Flakka

Auteur Topic: Flakka  (gelezen 12002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Gepost op: 27 juli 2016, 12:30:34
Vandaag ben ik attent gemaakt op een 'nieuw' soort drug dat in het circuit wordt aangeduid als 'Flakka'. Het middels bestaat al sinds 1960! In de pers wordt al gesproken van een "Zombie drug". Ik kende het middel niet en wil het graag onder de aandacht brengen van de forumleden.

De chemische naam voor Flakka is α-Pyrrolidinopentiophenone, kortweg afgekort tot alpha-PVP. Het is een synthetische psychostimulant van het centraal zenuwstel die aanleiding geeft voor tot een zogenaamd "excited delirium" gekenmerkt door hyperstimulatie, paranoia en hallucinaties.

Ik heb enkele beelden bekeken op het internet, waarbij mensen extreem agressief en bizar gedrag gaan vertonen. Complete duivels!




koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2016, 12:36:34
Zou mogelijk al in Nederland zijn gebruikt:

Gesteggel over nieuwe harddrug

De gevaarlijke drug flakka is mogelijk opgedoken in Den Haag. De politie en artsen zijn bezorgd. ,,Je hart kan het acuut begeven. Dan ben je dood.'' Het Trimbos-instituut gelooft er echter niks van dat flakka in omloop is in de stad.

Agenten van politiebureau Zuiderpark trokken onlangs als eerste aan de bel. Een jongen haalde levensgevaarlijke toeren uit. Zonder te kijken - 'als een zombie', aldus de politie - sprong hij zo de weg op. Zes agenten moesten eraan te pas komen en nóg hadden ze moeite om hem in bedwang te houden. Mensen die de drug flakka hebben gebruikt zijn 'zo sterk als een Hulk', meldde de politie verschrikt op haar facebookpagina.

Haagse ambulanceposten en de spoedpost van MCH-Bronovo laten desgevraagd weten bekend te zijn met de drug. De ambulances hebben de afgelopen weken 'mogelijk' drie keer een gebruiker van flakka vervoerd, meldt spoedeisendehulp-arts Marjolein Koen van MCH-Bronovo.

...


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2016, 12:59:40
Inmiddels ben ik de farmacologie ingedoken van het middel. De drug is chemisch verwant aan cathinone, een stimulans welke ook aanwezig is in de khat plant. Synthetische cathinonen zijn scheikundig identiek aan amfetaminen, cocaïne en MDMA.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2016, 13:06:20
Citaat van: Expert link=msg=1438979 date=1469617180
Inmiddels ben ik de farmacologie ingedoken van het middel. De drug is chemisch verwant aan cathinone, een stimulans welke ook aanwezig is in de khat plant. Synthetische cathinonen zijn scheikundig identiek aan amfetaminen, cocaïne en MDMA.

Eerder deze maand had ik het al op twitter gezien (via NLs ambu personeel). Mijn antwoorden:

@JoffryVanG @jvo77 @MARC0_B @D2vidVB @Pleistersmurf α-PVP, designerdrug -> EDS https://www.ggdghorkennisnet.nl/thema/forensische-geneeskunde/publicaties/publicatie/8205-richtlijn-excited-delirium-syndroom , paranoia, hyperstimulatie, hallucin. 1/2

@JoffryVanG @jvo77 @MARC0_B @D2vidVB @Pleistersmurf in combinatie met legal highs rekening houden met acuut hartfalen. 2/2

@JoffryVanG @jvo77 @MARC0_B @D2vidVB @Pleistersmurf Via e-sigaret -> core temp meting -> drugs geinduceerde hyperthermie -> MMT voor RSI !


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2016, 14:10:57
Dank Oma, voor deze bijzonder interessante aanvulling!


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2016, 17:22:43
Expert, bent u al mensen met deze drugs tegen gekomen of gehoord van collega's dat ze er mee in aanraking zijn gekomen?
Ikzelf ben het op festivals en in amsterdam nog niet tegengekomen.

Wel nuttig deze info! Dank daarvoor


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2016, 19:14:25
Citaat van: owning31 link=msg=1439022 date=1469632963

Expert, bent u al mensen met deze drugs tegen gekomen of gehoord van collega's dat ze er mee in aanraking zijn gekomen?

Ikzelf ben het op festivals en in amsterdam nog niet tegengekomen.

Wel nuttig deze info! Dank daarvoor


Onlangs ben ik ingelicht over een casus met een bizar verloop. Het betrof een ongebruikelijk agressieve man die ergens op de SEH volledig doorgedraaid is. Daarbij heeft hij ook personeel aangevallen. Deze situatie liep zo erg uit de hand dat de man uiteindelijk onder volledige anesthesie is gebracht.

Nadien kon de man zich niets meer herinneren van zijn daden, behalve dat hij op dat ogenblik leed aan angstaanjagende hallucinatoire beelden.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2016, 19:36:47
Wij hebben sinds kort ook een briefing gehad over het eds verhaal met daarbij enkele handvaten omtrent het herkennen en ook een how to.

Hoe gaan jullie er op de SEH mee om? De patient heeft zoveel kracht, voelt als bovennatuurlijk sterk en niet tot reden vatbaar.

Is het in zo'n geval standaard snel met meerdere mensen erop en volledige anesthesie om te voorkomen dat door zijn uiting zijn hart het begeeft? Of is het een veiligheidskwestie?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2016, 20:10:47
Wij hebben in de afgelopen jaren twee keer extreem geweld meegemaakt door gebruik van flakka, beide mannen (met Westerse nationaliteit) zijn overleden. De eerste man is op de vuist gegaan met personeel van nachtclub, hotelbeveiligers en politiemensen. Hij is uiteindelijk over een afrastering geklommen en naar beneden gesprongen (van zeer grote hoogte).

De tweede man is bij dezelfde nachtclub met de borst tegen een paar politiekogels gelopen.

De afgelopen jaren hebben we tientallen meldingen gehad, de meeste waren in levensgevaar (hartfalen en/of een zeer snel oplopende lichaamstemperatuur > 41C).

Alle uitrukken vonden plaats in de nacht, in/bij Westerse (exclusieve, peperdure) nachtclubs.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2016, 20:24:28
Hopelijk wordt het weinig gebruikt in Nederland.  
Dan heb ik liever mensen die xtc gebruiken, die zijn vaak erg vriendelijk i.p.v. Dat ze denken dat ze de hulk zijn en hulpverleners aanvalt.