Waarom geen broek?

Auteur Topic: Waarom geen broek?  (gelezen 3122 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2016, 23:13:46
Citaat
Wordt nog vaak gezegd bij de brandweer. Dat "als je dit of dat doet ben je niet verzekerd". Klopt bijna nooit, in dit geval als je ergens stageloopt ben je gewoon verzekerd.
Als hij stage loopt zou hij bij veel korpsen een volledig bluspak krijgen met een afwijkende helm(kleur of streep, of hesje over bluspak)
Ik zie hier een kennis, zoon, vriend, hobbyist die mee opgestapt is.
Stel: ik neem een lifter, voetbalteam, buurjongens mee in mij eigen auto en ik veroorzaak een ongeval. Zijn zij dan verzekerd, ben ik er voor verzekerd, wat gebeurd er bij blijvend letsel, langdurig arbeidsongeschikt etc. Daarvoor neem je dus een extra een inzittende verzekering.
Dus stel deze jongen stapt uit, komt wat ongelukkig uit een brandweerauto en loopt een gecompliceerde enkel breuk op. Of de TS krijgt onderweg een ongeval, gaat op zijn kant en de jongen raakt gewond.
Als de jongen geen lid is van de BRw Velsen is hij niet verzekerd als hij mee rijdt in de brandweerauto.
Bij ons staat altijd in de verklaring dat het mee rijden voor eigen risico is. Je kunt de brandweer niet na schade of letsel aansprakelijk stellen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2016, 23:54:00
Citaat van: tower-ladder link=msg=1435429 date=1468012426
...Stel: ik neem een lifter, voetbalteam, buurjongens mee in mij eigen auto en ik veroorzaak een ongeval. Zijn zij dan verzekerd, ben ik er voor verzekerd, wat gebeurd er bij blijvend letsel, langdurig arbeidsongeschikt etc. Daarvoor neem je dus een extra een inzittende verzekering...

Inzittenden verzekering is daarvoor niet nodig, immers: je WA-verzekering dekt alle schade die je veroorzaakt bij andere personen (dus ook inzittenden van je eigen voertuig). Dit geldt voor de bestuurder van een brandweerauto net zo goed als hij een aanrijding veroorzaakt en een passagier loopt letsel op. Hoe het met de verzekering tijdens de repressieve taak zit, weet ik echter niet.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #12 Gepost op: 9 juli 2016, 08:07:13
Citaat van: tower-ladder link=msg=1435429 date=1468012426
Bij ons staat altijd in de verklaring dat het mee rijden voor eigen risico is. Je kunt de brandweer niet na schade of letsel aansprakelijk stellen.

De vraag is alleen of dat juridisch stand houdt. Als iemand onbewust is van de risico's die hij loopt (door gebrek aan kennis of ervaring) dan ga je zo de bietenbrug op als je hem slecht begeleid en er wat gebeurd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 9 juli 2016, 08:38:04
Stagelopers, manschappen in opleiding enz, mensen die boven de sterkte mee uitrukken hebben een compleet bluspak aan. En zijn ook als zodanig te herkennen aan de versierselen die Tower-ladder al vermelde. Elk ander figuur wat tijdens een uitruk mee rijdt  is niet verzekerd, simpelweg omdat deze geen functie heeft in die TS en dus niet mee hoort te rijden.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2016, 10:20:20
Citaat van: Peter71 link=msg=1435449 date=1468046284
Stagelopers, manschappen in opleiding enz, mensen die boven de sterkte mee uitrukken hebben een compleet bluspak aan. En zijn ook als zodanig te herkennen aan de versierselen die Tower-ladder al vermelde. Elk ander figuur wat tijdens een uitruk mee rijdt  is niet verzekerd, simpelweg omdat deze geen functie heeft in die TS en dus niet mee hoort te rijden.

Hij heeft niet een "functie" maar zit wel in de auto als stageloper. Dan ben je gewoon verzekerd.