Dragen van de gordel bij het vervoer een arrestant

Auteur Topic: Dragen van de gordel bij het vervoer een arrestant  (gelezen 10243 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 28 juli 2016, 12:47:04
Citaat van: ELPZ link=msg=1439181 date=1469700275
In België zal er bij een agressieve patiënt altijd politie in bijstand komen. De patiënt zal dan (gehandboeid) overgebracht worden naar het ziekenhuis, terwijl één politieagent mee in de ambulance zit. De andere collega zou dan in het dienstvoertuig achter de ambulance rijden. Bij een incident stopt de ambulance en komt de tweede collega in bijstand. Ik vind dit een goede regeling.

Ook in die ambulance zou ik dan geen gordel dragen, teneinde snel te kunnen reageren op de agressieve persoon.

Bij ons rijdt de ambulance achter de politiebus aan, een paramedic kan eventueel bij in het politiebusje stappen. De politie is dan baas in eigen bus, achter in een politiebusje knuppelt en stoeit het makkelijker, de kans op schade aan inventaris is achterin het politiebusje nihil. De meerijdende paramedic zit meestal voorin de bus (buiten bereik van de arrestant en veilig met de autogordel om), als de politie hem nodig heeft hebben ze hem onder handbereik.

Het is bij ons vrij simpel, een arrestant wordt pas patient als hij/zij bewusteloos/in direct levensgevaar is. Het zegt ook dat paramedics niet hoeven te drammen over patientenrechten omdat ze bij de politie in de bus stappen tijdens een arrestantentransport.


emmer

  • Hoofdagent Eenheid DH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #41 Gepost op: 28 juli 2016, 13:51:48
Bij ons rijdt de ambulance achter de politiebus aan, een paramedic kan eventueel bij in het politiebusje stappen. De politie is dan baas in eigen bus, achter in een politiebusje knuppelt en stoeit het makkelijker, de kans op schade aan inventaris is achterin het politiebusje nihil. De meerijdende paramedic zit meestal voorin de bus (buiten bereik van de arrestant en veilig met de autogordel om), als de politie hem nodig heeft hebben ze hem onder handbereik.

Het is bij ons vrij simpel, een arrestant wordt pas patient als hij/zij bewusteloos/in direct levensgevaar is. Het zegt ook dat paramedics niet hoeven te drammen over patientenrechten omdat ze bij de politie in de bus stappen tijdens een arrestantentransport.
Ik vind dit best een goed alternatief. Zeker een goede om in het achterhoofd te houden.

Verder kan ik me niet echt vinden in het hokjes denken dat eerder wordt genoemd dppr iemand. Mijn collega's en ik gaan graag met de ambu mee om hen te ondersteunen. We helpen elkaar waar het kan en ik vind de samenwerking tussen de politie en de ambu altijd erg prettig.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2016, 14:11:13


... tijdens een arrestantentransport.
En wanneer werd die patient ineens een "arrestant"?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 28 juli 2016, 14:33:57
Citaat van: CopVR3 link=msg=1439219 date=1469707873
En wanneer werd die patient ineens een "arrestant"?

Een patient kan arrestant worden als de politie ter plaatse het vermoeden heeft dat de persoon in levensgevaar (onze patient) zich schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit. Als iemand niet in levensgevaar is zijn ze geen patient van de ambulancedienst. Wij zijn geen taxibedrijf die zieke of gewonde mensen die zelf in staat zijn om naar een huisartsenpost te kunnen gaan te vervoeren per ambulance. Personen onder invloed van alcohol of drugs nemen we ook niet mee. De politie moet ze oprapen en meenemen naar politiebureau. De politie kan altijd een beroep doen op de ambulancedienst, wij zorgen dat de politie binnen 8 minuten een paramedic op het politiebureau heeft of binnen 15 minuten een arts zodra ze ons om bijstand verzoeken. Onze service is inclusief wonden hechten van arrestanten of een gebroken neus rechtzetten/spalken. Het zegt wederom dat de dokter gast is op politiebureau en niet andersom de politie gast in de kliniek.

Een dronken vent of andere opgefokte figuren die gevochten hebben met politie tijdens een aanhouding verkeren niet in levensgevaar. Als de politie besluit ze aan te houden zijn het arrestanten. Als de paramedic ze even na moeten kijken of een pleister plakken beschouwen wij het als arrestantenzorg buiten het politiebureau ;).

Het zorgt ook voor minder geneuzel als de politie de persoon in kwestie iets wil vragen, de persoon in kwestie heeft namelijk zijn rechten als verdachte en niet zijn patientenrechten. Ik vind namelijk net als de politie bij ons dat we er zijn om samen te zorgen voor veiligheid en leefbaarheid. Het kan in mijn ogen niet zo zijn dat de ambulancedienst er is om mensen die de openbare verstoren of misdrijven plegen te beschermen tegen de politie die haar taak moet uitvoeren.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #44 Gepost op: 28 juli 2016, 14:56:43
Ik vind namelijk net als de politie bij ons dat we er zijn om samen te zorgen voor veiligheid en leefbaarheid.
Het kan in mijn ogen niet zo zijn dat de ambulancedienst er is om mensen die de openbare verstoren of misdrijven plegen te beschermen tegen de politie die haar taak moet uitvoeren.
Uiteraard.

Alleen moet er dan wel sprake zijn van een strafbaar feit EN een aanhouding. Ik kan niet zomaar iemand van de straat van zijn vrijheid beroven. Er wordt b.v. ook niet meer ingesloten ter ontnuchtering, zoals dat vroeger heel vaak gebeurde.

Dwz iemand die agressief is en de orde verstoort krijgt na aanhouding een bonnetje voor orde verstoren en die gaat de straat weer op.

Een patient die naar het ziekenhuis moet en agressief is wordt niet ineens arrestant.
Vaak gaat die hier op de brandcard en wordt deze gewoon in-gestraped, zodat ie geen kant meer op kan, en dus niet kan slaan of spulletjes in de ambu kan vernielen. Agent gaat voor de veiligheid mee in de ambu.

(daarnaast... wij zijn net als ambulance ook geen taxi om iemand naar de hap te brengen)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 28 juli 2016, 15:20:56
Citaat van: CopVR3 link=msg=1439239 date=1469710603
Uiteraard.

Alleen moet er dan wel sprake zijn van een strafbaar feit EN een aanhouding. Ik kan niet zomaar iemand van de straat van zijn vrijheid beroven. Er wordt b.v. ook niet meer ingesloten ter ontnuchtering, zoals dat vroeger heel vaak gebeurde.

Dwz iemand die agressief is en de orde verstoort krijgt na aanhouding een bonnetje voor orde verstoren en die gaat de straat weer op.

Een patient die naar het ziekenhuis moet en agressief is wordt niet ineens arrestant.
Vaak gaat die hier op de brandcard en wordt deze gewoon in-gestraped, zodat ie geen kant meer op kan, en dus niet kan slaan of spulletjes in de ambu kan vernielen. Agent gaat voor de veiligheid mee in de ambu.

(daarnaast... wij zijn net als ambulance ook geen taxi om iemand naar de hap te brengen)

Alles wat jij opnoemt zou hier ook kunnen, de hoogste agent in rang moet het bepalen en kan overleggen met de lead-paramedic.

Een gewond geraakte aangehouden inbreker is een arrestant. In verleden moest de politie of de ambulance deze inbreker, ook als ze zich verzetten tegen de aanhouding, naar de SEH brengen om de wond te hechten. Bij ons waren drie partijen hier ongelukkig mee, de politie, de ambulancedienst en de SEH.

Tegenwoordig krijgen dit soort personen een verbandje van de paramedic van de ambulancedienst. De politie voert de arrestant af naar politiebureau, als de wond gehecht moet worden zorgen wij als ambulanceidienst dat er een van onze artsen naar het politiebureau komt. De dokter op de SEH moet de politiemensen vragen de ruimte te verlaten, de patient kan alles vertellen aan de dokter (medisch beroepsgeheim), enz. Als de arts van de ambulancedienst naar politiebureau komt om te hechten is het nogal lastig om te vragen of politiemensen de ruimte willen verlaten. De arts komt er om een wond te hechten, niet om de vertrouwenspersoon te zijn voor de arrestant. Alles wat de arrestant de arts zegt kan namelijk tegen hem gebruikt worden omdat de agenten het gesprek kunnen volgen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #46 Gepost op: 29 juli 2016, 14:10:43
Is het geen oplossing om eenmaal geboeide arrestanten ook voetboeien om te doen, als ze heel sterk en agressief zijn? Zo nodig kan daartoe in principe de wet worden aangepast.

Of eventueel kunnen de handen en/of voeten tijdens een rit aanvullend worden geboeid met politie tie-wraps?

Welke andere technische of tactische oplossingen kunnen er worden gebruikt of ontwikkeld voor de problemen, die in dit topic genoemd worden? En welke oplossingen worden hiervoor met succes gebruikt in andere landen door politie inclusief SWAT-teams?
Ik stem links.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #47 Gepost op: 31 juli 2016, 07:56:24
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1439466 date=1469794243
Is het geen oplossing om eenmaal geboeide arrestanten ook voetboeien om te doen, als ze heel sterk en agressief zijn? Zo nodig kan daartoe in principe de wet worden aangepast.

Of eventueel kunnen de handen en/of voeten tijdens een rit aanvullend worden geboeid met politie tie-wraps?

Welke andere technische of tactische oplossingen kunnen er worden gebruikt of ontwikkeld voor de problemen, die in dit topic genoemd worden? En welke oplossingen worden hiervoor met succes gebruikt in andere landen door politie inclusief SWAT-teams?
Het probleem is dat je niet (altijd) van te voren weet of een arrestant wel of niet mee werkt en hoe sterk de verdachte is.

In Nederland maakt het AOT bij het vervoer van verdachten gebruik van een blinddoek omdat het dan moeilijker is om je te verzetten tijdens transport.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #48 Gepost op: 31 juli 2016, 10:19:09
Citaat van: jasir link=msg=1439724 date=1469944584
Het probleem is dat je niet (altijd) van te voren weet of een arrestant wel of niet mee werkt en hoe sterk de verdachte is.

In Nederland maakt het AOT bij het vervoer van verdachten gebruik van een blinddoek omdat het dan moeilijker is, om je te verzetten tijdens transport.

Als een verdachte eenmaal handboeien om heeft, kun je toch wel een beetje inschatten, of tie-wraps aanvullend zinvol kunnen zijn, om de polsen en/of enkels en knieën?

Het lijkt me onwaarschijnlijk, dat iemand daarmee nog kan loskomen, tijdens het transport naar het politiebureau. En als iemand zich rustig laat boeien, en nooit veroordeeld is voor geweld, en niet gespierd is, lijkt het me niet erg waarschijnlijk, dat hij in de politieauto alsnog gaat vechten. Bij twijfel kunnen naast handboeien (dubbele) tie-wraps worden gebruikt rond de polsen, als extra zekerheid.

Als er een dubbele set tie-wraps zou worden gebruikt rond de enkels, kan iemand ook nog een beetje lopen.
Ik stem links.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 31 juli 2016, 11:57:04
Citaat van: CopVR3 link=msg=1438778 date=1469483132
De meeste. Wij mogen niet zomaar elke aangehouden verdachte boeien. Zie de ambtsinstructie.
Een verdachte die ongeboeid eerst rustig is kan in de auto gaan flippen.

Iedereen die bij mij in een Touran als aangehouden verdachte mee gaat, zit in de boeien.
Uitzonderig zijn fragiele 95 jarige winkeldieven.
Nog nooit commentaar op gehad."geboeid i.v.m. wijze van transport voor veiligheid verbalisanten"
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !