Brandweerkazernes dicht wegens conflict met leiding

Auteur Topic: Brandweerkazernes dicht wegens conflict met leiding  (gelezen 11696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

OGS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2016, 22:32:25
Zijn de leidinggevenden het probleem of is het personeelstekort het probleem? Want door personeelstekort worden diensten niet ingevuld en worden ze dus vaker ingepland en maken ze overuren. En die overuren gaan ze nu niet meer maken, dus blijven er diensten open op een kazerne.

Ligt dit dan aan de leidinggevenden of de roosteraars? Ik denk niet dat zij het probleem zijn, maar het probleem is dat er te weinig vrijwilligers zijn voor die kazerne. En dat los je niet op door op deze manier actie te voeren/te staken. Dit los je op door nieuwe vrijwilligers aan te trekken, hoe moeilijk hoe het is. Brandweer van Roermond heeft ook een tekort aan vrijwilligers tegenwoordig, dus wat doe je om nieuwe vrijwilligers aan te trekken? Je kazerne een middag open te stellen met je personeel zodat je de burger (en mogelijk nieuwe vrijwilliger) een blik kan laten werpen in wat je werk inhoudt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


OGS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2016, 22:37:21
Volgens mij werkt brandweer A-A niet met vrijwilligers, behalve Diemen, Duivendrecht en een paar andere gemeentes buiten Amsterdam.
Het aantrekken van personeel lijkt mij duidelijk een bestuurs-kwestie.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2016, 22:37:38
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439352 date=1469737945
Zijn de leidinggevenden het probleem of is het personeelstekort het probleem? Want door personeelstekort worden diensten niet ingevuld en worden ze dus vaker ingepland en maken ze overuren. En die overuren gaan ze nu niet meer maken, dus blijven er diensten open op een kazerne.

Ligt dit dan aan de leidinggevenden of de roosteraars? Ik denk niet dat zij het probleem zijn, maar het probleem is dat er te weinig vrijwilligers zijn voor die kazerne. En dat los je niet op door op deze manier actie te voeren/te staken. Dit los je op door nieuwe vrijwilligers aan te trekken, hoe moeilijk hoe het is. Brandweer van Roermond heeft ook een tekort aan vrijwilligers tegenwoordig, dus wat doe je om nieuwe vrijwilligers aan te trekken? Je kazerne een middag open te stellen met je personeel zodat je de burger (en mogelijk nieuwe vrijwilliger) een blik kan laten werpen in wat je werk inhoudt.
Zijn beide beroeps posten


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2016, 22:39:38
Waarom zou op een beroepspost niet gedeeltelijk met vrijwilligers kunnen draaien? Doen ze hier al in Roermond geregeld: combinatie van beroeps en vrijwilligers die dienst draaien vanuit de kazerne. Beroeps 24 uur, vrijwilligers of 24 of 12 uur.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


OGS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2016, 22:41:29
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439355 date=1469738378
Waarom zou op een beroepspost niet gedeeltelijk met vrijwilligers kunnen draaien?

Waar lees jij dat dat niet zou kunnen?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2016, 22:42:55
Citaat van: OGS link=msg=1439356 date=1469738489
Waar lees jij dat dat niet zou kunnen?

Niet, maar omdat Jasir zei dat het een beroepspost was had ik zoiets van maakt in principe geen verschil. Ook een beroepspost kan met vrijwilligers werken die diensten draaien.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


OGS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2016, 22:50:12
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439357 date=1469738575
Niet, maar omdat Jasir zei dat het een beroepspost was had ik zoiets van maakt in principe geen verschil. Ook een beroepspost kan met vrijwilligers werken die diensten draaien.

Duidelijk, ben allen bang dat beroeps en vrijwillig niet echt lekker samen werkt in A-A. Ooit vertelde mij een leidinggevende van kazerne .... dat er altijd sprake is van bepaalde animositeit als ze samen uitrukken, behalve met de autoladders (afhijsing).

En mochten ze dat willen doen dan moet je de vrijwilligers nog vinden.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2016, 22:52:03
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439355 date=1469738378
Waarom zou op een beroepspost niet gedeeltelijk met vrijwilligers kunnen draaien? Doen ze hier al in Roermond geregeld: combinatie van beroeps en vrijwilligers die dienst draaien vanuit de kazerne. Beroeps 24 uur, vrijwilligers of 24 of 12 uur.
Kan want dat gebeurt in Amstelveen volgens mij ook. Ik ben alleen bang dat bij de meeste kazernes in Amsterdam de vrijwilliger heel erg dichtbij moet verblijven om een snelle opkomsttijd te garanderen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2016, 22:54:27
Citaat van: Bert65 link=msg=1439359 date=1469739123
Kan want dat gebeurt in Amstelveen volgens mij ook. Ik ben alleen bang dat bij de meeste kazernes in Amsterdam de vrijwilliger heel erg dichtbij moet verblijven om een snelle opkomsttijd te garanderen.

Als de vrijwilliger een dienst draait dan verblijft deze die tijd op de kazerne. Buiten de dienst die ze draaien en dan opgepiept worden is dit vaak met prio 2, omdat je de kazerne bezet hebt en zij direct kunnen uitrukken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel