thoracosynthese-naald

Auteur Topic: thoracosynthese-naald  (gelezen 3623 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

arte

  • AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Gepost op: 12 juli 2016, 09:52:53
Hallo allemaal

Op de vakbeurs en challenge van april jongstleden stond een firma die een thoracosynthesenaald had. Het betrof hier een naald die beveiligd was (na het inbrengen werd de scherpe punt afgedekt, een prikaccident is dus bijna niet mogelijk). Er zat ook een fixatiesysteem bij.
Met de komst van LPA 8.1 waarbij we laagdrempeliger een mogelijke spanningspneu mogen/moeten ontlasten bij een traumatische reanimatie is een systeem met betere fixatie misschien wel wenselijk.
Alleen.....ik weet niet meer welke firma dit systeem had of hoe het systeem heet.
Wie weet waar ik het over heb en welke firma dit levert?

Hoor het graag,
Alvast bedankt,
Ron






arte

  • AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2016, 18:20:44
Oma, bedankt voor deze link. De naald lijkt inderdaad op het systeem wat ik gezien heb in Harderwijk. Ik mis alleen de manier van fixeren. Enig idee of ze hier iets voor hebben of doen ze het met een pleisterrol over de naald? Kan het op hun site niet goed terugvinden.
Groet
Ron


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2016, 18:48:14
Citaat van: arte link=msg=1436210 date=1468340444
Oma, bedankt voor deze link. De naald lijkt inderdaad op het systeem wat ik gezien heb in Harderwijk. Ik mis alleen de manier van fixeren. Enig idee of ze hier iets voor hebben of doen ze het met een pleisterrol over de naald? Kan het op hun site niet goed terugvinden.
Groet
Ron

Paramedics bij ons gebruiken hier meestal een Asherman Chest Seal voor.


arte

  • AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2016, 00:02:37
Zo'n chest seal gebruik je toch bij een open/zuigende borstwond? Lijkt mij niet gemaakt om te fixeren of bedoel je een ander soort seal?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2016, 06:33:30
Citaat van: arte link=msg=1436282 date=1468360957
Zo'n chest seal gebruik je toch bij een open/zuigende borstwond? Lijkt mij niet gemaakt om te fixeren of bedoel je een ander soort seal?

Chest seals gebruik je inderdaad bij zuigende borstwonden. Wij gebruiken de Russell Chest Seal bij zuigende borstwonden en de Asherman om naald te beschermen. De Asherman heeft een prachtig tuitje.

Russell:

https://www.youtube.com/watch?v=5faPmSLHy14

Asherman:



arte

  • AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2016, 19:47:39
Wederom dank voor de reactie oma.
Verhelderend filmpje, mooi.

Ik vraag me wel af of je door de dubbele ventielwerking (namelijk die uit de naald maar ook die in de Asherman) geen problemen krijgt met het ontsnappen van de lucht?

De mogelijkheden zoals die beschreven worden zijn zeker toepasbaar maar het is niet het systeem wat ik in april gezien heb. Als iemand me nog verder kan helpen hoor ik het graag.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2016, 08:41:29
Citaat van: arte link=msg=1436404 date=1468432059
Wederom dank voor de reactie oma.
Verhelderend filmpje, mooi.

Ik vraag me wel af of je door de dubbele ventielwerking (namelijk die uit de naald maar ook die in de Asherman) geen problemen krijgt met het ontsnappen van de lucht?

De mogelijkheden zoals die beschreven worden zijn zeker toepasbaar maar het is niet het systeem wat ik in april gezien heb. Als iemand me nog verder kan helpen hoor ik het graag.

Er is geen sprake van dubbel ventiel. Ze gebruiken het tuitje van de asherman om de naald te beschermen. Je moet er altijd vanuit gaan dat je met een naald problemen gaat krijgen met het ontsnappen van lucht. Bij ons is het redelijk standaard dat een clinical officer of critical care paramedic zodra hij ter plaatse is (of tijdens rendez-vous met ambu) een thoracostomie gaat uitvoeren bij patienten met een naaldthoracostomie. Als de patient zelf ademt krijgt hij een thoraxdrain, bij beademing niet.