Dragen van de gordel bij het vervoer een arrestant

Auteur Topic: Dragen van de gordel bij het vervoer een arrestant  (gelezen 10180 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2016, 13:21:30
Even terugkomend op:

Sorry, maar zijn die boeien van karton dan? Hoe moet ik mij het breken van gehard stalen handboeien puur met mensenkracht voorstellen?  98uiye
Yep. Dat gebeurt wel eens. Heb een setje in mijn locker liggen die door een vrouwtje van 60kg zijn gebroken, mogelijk door een zwakke plek in met metaal...


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2016, 13:25:37


Als bijrijder, en al helemaal als bestuurder zijn sowieso je opties om fysiek in te grijpen zeer beperkt.
Nee hoor. Alleen met gordel om.
Daarom dus niet.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2016, 13:26:00
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1438810 date=1469520717
Even terugkomend op:

Sorry, maar zijn die boeien van karton dan? Hoe moet ik mij het breken van gehard stalen handboeien puur met mensenkracht voorstellen?  98uiye
In feite is het een hefboom wat je creëert met de beiden boeien t.o.v. het scharnier. Kan me echt wel voorstellen dat i.c.m metaalmoeheid en wellicht een eerdere val er op een bepaald moment zwakke punten ontstaan in het scharnier of de aanhechting eraan.

Overigens zou dat volgens mij prima regelmatig gecontroleerd moeten kunnen worden.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #23 Gepost op: 26 juli 2016, 13:51:14
In feite is het een hefboom wat je creëert met de beiden boeien t.o.v. het scharnier. Kan me echt wel voorstellen dat i.c.m metaalmoeheid en wellicht een eerdere val er op een bepaald moment zwakke punten ontstaan in het scharnier of de aanhechting eraan.

Overigens zou dat volgens mij prima regelmatig gecontroleerd moeten kunnen worden.
De scharnier brak bij de mijne niet. Nee, in de boog ging hij middendoor.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2016, 19:29:09
Ook ik ken verhalen van mensen die transportboeien weten te breken. Of mensen die geboeid op een brancard liggen, er toch met brancard en al (op de rug) vandoor (trachten te) gaan. Wat dat betreft kijk ik nergens meer van op. Soms dragen we op de ambu ook de gordel niet. Als ik een licht-ontvlambaar-persoon naast me heb zitten wil ik ook ''vrij'' zitten. Om direct in te kunnen grijpen. Komt zelden voor, maar het gebeurt.

Of het mag? Of het wettelijk geregeld is? Ik weet het eigenlijk niet. Ik weet wel dat eigen veiligheid voorop staat. En daar schaar ik casuïstieken zoals genoemd onder.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2016, 09:44:52
Volgens mij is de bottom line dat de voertuigen die we gebruiken op deze manier niet geschikt zijn om arrestanten te vervoeren. Je zou eigenlijk meer voertuigen in de BPZ willen hebben die ervoor ingericht zijn, net als in de UK.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2016, 12:48:22
Arrestant = geen gordel, voor de rest wel  O0 Het snelle uitstappen vind ik ondergeschikt aan mijn veiligheid ondanks beperkte snelheid. Met je bakkus op het dashboard voelt nooit fijn denk ik   :D


Zeker met dit soort gekkies in de auto is een gordel omdoen vragen om problemen;

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98775.msg1438971;topicseen#msg1438971
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #27 Gepost op: 27 juli 2016, 14:03:33
De casus uit Almere waaruit dit topic is ontstaan:

! No longer available

Vanaf 3:02 zie je het begin van de gehele melding. Vanaf 4:00 is de verdachte waar het om gaat in beeld.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #28 Gepost op: 27 juli 2016, 14:56:35
Citaat van: koenb link=msg=1438988 date=1469621013
De casus uit Almere waaruit dit topic is ontstaan:

! No longer available

Vanaf 3:02 zie je het begin van de gehele melding. Vanaf 4:00 is de verdachte waar het om gaat in beeld.
Wat me meer verbaasd is dat de VE een PV krijgt voor het negeren stopteken. Volgens mij zitten ze achter hem aan voor ene vermoeden van artikel 8 wvw (of e.v.t. artikel 5). Correct me if I'm wrong maar volgens mij geef je hem dan een stopteken als verdachte en hoeft hij zodoende het stopteken niet op te volgen toch?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #29 Gepost op: 27 juli 2016, 15:33:35


Wat me meer verbaasd is dat de VE een PV krijgt voor het negeren stopteken. Volgens mij zitten ze achter hem aan voor ene vermoeden van artikel 8 wvw (of e.v.t. artikel 5). Correct me if I'm wrong maar volgens mij geef je hem dan een stopteken als verdachte en hoeft hij zodoende het stopteken niet op te volgen toch?


Ik wil zijn rijbewijs controleren.