Directeur Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond: ‘Ambulance dreigt het stiefkindje te worden’

Auteur Topic: Directeur Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond: ‘Ambulance dreigt het stiefkindje te worden’  (gelezen 17027 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Folkert link=msg=1463475 date=1480348629
Wel innovatief, zo'n admiraals rang op een burgerfunctie.

Er is helemaal niets innovatiefs aan



Majoor Bosshardt


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 3 januari 2017, 08:56:26
Veiligheidsregio RR ‏@Vr_RR  22h
Goed om @ArjenLittooij weer terug in huis te hebben. Nieuwjaarsspeech volgens traditie


'Ambulance kan niet alle gaten in de zorg dichtrijden'

Citaat
Ambulances kunnen de gaten die elders in de zorg vallen niet allemaal dichtrijden. Dat zei Arjen Littooij, directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, vandaag tijdens zijn nieuwjaarstoespraak.

http://www.ad.nl/rotterdam/ambulance-kan-niet-alle-gaten-in-de-zorg-dichtrijden~a9e27153/


guest12562

  • Gast
Citaat van: oma link=msg=1445381 date=1472797943
Probleem opgelost. Brandweer en ambulance Rotterdam-Rijnmond zijn er altijd!

http://www.youtube.com/watch?v=PwP73kKdndQ

Mooie slogan!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Breathe link=msg=1470925 date=1483430588
Mooie slogan!

Inderdaad, de tweede helft van zijn nieuwjaarstoespraak gaat over de brandweer

AD RotterdamsDagblad
@RDStad
De directeur van de Veiligheidsregio wil niet meer afgerekend worden op aanrijtijden

Brandweer: Het is onmogelijk overal op tijd te zijn

Citaat
Door slimmere inzet van vrijwilligers moet de brandweer sneller bij branden zijn. Maar, zo zegt directeur Veiligheidsregio Arjen Littooij: ,,We willen niet meer alleen afgerekend worden op aanrijtijden. Het is onmogelijk overal binnen de normtijd te zijn.''

http://www.ad.nl/rotterdam/brandweer-het-is-onmogelijk-overal-op-tijd-te-zijn~a860a48e/


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: oma link=msg=1471070 date=1483516552
Inderdaad, de tweede helft van zijn nieuwjaarstoespraak gaat over de brandweer

AD RotterdamsDagblad
@RDStad
De directeur van de Veiligheidsregio wil niet meer afgerekend worden op aanrijtijden

Brandweer: Het is onmogelijk overal op tijd te zijn

http://www.ad.nl/rotterdam/brandweer-het-is-onmogelijk-overal-op-tijd-te-zijn~a860a48e/

Citaat: "Maar, zo waarschuwt Littooij, het is onmogelijk overal in de regio altijd op tijd te zijn. Hij vindt ook dat de brandweer niet meer alleen afgerekend mag worden op de aanrijdtijden. ,,Soms zijn we een paar seconden te laat. Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat om de kwaliteit van het optreden met goed opgeleid personeel.'' "


Ik ben geen brandweerman, maar:

1. De brandweer doet meer dan alleen brand blussen (zelfs AED inzetten 998765);
2. Tijd en snelheid is cruciaal bij een beginnende brand;
3. Het afgelopen jaar hebben we het niet over een paar seconden. Mijn vermoeden is zelfs dat dan het beeld van te laat komen nog erger wordt;
4. Aanrijden van 2 kanten met bijvoorbeeld 3 man geeft toch gewoon een capaciteitsprobleem?

Het zal vast aan mij liggen dat ik het allemaal niet begrijp, maar ik ben ook maar een simpele docent. Overigens zal ik even vragen tijdens het inspreekuurtje van de gemeenteraad welk deel van de gemeentelijke belastingen naar de VRR gaan. Dan betaal ik dat deel wat later. Die paar weken maakt niet uit, als je het uiteindelijk maar krijgt toch?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RemRoof link=msg=1471072 date=1483517630
Citaat: "Maar, zo waarschuwt Littooij, het is onmogelijk overal in de regio altijd op tijd te zijn. Hij vindt ook dat de brandweer niet meer alleen afgerekend mag worden op de aanrijdtijden. ,,Soms zijn we een paar seconden te laat. Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat om de kwaliteit van het optreden met goed opgeleid personeel.'' "


Ik ben geen brandweerman, maar:

1. De brandweer doet meer dan alleen brand blussen (zelfs AED inzetten 998765);
2. Tijd en snelheid is cruciaal bij een beginnende brand;
3. Het afgelopen jaar hebben we het niet over een paar seconden. Mijn vermoeden is zelfs dat dan het beeld van te laat komen nog erger wordt;
4. Aanrijden van 2 kanten met bijvoorbeeld 3 man geeft toch gewoon een capaciteitsprobleem?

Het zal vast aan mij liggen dat ik het allemaal niet begrijp, maar ik ben ook maar een simpele docent. Overigens zal ik even vragen tijdens het inspreekuurtje van de gemeenteraad welk deel van de gemeentelijke belastingen naar de VRR gaan. Dan betaal ik dat deel wat later. Die paar weken maakt niet uit, als je het uiteindelijk maar krijgt toch?

Hij zegt ook dat het soms om enkele seconden gaat , het zegt dan automatisch dat het soms niet om enkele seconden gaat maar om minuten, uren of dagen te laat.

Hij begrijpt ook niet dat hij maar gewoon een stoffig ambtenaartje is, ondanks zijn zelfbedachte uniform en zijn directeurstitel heeft hij helemaal niets te willen. Als iemand te willen heeft dat de brandweer niet meer afgerekend mag worden op aanrijtijden zijn het onze democratisch gekozen volksvertegenwoordigers.


guest12562

  • Gast
Wat slecht zeg dat je dit durft te zeggen als directeur.
Helaas zal hij er wel  mee wegkomen, gezien het Zeeland verhaal.

Hulpverlening in de VRR zal dus vaak te laat komen of met te weinig mensen, zoals ik in het gelinkte AD artikel lees.
Komt echt op losse schroeven te staan daar, ben inderdaad benieuwd wanneer en hoe vaak de burger dit gaat treffen en hoe lang het duurt voordat de politiek zich gaat roeren en er echt wat aan wil gaan doen?


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Lees ik het nu zo anders dan de meeste reageerders:
- 10% meer ambulance inzetten in 2016 dan in 2015. Zonder dat er in dat jaar extra geld bijgekomen is door de overheid en zorgverzekeraars. Extra geld in 2017. Maar dan stoot ook de politie de taak zorg voor verwarde personen af. Dus wordt het weer drukker.
- Brandweer in Rotterdam seconden te laat door de politieke besluiten om de stad minder toegankelijk te maken voor autoverkeer en groot onderhoud aan belangrijke doorvoerwegen in de stad. (zie de voorbeelden in de nieuwjaarsrede). De schuld is hier niet de VRR, maar de politiek.
-Op Voorne en Goeree wordt nu niet dubbelzijdig aangereden en komt de brandweer regelmatig te laat door gebrek aan vrijwilligers. Als men daar wel dubbelzijdig gaat aanrijden sneller een complete ploeg heeft dan nu is dat voordeel. Denk daarbij dat er gekeken is om Goeree bij Zeeland te voegen. Een van de redenen waarom dat niet is doorgegaan is dat de helft van de brandweerposten dan zou moeten sluiten. Ook het hier veel genoemde voorbeeld van Hellevoetsluis zou dan anders zijn, daar dan direct Oudehoorn mee gealarmeerd zou zijn geworden en de TS niet lang op de bevelvoerder gewacht zou hebben, maar direct met 5 man zou zijn gaan rijden.

Ik heb het voordeel in Barendrecht te wonen waar de vrijwilligers 24/7 met een volle TS snel kunnen uitrukken en 16 uur per dag met de 2de TS, die andere 8 uur zijn er 4 tot 6 man beschikbaar, naast de mogelijke bezetting van de VC. En dan met dubbelzijdig aanrijden waarbij meestal een beroepspost mee uitrukt is tussen de 5 en 7 minuten normaal om TP te zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: joops link=msg=1471140 date=1483533542
Lees ik het nu zo anders dan de meeste reageerders:
- 10% meer ambulance inzetten in 2016 dan in 2015. Zonder dat er in dat jaar extra geld bijgekomen is door de overheid en zorgverzekeraars. Extra geld in 2017. Maar dan stoot ook de politie de taak zorg voor verwarde personen af. Dus wordt het weer drukker.


Het is helemaal geen regel dat als je 10% drukker gaat worden er ook automatisch extra geld bij moet komen van overheid of zorgverzekeraars. Als je een fatsoenlijke ambulancedienst hebt merk je niet of je 100 ritjes doet of 110 ritjes.

Als je een fatsoenlijke ambulancedienst bent met mensen met een groot zorghart wil je niet eens dat de politie moet zorgen voor verwarde mensen. Het zijn patienten geen arrestanten/criminelen of tuig.

Citaat van: joops link=msg=1471140 date=1483533542

- Brandweer in Rotterdam seconden te laat door de politieke besluiten om de stad minder toegankelijk te maken voor autoverkeer en groot onderhoud aan belangrijke doorvoerwegen in de stad. (zie de voorbeelden in de nieuwjaarsrede). De schuld is hier niet de VRR, maar de politiek.

De brandweer is gewoon een uitvoerende overheidsdienst. Als de brandweerbazen niets anders kunnen dan iedereen de schuld te geven in plaats van zelf eens te leveren moet je ze de bijstand intrappen en competente mensen aanstellen.

Het is nogal gelul om keer op keer de burger met een te hoge vuurlast in de woning, de ouder wordende mens, de zorg, mensen zonder rookmelders in huis de schuld te geven van het brandweerfalen.

De brandweer in Qatar krijgt net als de ambulancedienst alle wegwerkzaamheden door van openbare werken of andere overheidsdiensten. Wij zorgen dan als ambulancedienst en brandweer dat onze mensen op de hoogte zijn van afgesloten wegen en we zorgen indien nodig voor een tijdelijke voorziening om de wettelijke responsetijd (8 minuten voor ambulance bij spoed) te kunnen garanderen. De brandweer heeft hier geen wettelijke responsetijd echter hebben ze zich de norm van 8,5 minuten opgelegd en streven ze er naar om het te verbeteren. Ik zie dat veel liever dan jankende brandweerkorpsen en veiligheidsregio's die vinden dat je best wat later mag komen, dat 18 minuten ook prima is of dat je de brandweer helemaal niet meer op de responsetijd mag afrekenen.

Ik durf je te garandaren dat er in Doha veel meer grote bouw-/infraprojecten bezig zijn dan in de hele regio Rotterdam-Rijnmond. Het lukt mijn directeur met zijn chef meldkamer prima om de ambulancedekking overal te garanderen zonder anderen de schuld te geven. De ambulancedienst in Qatar is een publieke ambulancedienst, de RAV Rotterdam Rijnmond is gewoon een marktpartij. Zeg jij mij maar of het zo normaal is dat een marktpartij op deze wijze jankt, ik heb Albert Heijn nog nooit haar klanten, de overheid of anderen de schuld zien geven omdat er 10% hogere vraag van de consument naar schijtpapier is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: joops link=msg=1471140 date=1483533542

- 10% meer ambulance inzetten in 2016 dan in 2015. Zonder dat er in dat jaar extra geld bijgekomen is door de overheid en zorgverzekeraars.

Citaat van: oma link=msg=1471147 date=1483534683
Het is helemaal geen regel dat als je 10% drukker gaat worden er ook automatisch extra geld bij moet komen van overheid of zorgverzekeraars. Als je een fatsoenlijke ambulancedienst hebt merk je niet of je 100 ritjes doet of 110 ritjes.

Voorts is het in Nederland door de marktwerking al zo dat je als ambulancedienst meer geld binnenharkt als je 110 ritjes moet doen.

Tarieven & Prestaties - Tariefbeschikking regionale ambulancevoorzieningen 2016 https://www.nza.nl/regelgeving/tarieven-en-prestaties/TB_CU_7124_01__Tariefbeschikking_regionale_ambulancevoorzieningen_2016

100 ritjes: 66.945 euro + 3,82 euro per beladen vervoerskilometer

10% extra ritten, is 10% extra declareren

110 ritjes: 73.639,50 euro + 3,82 euro per beladen vervoerskilometer