maximaal 2 minuten na alarmering ter plaatse te zijn om effectief te kunnen optreden en de vrijwillige brandweer Mijdrecht hiervoor uitrukt met een tankautospuit met 6 man.

http://www.youtube.com/watch?v=vrBvjiBUN4U&sns

Huh waarom heb je het over 2 minuten? Gewoon zo snel mogelijk uitrukken, reanimeren en eventueel schok toedienen.

Citaat van: Thor link=msg=1435338 date=1467962466
De Nederlandse burger is er voor de brandweer en de brandweer is er niet voor de burger.

Vrijwilligers naar de kazerne,omkleden redt je al niet binnen twee minuten laat staan binnen twee minuten ter plaatse na alarmering.
Welke van enige realiteit gespeende boekhouder/manager zou dit nu weer hebben bedacht en waarom ?