Verspreide wachtlocaties voor brandweervoertuigen

Auteur Topic: Verspreide wachtlocaties voor brandweervoertuigen  (gelezen 6721 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2016, 16:23:16
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1434940 date=1467813977
En, als je de TS die bemand is op een andere plek neer gaat zetten dan de kazerne is dat ze niks anders kunnen doen behalve uit de neus vreten. Op de kazerne kunnen zij nog kantoorwerk doen, sporten en oefenen. Als ze ergens strategisch staan (wat kazernes meestal wel zijn) dan kunnen zij niks doen behalve in en om de TS hangen. En dan is de kazerne niet bezet...

Men kan een klein basisstation neerzetten op zo'n verre wachtlocatie, van bijvoorbeeld 25 m2. Daar kunnen hulpverleners met slecht weer binnen zitten. En als er een hoog hek omheen staat, dat op slot kan, kan daar ook buiten geoefend worden, zonder dat de materialen worden gestolen.

Kantoorwerk kan ook worden gedaan in de brandweerauto's, via internet met laptops op klaptafeltjes. Via internet kunnen ook trainingsvideo's worden bekeken, en kan worden gediscussieerd op internetfora over brandweertechnieken.
Ik stem links.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2016, 16:42:43
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434414 date=1467646470
Ik stel voor, dat brandweervoertuigen van de beroepsbrandweer zich met hun bemanning optimaal verspreiden over hun werkgebied, gedurende een deel van hun wachttijden. Ze kunnen daar wachten op meldingen, op vaste wachtlocaties.

Daardoor zullen de aanrijtijden volgens mij veel korter worden, dan wanneer verschillende brandweerwagens altijd samen wachten in brandweerkazernes.

Vooral op het platteland in Nederland zijn kortere aanrijtijden cruciaal, omdat de aanrijtijden van brandweer (en andere hulpdiensten) daar vaak véél te lang zijn. Daardoor branden er nu onnodig veel gebouwen af, wat gigantisch veel geld kost, en wat enorm leed oplevert bij de slachtoffers.

De brandweerlieden kunnen op de bovengenoemde wachtlocaties wachten in de brandweerwagens, of met mooi weer buiten op opvouwbare tuinstoeltjes. Ondertussen kunnen ze kijken naar instructieve internet-video’s over hun werk. Dat kan via smartphones met enkelzijdige hoofdtelefoons.

Ook kunnen ze daar via speciale internet-fora vragen beantwoorden van burgers over brandweer-onderwerpen, oefenen met EHBO, brandweerboeken lezen, discussiëren over brandweertechnieken, sporten, brandpreventie-adviezen geven aan voorbijgangers, vrijwillige brandweerlieden werven, enz.

De bovengenoemde wachtlocaties kunnen worden gestationeerd bij belangrijke verkeerskruispunten en bruggen, en centraal in woongebieden. Op elk van die wachtlocaties kan een kleine basispost worden neergezet, in de vorm van een toiletgebouwtje, met kleine keuken en overdekt terras.

Zo’n basispost kan eventueel tegelijk worden gebruikt door politie, ambulance-personeel, boswachters en buschauffeurs. Daarin en daar omheen kunnen eventueel ook bepaalde brandweeroefeningen gedaan worden. Of er kan worden geslapen, afhankelijk van de grootte van het gebouwtje.

Daarnaast kan er als basispost gebruik worden gemaakt van andere overheidsgebouwen, zoals zwembaden, scholen, politiebureaus, ambulance-posten, bibliotheken, buuurthuizen, en militaire kazernes. Er kan daarvoor mogelijk ook een beroep worden gedaan op campings (buiten de vakantieperiodes), vakantiebungalow-parken, ziekenhuizen, bedrijfsterreinen, enz.

Dit plan kan eventueel ook werken met vrijwillige brandweerlieden. Die kunnen  kunnen dan hun brandweerpak in hun eigen auto bewaren, en kunnen direct met eigen auto naar de brand rijden vanaf hun werk of woning. Dat gaat vermoedelijk sneller dan via de brandweerkazerne. De brandweerauto's worden dan op de verspreide wachtlocaties bemand door elk één beroepsbrandweerman.

Brandweerauto's met hun bemanning kunnen tijdens wachttijden ook bedrijven en instellingen bezoeken, voor het geven van brandpreventie-adviezen. Ook dat bevordert een betere geografische verspreiding over hun werkgebied, en geeft daardoor kortere aanrijtijden bij branden.
Ik stel voor dat je nu eens gaat stoppen met dit soort complete onzin. Je gaat geen voertuigen buiten neer zetten om daar een paar uur niets te gaan staan doen. Brandweervrijwilligers hebben wel iets anders te doen dan in een brandweerwagen te gaan zitten hangen.
Dan je plan om vrijwilligers met eigen vervoer naar een incidentlocatie te laten rijden, dat is verboden. Dit mag al jaren niet meer, na wat ongevallen onder brandweerpersoneel en onfrisse situaties dat priveauto's van brandweermensen aan de binnenzijde stonken naar brand. Na aanleiding daarvan heeft de arbeidsinspectie het decentraal uitrukken verboden, en moet iedereen VERPLICHT naar de kazerne komen.
Daarnaast is tegenwoordig de arbeidshygiëne zeer belangrijk, en mag alleen vanwege dat feit het met eigen auto naar een incident rijden niet meer. Kortom, je bent wederom volslagen onzin aan het verkopen. Het zou beter zijn als dit soort topics verwijdert gaan worden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2016, 16:42:49
En niet te vergeten. De meeste brandweermensen zijn parttimers/vrijwilligers.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2016, 17:32:48
Citaat van: Peter71 link=msg=1434948 date=1467816163
Dan je plan om vrijwilligers met eigen vervoer naar een incidentlocatie te laten rijden, dat is verboden. Dit mag al jaren niet meer, na wat ongevallen onder brandweerpersoneel en onfrisse situaties dat priveauto's van brandweermensen aan de binnenzijde stonken naar brand. Na aanleiding daarvan heeft de arbeidsinspectie het decentraal uitrukken verboden, en moet iedereen VERPLICHT naar de kazerne komen.

Daarnaast is tegenwoordig de arbeidshygiëne zeer belangrijk, en mag alleen vanwege dat feit het met eigen auto naar een incident rijden niet meer.

We hebben politici om zo nodig wetgeving aan te passen aan nieuwe inzichten. Waarom zou het onveiliger zijn, als een vrijwilliger in zijn eigen auto snel naar de kazerne rijdt, dan wanneer hij snel direct naar de brand rijdt?

Desnoods kunnen brandweervrijwilligers daarvoor zelfs een sirene en afneembaar zwaailicht krijgen op hun eigen auto. En misbruik daarvan moet worden bestraft.

Mogelijk kan er een oplossing worden gevonden voor de vervuiling van privé-auto's van vrijwillige brandweerlieden. Er kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van nat afneembare stoelhoezen.

En brandweerlieden kunnen na een inzet eventueel hun brandweerpak, handen en haar ter plaatse goed afspoelen. Hun eigen brandweerkleding kunnen ze daarna in een stevige plastic zak vervoeren in hun eigen kofferbak.

Daarbij kan uitgebreid instructie worden gegeven aan brandweerlieden over verantwoord omgaan omgaan met asbest-risico's, liefst ook via een speciaal internet-forum waar experts vragen beantwoorden.
Ik stem links.


ljibbe

  • Manschap-B / Hoofdbrandwacht, Chauffeur Voertuigbediener.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2016, 18:37:33
Dat stukje over "de vrijwilligers" die dan maar hun uitrukpak "in eigen auto" moeten hebben en rechtstreeks naar een brand rijden is natuurlijk de grootste waanzin die je maar kunt bedenken !

Ten eerste; Wat nou als die vrijwilliger even op de fiets het dorp in is, moet die dan eerst naar huis om de auto te halen ? Dan gaat het nog veel langer duren.

Ten tweede; lijkt het mij ook niet bevorderlijk inzake de arbeidshygiëne, overal worden protocollen voor bedacht, geschreven en doorgevoerd dus dit is niet wenselijk.

Ten derde, sta jij in voor al die vrijwilligers die met eigen auto vol adrenaline rechtstreeks naar een brand toe scheuren ? Ik sta er niet voor in, dat wordt 1 grote racerij !  LEVENSGEVAARLIJK !!!

Wat wel zou kunnen helpen is het weg halen van verkeersremmende maatregelen zodat een vrijwilliger in staat is om vlugger bij de kazerne te zijn.

Wat ook zou kunnen helpen is dat den Haag meer zichtbaarheid van de vrijwilligers gaat toestaan in de vorm van een verlicht dak bord (zoals in Duitsland) of een flitslamp zodat de medeweggebruikers ook ruimte maken voor vrijwilligers. Mijn ervaring is dat de medeweggebruikers nu veelvuldig de doorgang belemmeren en met de middelvinger omhoog zitten om ze vervolgens te achtervolgen naar de kazerne waardoor de rest van de collega's weer wordt gehinderd (wat dus weer meer tijdsverlies oplevert ).

Als men vanuit den Haag dit soort punten van aandacht nou eens aan zou pakken dan is tijdwinst mogelijk zonder dat het in het kader der bezuinigingen meer geld kost, want de vrijwilliger is de goedkoopste kracht binnen de hulpverleningsketen.

Zo denk ik er als "vrijwilliger" over.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 6 juli 2016, 18:48:22
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434964 date=1467819168
We hebben politici om zo nodig wetgeving aan te passen aan nieuwe inzichten. Waarom zou het onveiliger zijn, als een vrijwilliger in zijn eigen auto snel naar de kazerne rijdt, dan wanneer hij snel direct naar de brand rijdt?

Desnoods kunnen brandweervrijwilligers daarvoor zelfs een sirene en afneembaar zwaailicht krijgen op hun eigen auto. En misbruik daarvan moet worden bestraft.

Mogelijk kan er een oplossing worden gevonden voor de vervuiling van privé-auto's van vrijwillige brandweerlieden. Er kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van nat afneembare stoelhoezen.

En brandweerlieden kunnen na een inzet eventueel hun brandweerpak, handen en haar ter plaatse goed afspoelen. Hun eigen brandweerkleding kunnen ze daarna in een stevige plastic zak vervoeren in hun eigen kofferbak.

Daarbij kan uitgebreid instructie worden gegeven aan brandweerlieden over verantwoord omgaan omgaan met asbest-risico's, liefst ook via een speciaal internet-forum waar experts vragen beantwoorden.
Als we zouden uitgaan dat dit stupide idee van jou doorgang zou krijgen. Dan zou datvoor mij een reden zijn op per direct mijn pieper in te leveren.


ljibbe

  • Manschap-B / Hoofdbrandwacht, Chauffeur Voertuigbediener.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2016, 18:51:34
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434964 date=1467819168
We hebben politici om zo nodig wetgeving aan te passen aan nieuwe inzichten. Waarom zou het onveiliger zijn, als een vrijwilliger in zijn eigen auto snel naar de kazerne rijdt, dan wanneer hij snel direct naar de brand rijdt?

Desnoods kunnen brandweervrijwilligers daarvoor zelfs een sirene en afneembaar zwaailicht krijgen op hun eigen auto. En misbruik daarvan moet worden bestraft.

Mogelijk kan er een oplossing worden gevonden voor de vervuiling van privé-auto's van vrijwillige brandweerlieden. Er kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van nat afneembare stoelhoezen.

En brandweerlieden kunnen na een inzet eventueel hun brandweerpak, handen en haar ter plaatse goed afspoelen. Hun eigen brandweerkleding kunnen ze daarna in een stevige plastic zak vervoeren in hun eigen kofferbak.

Daarbij kan uitgebreid instructie worden gegeven aan brandweerlieden over verantwoord omgaan omgaan met asbest-risico's, liefst ook via een speciaal internet-forum waar experts vragen beantwoorden.






Mag ik je vragen naar je relatie/betrokkenheid binnen de brandweerorganisatie ???

Al die dingen die je benoemt betreffende vervoer van uitruk pak en hoe dingen betreffende de hygiëne zouden moeten kunnen berusten mijns inziens niet op praktijkervaring !   In de praktijk is dit absoluut niet wenselijk. Eerst even een dikke brand blussen, blus pak mee in eigen auto en vervolgens even lekker in de stank met je gezin even een dagje weg, dit is echt "NOT DONE" !!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 6 juli 2016, 18:57:47
Citaat van: ljibbe link=msg=1434980 date=1467823894

Mag ik je vragen naar je relatie/betrokkenheid binnen de brandweerorganisatie ???

Al die dingen die je benoemt betreffende vervoer van uitruk pak en hoe dingen betreffende de hygiëne zouden moeten kunnen berusten mijns inziens niet op praktijkervaring !   In de praktijk is dit absoluut niet wenselijk. Eerst even een dikke brand blussen, blus pak mee in eigen auto en vervolgens even lekker in de stank met je gezin even een dagje weg, dit is echt "NOT DONE" !!!
Dat van die brandweerauto met bemanning ergens in een stad op een druk punt neer zetten is alvast niet zijn eigen idee.  Een regio-pipo uit Rotterdam-Rijnmond heeft dat al als idee geopperd, na aanleiding van de brand in Hellevoetsluis. Om de tekortkomingen van die regio weg te poetsen. En ik ga echt niet mijn bluspak mee nemen in mijn eigen auto, nog niet met 6 plastic zakken erom heen. Ik wil uberhaupt niet uitrukken met mijn eigen auto naar een incident.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #18 Gepost op: 6 juli 2016, 22:25:26
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434964 date=1467819168
We hebben politici om zo nodig wetgeving aan te passen aan nieuwe inzichten.

Juist met de nadruk op "om zo nodig", en we hebben geen Frank Lingen nodig om iedereen te vertellen hoe het zou moeten. Jij hebt de mond vol over het inhuren/raadplegen van experts, maar als experts roepen dat jij onzin verkondigt dan doe jij er vervolgens nog een schepje bovenop.

Citaat van: ljibbe link=msg=1434980 date=1467823894
Mag ik je vragen naar je relatie/betrokkenheid binnen de brandweerorganisatie ???

Die is er niet! De beste man/vrouw heeft namelijk net zo veel (lees geen) "verstand" van de politie, ambulance, defensie en andere hulpdiensten!

Citaat van: Peter71 link=msg=1434948 date=1467816163
Ik stel voor dat je nu eens gaat stoppen met dit soort complete onzin.

Dat neemt hij toch niet ter harte. Hij gaat net zo lang door totdat hij geblokkeerd wordt door een Moderator, dat heeft hij namelijk op menig ander forum ook al voor elkaar gekregen. Tot het zover is leert de ervaring dat negeren het beste is.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2016, 22:37:40
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434943 date=1467814996
Men kan een klein basisstation neerzetten op zo'n verre wachtlocatie, van bijvoorbeeld 25 m2. Daar kunnen hulpverleners met slecht weer binnen zitten. En als er een hoog hek omheen staat, dat op slot kan, kan daar ook buiten geoefend worden, zonder dat de materialen worden gestolen.

Kantoorwerk kan ook worden gedaan in de brandweerauto's, via internet met laptops op klaptafeltjes. Via internet kunnen ook trainingsvideo's worden bekeken, en kan worden gediscussieerd op internetfora over brandweertechnieken.

Waarom zou je uberhaupt een verre wachtlocatie maken?

Op die locatie een hokje van 25 vierkante meter neerzetten is best leuk bedoeld. Maar met 6 man op een hokje van 5 bij 5 meter zitten, inclusief keukenblok en toilet, dat gaat echt passen. Maar dan heb je ook geen flexibele wachtlocatie meer wat jij wilde. Dan spreek je alsnog over een gewone kazerne. Daarnaast staan de wagens normaal aan het stroom onder andere, dit is niet mogelijk op een flexibele wachtlocatie.

Kantoorwerk kan je niet doen in de brandweerwagen, daar zijn die auto's nu eenmaal niet op gemaakt. Ik weet niet of je weet hoe zo'n TS van binnen uit ziet? Maar plek voor een klaptafeltje en opbergmogelijkheden inclusief 220V voor een laptop of tablet is daar echt niet in. Leuk idee, realistisch 0,0. Zeker als je er in je volledige uitrukkleding er in zit... Ook lekker koel dan als het buiten +30 is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel