BOA gala-uniform

Auteur Topic: BOA gala-uniform  (gelezen 11094 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #50 Gepost op: 17 juli 2016, 18:36:12
Citaat van: Thor link=msg=1437311 date=1468752194
De vroegere BOA s waren voor het overgrote deel "vakmensen" zoals boswachters,brugwachters,medewerkers havendienst en RWS jachtopzieners,visserijinspectie (dus geen mensen van de hengelbond) etc. Die zetten zich veelal nog eens onbesoldigd inderdaad in voor het leefbaar houden van de samenleving en voor een stuk veiligheid.

Wat zijn het nu dan ? ::)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Bert Zwerver

  • Handhaver-D
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Veteranen Search Team
Reactie #51 Gepost op: 18 juli 2016, 20:11:41
Tis toch jammer dat er bepaalde mensen er een sport van maken om boa's af te branden. Gebeurd dit naar andere beroepsgroepen hier dan is het forum te klein.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #52 Gepost op: 18 juli 2016, 20:19:17
Het is vooral onbekendheid met de materie. Ze zien enkel de BOA-toezichthouders welke op straat zich bezig houden met parkeerbonnen. Ze vergeten dat BOA functies alle lagen binnen de overheid beslaan en veel BOA's zich ook bezig houden op beleidsmakende functies of de (onzichtbare) diepere problematiek in de openbare orde.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #53 Gepost op: 18 juli 2016, 20:40:30
Citaat van: DiNozzo link=msg=1437488 date=1468865957
Het is vooral onbekendheid met de materie. Ze zien enkel de BOA-toezichthouders welke op straat zich bezig houden met parkeerbonnen. Ze vergeten dat BOA functies alle lagen binnen de overheid beslaan en veel BOA's zich ook bezig houden op beleidsmakende functies of de (onzichtbare) diepere problematiek in de openbare orde.

Het begrip BOA is veel te breed waardoor er bij burgers veel verwarring ontstaat. Een leerplichtambtenaar is ook een BOA. Initieel is de BOA ook zo bedoeld, namelijk de "buitengewoon" opsporingsambtenaar. Een handhaver van de gemeente is niet "buitengewoon" meer maar vervanging voor voorheen politiewerk dus "gewoon". Wat mij betreft geef je een groot deel van de handhavers die de grote domeinen bedienen de titel gemeentepolitie of OV-politie. Pas je de opleiding een beetje aan en voila...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #54 Gepost op: 18 juli 2016, 20:56:01
Citaat van: RemRoof link=msg=1437491 date=1468867230
Het begrip BOA is veel te breed waardoor er bij burgers veel verwarring ontstaat. Een leerplichtambtenaar is ook een BOA. Initieel is de BOA ook zo bedoeld, namelijk de "buitengewoon" opsporingsambtenaar. Een handhaver van de gemeente is niet "buitengewoon" meer maar vervanging voor voorheen politiewerk dus "gewoon". Wat mij betreft geef je een groot deel van de handhavers die de grote domeinen bedienen de titel gemeentepolitie of OV-politie. Pas je de opleiding een beetje aan en voila...

Ze zijn in de politiek wel 'bezig' met het uitbreiden van bevoegdheden maar de huidige minister wil dit zolang mogelijk rekken volgens mij.. (iets met maart 2017?)
Een naamsverandering zie ik nog niet zo snel gebeuren..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #55 Gepost op: 18 juli 2016, 21:04:26
Citaat van: RemRoof link=msg=1437491 date=1468867230
Het begrip BOA is veel te breed waardoor er bij burgers veel verwarring ontstaat. Een leerplichtambtenaar is ook een BOA. Initieel is de BOA ook zo bedoeld, namelijk de "buitengewoon" opsporingsambtenaar. Een handhaver van de gemeente is niet "buitengewoon" meer maar vervanging voor voorheen politiewerk dus "gewoon". Wat mij betreft geef je een groot deel van de handhavers die de grote domeinen bedienen de titel gemeentepolitie of OV-politie. Pas je de opleiding een beetje aan en voila...

Vervangen voor wat voorheen politie werk was is ook niet waar. Er zijn zaken welke overgenomen zijn door de gemeente, maar bijvoorbeeld de DHW komt van de NVWA af. Zo zijn de grijs en groene milieu taken die door de handhavers worden gedaan ook niet afgestoten door de politie, dat ligt ook al jaren bij de gemeente. Hetzelfde geld als taken in het bosgebied, ondermijnende criminaliteit of de participatie wetgeving.

In sommige gemeente's bestaat Handhaving alleen uit parkeer controleurs. Echter in veel gemeente zijn er verschillende functie's binnen Handhaving, en zijn het allen BOA en gemeentelijk handhaver. Zo bestaat in veel gemeente de organisatie Handhaving uit parkeercontroleurs, integraal handhavers, milieu handhavers, boswachters, leerplicht ambtenaren en sociaal rechercheurs. Allen dragen vaak een uniform met handhaving op de borst en rug.

Zoals DiNozzo zegt, veel mensen denken nogsteeds aan een parkeercontroleur als je praat over een handhaver. Die gemeentelijk handhaver zou ook zomaar bijvoorbeeld een HBO geschoolde boswachter of sociaal rechercheur kunnen zijn. Of een integraal Handhaver op MBO4 niveau. Die onwetendheid zorgt vaak voor verwarring.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #56 Gepost op: 18 juli 2016, 21:08:38
Citaat van: Rutger1 link=msg=1437496 date=1468868666
Zoals DiNozzo zegt, veel mensen denken nogsteeds aan een parkeercontroleur als je praat over een handhaver. Die gemeentelijk handhaver zou ook zomaar bijvoorbeeld een HBO geschoolde boswachter of sociaal rechercheur kunnen zijn. Of een integraal Handhaver op MBO4 niveau. Die onwetendheid zorgt vaak voor verwarring.

In mijn gemeente zie je inderdaad het verschil niet, tenzij je goed de strepen let.
Maar vaak zijn deze niet zichtbaar omdat ze onder het gele handhavingsvest word gedragen.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #57 Gepost op: 18 juli 2016, 21:47:14
Citaat van: KJS link=msg=1437494 date=1468868161
Ze zijn in de politiek wel 'bezig' met het uitbreiden van bevoegdheden maar de huidige minister wil dit zolang mogelijk rekken volgens mij.. (iets met maart 2017?)
Een naamsverandering zie ik nog niet zo snel gebeuren..

Je bron voor deze bewering? Ik volg de parlementaire behandeling van politieonderwerpen op de voet en mijn indruk is dat departement en parlement geen trek hebben in uitbreiding van bevoegdheden in domein 1. De VNG roeptoetert af en toe wat. Maar daar houdt het wel ongeveer mee op.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #58 Gepost op: 18 juli 2016, 22:11:20
Citaat van: Bravo link=msg=1437505 date=1468871234
Je bron voor deze bewering? Ik volg de parlementaire behandeling van politieonderwerpen op de voet en mijn indruk is dat departement en parlement geen trek hebben in uitbreiding van bevoegdheden in domein 1. De VNG roeptoetert af en toe wat. Maar daar houdt het wel ongeveer mee op.

Ze hebben recentelijk, voor het reces, nog gesproken in het overleg met Schults en vd Steur bij een overleg dat oa ging over verkeersveiligheid.
De gene die er het meeste 'tegen' is, is de minister zelf. Ik krijg het idee dat hij tijd rekt tot na de verkiezingen.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar