Medische hulp op Noordzee schiet tekort

Auteur Topic: Medische hulp op Noordzee schiet tekort  (gelezen 3414 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 7 juli 2016, 10:41:43
Citaat
De medische hulpverlening op de Noordzee schiet tekort. Daardoor worden mensen niet altijd effectief, veilig en op tijd geholpen, schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport. De OVV onderzocht de organisatie van medische hulpverlening op de Noordzee. Aanleiding hiervoor is de dood van een sportduiker op 11 juli vorig jaar.
bron en meer: http://nos.nl/artikel/2115979-medische-hulp-op-noordzee-schiet-tekort.html






ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2016, 11:17:02
De aanbevelingen zijn wel een beetje kort: "doe het voortaan beter."


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2016, 14:18:40
Als je het een beetje kort door de bocht bekijkt kun je ook stellen dat de Kustwacht haar taak wel degelijk goed uitvoert, naar gelang wat er door de diverse ministeries is gesteld in het mandaat van de Kustwacht......

Blijft wel over dat als je alleen de animatie bekijkt, (het gehele onderzoek lees ik dit weekeinde wel in mijn nachtdienst) er het een en ander goed mis is gegaan, en blijft er bij mij 1 prangende vraag over: waarom mocht dit so niet naar het AMC???

Nu is er (heel) veel kostbare tijd verloren gegaan om van R'dam per auto naar Antwerpen te gaan......


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2016, 12:14:07
Er lijkt een reorganisatie nodig van de Kustwacht, op het gebied van ICT, coördinatie, en opleidingen.
 
Ik ga nu niet in op duiken, maar op watersport in het algemeen. Veel watersporters hebben veel te weinig kennis over de specifieke risico's van watersport. Hiervoor moet een theoretisch vaarbewijs verplicht worden, ook voor kleine motorboten en zeilboten vanaf drie meter lang, en zowel op zee als op binnenwateren.

En verplicht watersporters om een veiligheidshandboek van 300 pagina's aan boord te hebben, waarin de belangrijkste veiligheidsaspecten van watersport worden besproken, zoals brand aan boord, omslaan, man over boord, aanvaring, mist, onderkoeling en kleding, navigatie, verlichting, onweer, noodreparaties, signalering, en veiligheidsuitrusting.

Dat boek moet ook gaan over EHBO en morele onderwerpen, zoals rekening houden met milieu en andere watersporters. Dat boek is dan tevens de leerstof voor het bovengenoemde vaarbewijs voor watersporters met kleine boten.

Vaarbewijzen:
https://www.vaarbewijzen.nl/klein-vaarbewijs.html
Ik stem links.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2016, 13:50:41
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438144 date=1469182447
Er lijkt een reorganisatie nodig van de Kustwacht, op het gebied van ICT, coördinatie, en opleidingen.
 
Ik ga nu niet in op duiken, maar op watersport in het algemeen. Veel watersporters hebben veel te weinig kennis over de specifieke risico's van watersport. Hiervoor moet een theoretisch vaarbewijs verplicht worden, ook voor kleine motorboten en zeilboten vanaf drie meter lang, en zowel op zee als op binnenwateren.

En verplicht watersporters om een veiligheidshandboek van 300 pagina's aan boord te hebben, waarin de belangrijkste veiligheidsaspecten van watersport worden besproken, zoals brand aan boord, omslaan, man over boord, aanvaring, mist, onderkoeling en kleding, navigatie, verlichting, onweer, noodreparaties, signalering, en veiligheidsuitrusting.

Dat boek moet ook gaan over EHBO en morele onderwerpen, zoals rekening houden met milieu en andere watersporters. Dat boek is dan tevens de leerstof voor het bovengenoemde vaarbewijs voor watersporters met kleine boten.

Vaarbewijzen:
https://www.vaarbewijzen.nl/klein-vaarbewijs.html

Dat kun je natuurlijk wel vergeten....

Ten eerste, waarom?  Als je de paralel trekt met de droge kant, we hebben rijbewijzen voor auto's en vrachtwagens, maar voor een fiets toch niet?

Ten tweede, praktisch onuitvoerbaar, laat staan te handhaven.

Ten derde, Gaat door de lobby's van watersportbonden en bedrijven nooit ingevoerd worden, kost simpelweg te veel.

En als belangrijkste, wat schiet je ermee op?
Is zo'n bewijs ineens een garantie dat er niets mis kan gaan?
Wij hadden een aantal jaren geleden helaas twee doden toen een motorbootje onder een tanker verdween, en die meneer had al zijn vaarbewijzen..

Als ik de collega's van de vaartuigen spreek dan komen zij dagelijks de voorbeelden tegen van schippers die gewoon een vaarbewijs hebben maar de fout ingaan door onwetenheid.

Wij, en dan bedoel ik voornamelijk RWS als vaarwegbeheerder moet meer en proactiever inzetten om de recreatievaart voor te lichten wat de gevaren zijn, en og belangrijker, wat wij van ze verlangen..


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2016, 16:31:57
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1438370 date=1469274641
Dat kun je natuurlijk wel vergeten....

Fatalisme en behoudzucht kunnen maatschappelijke vernieuwing belemmeren. Nuttiger lijken me daarvoor: idealisme, betrokkenheid, fantasie, creatieve brainstorming, moed, deskundigheid, wijsheid, wetenschap, diplomatie, overtuigingskracht, doorzettingsvermogen en geduld.    

Citaat van: Peter-RWS link=msg=1438370 date=1469274641
Ten eerste, waarom?  Als je de paralel trekt met de droge kant, we hebben rijbewijzen voor auto's en vrachtwagens, maar voor een fiets toch niet?

Ook voor fietsers is een rijbewijs hard nodig, in elk geval via een theoretisch examen.


Citaat van: Peter-RWS link=msg=1438370 date=1469274641
Ten tweede, praktisch onuitvoerbaar, laat staan te handhaven.

Waarom? De controleurs kunnen geheel worden betaald uit de boetes, die ze opleggen, mits die hoog genoeg zijn. En waterdichte handhaving is niet nodig. De situatie wordt met mijn voorstellen vermoedelijk sowieso veiliger dan nu.

Citaat van: Peter-RWS link=msg=1438370 date=1469274641
Ten derde, Gaat door de lobby's van watersportbonden en bedrijven nooit ingevoerd worden, kost simpelweg te veel.

Het genoemde veiigheidsonderwijs kan worden gegeven door de overheid via e-learning, vooral via internet-video's en gespecialiseerde educatieve internet-fora. Dat is effectief en goedkoop. En als wetgeving vooral wordt bepaald door lobbyisten, is er iets grondig mis met onze democratische rechtsstaat.

Citaat van: Peter-RWS link=msg=1438370 date=1469274641
En als belangrijkste, wat schiet je ermee op? Is zo'n bewijs ineens een garantie dat er niets mis kan gaan?

Geen enkele veiligheidsmaatregel geeft honderd procent garantie op veiligheid. Dat is nog geen reden om die maatregel niet te nemen. Bijvoorbeeld autogordels, fietslampen, motorfietshelmen, en brandblussers zijn heel nuttig, maar bieden geen honderd procent veiligheid, en dat hoeft ook niet.

Citaat van: Peter-RWS link=msg=1438370 date=1469274641
Wij hadden een aantal jaren geleden helaas twee doden toen een motorbootje onder een tanker verdween, en die meneer had al zijn vaarbewijzen..

Laten we niet onterecht generaliseren op basis van één voorbeeld. Dat is niet wetenschappelijk. Bovendien kan de leerstof van de huidige vaarbewijzen worden uitgebreid. En het examen zou elke twintig jaar moeten worden herhaald.

Citaat van: Peter-RWS link=msg=1438370 date=1469274641
Als ik de collega's van de vaartuigen spreek dan komen zij dagelijks de voorbeelden tegen van schippers die gewoon een vaarbewijs hebben maar de fout ingaan door onwetenheid. Wij, en dan bedoel ik voornamelijk RWS als vaarwegbeheerder moet meer en proactiever inzetten om de recreatievaart voor te lichten wat de gevaren zijn, en nog belangrijker, wat wij van ze verlangen.

Dat is ook nodig. Dat kan onder andere doordat de overheid meerdere kanalen koopt op radio en tv voor onderwijs, en voor motiverende en overtuigende voorlichting.

Ook kan de overheid over allerlei onderwerpen een internet-forum starten, waar top-experts vragen beantwoorden van burgers. Die voorlichting via forums is relatief goedkoop, als er gebruik wordt gemaakt van onbetaalde en getrainde forum-moderators, en gratis forum-software. En veiligheid moet een verplicht schoolvak worden op alle opleidingen tot 18 jaar.
Ik stem links.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2016, 19:48:32
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438385 date=1469284317
En veiligheid moet een verplicht schoolvak worden op alle opleidingen tot 18 jaar.

Helaas heeft niet iedereen op dit forum veel opgestoken op school  :-X


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2016, 19:54:39
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438385 date=1469284317
Ook voor fietsers is een rijbewijs hard nodig, in elk geval via een theoretisch examen.

Hoo wacht even! Jij wilt dus een 5 jarige examen laten doen voor die mag fietsen op de openbare weg? Dus dat kind MOET tot die tijd of achterop bij mam of pap op de fiets, of met de auto gebracht worden.... Nu zie ik bij de basisschool waar ik achter woon vooral het laatste, zonder dat het kind een rijbewijs moet hebben om te mogen fietsen. Ik wil de chaos niet weten als die kinderen die nu mooi met de fiets komen een rijbewijs moeten hebben, dan wordt hier alles met de auto gebracht en is het hier 1 groot verkeersinfarct midden in de wijk. En nee, daar gaan wij niet de infrastructuur op aanpassen tegen die tijd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2016, 21:39:52
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438144 date=1469182447
Er lijkt een reorganisatie nodig van de Kustwacht, op het gebied van ICT, coördinatie, en opleidingen.
 
Ik ga nu niet in op duiken, maar op watersport in het algemeen. Veel watersporters hebben veel te weinig kennis over de specifieke risico's van watersport. Hiervoor moet een theoretisch vaarbewijs verplicht worden, ook voor kleine motorboten en zeilboten vanaf drie meter lang, en zowel op zee als op binnenwateren.

En verplicht watersporters om een veiligheidshandboek van 300 pagina's aan boord te hebben, waarin de belangrijkste veiligheidsaspecten van watersport worden besproken, zoals brand aan boord, omslaan, man over boord, aanvaring, mist, onderkoeling en kleding, navigatie, verlichting, onweer, noodreparaties, signalering, en veiligheidsuitrusting.

Dat boek moet ook gaan over EHBO en morele onderwerpen, zoals rekening houden met milieu en andere watersporters. Dat boek is dan tevens de leerstof voor het bovengenoemde vaarbewijs voor watersporters met kleine boten.

Vaarbewijzen:
https://www.vaarbewijzen.nl/klein-vaarbewijs.html

Een boek van 300 bladzijden leest, leert en onthoudt, zeker op de lange termijn, niemand.
Een pagina A 4 met daarop essentiele punten die uit het hoofd kan worden opgedreund lijkt mij veel zinvoller.
Punten zoals :
-Altijd zoveel mogelijk zo dicht mogelijk onder de stuurboordwal varen
-Vrij uitzicht naar achteren
-Regelmatig achterom kijken en/of een goede spiegel gebruiken
-Marifoon,indien aanwezig,op hetjuiste kanaal uitluisteren
-Niet het water op met mist/slecht zicht
-Weer en weersverwachtingen in de gaten houden
-Zo veel mogelijk mijden van door de beroepsvaart veel gebruikte routes zoals het A-R kanaal,Prinses Margriet kanaal etc.  
etc
etc.