Verspreide wachtlocaties voor brandweervoertuigen

Auteur Topic: Verspreide wachtlocaties voor brandweervoertuigen  (gelezen 6723 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #20 Gepost op: 6 juli 2016, 22:39:59
Citaat van: ljibbe link=msg=1434971 date=1467823053
Ten eerste; Wat nou als die vrijwilliger even op de fiets het dorp in is, moet die dan eerst naar huis om de auto te halen ? Dan gaat het nog veel langer duren.

Voor die gevallen kunnen er op de kazerne en in de brandweerauto extra brandweerpakken liggen. Door het gebruik van meerdere brandweerpakken, slijt elk pak ook minder snel.  

Citaat van: ljibbe link=msg=1434971 date=1467823053
Ten derde, sta jij in voor al die vrijwilligers die met eigen auto vol adrenaline rechtstreeks naar een brand toe scheuren ? Ik sta er niet voor in, dat wordt 1 grote racerij !  LEVENSGEVAARLIJK !!!

Waarom is dat gevaarlijker dan vrijwilligers, die haastig naar de kazerne rijden? En ook daarbij is goede training nodig, zodat er niet onveilig wordt gereden.

Citaat van: ljibbe link=msg=1434971 date=1467823053
Wat ook zou kunnen helpen is dat den Haag meer zichtbaarheid van de vrijwilligers gaat toestaan in de vorm van een verlicht dak bord (zoals in Duitsland) of een flitslamp zodat de medeweggebruikers ook ruimte maken voor vrijwilligers.


Eventueel alleen een afneembaar blauw zwaailicht zonder sirene voor de auto van brandweervrijwilligers.
Ik stem links.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #21 Gepost op: 6 juli 2016, 23:22:58
Het spijt me, maar wat een kansloze discussie zeg  98uiye
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #22 Gepost op: 6 juli 2016, 23:28:18
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1435040 date=1467837599
Voor die gevallen kunnen er op de kazerne en in de brandweerauto extra brandweerpakken liggen. Door het gebruik van meerdere brandweerpakken, slijt elk pak ook minder snel.  

Waarom is dat gevaarlijker dan vrijwilligers, die haastig naar de kazerne rijden? En ook daarbij is goede training nodig, zodat er niet onveilig wordt gereden.
 

Eventueel alleen een afneembaar blauw zwaailicht zonder sirene voor de auto van brandweervrijwilligers.

Alleen blauw licht maakt je geen voorrangsvoertuig!!

En wat moet je met 8 auto's bij een incident, allemaal mooi en fijn in brandweerpakkie maar geen enkel materiaal voor handen want je voertuig staat nog fijn op de kazerne..... Je ziet dat lang niet iedereen met de auto naar de kazerne komt. En ze moeten zich gewoon aan de verkeersregels houden als ze naar de kazerne rijden.

Citaat van: pompbediende link=msg=1435051 date=1467840178
Het spijt me, maar wat een kansloze discussie zeg  98uiye

Helemaal mee eens!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #23 Gepost op: 6 juli 2016, 23:35:19
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1435054 date=1467840498
En wat moet je met 8 auto's bij een incident, allemaal mooi en fijn in brandweerpakkie maar geen enkel materiaal voor handen want je voertuig staat nog fijn op de kazerne.....

Dan gaat er iets fout in de communicatie. Maar in deze tijd van geavanceerde mobiele ICT is dat niet meer nodig.
Ik stem links.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #24 Gepost op: 7 juli 2016, 13:20:17
Citaat
Ik stel voor, dat brandweerauto`s zich voor een deel van de tijd, verspreiden over hun werkgebied, terwijl ze wachten op een melding. Dat geeft kortere aanrijtijden.
Ik denk dat jij iets teveel pillen slikt, je zou wat rustiger aan moeten doen.  8)
Je gaat namelijk van een basisprincipe uit dat niet juist is. Er is nauwelijks een beroepspost waar meer dan één tankautospuit bemanning permanent aanwezig is. Het feit wil dat men al meer dan 100 jaar geleden ontdekt heeft dat het slim is om de brandweerposten te verspreiden over het gebied om zo overal snel ter plaatse te kunnen zijn. En bij minder risico of een kleiner te verzorgen gebied is er één post centraal gelegen binnen het gebied.
Dat is eigenlijk de huidige situatie, en dat wil jij nu als verbetering invoeren. "verder alles goed met je"? 098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 7 juli 2016, 16:15:42
Citaat van: tower-ladder link=msg=1435161 date=1467890417
Ik denk dat jij iets teveel pillen slikt, je zou wat rustiger aan moeten doen.  8)
Of een paar pillen te weinig. :-X

Citaat van: pompbediende link=msg=1435051 date=1467840178
Het spijt me, maar wat een kansloze discussie zeg  98uiye
Geheel mee eens


ljibbe

  • Manschap-B / Hoofdbrandwacht, Chauffeur Voertuigbediener.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #26 Gepost op: 7 juli 2016, 17:29:01
Qua pillen slikken weet ik niet in hoeverre dat hier aan de orde is maar dat kansloze sluit ik me volledig bij aan !

Het ideaal beeld van desbetreffende starter van dit topic is geheel kansloos en berust op ongedefinieerde rare hersenspinsels. Met zulke gedachtes weet ik niet in hoeverre deze persoon kan functioneren in de hedendaagse maatschappij (maar dat even terzijde).

KANSLOOS, KANSLOOS, KANSLOOS !


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #27 Gepost op: 7 juli 2016, 19:13:49
Citaat van: ljibbe link=msg=1435225 date=1467905341
Qua pillen slikken weet ik niet in hoeverre dat hier aan de orde is maar dat kansloze sluit ik me volledig bij aan !

Het ideaal beeld van desbetreffende starter van dit topic is geheel kansloos en berust op ongedefinieerde rare hersenspinsels. Met zulke gedachtes weet ik niet in hoeverre deze persoon kan functioneren in de hedendaagse maatschappij (maar dat even terzijde).

KANSLOOS, KANSLOOS, KANSLOOS !
Het is niet aan ons allen te bepalen of deze persoon wel kan functioneren in de maatschappij en welke afwijking hij met zich meedraagt. De reactie zakken af naar een minder respectvolle manier. Laten we ver blijven van dergelijke uitingen.

Dat de betreffende persoon geen kaas heeft gegeten van de huidige brandweer organisatie is duidelijk. Evenals van de dagindeling op beroepskazernes en hoe de vrijwillige brandweer is ingericht. Ook ik verzoek hem zich eerst eens grondig te  laten informeren over de dagindeling van de broeps en de organisatie van de vrijwilligers. Verder stel ik voor om dit topic af te sluiten. Dus niet meer reageren, zowel inhoudelijk als op de persoon.

EINDE BERICHT, OVER EN SLUITEN MAAR.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #28 Gepost op: 7 juli 2016, 19:41:47
Kansloze discussie.

Brandweer Amsterdam-Amstelland is volgens mij het verste met het in kaart brengen van incidenten en de ideale kazernespreiding. Uit dat onderzoek blijkt dat de huidige kazernespreiding zeer goed is.

Nieuwste ontwikkelingen is het "voorspellen" van incidenten. Misschien dat dat nog wat kan opleveren. Bv in de spits veel incidenten op de snelweg en rond etenstijd branden in een woonwijk. Natuurlijk ff twee willekeurige voorbeelden maar misschien dat daar nog wat winst in ligt. Tijdens spits voertuigcontrole, oefening o.i.d. staan nabij de snelweg en rond etenstijd sporten in de woonwijk.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #29 Gepost op: 23 juli 2016, 14:18:56
Voorstel
Een aantal vrijwillige brandweerlieden, die ver weg wonen van de kazerne, kunnen voor privé-
gebruik een SUV krijgen of een klein transportbusje (met vierwielaandrijving). Die brandweerlieden kunnen daarvan een deel zelf betalen.

Die voertuigen moeten brandweerkleuren hebben en een sirene en lichtbak op het dak. In die voertuigen kunnen permanent twee grote brandblussers liggen plus een brandweerpak met perslucht, en wat andere brandweerbenodigdheden.

Foto:



http://www.ukemergency.co.uk/photo/p1280791.jpg

Die voertuigen kunnen een aanhangwagentje trekken, waarop een skid unit is gemonteerd. Daarmee bedoel ik een watertank met drukpomp en smalle brandslang. Ook die 'fire trailer' moet in brandweerkleuren worden uitgevoerd. Dat aanhangwagentje kunnen ze stallen bij hun woonhuis, en eventueel meenemen naar hun dagelijks werk, als dat niet te lastig is.

Foto: fire trailer



http://coffs-motorsports.com.au/wp-content/gallery/spotmaster-600-trailer/firetrailer.jpg

Bij een brandalarm kunnen die brandweerlieden met hun kleine brandweervoertuigen direct naar de brand rijden met blauwe knipperlichten en sirene. Zo mogelijk met het aanhangwagentje met skid unit erachter gekoppeld.

Daar kunnen ze alvast beginnen met blussen, als dat veilig kan, in afwachting van de grote brandweerauto (TS). Sowieso kunnen ze bij de brand beginnen met verkenning, afzetting, signalering, instructie van omstanders, en eventuele evacuatie.

Als deze brandweerlieden een aanvullende opleiding zouden volgen in SpoedEisende Hulp (SEH), kunnen ze met hun noodvoertuig ook uitrukken voor eenvoudige medische spoedgevallen, eventueel in afwachting van de ambulance. Die medische opleiding kan deels kostenbesparend worden gevolgd via internet-video's en digitale simulatie-games, en via speciale internet-fora waar experts vragen beantwoorden.

Ik vermoed dat er door dit systeem flinke winst kan worden behaald in opkomsttijden. Er  kan ook worden onderzocht, in hoeverre de bovenstaande voorstellen toepasbaar zijn op de beroepsbrandweer. Al deze voorstellen zijn slechts in het kader van creatieve brainstorming, en kunnen dus door anderen worden verbeterd of veranderd.
Ik stem links.