Achtervolging vanaf Rotterdam naar België 12-07-2016

Auteur Topic: Achtervolging vanaf Rotterdam naar België 12-07-2016  (gelezen 7437 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ELPZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Belgische politie
Reactie #30 Gepost op: 23 juli 2016, 23:05:34
Citaat van: silque link=msg=1436303 date=1468395904

Er schuilt natuurlijk wel een risico in als je als diender onbekend bent met de wet en regelgeving in België, want die verschilt behoorlijk met die in NL.  Zo mogen wij in België alleen onze wapens gebruiken bij noodweer, dat geldt ook voor de pepperspray. Ook het aanvallend inzetten van een politiehond is niet toegestaan, m.u.v. een directe noodweer situatie.

Ik ben dan ook erg nieuwsgierig wat er gaat gebeuren met de collega die geschoten heeft. In België kent men geen aanhoudingsvuur (daar zijn we als NL vrij uniek in) en dat is dan ook niet toegestaan, evenals een waarschuwingsschot.
Zoals ik het bericht lees is er wel sprake geweest van een waarschuwingsschot en aanhoudingsvuur.

Kortom een bijzondere situatie en ik ben benieuwd hoe men hier op gaat reageren. Gaan ze vierkant achter de collega staan of gaan er toch bepaalde procedures draaien?


Hallo Silque, in België is er inderdaad geen sprake van "aanhoudingsvuur" maar een waarschuwingsschot is wel toegestaan in een geval van noodweer. In België worden waarschuwingsschoten echter afgeraden, in de praktijk komt dit dus niet veel meer voor. Het belgische parket zal volgens mij geen problemen maken over een waarschuwingsschot (zeker niet omdat er niemand gewond is geraakt).

In België zijn er twee verschillende situaties waarin men kan/mag vuren:
1- Wettige verdediging (= Noodweer in Nederland) => jezelf en andere personen verdedigen tegen geweld
2- Artikel 38 WPA (zie hieronder)

Art. 38. Onverminderd de bepalingen van artikel 37, kunnen de politieambtenaren slechts gebruik maken van vuurwapens tegen personen in de volgende gevallen :
  1° in het geval van wettige verdediging in de zin van de artikelen 416 en 417 van het Strafwetboek;
  2° tegen gewapende personen of in de richting van voertuigen aan boord waarvan zich gewapende personen bevinden, in geval van misdaad of van een op heterdaad ontdekt wanbedrijf in de zin van artikel 41 van het Wetboek van Strafvordering, welke misdaad of welk wanbedrijf met geweld zijn gepleegd, indien redelijkerwijze mag aangenomen worden dat die personen in het bezit zijn van vuurwapens klaar voor gebruik en dat zij deze wapens zullen gebruiken tegen personen;
  3° wanneer in het geval van volstrekte noodzakelijkheid, de politieambtenaren (...) de aan hun bescherming toevertrouwde personen, posten, vervoer van gevaarlijke goederen of plaatsen op geen andere wijze kunnen verdedigen. <W 1998-12-07/31, art. 188, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2001>
  In dit geval mogen de vuurwapens slechts gebruikt worden overeenkomstig de richtlijnen en onder verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie;
  4° wanneer in het geval van volstrekte noodzakelijkheid, de politieambtenaren (...) de personen die aan hun bescherming zijn toevertrouwd in het raam van de uitvoering van een opdracht van gerechtelijke politie op geen andere wijze kunnen verdedigen. <W 1998-12-07/31, art. 188, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2001>
  In dit geval mogen de vuurwapens enkel worden gebruikt overeenkomstig de richtlijnen en onder verantwoordelijkheid van een officier van gerechtelijke politie.
  Het gebruik van wapens geregeld in 2°, 3° en 4°, geschiedt eerst na waarschuwing met luide stem of met enig ander beschikbaar middel, een waarschuwingsschot inbegrepen, tenzij dit gebruik daardoor onwerkzaam zou worden.
Inspecteur


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2016, 11:34:33
Hoi ELPZ,
Bedankt voor je uiteenzetting! Ik begreep van een collega uit Gent dat ze geen waarschuwingsschoten mochten geven, althans hen is verteld dit nooit te doen. Bedankt voor je info, weer wat zaken duidelijk  O0

Ik ben wel erg benieuwd hoe deze zaken in België doorgaans worden opgepakt, zeker nu een Nederlandse politieagent een aanhoudingsschot heeft gevuurd in België. Wordt hier dan ook een onderzoek opgestart door de rijksrecherche? Of kijkt men bij jullie niet zo streng.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


ELPZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Belgische politie
Reactie #32 Gepost op: 24 juli 2016, 18:18:22
Citaat van: silque link=msg=1438494 date=1469352873
Hoi ELPZ,
Bedankt voor je uiteenzetting! Ik begreep van een collega uit Gent dat ze geen waarschuwingsschoten mochten geven, althans hen is verteld dit nooit te doen. Bedankt voor je info, weer wat zaken duidelijk  O0

Ik ben wel erg benieuwd hoe deze zaken in België doorgaans worden opgepakt, zeker nu een Nederlandse politieagent een aanhoudingsschot heeft gevuurd in België. Wordt hier dan ook een onderzoek opgestart door de rijksrecherche? Of kijkt men bij jullie niet zo streng.

Hallo Silque, een waarschuwingsschot is niet verboden in geval van wettige verdediging. Tijdens de opleiding raden ze het waarschuwingsschot ten zeerste af vanwege het risico voor omstaanders ("verdwaalde" kogels).

Inzake het schietincident zal er een onderzoek plaatsvinden door de Federale Gerechtelijk Politie. Maar voor zover ik het verhaal lees, zouden er geen problemen mogen zijn voor de Nederlandse politieagent.
Inspecteur


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #33 Gepost op: 26 juli 2016, 09:58:04
Dankjewel, gelukkig maar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.