Hulpdiensten forceren deur woning na melding onwelwording, veiligheidsregio moet schade vergoeden

Auteur Topic: Hulpdiensten forceren deur woning na melding onwelwording, veiligheidsregio moet schade vergoeden  (gelezen 6014 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1471832 date=1483713489
Waar wil je de melder voor aansprakelijk stellen, hij is niet de gene die de deur het geforceerd, op basis van een verkeerd nummer doorgeven bij de melding lijkt het me dat je de melder niets kunt verwijten, hij voldoet aan zijn verplichting hulp te verlenen binnen zijn mogelijkheden, lezen behoorde daar kennelijk niet toe.

Bij een brand zal een verkeerd nummer doorgeven minder snel tot onnodige schade lijden omdat je in veel gevallen wel kunt zien dat je een verkeerd huisnummer hebt door gekregen, immers geen rook... geen vuur... maar wel twee huizen verder.

Zoals jij het wilt stellen voor zie ik een flinke bezuiniging binnen hulpverlenend Nederland en niet door efficiënter te gaan werken maar simpel omdat melders niet het risico willen / durven lopen om aansprakelijk gesteld te kunnen worden door een vergissing in huisnummer bij het doen van de melding.

Ik bedoelde meer de situatie dat bewust een foute/loze melding wordt gegeven. Het klopt wat jij zegt, ik had het verhaal niet goed gelezen dat er daadwerkelijk een noodsituatie was.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: oma link=msg=1471840 date=1483715224
Serieus? Op basis van een melding waarbij je vraagtekens mag zetten omdat je vanaf de openbare weg niets bijzonders merkt en de melder in geen velden of wegen te bekennen is?

Is het de brandweerman of de ambulanceverpleegkundige die onder bovenstaande omstandigheden moet afwegen dat je de toegang tot een woning verkrijgt door een raam of deur te foreceren of is het bij uitstek een afweging die je over moet laten aan de agent van politie met de hoogste rang ter plaatse?

Wat ga je doen als de brandweer een deur intrapt van mijn woning en ik zeg dat er 100 euro van de ontbijttafel is gejat? Zou het anders zijn als een agent zegt dat de brandweer een raam of deur mag foreceren en agenten mee gaan met de overige hulpverleners?
Ja serieus. Precies deze casus een keer gehad. Mevrouw die 1-1-2 had gebeld omdat ze zei dat ze onwel raakte. Mevrouw was bekend met onterechte 1-1-2 meldingen, echter ze was ook bekend ermee dat haar gezondheid erg slecht is. Telefoontje was gepleegd vanaf de vaste lijn. T.p. zien we niks, horen we niks. 2 andere collega's waren reeds ter plaatse, maar dorsten niet de stap te zetten om naar binnen te gaan. Ik heb gelijk een ruitje ingetikt waardoor we naar binnen zijn gegaan, samen met ambu. Gelukkig bleek het loos te zijn. Better safe then sorry.

Na afloop is de casus geëvalueerd omdat de collega's mijn actie niet heel erg zinvol vonden, echter ging de HOvJ en de leidinggevende van dienst in mijn verhaal mee.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: kaasje link=msg=1471974 date=1483733189
Ja serieus. Precies deze casus een keer gehad. Mevrouw die 1-1-2 had gebeld omdat ze zei dat ze onwel raakte. Mevrouw was bekend met onterechte 1-1-2 meldingen, echter ze was ook bekend ermee dat haar gezondheid erg slecht is. Telefoontje was gepleegd vanaf de vaste lijn. T.p. zien we niks, horen we niks. 2 andere collega's waren reeds ter plaatse, maar dorsten niet de stap te zetten om naar binnen te gaan. Ik heb gelijk een ruitje ingetikt waardoor we naar binnen zijn gegaan, samen met ambu. Gelukkig bleek het loos te zijn. Better safe then sorry.

Na afloop is de casus geëvalueerd omdat de collega's mijn actie niet heel erg zinvol vonden, echter ging de HOvJ en de leidinggevende van dienst in mijn verhaal mee.

In jouw casus belt het slachtoffer zelf. In de casus van dit topic heeft iemand anders gebeld. Een wezenlijk verschil.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: kaasje link=msg=1471974 date=1483733189
Ja serieus. Precies deze casus een keer gehad. Mevrouw die 1-1-2 had gebeld omdat ze zei dat ze onwel raakte. Mevrouw was bekend met onterechte 1-1-2 meldingen, echter ze was ook bekend ermee dat haar gezondheid erg slecht is. Telefoontje was gepleegd vanaf de vaste lijn. T.p. zien we niks, horen we niks. 2 andere collega's waren reeds ter plaatse, maar dorsten niet de stap te zetten om naar binnen te gaan. Ik heb gelijk een ruitje ingetikt waardoor we naar binnen zijn gegaan, samen met ambu. Gelukkig bleek het loos te zijn. Better safe then sorry.

Na afloop is de casus geëvalueerd omdat de collega's mijn actie niet heel erg zinvol vonden, echter ging de HOvJ en de leidinggevende van dienst in mijn verhaal mee.

Verschil is dat een HOvJ iets makkelijker in jouw verhaal kan meegaan omdat je algemeen opsporingsambtenaar bent dan ze kunnen meegaan met het verhaal van een ambulancebroeder of bevelvoerder van de brandweer die in situatie waarin zelfs politiemensen twijfelen besluiten de deur er even uit te trappen.

Voorts wat RemRoof aangeeft het is anders als je weet dat patient de melder is en de meldkamer heeft laten weten dat hij in de woning is. Als je dan geen reactie krijgt weet je kans zeer groot is dat patient bewustzijn is verloren of fysiek niet meer in staat is de deur te openen.