GRIP 1 Zeer grote brand (supermarkt Dirk van de Broek) Hyacintenstraat - Volendam 28-07-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (supermarkt Dirk van de Broek) Hyacintenstraat - Volendam 28-07-2016  (gelezen 17006 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
En wat zou je dan willen bereiken met 250L/m (of 2000 voor mijn part) water in een dergelijk pand met deze vuurbelasting, als je weet dat je de brandhaard niet kan bereiken?

In dit geval is na verkenning binnen schijnbaar gekozen voor de defensieve buiteninzet. Dan is het pand dus opgegeven en ga je voor de omgeving. Hier water opgooien zorgt voor een langere inzet en lagere brandtemperatuur met bijbehorend rookbeeld.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439183 date=1469700510
... Om dan ter plaatse met je GSM foto's te maken van een brandend winkelcentrum...

Als je rond 02.30 bedoelt, lijken mij dat foto's die door een OvD of bevelvoerder worden gemaakt. Kan handig zijn als hulpmiddel op de tablet als je met elkaar het inzetplan bespreekt, of voor de evaluatie. Je hebt zo tijdens een brand wel eens van die cruciale (schakel)momenten waarbij het handig is om het even vast te leggen  ;)

Verder is op deze beelden volgens mij gewoon niet te zien hoe de repressieve inzet is geweest. Dus om daar dan maar even negatief over te oordelen lijkt mij echt te kort door de bocht, zelfs voor de 'beste' stuurman  ;) ;D


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: Thor link=msg=1439312 date=1469729591
Volgens NOS reikte de omliggende buurt tot Amsterdam.

Iemand toch de handleiding niet goed gelezen, mag toch aannemen dat systeem je een gebied laat zien waar alert wordt gegeven.
ben echter helemaal niet thuis in dat systeem, en zal wel weer een te eenvoudige voorstelling van gebruik hebben.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Behalve de discussie over het rijden met OGS midden in de nacht, was mijn teleurstelling over de hedendaagse brandweer vooral het "gecontroleerd laten afbranden" van een winkelcentrum. Ik begrijp dat de collega's van Volendam nog binnen zijn geweest maar dat het niet meer verantwoord was om een binnen inzet te doen. En dan kan ik me voorstellen, grote ruimtes, hoge vuurbelasting en late ontdekking. Maar landelijk zie ik dan het volgende overal mis gaan in mijn ogen.
Tussen de binnenaanval en het omschakelen naar offensief of defensief buiten zit bijna altijd te veel tijd. Dat houdt dan in dat er vaak tientallen minuten lang geen water meer op de brandhaard komt. De eerste 2 TS'n staan vaak op een de meest geschikte plek voor een binnen inzet( bij de ingang). Maar dat is niet altijd de beste plek voor een LD inzet vanaf een brandkraan. Te grote afstand tussen TS en brandkraan en dus te weinig druk in de pomp. Nog afgezien van de vaak beroerde opbrengst van een brandkraan(1000 l?)
En dan wordt het wachten op het WTS , die vaak een opkomst tijd heeft van 20-25 minuten en een ongeveer gelijke inzettijd. Dan ben je al snel 50 minuten verder. Ondertussen stromen de TS-n, HW's en piket voertuigen in grote aantallen toe, maar effectief inzetten is er niet meer bij. En als dan eindelijk het WTS water geeft, is het pand al verloren.
Inzet van waterkannonnen op brandkranen lukt bijna nooit, te weinig opbrengst, en het inzetten van meerdere LD stralen van 250 l heeft vaak geen effect.
Dit is mijn frustratie, we laten de boel afbranden, door gebrek een kennis, middelen en training, staan erbij en kijken er naar en iedereen vindt het gewoon.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439342 date=1469736348
Behalve de discussie over het rijden met OGS midden in de nacht, was mijn teleurstelling over de hedendaagse brandweer vooral het "gecontroleerd laten afbranden" van een winkelcentrum. Ik begrijp dat de collega's van Volendam nog binnen zijn geweest maar dat het niet meer verantwoord was om een binnen inzet te doen. En dan kan ik me voorstellen, grote ruimtes, hoge vuurbelasting en late ontdekking. Maar landelijk zie ik dan het volgende overal mis gaan in mijn ogen.
Tussen de binnenaanval en het omschakelen naar offensief of defensief buiten zit bijna altijd te veel tijd. Dat houdt dan in dat er vaak tientallen minuten lang geen water meer op de brandhaard komt. De eerste 2 TS'n staan vaak op een de meest geschikte plek voor een binnen inzet( bij de ingang). Maar dat is niet altijd de beste plek voor een LD inzet vanaf een brandkraan. Te grote afstand tussen TS en brandkraan en dus te weinig druk in de pomp. Nog afgezien van de vaak beroerde opbrengst van een brandkraan(1000 l?)
En dan wordt het wachten op het WTS , die vaak een opkomst tijd heeft van 20-25 minuten en een ongeveer gelijke inzettijd. Dan ben je al snel 50 minuten verder. Ondertussen stromen de TS-n, HW's en piket voertuigen in grote aantallen toe, maar effectief inzetten is er niet meer bij. En als dan eindelijk het WTS water geeft, is het pand al verloren.
Inzet van waterkannonnen op brandkranen lukt bijna nooit, te weinig opbrengst, en het inzetten van meerdere LD stralen van 250 l heeft vaak geen effect.
Dit is mijn frustratie, we laten de boel afbranden, door gebrek een kennis, middelen en training, staan erbij en kijken er naar en iedereen vindt het gewoon.

Ik herken helemaal wat je schrijft, maar heb nog niet echt een oplossing hiervoor. Je hebt altijd water nodig en de brandkraan levert tegenwoordig steeds minder en sowieso nooit genoeg voor een dergelijke brand. Je zult dus altijd moeten wachten op het WTS o.i.d. Inderdaad kostbare tijd, maar een alternatief heb ik nog niet zo snel. Dan zou de oplossing in de preventie zitten en moet elk pand maar een sprinkler hebben.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: superfly link=msg=1439341 date=1469736164
Iemand toch de handleiding niet goed gelezen, mag toch aannemen dat systeem je een gebied laat zien waar alert wordt gegeven.
ben echter helemaal niet thuis in dat systeem, en zal wel weer een te eenvoudige voorstelling van gebruik hebben.

klopt, de centralist selecteert de locatie en trekt daar met de muis een cirkeltje omheen. Kind kan de was doen. Vervolgens worden de dichtstbijzijnde gsm-masten geselecteerd. Daar kan een kleine afwijking tussen zitten, bijv. in landelijk gebied, , maar de afstand Volendam-Amsterdam is wel heel erg extreem.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Je zult dus altijd moeten wachten op het WTS o.i.d. Inderdaad kostbare tijd, maar een alternatief heb ik nog niet zo snel.
Ik ook (nog) niet. Maar met de huidige tendens naar TS 4, SIV en wegvallen van veel tweede (slagkracht) Ts bij veel korpsen zal het probleem alleen maar groter worden. Door de standaardisatie van de jaren 90 hebben we wel heel veel van hetzelfde maar missen we een belangrijke schakel tussen de TS en het WTS.
Misschien iets zoals de Duitsers meenemen in veel "blustreinen", een GTLF(grosstanklöschfahrzeug) met veel blusmiddel, water en een dak monitor waarmee eventueel een directe inzet kan worden gedaan. En als de TS dan met 4 man rijdt kunnen de overgebleven twee man met dit voertuig rijden. Opkomst moet dan wel zo snel zijn dat de tank van het eerste nog niet leeg is als dit voertuig aan komt. En dus niet een watertankwagen zoals nu in veel regio's zijn intrede doet, want die heeft zelf zover ik weet geen mogelijkheid om te blussen(een gemiste kans vind ik)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Berend

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Hierbij de beelden die ik gemaakt heb van de zeer grote brand in Volendam.

Alle beelden die in de video te zien zijn, zijn door mij gemaakt en gemonteerd.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: tower-ladder link=msg=1439383 date=1469742779
En als de TS dan met 4 man rijdt kunnen de overgebleven twee man met dit voertuig rijden. Opkomst moet dan wel zo snel zijn dat de tank van het eerste nog niet leeg is als dit voertuig aan komt. En dus niet een watertankwagen zoals nu in veel regio's zijn intrede doet, want die heeft zelf zover ik weet geen mogelijkheid om te blussen(een gemiste kans vind ik)

TS4 (of TS6) +TW2 werkt op zich wel goed, maar moet vervolgens ook opvolging hebben. En dan heb je best veel TW's nodig om te pendelen plus veel ruimte om te kunnen blijven pendelen. Ramptoeristen werken dan vaak niet erg mee. We hebben nu ook steeds vaker goede ervaringen met WTS500. Het ligt er veel sneller dan WTS1000 en levert voldoende voor een eerste slag. Eventueel in combinatie met een TW als buffer. Het WTS500 kan zowel op open water staan als op een dikkere brandkraan van ene andere ringleiding, zodat niet alles bij de brand leeggetrokken wordt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
Inwoners van de wijde omgeving van Volendam reageren op sociale media boos op een NL-Alert bericht dat vanochtend iets voor 05:00 uur werd verstuurd. Er woedde een grote brand in een supermarkt en het advies voor omwonenden was om ramen en deuren gesloten te houden. Het bericht maakte echter veel mensen wakker die helemaal niet in de buurt van de brand zeggen te wonen.

http://www.ad.nl/binnenland/woede-om-nl-alert-op-vroege-ochtend-vanwege-brand-volendam~afe6e4a6/