Afschaffen Prio 2

Auteur Topic: Afschaffen Prio 2  (gelezen 17450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Verpleegkundig docent
Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2003, 22:03:14
Christian,
wij zijn ook bezig geweest over de prio van een beest in gevaar...
Het punt is: moet je mensen met spoed op pad sturen met alle gevaren van dien voor een beest?
Ik weet dit klinkt zeer oneerbiedig tegen over het dier,..
maar als je aan een rechter (om gehoord te worden na een ongeval) moet gaan uitleggen dat je spoed hebt gereden voor een dier dan wordt je daar vast niet gelukkig van.
Zelf kun je wél voorzichtig zijn, maar de ander blijft ten alle tijde de onberekenbare faktor!
Overigens zeg ik diep in mijn hart dat er voor een dier prio 1 gereden mag worden.

Peter.
WeeT WaT Je ZeGT, MaaR ZeG NieT aLLeS WaT Je WeeT!!!


H. Meijer

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2003, 08:54:58
Peter Hunt heeft helemaal gelijk.

En daarbij: wanneer je rijdt met prio 2 en het blijkt dat je onduidelijkheden of gevaar veroorzaakt voor het overige verkeer (omdat je wel gebruik maakt van vrijstellingen maar niet herkenbaar bent als voorrangsvoertuig), dan schakel je toch gewoon over naar prio 1!

Daarom: prio 2 NIET afschaffen. Er zijn voldoende situaties waarbij prio 2 voldoende is en je zit er niet zo aan vast als sommige mensen suggereren.


firemanr

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2003, 06:28:06
Peter Hunt heeft helemaal gelijk.

(omdat je wel gebruik maakt van vrijstellingen maar niet herkenbaar bent als voorrangsvoertuig), dan schakel je toch gewoon over naar prio 1!


Klinkt lekker, Hakan: schakel je gewoon over naar prio 1!, alleen in een geval wat we zelf tegenkwamen een tijdje geleden...een kalf dreigde te verdrinken in een kreek in Hoek, Prio 2! Onderweg besloot de bevelvoerder over te gaan naar prio 1, werd tie teruggefloten door de Co! Beesten zijn en blijven prio 2! Toeters en bellen moesten er terug af >:(
En nou jij weer..... ;D


H. Meijer

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2003, 10:46:13
Onderweg besloot de bevelvoerder over te gaan naar prio 1, werd tie teruggefloten door de Co! Beesten zijn en blijven prio 2!

De brancherichtlijn zegt: uitrukken waarbij dieren gered moeten worden is aan te merken als een dringende taak (prioriteit 1) als nadrukkelijk een afweging heeft plaats gevonden tussen het belang van het redden van dieren en de kans op persoonlijk letsel. (Blz. 24)

Uit jouw stuk maak ik op dat de bevelvoerder de afweging heeft gemaakt. Was de Co ter plaatse dat hij een betere afweging kon maken? Volgens mij moet hij vertrouwen hebben in zijn bevelvoerder en niet ingrijpen omdat hij ergens iets heeft gehoord/gelezen maar niet goed heeft begrepen. In principe is een redding van een dier prioriteit 2, maar na afweging is prio 1 best mogelijk. De brancherichtlijn is niet zo zwart-wit. Kat in de boom is ook redding, maar niet levensbedreigend. Kalf in sloot die dreigt te verdrinken wel, dus volgens mij is de afweging en aanpassing van de prio gerechtvaardigd.

Back to you...


Bart S

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2003, 11:55:05
Bovendien zegt dezelfde brancherichtlijn:

De bevelvoerder van een voertuig is op grond van ervaring en plaatselijke bekendheid bevoegd om te beslissen dat er toch sprake is van een dringende taak en op te schalen naar een prioriteit 1 uitruk. Wanneer de bevelvoerder daartoe besluit (er is dan dus sprake van een voorrangsvoertuig), zal deze dit melden aan de alarmcentrale.

Groetjes,

Bart


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2003, 06:21:47
De bevelvoerder had de verandering gemeld aan AC. Maar kreeg gelijk daarop bovenstaand commentaar van Co. En kon dus weer terug naar Prio 2!


H. Meijer

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2003, 08:14:33
Ben ik nog steeds benieuwd of de Co ter plaatse was of waarop hij zijn beslissing baseerde...

Zoals uit mijn tekst en die van Bart blijkt was er geen reden voor de Co om in te grijpen tijdens de uitruk. Een gesprek achteraf, waarin de bevelvoerder zijn beslissing had kunnen toelichten was volgens mij verstandiger geweest. En anders moet de Co maar zelf op de bok gaan zitten. Hij moet de brancherichtlijn nog maar eens goed lezen...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2003, 19:08:51
een co heeft niks te vertellen of er wel of niet met O&G dus met prio 1 word gereden,hij kan alleen na de uitruk de betreffende bevelvoerder erover aanspreken.Maar zeker niet tijdens de uitruk,dan is er maar een de leidinggevende op het voertuig en dat is de bevelvoerder.En die bevelvoerder zal waarschijnlijk goede rden hebben gehad om met prio 1 te rijden


Mr. Little

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2003, 19:22:20
Helemaal goed gezegt, de CO mag NA de uitruk commentaar geven aan de BE. Tenzij de CO op de plaats van het incident was...

Ik denk dat je daarover best je CO en BE mag aanspreken.

Misschien is het handig om eens tijdens een oefenavond hieraan aandacht te schenken, zodat iedereen op één lijn zit !

Dit kan een heleboel narigheid voorkomen !

Greetz................


firemanr

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 mei 2003, 22:48:08
Co was gewoon nog op kazerne..... :-X