Middel waterongeval (vier doden, auto met aanhanger) Stieltjeskanaal - Stieltjeskanaal 09-07-2016

Auteur Topic: Middel waterongeval (vier doden, auto met aanhanger) Stieltjeskanaal - Stieltjeskanaal 09-07-2016  (gelezen 17353 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998


In Drenthe zijn twee duikploegen, aardig wat als je dat af zet tegen de inwonersaantallen. Ik kan best begrijpen dat mensen zien dat er sneller hulp is, maar ziet men graag op elke kazerne in Nederland naast een tankautospuit ook een duikploeg, hoogwerker etc.?
Ja. Waarom niet? Waarom kon dat voorheen wel en nu niet? Omdat de overheid daar geen centjes meer in wilde steken.
Waarom heb ik in de Noordoostpolder  minder kans/recht om bij brand door een redvoertuig uit mijn woning te worden gered dan wanneer ik in bijvoorbeeld Almere woon of mag ik wel uit het water gered worden in Amstelveen maar niet uit het Stieltjeskanaal?


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
En hier heb je een situatie, waarbij direct gemeld kon worden wat er aan de hand was, de locatie was nagenoeg exact bekend en dicht bij de kant.
Er werd een goede ploeg van diverse hulpverleners opgeroepen ........ en die kunnen of mogen niets doen, voordat er duikers zijn.

Het hele opgeroepen hulpverleningsapparaat is dan vrij doelloos aanwezig. Dat lijkt organisatorisch niet handig.
En als er geen plan B komt , blijven ze (tijdelijk) voor niets "in actie"

Zo behandel je hulpverleners, klanten en een noodsituatie toch niet ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Als de duikers binnen twintig minuten tp waren, is dat toch supersnel? Dit soort ongevallen zijn simpelweg bijna niet te overleven, op zijn kop in diep donker water, modder op bodem, auto zakt weg, kom je gewoon zelf nooit uit, zelfs als je na de klap nog bij bewustzijn bent is dat lastig.

En al heb je overal duikploegen, in de praktijk zal je niet vaak sneller tp zijn dan binnen twintig minuten.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Berger link=msg=1436025 date=1468266351
Als de duikers binnen twintig minuten tp waren, is dat toch supersnel? Dit soort ongevallen zijn simpelweg bijna niet te overleven, op zijn kop in diep donker water, modder op bodem, auto zakt weg, kom je gewoon zelf nooit uit, zelfs als je na de klap nog bij bewustzijn bent is dat lastig.

En al heb je overal duikploegen, in de praktijk zal je niet vaak sneller tp zijn dan binnen twintig minuten.
Klopt, het is lastige om die opkomst-tijd te verkorten, maar zijn er alternatieven (te ontwikkelen) om de auto zonder hulp van duikers naar boven te halen ?  Kun je met een "grijper", magneet of "zuignap/vacuumpomp" een auto voor een klein deel boven water krijgen en bereikbaar maken. ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Of een soort airbags die je met een magneet aan een auto vast kunt zetten? Rust elke politie-auto hier maar mee uit.
Ik begrijp dat ze aardig groot moeten zijn om een voertuig te kunnen liften, maar denk dat er toch zeker mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan de luchtkussens die gebruikt worden om vrachtwagens oid op te liften als er een persoon onder ligt.

Duikteams kunnen niet worden uitgebreid en dat is wat het is. Hier in Groningen hebben we maar 1 duikteam en dat is soms 35-40 minuten onderweg in buitengebieden.... bezuinigingen van het kabinet. We zullen het er mee moeten doen 98uiye
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1436031 date=1468268519
Of een soort airbags die je met een magneet aan een auto vast kunt zetten? Rust elke politie-auto hier maar mee uit.
Ik begrijp dat ze aardig groot moeten zijn om een voertuig te kunnen liften, maar denk dat er toch zeker mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan de luchtkussens die gebruikt worden om vrachtwagens oid op te liften als er een persoon onder ligt.

Je weet dat die kussens in de regel met een extra vrachtwagen vervoerd worden omdat ze zo groot en zwaar zijn. Hoe wil je die in een (al veel te zware) politietouran stoppen?

Om nog maar niet te praten over de magneet en het kussen op z'n plek te krijgen en te bevestigen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Er is niks erger dan als agent zijnde in z'n situatie weten dat je niks kan doen en toe moet kijken.... wellicht tegen je gevoel in
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
We kunnen wel duizend en een ideeën bedenken en aandragen om dit in de toekomst te voorkomen, maar die worden toch nimmer nooit ingevoerd..

Alleen al dat veel ideeën niet praktisch uitvoerbaar zijn, en ook niet mobiel genoeg om er zo maar elke auto in Nederland mee uit te rusten....
(Laat staan het financiële plaatje)
En al heb je een systeem, dan nog moet je mensen trainen in het gebruik ervan, en gelukkig zijn dit soort ongevallen zo zeldzaam, dat iedereen tegen de tijd dat ze het meemaken allang weer zijn vergeten hoe te handelen..


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Het is hard maar we zullen moeten accepteren dat dit soort ongelukken in een waterrijk land als Nederland gebeuren en niet op te lossen zijn.
Natuurlijk moet je je best doen om iemand er levend uit te krijgen en alles op alles te zetten maar ik denk dat dit hier gedaan is. De watertemperatuur op 1.50 meter is al zoveel lager als aan het oppervlak dat als je er heen duikt je zowat gelijk al weer omhoog moet. Zonder perslucht is dit niet te doen.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Citaat van: Berger link=msg=1436025 date=1468266351
Als de duikers binnen twintig minuten tp waren, is dat toch supersnel? Dit soort ongevallen zijn simpelweg bijna niet te overleven, op zijn kop in diep donker water, modder op bodem, auto zakt weg, kom je gewoon zelf nooit uit, zelfs als je na de klap nog bij bewustzijn bent is dat lastig.

En al heb je overal duikploegen, in de praktijk zal je niet vaak sneller tp zijn dan binnen twintig minuten.

20 minuten is voor daar snel ja. In andere meer waterrijke gebieden in Nederland heb je met max. 10 minuten een duikteam ter plaatse, het 2e team met 20 minuten.