Blauw zwaailicht boten KNRM

Auteur Topic: Blauw zwaailicht boten KNRM  (gelezen 7255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

OGS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Gepost op: 5 juli 2016, 20:21:37
Klopt het dat op de boten van de KNRM de blauwe zwaailicht kappen zijn vervangen door amber?

Zo ja waarom, en wanneer is dit veranderd?




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2016, 22:12:04
Wanneer dit is veranderd, geen idee. Maar waarom kan ik wel grotendeels beantwoorden: Omdat blauw licht op het water een hele andere betekenis heeft als blauw zwaailicht op de weg. Op het water kennen ze de term blauw zwaailicht niet. Wel continue brandend blauw licht.
BPR zegt dit over blauw licht:
Citaat
Artikel 3.14. Bijkomende tekens van varende schepen die bepaalde gevaarlijke stoffen vervoeren
1 Een schip dat bepaalde brandbare stoffen vervoert, bedoeld in het ADN, nr. 7.1.5.0 of nr. 7.2.5.0, moet, teneinde dit kenbaar te maken, als bijkomend teken voeren:
a. ’s nachts: een blauw licht;
b. overdag: een blauwe kegel met de punt naar beneden.
Dit teken moet op een geschikte plaats en op een zodanige hoogte worden gevoerd, dat het van alle zijden zichtbaar is.
In plaats van het dagteken kan ook telkens één blauwe kegel op het voor- en één op het achterschip op een hoogte van ten minste 3 m worden gevoerd.
2 Een schip dat bepaalde voor de gezondheid schadelijke stoffen vervoert, bedoeld in het ADN, nr. 7.1.5.0 of nr. 7.2.5.0, moet, teneinde dit kenbaar te maken, als bijkomende tekens voeren:
a. ’s nachts: twee blauwe lichten;
b. overdag: twee blauwe kegels met de punt naar beneden.
Deze tekens moeten in een verticale lijn met een onderlinge afstand van ongeveer 1 m, op een geschikte plaats en op een zodanige hoogte worden gevoerd, dat zij van alle zijden zichtbaar zijn. In plaats van twee blauwe kegels kunnen ook telkens twee blauwe kegels op het voor- en op het achterschip worden gevoerd, waarvan de onderste op een hoogte van tenminste 3 m.
3 Een schip dat bepaalde ontplofbare stoffen vervoert, bedoeld in het ADN, nr. 7.1.5.0, moet, teneinde dit kenbaar te maken, als bijkomende tekens voeren:
a. ’s nachts: drie blauwe lichten;
b. overdag: drie blauwe kegels met de punt naar beneden.
Deze tekens moeten in een verticale lijn met een onderlinge afstand van ongeveer 1 m, op een geschikte plaats en op een zodanige hoogte worden gevoerd, dat zij van alle zijden zichtbaar zijn.
4 Indien een duwstel of een gekoppeld samenstel één of meer schepen bevat, bedoeld in één der voorgaande leden, moet, in plaats van dit schip of van deze schepen, de duwboot of het schip dat dient voor het voortbewegen van het gekoppeld samenstel het teken of de tekens, vermeld in dat lid, voeren.
5 Een duwstel, dat door twee duwboten naast elkaar wordt voortbewogen, moet de tekens bedoeld in het vierde lid op de duwboot aan stuurboord voeren.
6 Een schip, een duwstel of een gekoppeld samenstel dat verschillende gevaarlijke stoffen vervoert, bedoeld in het eerste, tweede of derde lid, moet uitsluitend de tekens voeren voor de gevaarlijke stof die volgens de voorgaande leden het grootste aantal blauwe lichten of kegels vereist.
7 Een schip, dat in het bezit is van een certificaat van goedkeuring, als bedoeld in het ADN, nr. 8.1.8, en dat voldoet aan de veiligheidsvoorschriften die gelden voor een schip als bedoeld in het eerste lid, mag, indien het gelijktijdig met een schip, dat de tekens bedoeld in het eerste lid moet voeren, wil worden geschut, bij het naderen van een sluis, de tekens bedoeld in het eerste lid voeren.
8 De sterkte van de blauwe lichten voorgeschreven in één der voorgaande leden dient tenminste gelijk te zijn aan die van blauwe gewone lichten.
Bron: BPR

Enige andere in het BPR over zwaailicht staat:

Citaat
Artikel 1.01. Betekenis van enkele uitdrukkingen:
C. Lichten en geluidsseinen
6°.  snel flikkerlicht: zwaailicht of periodelicht tonende 100 tot 150 flikkeringen per minuut;
Bron: BPR
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2016, 22:14:54
Voor zover ik weet gebruikt de KNRM beide op de vaartuigen in de vloot.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2016, 23:27:17
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1434738 date=1467749524
Wanneer dit is veranderd, geen idee. Maar waarom kan ik wel grotendeels beantwoorden: Omdat blauw licht op het water een hele andere betekenis heeft als blauw zwaailicht op de weg. Op het water kennen ze de term blauw zwaailicht niet. Wel continue brandend blauw licht.
BPR zegt dit over blauw licht:Bron: BPR

Enige andere in het BPR over zwaailicht staat:
Bron: BPR

Bijna goed.  :-\

De blauwe en gele (snelle) flikkerlichten zijn geregeld in Afdeling IV, de Bijzondere optische tekens. Daarin staat:
Citaat van: BPR
Artikel 3.27. Bijkomend teken van schepen van handhavingsdiensten en van brandweerboten
Een schip van ambtenaren belast met toezicht of opsporing mag, om zich kenbaar te maken, als bijkomend teken een blauw gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht tonen. Het zelfde geldt voor een brandweerboot die hulp biedt of daartoe op weg is en voor een reddingsvaartuig bij een reddingsoperatie met toestemming van de bevoegde autoriteit.

Artikel 3.28. Bijkomend teken van schepen die werkzaamheden in of nabij het vaarwater uitvoeren
Een schip dat in of nabij het vaarwater werkzaamheden uitvoert mag, om dit kenbaar te maken, als bijkomend teken, met toestemming van de bevoegde autoriteit, tonen: een geel helder of gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2016, 23:30:47
Okee! Wist niet dat dit geregeld was in het BPR (sinds kortere tijd?). Mij is bij mijn CWO examens altijd aangeleerd dat blauw zwaailicht (of flikkerlicht) op het water geen bijzondere betekenis heeft. Heb dat dus ook nooit geleerd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2016, 23:41:11
Blauw "zwaailicht" bestond al lange tijd,  maar was lang voorbehouden aan toezicht en opsporing. De laatste wijziging heeft de extra betekenis voor brandweer en reddingsdiensten toegevoegd.
Deze laatste twee gebruikte hem daarvoor vaak al,  inderdaad met het idee van de betekenis op het land in het achterhoofd. De betekenis op het water is echter,  zoals te lezen,  heel anders en puur "informatief", en dat heeft men ook niet gewijzigd. Je hebt er dus geen voorrang door, en je mag er niets extra mee. Maar het staat wel stoer, ofzo..
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2016, 23:51:48
Moet zeggen dat als de brandweer hier in het water ligt met hun boot en ze hebben het blauw aan, dat ze vaak wel voorrang krijgen van andere op het water. Maar dan komt goed zeemanschap te pas en de (dacht ongeschreven) regel dat beroepsvaart voor pleziervaart gaat omdat zij er geld mee verdienen/mensen mee helpen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2016, 23:53:43
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1434760 date=1467754247
Wist niet dat dit geregeld was in het BPR (sinds kortere tijd?).

Artikel 3.27 BPR is ingevoerd per 1 oktober 1995, maar zag toen nog enkel op toezichthoudende ambtenaren en brandweerboten. Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1995-437.html
Per 1 december 2004 zijn de opsporingsambtenaren toegevoegd, gevolgd door reddingsboten per 25 mei 2011.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2016, 20:12:17
Citaat van: OGS link=msg=1434703 date=1467742897
Klopt het dat op de boten van de KNRM de blauwe zwaailicht kappen zijn vervangen door amber?

Zo ja waarom, en wanneer is dit veranderd?

Maar om terug te komen op je vraag. Nee. De blauwe lamp is nog steeds aanwezig. Voor zover ik weet op alle boten op het IJsselmeer.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2016, 21:23:17
De oranje en blauwe zwaailichten in het BPR zijn bedoeld om de overige scheepvaart te informeren en hebben niets te maken met voorrang oid.
Zie BPR 3.27 voor wie blauw en oranje.

N.B.Ter geruststelling:Reddingsboten komen in het BPR  (per heden) niet voor.