GRIP 1 Zeer grote brand (supermarkt Dirk van de Broek) Hyacintenstraat - Volendam 28-07-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (supermarkt Dirk van de Broek) Hyacintenstraat - Volendam 28-07-2016  (gelezen 17000 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fireball link=msg=1439365 date=1469739693
Ik herken helemaal wat je schrijft, maar heb nog niet echt een oplossing hiervoor. Je hebt altijd water nodig en de brandkraan levert tegenwoordig steeds minder en sowieso nooit genoeg voor een dergelijke brand. Je zult dus altijd moeten wachten op het WTS o.i.d. Inderdaad kostbare tijd, maar een alternatief heb ik nog niet zo snel. Dan zou de oplossing in de preventie zitten en moet elk pand maar een sprinkler hebben.

Watertankwagens inzetten, ik hoor de brandweer hier in de woestijn nooit klagen. Ze hebben nergens open water of geboorde putten. Het drinkwaterleidingnet heeft geen brandkranen. De brandweer gebruikt hier tankautospuiten met een grotere tankinhoud waardoor ze het iets langer kunnen uitzingen in de eerste minuten. Vervolgens komen de eerste tankers aan (45.000 liter per stuk).


guest12562

  • Gast
Echt trieste reacties over die NL alert, als ze niets horen is het niet goed als ze wel horen is het ook niet goed.
Zet je telefoon dan s'nachts in de slaap stand.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Breathe link=msg=1439418 date=1469776371
Echt trieste reacties over die NL alert, als ze niets horen is het niet goed als ze wel horen is het ook niet goed.
Zet je telefoon dan s'nachts in de slaap stand.

Je kan NL-alert toch uitschakelen op je mobiele telefoon. Als ze mij een keer wakker hadden gemaakt in Amsterdam met gezeur over een beetje rook in Volendam ben ik er gelijk klaar mee.

Ik zou er een probleem mee hebben als de veiligheidsregio de berichten kan sturen naar je telefoon als je het niet zelf zou kunnen de-acitveren, de veiligheidsregio zou dan een jehova getuige zijn die de sleutel van je voordeur heeft.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: Fireball link=msg=1439365 date=1469739693
Ik herken helemaal wat je schrijft, maar heb nog niet echt een oplossing hiervoor. Je hebt altijd water nodig en de brandkraan levert tegenwoordig steeds minder en sowieso nooit genoeg voor een dergelijke brand. Je zult dus altijd moeten wachten op het WTS o.i.d. Inderdaad kostbare tijd, maar een alternatief heb ik nog niet zo snel. Dan zou de oplossing in de preventie zitten en moet elk pand maar een sprinkler hebben.
Hier heeft elke TS een dompelpomp.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: warhamstr link=msg=1439422 date=1469776819
Hier heeft elke TS een dompelpomp.

Zuigslang of dompelpomp... Je hebt eerst open water nodig.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: oma link=msg=1439421 date=1469776698
Je kan NL-alert toch uitschakelen op je mobiele telefoon. Als ze mij een keer wakker hadden gemaakt in Amsterdam met gezeur over een beetje rook in Volendam ben ik er gelijk klaar mee.

Ik zou er een probleem mee hebben als de veiligheidsregio de berichten kan sturen naar je telefoon als je het niet zelf zou kunnen de-acitveren, de veiligheidsregio zou dan een jehova getuige zijn die de sleutel van je voordeur heeft.
opvallend is het zeker!!  Aantal maanden geleden kregen wij hier ook een Alert vanuit Brabant,  terwijl we ver weg en niet eens in eens in effect gebied zaten. Blijkbaar is er nog wel het een en ander doen om te zorgen dat dit alert wel fatsoenlijk gaat werken.  Voor mijn beleving werkt het tot nu toe verre van ideaal en zitten er nog wat kinderziektes in het systeem.  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: pompbediende link=msg=1439432 date=1469779549
opvallend is het zeker!!  Aantal maanden geleden kregen wij hier ook een Alert vanuit Brabant,  terwijl we ver weg en niet eens in eens in effect gebied zaten. Blijkbaar is er nog wel het een en ander doen om te zorgen dat dit alert wel fatsoenlijk gaat werken.  Voor mijn beleving werkt het tot nu toe verre van ideaal en zitten er nog wat kinderziektes in het systeem.  :|

Ik begrijp de mensen wel die klagen over dit soort NL-alerts. Ik heb geen probleem met het concept maar ze moeten het alleen gebruiken als ze echt iets te melden hebben, bijv. als mensen in een gebied wakker moeten worden om zo snel mogelijk het huis te verlaten en te vluchten naar veilig gebied.

Ik kan mij goed voorstellen als je met je goede gedrag in bed ligt in Amsterdam je niet wakker wilt worden om 5 uur in de ochtend van je telefoon. Ik zou ook denken 'krijg even lekker de klere' als je ontdekt dat je brandweer Volendam aan de lijn hebt.

Als brandweer Volendam mij graag wil vertellen dat hun supermarkt is afgebrand kunnen ze dat ook 's middags om 15.00 uur doen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Breathe link=msg=1439418 date=1469776371
Echt trieste reacties over die NL alert, als ze niets horen is het niet goed als ze wel horen is het ook niet goed.
Zet je telefoon dan s'nachts in de slaap stand.
Een NL-alert zal door die slaapstand heen breken. Juist een NL-alert.

Je kan er wel voor kiezen om het niet in te stellen op je telefoon, maar dan krijg je het alert dus overdag ook niet. Even afgezien van het feit dat een NL-alert 's nachts juist nuttiger zal zijn dan overdag - juist omdat mensen diep liggen te slapen en de rookkolom niet gezien hebben en/of de sirenes niet gehoord hebben.

Maar goed: je moet dan inderdaad wel alleen het effectgebied aanspreken. Althans: zo beperkt mogelijk, want NL-alert werkt op basis van 'cell broadcast' van de GSM mast. Alle telefoons die op die mast zitten aangemeld (en de functie aan hebben staan), krijgen het alert. Ze kunnen niet zeggen 'straat A wel en straat B niet'.

Maar laten we eerlijk zijn: met de oude BB-sirenes en/of de WAS sirenes is dat precies hetzelfde. Alles in een straal van zoveel meter rond de mast wordt wakker. Je kan het geluid niet 'richten' op alleen een bepaalde straat.

Ik weet niet hoeveel masten de diverse providers hebben voor Volendam. Hoe fijnmazig het netwerk daar is. Maar stel dat er 1 mast is voor het hele dorp, dan kan je dus alleen kiezen voor 'heel Volendam' of 'niet'.

Maar hoe dan ook: Amsterdam en Volendam zitten niet op dezelfde mast. Dat durf ik wel te zeggen.

Citaat van: oma link=msg=1439438 date=1469781215
Ik begrijp de mensen wel die klagen over dit soort NL-alerts. Ik heb geen probleem met het concept maar ze moeten het alleen gebruiken als ze echt iets te melden hebben, bijv. als mensen in een gebied wakker moeten worden om zo snel mogelijk het huis te verlaten en te vluchten naar veilig gebied.

Mee eens. Als ik het vergelijk met de brand in de pallethandel in Zoetermeer deze week: daar is geen NL-alert verstuurd, maar is de politie wel met luidsprekers door de straten die er het dichtste tegenaan lagen rondgereden. En dat was een brand die qua intensiteit en rook vergelijkbaar was (zoniet groter) dan deze brand.

Peen
Redacteur van


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: peen van dienst link=msg=1439442 date=1469783498
Mee eens. Als ik het vergelijk met de brand in de pallethandel in Zoetermeer deze week: daar is geen NL-alert verstuurd, maar is de politie wel met luidsprekers door de straten die er het dichtste tegenaan lagen rondgereden. En dat was een brand die qua intensiteit en rook vergelijkbaar was (zoniet groter) dan deze brand.

Peen

Ik zou er geen moeite mee hebben als de politie even door een paar straten zou rijden direct nabij de lokatie van een grote brand met veel rook. Ondanks mijn leeftijd heb ik nog nooit meegemaakt dat de BB-sirenes zijn afgegaan (behalve op de 1e maandag van de maand om 12.00 uur). Het is dan vreemd als de moderne opvolger van het sirenenetwerk om de haverklap afgaat.

NL-alert zou je alleen moeten gebruiken om levensgevaar of ernstig letsel bij burgers te voorkomen. Een beetje rook of een beetje asbest brengt niemand in levensgevaar en het veroorzaakt geen ernstig letsel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439383 date=1469742779
Ik ook (nog) niet. Maar met de huidige tendens naar TS 4, SIV en wegvallen van veel tweede (slagkracht) Ts bij veel korpsen zal het probleem alleen maar groter worden. Door de standaardisatie van de jaren 90 hebben we wel heel veel van hetzelfde maar missen we een belangrijke schakel tussen de TS en het WTS.


Op ca 200 meter is een vijver.Met de introductie van het GWT zijn veel MSA s voor een habbekrats naar opkopers gegaan.Een MSA zou daar en op veel andere plekken ideaal geweest zijn voor de waterwinning vanaf het eerste moment.
Zeker met de vermindering van het aantal brandweerlieden had men al lang moeten overgaan op dakmonitoren (voor)en slangen (voeding) op haspelkarren(achter) om snel te kunnen inzetten met voldoende wateraanvoer.