Slachtoffer met rugklachten op laten staan

Auteur Topic: Slachtoffer met rugklachten op laten staan  (gelezen 5469 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Gepost op: 6 juli 2016, 23:10:23
Beste,

Vanavond een situatie mee gemaakt welke mij toch wel een beetje raar over kwam.

Op een rondweg in een woonwijk was ik bijna getuige van een ongeval. Een fietser was tegen een aanhanger aangefietst en ongelukkig gevallen. Nadat ik mijn auto voor de fietser had gezet om een veilige werkruimte te creëren heb ik de toestand van het slachtoffer bekeken.
Ze klaagde over pijn in d'r bovenbeen, rechterzij, en ruggenwervel. Het meisje was behoorlijk geschokken. Had forse pijn en was aan het hyperventileren. Verder was het slachtoffer volledig bij bewustzijn.

Omdat er sprake was van rugklachten heb ik 112 gebeld (of eigenlijk laten bellen). Er is duidelijk aangegeven wat hier boven staat. Zeker de rugklachten heb ik nog eens duidelijk benoemd. Tot mijn grote verbazing werd er gevraagd of het meisje even op kon staan en een stukje kon lopen. Op dat moment was het slachtoffer nog behoorlijk aan het hyperventileren en ook niet rustig te krijgen door ons. De bestuurder wilde haar meteen omhoog trekken, maar omdat ze erg veel pijn had heb ik haar eerst op haar kont laten zitten en vervolgens gewacht totdat ze zelf kon gaan staan. Uiteindelijk lukte dat wel met veel pijn, waarop de CPA aangaf dat er geen ambulance kwam.

Omdat het meisje 3 straten verderop woonde hebben we de fiets achterin de aanhanger van de tegenpartij gelegd en wilde hij het meisje thuisbrengen. Op dat moment waren in de verte echter de politiesirenes te horen. Ik heb de bestuurder gevraagd even te wachten, omdat hij al gaan wilde. En toen de politie terplaatse kwam hebben zij het meisje geimmobiliseerd in de auto.

Omdat een andere agent de vriendinnen (rond de 14 jaar) van het meisje aan het vertellen was dat ze haar nooit hadden mogen verplaatsen heb ik me in die discussie gemengd en aangegeven dat dat van de CPA moest, en dat de ambulance niet kwam. De agent vond het een erg raar verhaal en geloofde het eerst niet, maar bij navraag aan de meldkamer bleek de ambulance inderdaad niet onderweg te zijn, waarop de politie alsnog de ambulance heeft laten komen. (Toen kwamen ze wel). Uiteindelijk is de ambulance geweest en hebben het meisje nagekeken en voor controle meegenomen naar het ziekenhuis. Ook de ambulancedienst was van mening dat het slachtoffer niet verplaatst had mogen worden door ons.


Is dit een normale gang van zaken? Ik weet dat wervelplanken en degelijke uit de mode beginnen te raken. Maar is het normaal dat de ambulance helemaal niet meer komt bij verdenking van CWK letsel? Het kwam op mij erg vreemd over.


Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2016, 23:16:33
Of het een normale gang van zaken is weet ik niet maar ik lees het met stijgende verbazing.
Vindt dit echt te bizar voor woorden.

Tip voor de volgende keer is wat mij betreft om te zeggen "Sorry het slachtoffer kan niet gaan staan en/of lopen en sterft van de pijn".
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2016, 10:43:08
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1435047 date=1467839423
Is dit een normale gang van zaken? Ik weet dat wervelplanken en degelijke uit de mode beginnen te raken. Maar is het normaal dat de ambulance helemaal niet meer komt bij verdenking van CWK letsel? Het kwam op mij erg vreemd over.

Bij verdenking CWK-letsel komt de ambulance wel. Het is in deze casus niet aan de orde omdat ze al opgestaan is met beetje pijn en moeite. Als ze toch staat kan ze gelijk doorwandelen naar de huisartsenpost (geen ambulance (spoed) indicatie).


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2016, 11:58:21
Citaat van: oma link=msg=1435110 date=1467880988
Bij verdenking CWK-letsel komt de ambulance wel. Het is in deze casus niet aan de orde omdat ze al opgestaan is met beetje pijn en moeite. Als ze toch staat kan ze gelijk doorwandelen naar de huisartsenpost (geen ambulance (spoed) indicatie).

Maar wel interessant waarom de ambulance dan wel komt als de politie daar om vraagt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2016, 12:28:46
Onderlinge afspraken tussen hulpverleners? Neem aan dat de politie ook niet door de MKA uitgevraagd wordt, maar dat een agent gewoon in zijn portofoon kan zeggen: "Graag ambulance ter plaatsen." en dat deze dan gewoon gestuurd wordt. Eventueel met wat extra informatie over de situatie.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2016, 12:32:20
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1435133 date=1467887326
Onderlinge afspraken tussen hulpverleners? Neem aan dat de politie ook niet door de MKA uitgevraagd wordt, maar dat een agent gewoon in zijn portofoon kan zeggen: "Graag ambulance ter plaatsen." en dat deze dan gewoon gestuurd wordt. Eventueel met wat extra informatie over de situatie.

Ik ben wel eens bij toeval een gevallen wielrenner tegen gekomen. Dan moet ik als politie nog steeds bellen naar de ambu meldkamer waar ik overspoeld word met vragen. Uiteindelijk moest meneer toch maar zelf voor vervoer zorgen en kwam er geen ambulance. Uiteraard worden er bij ernstige gevallen als onwelwordingen direct een ambulance gestuurd, maar in twijfelgevallen gaat het alsnog via een telefoontje met uitvraag.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2016, 12:35:11
En als je niet je telefoon maar gewoon via je eigen meldkamer de ambulance had aangevraagd? Wellicht dat het ook per regio wil verschillen.

Het lijkt me ook dat je als agent misschien wel meer te doen hebt op het moment dat je ter plaatsen bent dan met de MKA kletsen. Bij communicatie met je eigen meldkamer doe je dat immers ook kort en bondig om zo efficiënt en effectief mogelijk te werken.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2016, 12:41:29
Het wordt eerst gemeld via de portofoon. Afhankelijk van de drukte en urgentie bellen we via de directe lijn naar de meldkamer om doorgeschakeld te worden naar de ambulance.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2016, 12:52:11
Maar bij drukte is de portofoon dus voldoende?


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2016, 12:59:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1435146 date=1467888731
Maar bij drukte is de portofoon dus voldoende?

Onze centralist denkt ook mee met de ambulance, dus bij twijfel worden wij doorverwezen naar de meldkamer ambu. Politie moet ook niet voor elk gering letsel een ambulance vragen. Daarom worden wij uitgevraagd door de centralist ambu, die beslist of er dan wel of geen ambu ter plaatse komt. Urgente meldingen waar een ambulance nodig is wordt zonder te vragen een ambulance gestuurd. Dan is inderdaad melden via de portofoon voldoende.

Dit zijn wel persoonlijke ervaringen en dit is denk ik ook afhankelijk van de centralist en regio.