Afschaffen Prio 2

Auteur Topic: Afschaffen Prio 2  (gelezen 17536 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Gepost op: 16 mei 2003, 12:59:54
Collegea's

Om meer duidelijk te verkrijgen zowel binnen de organisatie als naar de overige weggebruikers moeten we dan niet gewoon Prio 2 afschaffen en overgaan op 2 soorten prio's nl. 1 voor levensbedreiging ed. zoals nu ook Prio 1 is en de rest onder Prio 2 (3) geeft mi. meer rust en duidelijkheid


aan het strand is iedereen directeur


spuitgast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2003, 14:10:15
helemaal mee eens vindt prio 2 ook verwarend  je mag geen toeters en bellen gebruiken maar wel over busbanen en eenrichting straten in rijden,medeweggebruikers snapen er vaak niks van, ik vindt ook dat ze er meer bekendheid aan moeten geven voor andere weggebruikers via tv of radio.

marcel


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2003, 14:11:19
Ron,

Dus met andere woorden, terug naar af? De prio's zijn *juist* in het leven geroepen in verband met prio 2, omdat er voorheen niets bestond tussen WEL spoed en GEEN spoed.

Het probleem is dat veel mensen ageren tegen vernieuwingen en veranderingen, of ze nu functioneel zijn of niet. In dit geval is het niet erg duidelijk wat nu prio 1, 2 of 3 is en is het erg makkelijk om te zeggen dat we het liever niet willen.

Neem nu eens een voorbeeld aan Rotterdam-Rijnmond. De prio-regeling komt bij hun vandaan. Ze werken er inmiddels al ruim 2 jaar mee en het werkt uitstekend.

Bovendien staat de regeling in direkt verband met verkeersongelukken, veroorzaakt door brandweerwagens. Als je prio-2 nu weer gaat afschaffen en we dus weer terug gaan naar af, worden de prio-2 meldingen dus verschoven naar wel spoed en geen spoed. In geval van geen spoed heb je geen ontheffingen meer en zou je in sommige gevallen (verkeersdrukte?) dus later ter plaatse kunnen komen. Als je wel met spoed rijdt zal dat niet altijd even hard nodig zijn, waardoor er dus onnodige risico's ontstaan ten aanzien van medeweggebruikers.

Bovendien, waarom zouden medeweggebruikers op de hoogte moeten zijn van de ontheffingen die gelden bij prio-2 ???? Of er nu een bus op de busbaan rijdt, of een brandweerwagen, de overige weggebruikers mogen toch niet op die baan komen, dus in dat opzicht zie ik het probleem niet. Prio-2 is *juist* in het leven geroepen om toch iets meer tijdwinst te behalen met minder risico's... Bovendien, over het algemeen worden "afwijkende gedragingen" door voertuigen met een zwaailicht eerder geaccepteerd door medeweggebruikers dan die door voertuigen zonder zwaailicht. Als je begrijpt wat ik bedoel...

Even wat om over na te denken.....

Groeten, Peter.


Mr. Little

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2003, 15:17:54
Jaaaaaaa,
 
Prio 2 moet zeker blijven, ik moet er toch niet aan denken om voor een automaatje bij een "bekend" bedrijf elke véél risico te nemen !!

Neeh, laat het dan maar bij prio 2, als we "het" zien roken kunnen de "spullen" er altijd nog op !!

Greeetz....


Michel

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2003, 16:33:29
Even over het vorige. Dat klinkt wel heel link! Als iets maar vaak genoeg vals of loos is gaat de animo er natuurlijk wat af maar dat kan toch nooit het principe van de uitruk bepalen? Ik ken een korps dat zo'n 20 keer per jaar naar een instelling uitrukt maar altijd met dezelfde alertheid. Het wordt dan wel spottend een automatisch proefalarm genoemd maar het maakt voor de snelheid niet uit.


W van de AC

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2003, 17:57:22
Nee dat klopt, een automatisch alarm is een normale brandmelding, alleen gemeld via het OMS. Het behoort wel behandelt te worden als een echte en dus PRIO 1 melding. Want je kunt vanaf de kazerne niet zien, of er nu wel echt iets is of niet.
Maar goed, als je twee straten verder moet zijn dan de kazerne, en je bent er ruim binnen de norm tijd, kun je overwegen om zonder T en B te gaan. Alleen zou dit bij ons dan wel gemeld moeten worden, omdat het bij ons standaard een PRIO 1 melding betreft. Dus de bevelvoerder mag wel bepalen om met 2 te gaan, alleen moet hij dat wel laten weten.


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2003, 18:00:21
En ook:.....ik weet niet hoe het verder bij jullie korps gaat, maar een "automaatje", zoals het zo leuk genoemd werd is hier nog steeds een prio 1!!!!!!!

Een koe uit de sloot halen of kalf wat dreigt te verdrinken....dat is prio 2.
Gooi het maar in de (brandweer) pet  ???
Redden van mens en dier kunnen ze dus gaan veranderen in redden van mens.....punt!

greetz,
Ronald


Blik

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2003, 18:46:04
Het is niet verwarrend voor de automobilist , die hoeft maar 2 dingen te weten nl , een brandweervoertuig met o & g vraagt dringend voorang en een brandweervoertuig zonder hoeven ze geen dringende voorang te verlenen en kunnen ze dus behandelen als normaal voertuig zoals ieder ander . Dus zij hoeven van de term 1 2 en 3 niets te weten wat het inhoud . Als jij twee rijd of drie of een rondje voor de lol , de automobilist hoeft met jouw geen rekening te houden . Alleen bij 0 & g , simpel toch ? En zoals Peter al zei , dat jij bij 2 de busbaan ofzo pakt , wat heeft die automobilist daar nou mee te maken , je moet dat toch op die wijze doen dat je niemand hindert.   nee hoor een prachtige regeling . Houden zo !


spuitgast

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2003, 20:35:11
als je het inderdaad zo bekijkt moet ik jullie gelijk geven had het zo niet bekeken,maar dat is juist zo leuk aan het forum.

marcel


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2003, 22:24:40
Een voorbeeld. Pas was er op Zeeuws Vlaanderen een vrachtwagen gekanteld met biggen. Een prio 3 melding!!! Ik hoorde later een reportage op Omroep Zeeland en het was echt erg om aan te horen! Die beesten gillen enzo. Ze werden namelijk doodgedrukt.
Als ik dat dan zo hoor vind ik net als firemanr dat zulke meldingen wat mij betreft prio 1 mag worden, uiterard wel met de nodige voorzichtigheid!

Overigens was de melding dat ze biggen moesten gaan vangen... Misschien een communicatiefoutje?

Christian