ARBO, VCA en CROW en evenementen

Auteur Topic: ARBO, VCA en CROW en evenementen  (gelezen 32271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Gepost op: 11 mei 2016, 10:41:47
Citaat van: Haageneesch link=msg=1423228 date=1462863020
Ja, ik weet het niet dus daarom vraag ik het. Immers is het mijn eigen probleem als ik in prive tijd van een steiger afdonder, terwijl onder werktijd het een arbo-zaak wordt. En hier ook; de vrijwilliger staat in zijn vrije tijd wat leuks te doen. In hoeverre zijn werkgerelateerde (CROW, VCA) zaken dan van toepassing.
De werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid van het ingezette personeel, of dit nu betaalde of vrijwillige krachten zijn. In dit geval is de werkgever van de verkeersregelaar (waarschijnlijk de organisatie van het evenement, maar zou ook een gemeente kunnen zijn) verantwoordelijk. Hij moet daarvoor formeel een RI&E maken waarin de risico's en de maatregelen worden omschreven. Als daaruit blijkt dat het risico zo klein is dat geen maatregelen nodig zijn, dan kan de verkeersregelaar op slippers zijn werk doen. Als uit de RI&E blijkt dat maatregelen nodig zijn, dan moet de verkeersregelaar de in de RI&E voorgeschreven maatregelen uitvoeren (denk aan schoenen, extra zichtbaarheidskleding, etc.).

De CROW-richtlijn voor verkeersregelaars is hierbij niet direct van toepassing; deze is alleen bindend indien de publicatiereeks 96a/96b in de overeenkomst wordt vastgelegd. Daarbuiten staat het iedere werkgever vrij om in een RI&E aan te tonen dat andere veiligheidsmaatregelen voldoende zijn. Echter... als er geen RI&E is, dan valt de beoordeling door de Inspectie (voor zover het tot een beoordeling komt, vaak pas als het mis is gegaan) terug op geldende wetten en richtlijnen. En dan komen we precies op het punt dat HIT heeft vernoemd: naast de bepalingen uit de ARBO-wet (en afgeleide regelingen) zijn o.a. VCA en de CROW-richtlijnen dan de kaders waarbinnen de Inspectie zal kijken of de veiligheid voldoende gewaarborgd is (of was).


"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2016, 10:52:59
Maar dan zouden die wetten ook gelden voor andere vrijwilligers en moet het meisje bij het fruitkraam ook VCA examens gaan doen???? Lijkt me toch niet.

We moeten niet doorslaan met dit soort regeltjes anders kun je geen enkel evenement meer organiseren. Kosten en baten moet je altijd blijven afwegen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2016, 13:07:35
Citaat van: thetwin84 link=msg=1422955 date=1462737121
Je hebt ze erbij... zouden die aanstelling echt waardig zijn?
Waar zal ik deze onder laten vallen? ik zeg naar huis sturen, wat zeggen jullie?

http://rheden.nieuws.nl/nieuws/77207/maarten-tjallingii-wint-giro-d-italia-gelderland-2016/


Op teenslippers...

Helemaal niets op aan te merken op die pretentielose vijwilliger. Ja die statuszoekers moeten maar iets anders gaan doen.
Die man staat op een rustig punt, daar waar het gevaarlijk druk is,snelwegen etc. moet gewoon de politie staan.
Als ik ergens rij waar een oudere man op klompen en een pet op en een jasje aan mij wijst hoe ik moet rijden etc dan doe ik dat meteen plezier en gehoorzaam.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2016, 13:17:02
Meteen,was met plezier. De tablet maakt er zo nu en dan iets anders van.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2016, 18:11:06
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1423441 date=1462956779
Maar dan zouden die wetten ook gelden voor andere vrijwilligers en moet het meisje bij het fruitkraam ook VCA examens gaan doen???? Lijkt me toch niet.
Nee, voor dat meisje wordt gekeken wat de gangbare veiligheidsmaatregelen zijn in haar branche. Als het in de branche met fruitkramen veilig wordt geacht dat mensen op slippers lopen, dan geldt dat ook voor het vrijwillige meisje op het evenement. Maar... als er een soort van richtlijn voor de fruitkramenbranche bestaat die voorschrijft dat fruitkraammedewerkers een bouwhelm op moeten, dan is dat het referentiekader voor de Inspectie. Het is aan de werkgever (de evenementorganisatie?) om middels een RI&E aan te tonen dat de richtlijn op het betreffende fruitkraampje of het betreffende evenement niet van toepassing is en dat het veilig genoeg is om geen bouwhelm te dragen.

Disclaimer: fictief voorbeeld, ik heb geen verstand van fruitkramen...  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2016, 23:53:26
Nou worden hier dingen wel heel erg ingewikkeld gemaakt volgens mij. VCA en de meeste regels waar hier naar gerefereerd wordt vinden hun basis hoofdzakelijk in de arbo wetgeving. Sinds 1 januari 2007 is de arbo wetgeving niet meer van toepassing op vrijwilligers, enkele specifieke uitzonderingen daargelaten. Ook het opstellen van de eerdergenoemde RI&E is voor vrijwilligersorganisaties niet verplicht gesteld.

De zorgplicht voor werknemers (betaald of vrijwillig) blijft wel bestaan, maar die gaat een stuk minder ver dan alle gedetailleerde regeltjes.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2016, 00:03:08
Citaat van: Koekerdt link=msg=1423586 date=1463003606
De zorgplicht voor werknemers (betaald of vrijwillig) blijft wel bestaan, maar die gaat een stuk minder ver dan alle gedetailleerde regeltjes.
En ook daaraan refereert de uitspraak van het hof te Utrecht in "Wanneer de overheid geen regels heeft gesteld aan de te nemen veiligheidsmaatregelen is het CROW de minst te nemen maatregel". ( even los in Jip en Janneke ) Deze uitspraak maakt geen verschil in opdrachtgever aan werknemers/aannemers of vrijwilligers.

Sinds deze uitspraak zijn er ook ineens veel minder rechtszaken over de te nemen of de verantwoording tov de veiligheidsmaatregelen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2016, 10:26:39
Over welke uitspraak gaat dit precies? heb je toevallig een linkje voor me?

Ik kan me niet voorstellen dat de rechter in Utrecht deze uitspraak heeft gedaan met vrijwillige evenementen regelaars in het achterhoofd. Voor beroepskrachten is het een perfecte uitspraak, maar voor de vrijwilliger die één keer per jaar zijn plaatselijke braderie komt helpen lijkt me het allemaal nogal overdreven. Het doel van de in 2007 genomen beslissing om de arbo niet te laten gelden voor vrijwilligers is om de regeldruk te verminderen, deze uitspraak zou daar lijnrecht tegenin gaan.

Daarbij zou het voor veel lokale evenementen het einde betekenen omdat die niet de capaciteit in huis hebben om zelf aan CROW te gaan voldoen en ook niet de financiële middelen hebben om een partij in te huren die dat wel kan.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2016, 22:05:10
Maar nou even heel praktisch: die teenslippermeneer moet de paar hekken van zijn afzetting aan de kant zetten, omdat er toch een voertuig langs moet of omdat zijn post wordt opgeheven, en plaatst 'm per ongeluk op z'n eigen voet. Om maar wat te noemen. Dan zou ik als organisator niet blij zijn, want ga aan de verzekering maar eens uitleggen dat ie daar met blote voeten aan het werk was... Die poten van dranghekken kunnen venijnig scherp zijn in ieder geval!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2016, 09:44:06
Citaat van: Koekerdt link=msg=1423610 date=1463041599
Over welke uitspraak gaat dit precies? heb je toevallig een linkje voor me?
Ik had deze post gemist, dus wat laat met antwood.

Maar daar zijn meerdere zaken om geweest een ervan kun je via deze pagina vinden:
http://www.verkeersmaatregelen.nl/Home/Weblog/tabid/547/EntryId/21/Rechter-verheft-CROW-richtlijnen-96a-96b-tot-handhavingsnorm.aspx

Overigens verwijst de Arbo tegenwoordig IL&T al jaren naar de CROW als minimale eis.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.