GRIP 4 (stroomuitval) omgeving Oldebroek Elburg Nunspeet Harderwijk 15-07-2016

Auteur Topic: GRIP 4 (stroomuitval) omgeving Oldebroek Elburg Nunspeet Harderwijk 15-07-2016  (gelezen 10205 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1436888 date=1468595278
Voor de Regio Gelderland-Midden is de enige inzet geweest om een aggregaat te draaien bij een Kinderhospice. Verder is er geen werk voor de hulpdiensten geweest. Dan kan je wel GRIP 4 gaan maken omdat de buren dat ook doen. Maar dat is een beetje zinloos lijkt mij. Bij het kinderhospice is ook geen tribune. Anders hadden alle commandanten, officieren en andere belangrijke mensen natuurlijk kunnen komen kijken.  0098
wel vreemd als een spanningsuitval voor problemen zorgen dat er door de brw een aggregaat heen gebracht moet worden dat ze zelf dan geen noodstroomvoorziening hebben. Of hebben ze die wel maar deed die het niet.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Yellowjackal link=msg=1436926 date=1468612325
wel vreemd als een spanningsuitval voor problemen zorgen dat er door de brw een aggregaat heen gebracht moet worden dat ze zelf dan geen noodstroomvoorziening hebben. Of hebben ze die wel maar deed die het niet.

We hebben hier in de wijk vaak stroomstoring (5 tot 10 keer per jaar). Ook het Hospice zit in diezelfde wijk. Tot nu toe heb ik nooit eerder een melding bij het Hospice voorbij zien komen. Ik denk dat er dus sprake was van een uitzonderingssituatie. De exacte details ken ik niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Waarom Grip 4? We hebben ff geen stroom, boeiend!? Wat gaat een hulpverlener daar aan doen?

Donker? Dan mag de noodverlichting wel eens gerepareerd worden!

Citaat van: koenb link=msg=1436864 date=1468589740
Zoals deze van Frank van Dijk die opeens in een donker Aviodrome stond


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1437133 date=1468667675
Waarom Grip 4? We hebben ff geen stroom, boeiend!? Wat gaat een hulpverlener daar aan doen?

Niet veel, maar wel aan de levensbedreigende situaties die daardoor (kunnen) ontstaan en andere verstoringen van openbare orde en veiligheid


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1437133 date=1468667675
Waarom Grip 4? We hebben ff geen stroom, boeiend!? Wat gaat een hulpverlener daar aan doen?


waarom denken de meeste mensen schijnbaar nog dat een grip 4 inzet van mega veel hulpverleners betreft....  98uiye

Het effectgebied van de ramp of bijvoorbeeld schaarste (stroomstoring, uitvallen waterleidingnet etc.) overstijgt de grenzen van de gemeente of zelfs de veiligheidsregio of provincie. De binnen de Veiligheidsregio aangewezen burgemeester wordt gealarmeerd en wordt Coördinerend Bestuurder. Deze laat zich ondersteunen door een Regionaal Beleids Team (RBT) met daarin functionarissen van de verschillende hulpdiensten. Het Gemeentelijk Beleidsteam, dat eventueel bij opschaling naar GRIP 3 ingesteld is, wordt vervangen door het RBT. Als dit nog niet gebeurd was wordt de Commissaris van de Koning gealarmeerd die een Provinciaal Coördinatie Centrum (PCC) kan laten inrichten. Een Provinciaal Coördinatie Centrum bestaat uit ambtenaren betrokken bij rampenbestrijding en adviseert de Commissaris. Betrokken ministeries kunnen Departementale Coördinatie Centra (DCC) opzetten.

Overigens betekent, net als bij GRIP 3, deze opschaling niet dat er (al) sprake is van een ramp. Ook bij een dreigend incident, zoals een overstroming, kan GRIP 4 afgekondigd worden.


Er waren  hier in ieder geval 2 regio's bij betrokken, Noord en oost Gelderland en Flevoland en een heel klein stukje van Gelderland Midden  Het effectgebied is dus al reden genoeg voor grip 4.

Voor de brandweer is er op zich niet veel te doen op wat liftopsluitingen na.
Medisch gezien gaan er misschien wel problemen na enige tijd ontstaan. Mensen met nier problemen die thuis dialyse hebben bijvoorbeeld. Ook op communicatiegebied kan er een en ander ontstaan na een aantal uren. Uitval gsm netwerk, Uitval vaste telefonie.
De laatste is overigens nog maar de vraag of die niet al gelijk plat ligt bij de uitval. Het merendeel van de mensen heeft als er nog een vast toestel in huis is een draadloze set en ook nog eens via internet bellen.
Modems en basis stations werken op 220 en die doen het dus nu net niet meer.

Ik denk redenen genoeg voor een grip 4.