Amfibievoertuigen

Auteur Topic: Amfibievoertuigen  (gelezen 4000 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Gepost op: 20 juli 2016, 15:45:46
De Gibbs Quadski Patrol heeft zowel op water als land een topsnelheid van maar liefst 70 km per uur.

Video: www.gibbssports.com/quadski-patrol


Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2016, 18:31:22



De WaterCar Panther is een combinatie van een snelle terreinauto en een speed-boat.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=dwHuKyG-eb4

https://www.watercar.com
Ik stem links.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2016, 19:03:32
88 km/u op het land, het is net wat je snel vindt. En dan nog de vraag hoe zeewaardig het voertuig echt is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2016, 19:48:38
En wat is het voordeel van zo'n amfibievoertuig? Je weet hoe snel een boot van de reddingsbrigade of brandweer er in ligt als deze op de aanhanger ligt? Werk van nog geen minuut. Zo'n voertuig aanschaffen voor de brandweer of reddingsbrigade is gewoon geld over de balk smijten. Zeker als je weet dat de reddingsbrigade lang niet altijd inzetbaar is en voor die paar keren dat de brandweer in een zeer waterrijk gebied met de boot op stap gaat is dit niet rendabel. Dit is meer iets als je zelf geld over hebt en een gigantisch meer als onderdeel van je achtertuin hebt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2016, 20:17:02
Citaat van: DiNozzo link=msg=1438003 date=1469120612
88 km/u op het land, het is net wat je snel vindt. En dan nog de vraag hoe zeewaardig het voertuig echt is.

Volgens fabrikant WaterCar kan de Panther op zee geen hoge golven aan. "The Panther can be used in open water, but it is a 15 foot boat, and limited as to how rough of a sea, in which it can be safely operated."
 
Ik ben benieuwd of hij wél bruikbaar kan zijn voor bijvoorbeeld strandwachten, of voor hulpdiensten op het wad bij laag water of weinig wind. Het lijkt me interessant, als dat eens wordt uitgeprobeerd.  

De WaterCar Panther kan (met een regenhuif) mogelijk ook gebruikt worden op meren en rivieren. Op plekken met een lage walkant kan daartoe een betonnen oprij-helling worden gemaakt, of er kunnen aluminium oprij-platen worden gebruikt.  

Ik verwacht dat dit soort snelle amfibie-voertuigen goedkoper zullen worden, omdat het een vrij nieuwe ontwikkeling is. Gibbs ontwikkeld nu ook een veel groter model snel varend amfibievoertuig, de Gibbs Humdinga. Video en specs. van de Gibbs Humdinga:

http://www.gibbsamphibians.com/platform/humdinga/



Foto: Gibbs Humdinga
http://www.gibbsamphibians.com/applications/
Ik stem links.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2016, 20:51:32
Punt is en blijft dat je een helling nodig hebt om ze het water in te rijden. Dus een kanaal gaat meestal al niet, of een gewone weg langs de oever. In Roermond ligt 1 boot op een haakarmbak waarmee ze de helling zelf maken als deze te water moet. En aan de kust hebben ze toch ook quads enzo? En hoezo wel bruikbaar voor hulpdiensten bij weinig wind?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2016, 20:53:09
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438020 date=1469123318
En wat is het voordeel van zo'n amfibievoertuig? Je weet hoe snel een boot van de reddingsbrigade of brandweer er in ligt als deze op de aanhanger ligt? Werk van nog geen minuut. Zo'n voertuig aanschaffen voor de brandweer of reddingsbrigade is gewoon geld over de balk smijten. Zeker als je weet dat de reddingsbrigade lang niet altijd inzetbaar is en voor die paar keren dat de brandweer in een zeer waterrijk gebied met de boot op stap gaat is dit niet rendabel.

Het is een nieuwe ontwikkeling. Voor welke taken dit soort snelle amfibievoertuigen wél en niet geschikt zijn, kan worden uitgeprobeerd. Voorlopig zijn ze in elk geval niet geschikt bij storm op zee.

Misschien kunnen ze wél de waterpolitie en andere hulpdiensten helpen, om veel sneller ter plaatse te zijn bij incidenten op binnenwateren, als er op allerlei plaatsen betonnen oprij-hellingen worden gemaakt in binnenwateren. Die hellinkjes zijn relatief goedkoop aan te leggen, op plekken met een lage walkant.

Dit soort snelle amfibievoertuigen kan in principe ook worden gebruikt met een éénkoppige bemanning. Ze lijken me ook geschikt voor hulp bij overstromingen, als het water rustig is. En ze kunnen vermoedelijk ook worden gebruikt in laag water-gebieden en moeras.

Ik verwacht in elk geval, dat deze technische ontwikkeling vroeger of later wel zal worden toegepast door ambulance-diensten, brandweer en militaire organisaties. Misschien ook in het kader van terrorismebestrijding, grensbewaking, duinbewaking en strand-surveillance. En er zullen vast nog allerlei technische verbeteringen komen bij deze voertuigen.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2016, 21:19:05
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438043 date=1469127092
Punt is en blijft dat je een helling nodig hebt om ze het water in te rijden. Dus een kanaal gaat meestal al niet, of een gewone weg langs de oever.


Het amfibievoertuig in de onderstaande video, duikt met volle snelheid op het water-oppervlak, onder bepaalde omstandigheden. Zoiets kan misschien ook gemaakt worden op wielen, in plaats van rupsbanden.

Amphibious Tank - The Gadget Show
! No longer available

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438043 date=1469127092
En hoezo wel bruikbaar voor hulpdiensten bij weinig wind?

Ik zei dat over gebruik op het wad. Bij weinig wind en/of laag water heb je minder hoge golven op het wad.
Ik stem links.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2016, 21:33:31
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438044 date=1469127189
Het is een nieuwe ontwikkeling. Voor welke taken dit soort snelle amfibievoertuigen wél en niet geschikt zijn, kan worden uitgeprobeerd. Voorlopig zijn ze in elk geval niet geschikt bij storm op zee.

Misschien kunnen ze wél de waterpolitie en andere hulpdiensten helpen, om veel sneller ter plaatse te zijn bij incidenten op binnenwateren, als er op allerlei plaatsen betonnen oprij-hellingen worden gemaakt in binnenwateren. Die hellinkjes zijn relatief goedkoop aan te leggen, op plekken met een lage walkant.

En de belasting gaat dan maar omhoog dan? Omdat kades aangepast moeten worden zodat er een betonnen helling kan liggen. Als je hellingen hebt liggen kan je net zo makkelijk gewoon de boot daar erin leggen die achter op de trailer ligt. Zoals ik aangaf ligt een boot er binnen een minuut in als dit nodig is.


Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438044 date=1469127189
Dit soort snelle amfibievoertuigen kan in principe ook worden gebruikt met een éénkoppige bemanning. Ze lijken me ook geschikt voor hulp bij overstromingen, als het water rustig is. En ze kunnen vermoedelijk ook worden gebruikt in laag water-gebieden en moeras.


Dan gebruik ik toch gewoon de boot als het water rustig is? En snel is nog altijd een relatief begrip. 70 of 80 km/h op het land vind ik niet snel. Wat voor snelheid halen die dingen op het water?

En laag water gebieden: weet je de diepgang van zo'n brandweerbootje wat achter op de aanhanger ligt? Centimetertje of 40 uit mijn hoofd gezegd.

En moeras..... Waar ligt dat ergens een moeras gebied dan wat niet begaan baar is voor de huidige voertuigen?

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438044 date=1469127189
Ik verwacht in elk geval, dat deze technische ontwikkeling vroeger of later wel zal worden toegepast door ambulance-diensten, brandweer en militaire organisaties. Misschien ook in het kader van terrorismebestrijding, grensbewaking, duinbewaking en strand-surveillance. En er zullen vast nog allerlei technische verbeteringen komen bij deze voertuigen.

Ik verwacht dat als dit al aangeschaft gaat worden door brandweer of wat dan ook dat dit net zo'n ramp wordt als de SIV van de brandweer op beroepsposten.


Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438045 date=1469128745


Het amfibievoertuig in de onderstaande video, duikt met volle snelheid op het water-oppervlak, onder bepaalde omstandigheden. Zoiets kan vast ook gemaakt worden op wielen, in plaats van rupsbanden.

Amphibious Tank - The Gadget Show
http://www.youtube.com/watch?v=CpZ1AONRMRg

Doe dat eens als je een kade hebt van een meter hoog ofzo, en maar 15 meter brede rivier/kanaal. Dat gaat m niet worden, boot leg je er wel zo in met zo'n kade.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1438045 date=1469128745
Ik zei dat over gebruik op het wad. Bij weinig wind en/of laag water heb je minder hoge golven op het wad.

Hoevaak heb je een hulpverlening op het wad wat niet bereikbaar is voor de huidige boten of voertuigen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2016, 22:04:56
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438047 date=1469129611
En de belasting gaat dan maar omhoog dan? Omdat kades aangepast moeten worden zodat er een betonnen helling kan liggen. Als je hellingen hebt liggen kan je net zo makkelijk gewoon de boot daar erin leggen die achter op de trailer ligt. Zoals ik aangaf ligt een boot er binnen een minuut in als dit nodig is.

De Gibbs Humdinga rijdt direct gewoon van een helling het water in, ook met één persoon als bemanning. Dat lijkt me nog sneller en makkelijker. En hij krijgt vermoedelijk een veel hogere snelheid op land dan de WaterCar Panther.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438047 date=1469129611
Dan gebruik ik toch gewoon de boot als het water rustig is?

Ja, maar op het wad moet je dan wel zorgen, dat je tijdig uit het water bent als het eb wordt, anders val je droog met je boot.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438047 date=1469129611
En laag water gebieden: weet je de diepgang van zo'n brandweerbootje wat achter op de aanhanger ligt? Centimetertje of 40 uit mijn hoofd gezegd.

Een amfibievaartuig kan gaan rijden als het onverwachts nog ondieper wordt.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438047 date=1469129611
Ik verwacht dat als dit al aangeschaft gaat worden door brandweer of wat dan ook dat dit net zo'n ramp wordt als de SIV van de brandweer op beroepsposten.

Ik beweer helemaal niet dat dit plan het ei van Columbus is. En misschien is deze technologie in dit stadium nog niet bruikbaar voor hulpdiensten. Maar waarom niet eens wat kleinschalige experimenten doen met verschillende hulpdiensten, zoals een strandwacht, om de blik te verruimen? En daarbij creatief brainstormen, over wat er misschien wél mogelijk is, met dit soort voertuigen, nu of in de toekomst.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438047 date=1469129611
Doe dat eens als je een kade hebt van een meter hoog ofzo, en maar 15 meter brede rivier/kanaal.


Dat lijkt me inderdaad gevaarlijk.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438047 date=1469129611
Hoevaak heb je een hulpverlening op het wad wat niet bereikbaar is voor de huidige boten of voertuigen?

Het wad vormt ook de buitengrens van de Schengen-zone, en moet daarom extra worden bewaakt tegen smokkel op allerlei gebieden. Het regelmatig droogvallen van het wad, kan daarbij een belemmering zijn. Misschien is een hovercraft een nog betere oplossing voor het wad, vanwege de zachte bodem en het tij.
Ik stem links.