Slachtoffer met rugklachten op laten staan

Auteur Topic: Slachtoffer met rugklachten op laten staan  (gelezen 5565 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2016, 13:03:42
Citaat van: koenb link=msg=1435149 date=1467889164
Onze centralist denkt ook mee met de ambulance, dus bij twijfel worden wij doorverwezen naar de meldkamer ambu. Politie moet ook niet voor elk gering letsel een ambulance vragen. Daarom worden wij uitgevraagd door de centralist ambu, die beslist of er dan wel of geen ambu ter plaatse komt. Urgente meldingen waar een ambulance nodig is wordt zonder te vragen een ambulance gestuurd. Dan is inderdaad melden via de portofoon voldoende.

Dit zijn wel persoonlijke ervaringen en dit is denk ik ook afhankelijk van de centralist en regio.

Uiteraard, maar daarvoor kun je regelen op de professionaliteit van de agenten. Als een agent voor een gering letsel toch ambulances aanvraagt kun je hem daar op aanspreken. Bij burgers die 112 bellen kan dat natuurlijk wat minder. Daarnaast komt een agent veel vaker in situaties terecht waar hij een ambulance nodig heeft, hij zal het daarom ook wel beter kunnen inschatten dan de groetenboer. Een MKA centralist hoeft een agent niet te vragen of het slachtoffer bij bewustzijn is of ademt, een agent weet dat hij dat moet zeggen als het niet zo is.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2016, 13:06:04
Het verschilt per regio. Het ligt er een beetje aan wat de onderlinge afspraken zijn en het is ook een beetje centralist afhankelijk denk ik. De ervaring leert dat de politie vaak heel snel en makkelijk om een ambulance vraagt. Terwijl er geen ambulance indicatie is en de persoon gewoon zelf naar het ziekenhuis/huisarts kan. Omdat ambulancezorg schaars is zijn er ambulancemeldkamers waarbij agenten moeten inbellen naar de MKA waar wordt uitgevraagd of er een indicatie is om een ambulance te sturen. Echter is het ook de toon die de muziek maakt. Als het meteen duidelijk is dat er ernstig letsel is dan zal een roep via de porto voldoende zijn.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #12 Gepost op: 7 juli 2016, 14:19:28
Citaat van: oma link=msg=1435110 date=1467880988
Bij verdenking CWK-letsel komt de ambulance wel. Het is in deze casus niet aan de orde omdat ze al opgestaan is met beetje pijn en moeite. Als ze toch staat kan ze gelijk doorwandelen naar de huisartsenpost (geen ambulance (spoed) indicatie).

Is het tegenwoordig normaal dan om iemand met verdenking CWK letsel via de telefoon te vragen op te staan? Is nogal een omslag met het zo stil mogellijk houden wat 2 jaar terug nog de trend was.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #13 Gepost op: 7 juli 2016, 19:46:12
Wat ik weet van ambulancepersoneel is dat de voorschriften over nek- en rugklachten enorm teruggedraaid zijn. Kan iemand zelf opstaan dan vallen de verwondingen vaak mee en kan er niet meer schade ontstaan dan tijdens het incident ontstaan is. Ik zeg het even krom maar daar komt het op neer. Vandaar ook dat tegenwoordig bijna geen enkel slachtoffer rechtstandig uit een voertuig wordt gehaald maar zelf mag uitstappen.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #14 Gepost op: 7 juli 2016, 20:31:17
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1435177 date=1467893968
Is het tegenwoordig normaal dan om iemand met verdenking CWK letsel via de telefoon te vragen op te staan?

Welke verdenking op CWK letsel dan? Hoe weet je dat ze pijn heeft aan een ruggenwervel?


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2016, 21:07:17
"Auw mijn rug"?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2016, 21:12:42
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1435257 date=1467918437
"Auw mijn rug"?

CWK is de afkorting van cervicale wervelkolom, oftewel de nekwervels.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2016, 21:24:33
Mijn excuus. Maar als een patiënt pijn in de nek aangeeft kan je een CWK-letsel niet uitsluiten, of wel? (opstaan en rondlopen of niet?)


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #18 Gepost op: 7 juli 2016, 21:40:30
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1435259 date=1467919473
Mijn excuus. Maar als een patiënt pijn in de nek aangeeft kan je een CWK-letsel niet uitsluiten, of wel? (opstaan en rondlopen of niet?)

Ik wil later wel terug komen op deze vraag. Eerst wil ik even terug naar de casus: waar heeft de patiënt precies pijn en hoe weet je als bijstander, of leek, of EHBO'er dat het pijn van 'een wervel' betreft? Er wordt gesproken over mogelijk CWK letsel, hoe komt Luke_BNV op deze gedachte?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 7 juli 2016, 22:21:47
Mijn fout. Ik was altijd in de veronderstelling dat CWK over de hele kolom tot beneden aan toe ging. Er werd geklaagd over heftige pijn in het midden van de rug.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens