Dragen van de gordel bij het vervoer een arrestant

Auteur Topic: Dragen van de gordel bij het vervoer een arrestant  (gelezen 10177 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #30 Gepost op: 27 juli 2016, 17:48:35
Citaat van: kaasje link=msg=1438996 date=1469624195
Wat me meer verbaasd is dat de VE een PV krijgt voor het negeren stopteken. Volgens mij zitten ze achter hem aan voor ene vermoeden van artikel 8 wvw (of e.v.t. artikel 5). Correct me if I'm wrong maar volgens mij geef je hem dan een stopteken als verdachte en hoeft hij zodoende het stopteken niet op te volgen toch?
Als ik het verhaal hoorde zou ik inderdaad eerst gaan richting het feit dat je wil kijken of hij wel rijvaardig is en dus in bezit van het juiste rijbewijs. Daarnaast ben je ook verplicht om mee te werken aan de alcoholcontrole dus ik vermoed dat je genoeg handvatten hebt om hiervoor op grond van de wvw een pv aan te zeggen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #31 Gepost op: 27 juli 2016, 18:26:39
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1439026 date=1469634515
Als ik het verhaal hoorde zou ik inderdaad eerst gaan richting het feit dat je wil kijken of hij wel rijvaardig is en dus in bezit van het juiste rijbewijs. Daarnaast ben je ook verplicht om mee te werken aan de alcoholcontrole dus ik vermoed dat je genoeg handvatten hebt om hiervoor op grond van de wvw een pv aan te zeggen.
Bij een alcoholcontrole is er er geen sprake van een verdachte.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #32 Gepost op: 27 juli 2016, 22:47:06
Citaat van: kaasje link=msg=1439030 date=1469636799
Bij een alcoholcontrole is er er geen sprake van een verdachte.

Ook niet als je de alcoholcontrole doet omdat je het vermoeden hebt dat de bestuurder dronken is?

Op 3:09 lees ik: "Tevens zou de bestuurder bier aan het drinken zijn tijdens het rijden".

En op 5:34 verklaard de agent: "Dus die was kennelijk onder invloed"

Lijkt mij dat er wel degelijke sprake was van een verdachte....


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #33 Gepost op: 27 juli 2016, 23:12:32
Zelfs dan mag je volgens vaste jurisprudentie van de Hoge Raad nog steeds een controlebevoegdheid toepassen, in dit geval een verkeerscontrole op grond van artikel 160 WVW.

Citaat
Vooropgesteld moet worden dat het bestaan van een redelijk vermoeden dat iemand zich heeft schuldig gemaakt aan een strafbaar feit niet in de weg staat aan het uitoefenen van controlebevoegdheden door politieambtenaren, mits bij aanwending van die bevoegdheden tegenover een verdachte de aan deze als zodanig toekomende waarborgen in acht worden genomen (vgl. HR 26 april 1988, NJ 1989, 390; HR 13 mei 1997, NJ 1998, 481).

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2006:AY9670


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #34 Gepost op: 28 juli 2016, 07:05:05
Citaat van: voske83 link=msg=1439081 date=1469653952
Zelfs dan mag je volgens vaste jurisprudentie van de Hoge Raad nog steeds een controlebevoegdheid toepassen, in dit geval een verkeerscontrole op grond van artikel 160 WVW.

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2006:AY9670

Inderdaad, maar daar gaat het niet om. De vraag is of de bestuurder dan een boete kan krijgen voor het negeren van een stopteken? Daar zijn in het verleden al een aantal andere topics aan besteed....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 28 juli 2016, 07:54:16
Citaat van: Dinges link=msg=1438874 date=1469554149
Ook ik ken verhalen van mensen die transportboeien weten te breken. Of mensen die geboeid op een brancard liggen, er toch met brancard en al (op de rug) vandoor (trachten te) gaan. Wat dat betreft kijk ik nergens meer van op. Soms dragen we op de ambu ook de gordel niet. Als ik een licht-ontvlambaar-persoon naast me heb zitten wil ik ook ''vrij'' zitten. Om direct in te kunnen grijpen. Komt zelden voor, maar het gebeurt.

Licht-onvlambare personen wil ik bij ons niet meer in ambulances hebben. In de afgelopen jaren hebben we een aantal keren ambulances buiten dienst gehad vanwege de schade aan de ambulance of de apparatuur. Onze paramedics zijn niet getraind in toepassen van geweld en minstens zo belangrijk het monopolie op geweld ligt hier exclusief bij politie (en/of defensie).

Als ze in staat zijn paramedics voor de kop te slaan, te wandelen met de brancard op de rug of een ambulance van binnen in elkaar te trappen weten we zeker dat ze niet in levensgevaar zijn. Het zegt dat je dit soort volk ook achter in een (kaal) politiebusje op de vloer kan leggen. Bij ons blijven politiemensen bij de 'patient', het ambulancevoertuig rijdt achter de politiebus aan. Ik heb er ook geen probleem mee als politiemensen en ambulancepersoneel ter plaatse zelf even iets afspreken: bijv. een paramedic met tas laten in stappen in politiebus.

Momenteel zijn we in overleg met politie en de openbaar aanklager over de omgang met patienten die ambulancepersoneel bedreigen tijdens de rit. Als het niet gaat om acute psychiatrie of het gedrag niet toegeschreven kan worden aan letsel, ziekte of medicatie gaan we de rit ook staken. Een politiebusje neemt de rit dan over.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #36 Gepost op: 28 juli 2016, 08:21:47
Citaat van: oma link=msg=1439124 date=1469685256
Licht-onvlambare personen wil ik bij ons niet meer in ambulances hebben. In de afgelopen jaren hebben we een aantal keren ambulances buiten dienst gehad vanwege de schade aan de ambulance of de apparatuur. Onze paramedics zijn niet getraind in toepassen van geweld en minstens zo belangrijk het monopolie op geweld ligt hier exclusief bij politie (en/of defensie).

Als ze in staat zijn paramedics voor de kop te slaan, te wandelen met de brancard op de rug of een ambulance van binnen in elkaar te trappen weten we zeker dat ze niet in levensgevaar zijn. Het zegt dat je dit soort volk ook achter in een (kaal) politiebusje op de vloer kan leggen. Bij ons blijven politiemensen bij de 'patient', het ambulancevoertuig rijdt achter de politiebus aan. Ik heb er ook geen probleem mee als politiemensen en ambulancepersoneel ter plaatse zelf even iets afspreken: bijv. een paramedic met tas laten in stappen in politiebus.

Momenteel zijn we in overleg met politie en de openbaar aanklager over de omgang met patienten die ambulancepersoneel bedreigen tijdens de rit. Als het niet gaat om acute psychiatrie of het gedrag niet toegeschreven kan worden aan letsel, ziekte of medicatie gaan we de rit ook staken. Een politiebusje neemt de rit dan over.

Tsja, maar ze zijn ziek, hé.. Daarom halen de dienders de handen ervan af en kunnen de broeders het oplossen. Typisch voorbeeld van hokjes denken á la Nederland.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2016, 08:52:39
Citaat van: CM link=msg=1439126 date=1469686907
Tsja, maar ze zijn ziek, hé.. Daarom halen de dienders de handen ervan af en kunnen de broeders het oplossen. Typisch voorbeeld van hokjes denken á la Nederland.

Ik hekel dat soort gedrag. Gelukkig denkt mijn equivalent bij de politie er precies zo over. Wij vinden dat dienders en broeders samen een probleem hebben buiten op straat en het samen moeten oplossen door het gezonde verstand te gebruiken. Ze weten dat de SEH in principe niet zit te wachten op dit soort patienten en ze weten dat we niet zitten te wachten op in elkaar getrapte ambulancevoertuigen en paramedics.

Het komt er op neer dat wij, als hoofdofficieren eindverantwoordelijk voor uniformdienst van resp. politie en ambulancedienst, vertrouwen hebben in onze mannen en vrouwen op straat. Zij moeten intensief met elkaar samen werken en elkaar niet tegen werken. Als ze het niet begrijpen krijgen agenten en paramedics een demonstratie van multi-disciplinair samen werken van de hoofdofficier van politie en mij omdat ze ons mogen uitleggen waarom we toch weer een in elkaar getrapte ambulance hebben. Als de hoofdofficier van politie eindverantwoordelijk voor de uniformdienst verdrietig is over de prestaties buiten op straat ben ik het ook, als ik teleurgesteld ben in mijn het handelen van mijn jongens en meiden buiten op staat in dit soort omstandigheden deelt de hoofdofficier van politie mijn teleurstelling ook.

Het komt er op neer dat politie- en ambulancemensen veel vertrouwen krijgen van hogerhand, het hoort zo te zijn dat je het vertrouwen niet beschaamd. Nadeel bij ons isdat de hoofdofficier van politie en ik nooit een cursus personeelsmanagement, communicatie of "goede manieren" hebben gehad. Het voordeel is dat de boodschap goed overkomt bij de betrokken agenten en paramedics.

Wij willen bereiken dat wij de oplossing krijgen vanaf de werkvloer in plaats van dikke rapporten van directeuren ambulancedienst en politie die prachtig zijn op papier maar in praktijk zelden tot nooit uitvoerbaar zijn voor de uniformdienst van politie en ambulancedienst.


ELPZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Belgische politie
Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2016, 12:04:35
In België zal er bij een agressieve patiënt altijd politie in bijstand komen. De patiënt zal dan (gehandboeid) overgebracht worden naar het ziekenhuis, terwijl één politieagent mee in de ambulance zit. De andere collega zou dan in het dienstvoertuig achter de ambulance rijden. Bij een incident stopt de ambulance en komt de tweede collega in bijstand. Ik vind dit een goede regeling.

Ook in die ambulance zou ik dan geen gordel dragen, teneinde snel te kunnen reageren op de agressieve persoon.
Inspecteur


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #39 Gepost op: 28 juli 2016, 12:33:25


In België zal er bij een agressieve patiënt altijd politie in bijstand komen. De patiënt zal dan (gehandboeid) overgebracht worden naar het ziekenhuis, terwijl één politieagent mee in de ambulance zit. De andere collega zou dan in het dienstvoertuig achter de ambulance rijden. Bij een incident stopt de ambulance en komt de tweede collega in bijstand. Ik vind dit een goede regeling.

Dat gebeurt in NL net zo.

Politiemensen trekken niet zomaar de handen er vanaf "zodat de broeders het kunnen oplossen". Dat is wat kort door de bocht.